Trenertråd: Andreas Georgson

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • McGuffy
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 5102

Trenertråd: Andreas Georgson

Er vel greit å flytte debatten vekk fra "Ny trener" -tråden?

Andreas Georgson, med en s. (Kilde: Hans egen Twitter) 41 år, svensk, uten hovedtrener-erfaring, masse annet interessant på CV'en. Dette blir om ikke annet veldig spennende, og noe helt nytt.

Legger link til fabelaktige andersmm sin Jobba Hårdare-post om Georgson og trenerjakten generelt fra før Goggen ble klar: https://www.hardemottak.com/blog/jh-forsvarstal
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3487

Drar denne tråden frem i lyset igjen. Er like skuffet som alle andre over hva Georgson har prestert så langt. Er dog villig til å gi han en håndfull kamper til for å se hvordan han putter Krygård inn i laget og hvem som skal ut. Tipper Ibrahimaj ryker, men Åsen er ikke langt unna han heller. Er lysten på å sette Karlsbakk inn umiddelbart også, men litt mer usikker der.

Det som skuffer mest er den manglende evnen til å tilpasse taktikken vår motstander og den totale mangelen på en Plan B. Dette ser selv vi uten forballfaglig utdannelse, og da burde trenerteamet være i posisjon til å gjøre noe. Det lengste jeg er villig til å strekker meg er runde 20. Dersom vi fortsatt ikke ser tegn til forbedring så bør det tas grep, og det er fra en som håpte på en ansettelse ala Georgson.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Dole
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2004
      • 1632

Opprinnelig skrevet av MortenA
      Det lengste jeg er villig til å strekker meg er runde 20. Dersom vi fortsatt ikke ser tegn til forbedring så bør det tas grep, og det er fra en som håpte på en ansettelse ala Georgson.
      Og da tenker du at Mesfin er den rette til å bruke et nytt halvår på å ansette en ny trener?

Skal han i såfall benytte den samme kravspesifikasjonen og rekrutteringsselskap som ved ansettelsen av AG?

Hvordan skal klubben eventuelt klare å finansiere en avskjedigelse av AG når vi knapt har råd til å hente spillere?

Kommentar

• kunden
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 2420

Opprinnelig skrevet av Dole

Og da tenker du at Mesfin er den rette til å bruke et nytt halvår på å ansette en ny trener?

Skal han i såfall benytte den samme kravspesifikasjonen og rekrutteringsselskap som ved ansettelsen av AG?

Hvordan skal klubben eventuelt klare å finansiere en avskjedigelse av AG når vi knapt har råd til å hente spillere?
        Vi er nok stuck med dette prosjektet i uoverskuelig fremtid. Så det er bare å krysse fingre for at han, AG, får fart på sakene. Hvis ikke er nok ikke bare AG som må ta hatten sin å gå.
        Kort sagt: Fremtiden til AG & Simon avhenger av kvaliteten til de 2,3 ev 4 nye som kommer inn. Hvis ikke de umiddelbart kommer inn og hever laget må det sies å være nye bomkjøp.
        Nå har vi nok kjeks, stallfyll og poteter.

Kommentar

• Børge
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2013
          • 2559

Opprinnelig skrevet av Dole

Spørsmålet man må stille seg, er hvordan økonomien vil bli påvirket av eventuelt nedrykk til OBOS-ligaen? Hele organisasjonen er mye større nå. Driften er bygd opp med bakgrunn i at klubben skal ha sportslig suksess. Stallen er bygd opp og lønningene vil jeg anta ligger et stykke over 2019.

Noen nevner runde 20 over her. Om det da ser like dårlig ut resultat og spillemessig etter en sommer med nye spillere når LSK - Tromsø er spilt, da er det tidspunkt for å ta en fot i bakken.

Gir Georgson mellom 10 og 20 % sjanse for å lykkes. Det har vært snakket mye om at det har vært god læring i tapene laget har gått på har man hatt mye læring i - hvor er resultatet av den læringa? Jeg kan ikke se noen progresjon i spillet og de dårlige kampene kommer som perler på en snor. 16. mai (joda, det har vært tre uker pause innimellom) er sist gang LSK spilte en god kamp. Etter pausa har det vært helt ræva og det er bare flaks at man vinner mot Kåffa. Etter 13 kamper, så er det ikke lenger uflaks og marginer å skille på - da går det på gjennomføringsevna og dyktighet.

På tide å vise noe annet enn forsøk på å spille seg ut bakfra og stå å trille ball i forsvarsrekka rundt midtsirkelen. Legge fra seg denne staheten om hvordan kamper skal domineres og i stede tilpasse seg Eliteserien.
          Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Smukken
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2004
            • 720

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke spiller med hurtige vingbekker som løper opp og ned langs kanten. Dette virker jo alltid gitt at man har spillere for det. Vi er jo sørgelige når man skal spille gjennom midten og ikke har noe løpsmønster/angrepsmønster å følge. Og som resultat av det får brudd i mot.
            Bada bing - bada bong. Bjørn rulez

Kommentar

• Kanarivogel89
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 4651

Opprinnelig skrevet av Smukken
              Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke spiller med hurtige vingbekker som løper opp og ned langs kanten. Dette virker jo alltid gitt at man har spillere for det. Vi er jo sørgelige når man skal spille gjennom midten og ikke har noe løpsmønster/angrepsmønster å følge. Og som resultat av det får brudd i mot.
              Jeg er helt enig, men Uba og Ranger er de to i stallen som passer den beskrivelsen, og begge disse er ute av spill. Venstrebacken skal tydeligvis være veldig med i frispillingsfasen, så her vil jeg faktisk si at vi savner Roseth. Han ga oss en dimensjon hverken Tønnesen eller Elkær er i stand til å gi oss. Roseth var jo spielführer nummer én i begynnelsen av sesongen, noe han løste med bravur. Jeg håper ting vil stemme bedre når vi får en uthvilt Uba tilbake og kan sette Roseth på venstrebacken igjen (brannfakkel, jeg vet). Moen Foss gjorde så godt han kunne, men han er ingen HB (selv om jeg mener det er på høy tid at han får sjansen fra start i midtforsvaret), og Tønnesen har ikke kvalitetene til å spille VB i systemet til Georgson. Elkær faller litt mellom to stoler, men jeg forventer at han i det minste får sjansen fra start til helga. Tønnesen har spilt seg ut.

Det følgende er en observasjon, ikke en unnskyldning, men vi sliter virkelig noe helt enormt med skader i år. Dette skyldes både uflaks og svak spillerlogistikk, men det er ikke til å komme utenom at vi er svært svekket som følge. Disse var enten halvskadet, skadet seg underveis eller var utilgjengelige mot Molde:

Larsson
              Roseth
              Uba
              Knudtzon
              Hoff (ut med skade etter en halvtime)
              Ranger
              Bolly
              Lehne
              Kitolano (var aldri i verden tiltenkt å spille så lenge)
              Solberg
              Skogvold
              Furaha

Ganske enormt. Man kan diskutere viktigheten ved noen av disse (Solberg, Bolly og Knudtzon har jo egentlig aldri bidratt noe særlig siden de kom/kom tilbake til klubben), men ethvert lag i serien ville vært skadelidende av å ha tolv mann halvskadet/utilgjengelig. Har vi egentlig vært i stand til å stille samme ellever i to kamper på rad i år? Vinglingen til Georgson kombinert med skademarerittet er døden for samhandlingen i troppen.

Kommentar

• kunden
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 2420

^ Kan ikke bruke dette som forklaring eller unnskyldning.
                Når man bevist handler inn spillere med skadehistorikk er man i beste fall naiv hvis man tror de mirakuløst skal komme seg ut av den skade-loopen når de kommer til oss. Dette har vist seg gang på gang.

Kommentar

• Svart og gul
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2004
                  • 422

Opprinnelig skrevet av kunden
                  ^ Kan ikke bruke dette som forklaring eller unnskyldning.
                  Når man bevist handler inn spillere med skadehistorikk er man i beste fall naiv hvis man tror de mirakuløst skal komme seg ut av den skade-loopen når de kommer til oss. Dette har vist seg gang på gang.
                  Dette er vel mer kritikk rettet mot sportssjefen enn treneren? Mesfin har gjort så mange merkelige valg med spillerlogistikken at det er smått utrolig at han fortsatt har jobb på Åråsen.

Kommentar

• EPA
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Aug 2013
                    • 218

Opprinnelig skrevet av Svart og gul

Dette er vel mer kritikk rettet mot sportssjefen enn treneren? Mesfin har gjort så mange merkelige valg med spillerlogistikken at det er smått utrolig at han fortsatt har jobb på Åråsen.
                    Ingen blir hentet uten at alle (trenere, sportsjef, styre) har akseptert kjøpet, så det er vel mange som tenker det samme. Samtidig kan det til dels forsvares om de gjør det en gang eller to, men de har hentet alt for mange risiko spillere uten at noen har slått til. Alle som har vært skadet 50%+ av karrieren vil nok fortsette med det med veldig stor sannsynlighet.

Kommentar

• Svart og gul
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2004
                      • 422

Opprinnelig skrevet av EPA

Ingen blir hentet uten at alle (trenere, sportsjef, styre) har akseptert kjøpet, så det er vel mange som tenker det samme. Samtidig kan det til dels forsvares om de gjør det en gang eller to, men de har hentet alt for mange risiko spillere uten at noen har slått til. Alle som har vært skadet 50%+ av karrieren vil nok fortsette med det med veldig stor sannsynlighet.
                      At det har vært flere svake signeringer over flere vinduer, gjør at kritikken er mer rettet mot Mesfin enn Georgson. Styret er heller ikke like involvert i alle prosesser. Dette avhenger av den økonomiske størrelsen. Ta Knudtzon som eksempel, som er en "relativt rimelig spiller", der styret stolte på Mesfins vurderinger.

Kommentar

• Diamanten
                        Medlem
                        Hoffnarr
                        • Nov 2006
                        • 69

Man blir ikke bedre av å gi opp noe midt i heller. Hvis man aldri tør å stå i no vil heller ikke utvikling komme. Tilpasse seg Eliteserien? De som er på toppen av eliteserien kontrollerer dine kamper, de spillrut bak, de tør å eie kamper, men kom ikke dit på null komma null de heller. Jeg er 100% sikker på at alle her hadde tatt det å spille oss ut bakfra, med trygghet om det satt. Og at det tar tid fra det som var utgangspunktet er ikke veldig rart
                        ? nå har vi valgt å gå for Gogg og hans prosjekt, og ser da ikke verre ut enn hva det gjorde under Bakken/Bakke ifjor heller. Uten Adams ifjor hadde vi fort rykka ned er min påstand. Har trua, og lever godt med det

Kommentar

• Diamanten
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Nov 2006
                          • 69

Man blir ikke bedre av å gi opp noe midt i heller. Hvis man aldri tør å stå i no vil heller ikke utvikling komme. Tilpasse seg Eliteserien? De som er på toppen av eliteserien kontrollerer dine kamper, de spillrut bak, de tør å eie kamper, men kom ikke dit på null komma null de heller. Jeg er 100% sikker på at alle her hadde tatt det å spille oss ut bakfra, med trygghet om det satt. Og at det tar tid fra det som var utgangspunktet er ikke veldig rart
                          nå har vi valgt å gå for Gogg og hans prosjekt, og ser da ikke verre ut enn hva det gjorde under Bakken/Bakke ifjor heller. Uten Adams ifjor hadde vi fort rykka ned er min påstand. Har trua, og lever godt med det

Kommentar

• Diamanten
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Nov 2006
                            • 69

Opprinnelig skrevet av Børge
                            Spørsmålet man må stille seg, er hvordan økonomien vil bli påvirket av eventuelt nedrykk til OBOS-ligaen? Hele organisasjonen er mye større nå. Driften er bygd opp med bakgrunn i at klubben skal ha sportslig suksess. Stallen er bygd opp og lønningene vil jeg anta ligger et stykke over 2019.

Noen nevner runde 20 over her. Om det da ser like dårlig ut resultat og spillemessig etter en sommer med nye spillere når LSK - Tromsø er spilt, da er det tidspunkt for å ta en fot i bakken.

Gir Georgson mellom 10 og 20 % sjanse for å lykkes. Det har vært snakket mye om at det har vært god læring i tapene laget har gått på har man hatt mye læring i - hvor er resultatet av den læringa? Jeg kan ikke se noen progresjon i spillet og de dårlige kampene kommer som perler på en snor. 16. mai (joda, det har vært tre uker pause innimellom) er sist gang LSK spilte en god kamp. Etter pausa har det vært helt ræva og det er bare flaks at man vinner mot Kåffa. Etter 13 kamper, så er det ikke lenger uflaks og marginer å skille på - da går det på gjennomføringsevna og dyktighet.

På tide å vise noe annet enn forsøk på å spille seg ut bakfra og stå å trille ball i forsvarsrekka rundt midtsirkelen. Legge fra seg denne staheten om hvordan kamper skal domineres og i stede tilpasse seg Eliteserien.
                            nå har vi valgt å gå for Gogg og hans prosjekt, og ser da ikke verre ut enn hva det gjorde under Bakken/Bakke ifjor heller. Uten Adams ifjor hadde vi fort rykka ned er min påstand. Har trua, og lever godt med det?

Kommentar

• trigz
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 7121

Svensken er avslørt for lengst. Har det bare i kjeften, og har dessverre en tilnærming til fotball så en skulle tro han lærte faget med å spille FM. Sett ham på bussen i morgen, vi holder på å rykke ned.
                              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Børge
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2013
                                • 2559

Opprinnelig skrevet av Diamanten
                                Utfordring: Hva synes du om utviklingen fra KBK hjemme og til Kåffa hjemme? Hvordan synes du utviklingen har vært i vår? Om man skal ha tålmodighet, må man ha en viss progresjon også.

Min mening: jeg har sett null utvikling siden KBK hjemme. Strengt tatt vil jeg si at man så bedre ut i starten av sesongen.

Opprinnelig skrevet av Diamanten
                                nå har vi valgt å gå for Gogg og hans prosjekt, og ser da ikke verre ut enn hva det gjorde under Bakken/Bakke ifjor heller. Uten Adams ifjor hadde vi fort rykka ned er min påstand. Har trua, og lever godt med det?
                                Ser det bedre ut enn under Geir Bakke eller Eirik Bakke? Jeg er direkte uenig. Så dårlig som LSK fremstår nå, må du mange år tilbake for å finne noe å sammenligne med. Kan være høsten 2019, men redd dette er dårligere.

Har jeg trua? Egentlig har jeg ikke det. Før sesongen så jeg for meg uendelig med trilling av ball bakfra - spille seg ut for en hver pris. Svensk tålamod og trilling av ball. Samtidig forventet jeg at LSK skulle ta kontringer med trykk i fremover og hurtig fremover - det ble lovet og man sa at det kom til å bli fotball LSK sine supportere ville like. Like så forventet jeg at man kom til å bli tatt SKIKKELIG i ubalanse selv og en rekke kontringer i mot. Hadde ikke spesielt trua på en god sesong. Til de jeg reiser sammen med til Åråsen sa jeg at "man må lære seg å elske frispilling bakfra med høy risiko og hjertet i halsen om man skal komme seg gjennom denne sesongen".

Foreløpig fasit? Det trilles ball! Det spilles ut bakfra og jeg har hjertet i halsen hver gang. Akkurat den første delen med å spille ut bakfra har faktisk gått bedre enn forventet (noen balltap er det - helt krise mot MFK), men når man kommer til midtbanen - da stopper alt av LSK sitt spill opp minst 4/5 ganger. Da skal det tråkkes på ballen. Flyttes mellom spillere i forsvarsrekka. Det går i sirup! Kontringer har jeg knapt sett noe av og det kan da umulig være mer enn ett helhjerta forsøk i hver hjemmekamp på Åråsen? LSK har dratt på seg mange balltap, men da heldigvis langt høyere i banen enn jeg så for meg. Virker ganske lette å kontre på.

Min mening er at Andreas Georgson sitt LSK fremstår utrolig naivt. Det er sikkert flere planer for spillet, men for meg (og spesielt på Åråsen) fremstår det som Plan A og Plan B er kun å gjøre Plan A enda hardere. Det er uttalt at man skal spille slik og spille slik frem til det sitter. I Eliteserien elsker trenere spill og motspill - ødelegge for motstanderens spill. Når du møter lag som FFK, Kåffa (slo riktignok dem, men det var mer flaks i mine øyne), HamKam, Brann, KBK mfl som elsker å ødelegge motstanderen sin sitt spill på bortebane, men du har på forhånd lagt ut om hvordan du skal spille "åkke som" - da fremstår du naiv. Er det en ting Georgson skulle gjort før sesongen, er det å ringe Norling og hørt med han. Hva ville du gjort annerledes når du trente Brann? Da kunne han lært en del, for han har tråkka i tilnærmet den samme fella selv.

Jeg håper virkelig han klarer å snu dette, men jeg har dessverre lite trua på det.

PS: slutt å tro at LSK blir Bodø, bare Georgson prøver lenge nok.
                                Sint og tverr på felt N

Kommentar

• MortenA
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2007
                                  • 3487

Jeg kan tilgi at Georgson som fersk hovedtrener i en ny liga ønsket å se spillerne i stallen i aksjon før han bad om nye spillere. En erfaren trener med kjennskap til Eliteserien ville krevd nye spillere umiddelbart fordi det var så åpenbart at midtbanen vår er for treg. Det som skuffer meg med Georgson er at vi går i de samme fellene kamp etter kamp uten at det gjøres grep. Jeg mistenker at en del av feilene Tønnesen gjør er et resultat av at han er for lojal mot kampplanen. Videre virker det som at det ikke finnes en plan B dersom ting butter imot. Det vil jeg kritisere Georgson for. Spillerlogistikk og mange av valgene spillerne gjør på banen kan ikke han lastes for.

Kommentar

• OptimistFugl
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2008
                                    • 462

Deilig å se kampplanen lykkes i går. Jeg trengte litt påfyll i troen på dette. Tror dette blir bra med flere spillere inn og når relasjonene får satt seg bedre.
                                    Georgson virker som en oppegående og fin type. Jeg tenkte før sesongen at det ville svinge veldig. Tror han i likhet med spillerne har en del å lære, og det er jeg overbevist om at han er kapabel til. Lenge siden sist vi hadde en trener jeg har hatt så stor tro på skal ta oss til et nytt nivå.

Kommentar

• Playboy1
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 2191

Mye bra igår men vi er langt fra ‘ frisk meldte ‘ ennå.
                                      Kan ikke la bare denne kampen være en eksamen for han . Fortsatt ikke overbevist at han er den rette treneren for oss , da sesongen over ett til nå , har vært svak. Men får virkelig håpe jeg tar feil da ?

Kommentar

• MortenA
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2007
                                        • 3487

Opprinnelig skrevet av Playboy1
                                        Mye bra igår men vi er langt fra ‘ frisk meldte ‘ ennå.
                                        Kan ikke la bare denne kampen være en eksamen for han . Fortsatt ikke overbevist at han er den rette treneren for oss , da sesongen over ett til nå , har vært svak. Men får virkelig håpe jeg tar feil da ?
                                        Han er oppe til, om ikke eksamen, i hvert fall tentamen hver kamp. Laget må prestere i hver kamp for å få bestått. Jeg applauderte signeringen siden jeg ønsket en ung og fremadstormende trener ingen hadde hørt om, og fikk det så jeg kan ikke klage. Når det gjelder starten på årets sesong, så er det som forventet: mye bra, mye dårlig og mye svingninger. Det som blir spennende å se neste kamp er om noen av de nye signeringene går rett inn i laget eller om de kommer inn etterhvert. Jeg er i hvert fall optimistisk på fremtiden nå som vi får mer fart i midtbaneledet. Det har vært vår bane i altfor mange kamper.

Kommentar

Working...