Treningstråden 2024

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3213

    Trening onsdag 16. oktober

    Fortsatt samme 11'er som mot Molde i formasjonstreninga i dag, 11-12.30 på jordet.

    Men med trening hver dag (en fridag inndratt) og satsing på høy intensitet på hver eneste trening (se Fagermo på lsk.no og YouTube) og litt sykdom som går, blir det likevel mye "spilletid" for alternativene på flere plasser. Det virker fornuftig å ikke låse seg til 11 med klippekort fra start, også for å sikre at innbytterne er godt nok drilla i spillemønster, samhandling og relasjoner. Siste tjue minuttene med formasjon i dag var for eksempel Garnås og Roseth stoppere, Ruben bytta til gul vest, med Karlsbakk og Jeahze på henholdsvis høyre og venstre back. Larsson gikk av trening relativt tidlig, visstnok bare av hensyn til belastning over tid - hver enkelt spiller følges nå ekstra nøye opp på denne måten. Moctar Diop ble bytta inn for Lehne med en god del minutter igjen, trolig også mest av samme grunn ("Thomas er ferdig!" fra Geir Kåsene, som kanskje følger med på målingene spillerne har rundt kroppen). Derimot tipper jeg det lå mer spillemessig begrunnelse enn fysisk kapasitet til grunn for å ta ut Kitolano, flytte Felix Va over fra høyre til venstre ving, og sette inn Alexander Røssing-Lelesiit på høyre, med betydelig mer "spilletid" igjen.

    Som vanlig de siste dagene høy intensitet og meget aktiv, høylydt og tydelig coaching fra Fagermo.

    gilbert
    Last edited by gilbert; 16.10.2024, 14:50.

    Kommentar

    • Hexaphim
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2006
      • 2805

      Tusen takk for sedvanlig god oppdatering! Er det noen spillere som utmerker seg som målfarlige på trening for tiden?

      Kommentar

      • Yellows
        Medlem
        Hoffnarr
        • Apr 2007
        • 44

        Opprinnelig skrevet av gilbert
        Trening onsdag 16. oktober

        Fortsatt samme 11'er som mot Molde i formasjonstreninga i dag, 11-12.30 på jordet.

        Men med trening hver dag (en fridag inndratt) og satsing på høy intensitet på hver eneste trening (se Fagermo på lsk.no og YouTube) og litt sykdom som går, blir det likevel mye "spilletid" for alternativene på flere plasser. Det virker fornuftig å ikke låse seg til 11 med klippekort fra start, også for å sikre at innbytterne er godt nok drilla i spillemønster, samhandling og relasjoner. Siste tjue minuttene med formasjon i dag var for eksempel Garnås og Roseth stoppere, Ruben bytta til gul vest, med Karlsbakk og Jeahze på henholdsvis høyre og venstre back. Larsson gikk av trening relativt tidlig, visstnok bare av hensyn til belastning over tid - hver enkelt spiller følges nå ekstra nøye opp på denne måten. Moctar Diop ble bytta inn for Lehne med en god del minutter igjen, trolig også mest av samme grunn ("Thomas er ferdig!" fra Geir Kåsene, som kanskje følger med på målingene spillerne har rundt kroppen). Derimot tipper jeg det lå mer spillemessig begrunnelse enn fysisk kapasitet til grunn for å ta ut Kitolano, flytte Felix Va over fra høyre til venstre ving, og sette inn Alexander Røssing-Lelesiit på høyre, med betydelig mer "spilletid" igjen.

        Som vanlig de siste dagene høy intensitet og meget aktiv, høylydt og tydelig coaching fra Fagermo.

        gilbert
        Synes ofte man hører ved trenerbytter at det blir bedre treninger, høyere intensitet osv. Spillerne har alltid en tendens til å «skryte» av nye trenere, naturlig nok. Ble vel sagt det samme når Dansken kom. Du som ser mye treningergilbert : Vil du si at det er bedre treninger og med høyere intensitet nå enn under svenskene og dansken? Har du trua?

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3213

          Meget gode spørsmål. Opplagt (altfor?) lett å la seg begeistre av god stemning og høy intensitet på treningene - det gjelder ikke bare undertegnede. De fleste som så treningene med David Nielsen lot seg iallfall delvis overbevise av engasjement og god stemning blant spillerne og mellom Nielsen og spillerne. Men, delvis bortsett fra RBK-kampen, ble det jo soleklart at dette ikke ga annet enn katastrofale resultater i tellende kamper. Selvsagt en betydelig fare for at det samme skjer igjen, at en god cupkamp mot Molde bare var "Fagermos RBK-kamp".

          Evig optimist (iallfall noen ganger...) tror jeg likevel spillet og strukturen mot Molde (jf utsagn fra Lundemo til RB) ga bedre signaler om effekt i tellende kamp for Fagermo enn for DN. Sånn sett har jeg fortsatt, om ikke trua, så iallfall håpet, om at Fugla kan hente nok poeng til å berge seg med Faremo som trener. Men inntrykk og rapporter fra treningene kan jo uansett ikke bli annet enn synsing, før det kommer til reell kamp.

          For øvrig kan rapporteres at dagens trening (torsdag) slett ikke hadde høy intensitet, men var ganske rolig, med enda mer individuelle hensyn tatt til enkeltspillernes fysikk, belastning og kondisjon enn i går, med spillere som trente inne, alternativt, eller gikk av treninga litt tidligere. For så vidt et godt tegn på at en ikke i desperasjon stresser så mye med intensitet at en overbelaster både enkeltspillere og hele stallen.

          Når det gjelder målskårere på trening har jeg ikke sett nok til å være bastant, men både TLO, Diop og også Alex har iallfall kommet ofte i gode posisjoner og putta på omtrent den "normale" hver tredje sjanse.

          gilbert

          Kommentar

          • Langballa
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2014
            • 327

            Opprinnelig skrevet av Yellows

            Synes ofte man hører ved trenerbytter at det blir bedre treninger, høyere intensitet osv. Spillerne har alltid en tendens til å «skryte» av nye trenere, naturlig nok. Ble vel sagt det samme når Dansken kom. Du som ser mye treningergilbert : Vil du si at det er bedre treninger og med høyere intensitet nå enn under svenskene og dansken? Har du trua?
            Jeg kommer ikke til å si hvem, men jeg har jobbet hjemme hos en av våre spillere den siste uken. Spurte hvordan det var å ha en som faktisk var trener før han ankom klubben igjen... svaret var enkelt, vi trener faktisk på ting på trening! Tror(håper) vi endelig nå kan få se et bra fotballag spille fotball igjen og at det var det her vi trengte nå!

            Kommentar

            • kunden
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 2406

              Setter pris på treningsrapporter så ikke misforstå. Men å basere hvordan laget ser ut på trening er i beste fall naivt. Man er ikke bedre enn det motstanderen er. Så skal man vurdere hvor bra spillere og treningen er så må man se treningene til de andre lagene også.

              Kommentar

              • G-Man
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2011
                • 3234

                Opprinnelig skrevet av kunden
                Setter pris på treningsrapporter så ikke misforstå. Men å basere hvordan laget ser ut på trening er i beste fall naivt. Man er ikke bedre enn det motstanderen er. Så skal man vurdere hvor bra spillere og treningen er så må man se treningene til de andre lagene også.
                Absolutt riktig, men samtidig er det veldig mye en kan lese ut av en trening også. Selvfølgelig er humør og overskudd noe en gjerne ser, men minst like viktig er å analysere kroppsspråket til spillerne. Lytter de aktivt? Går de 100% inn for oppgavene? Har de respekt for treneren og hans ideer? Sloss de for en plass på laget? Trener de faktisk på svakheter tidligere kamper har avslørt? Tar de ansvar?

                For en som har jobbet mye med mennesker, relasjoner og måloppnåelse gir det å overvære en trening et hav av informasjon. Jeg har vært på treninger i flere klubber (inkludert LSK) hvor treneren er i ferd med å miste spillergruppa, og det er så enkelt å se hvis en vet hva en skal se etter.

                Kommentar

                • Lars Henrik Dahl
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2020
                  • 2328

                  Opprinnelig skrevet av kunden
                  Setter pris på treningsrapporter så ikke misforstå. Men å basere hvordan laget ser ut på trening er i beste fall naivt. Man er ikke bedre enn det motstanderen er. Så skal man vurdere hvor bra spillere og treningen er så må man se treningene til de andre lagene også.
                  Helt enig, eller helt uenig. Det spørs hva du egentlig mener. Hvis man står på sidelinja som tilskuer (supporter) under en trening og blir optimistisk ut i fra energinivå er jeg enig. Hvis man (som trener) bruker prestasjon/innsats på trening til å vurdere hvem som passer sammen, hvem som fortjener å starte, hvem som er i form, hvem som gir faen, osv. har det ingenting med naivitet å gjøre. Det er viktig input i kombinasjon med kjennskap til andre lag og egen taktikk i forhold til hvilket kampbilde man ønsker å skape og har tro på at man vil kunne få.

                  Det gir ikke engang noen mening å se andre lags treninger. Du vil aldri klare å sammenligne direkte og få noe reelt bilde av styrkeforhold. Det får man ved å se lag i kamp.

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3480

                    Opprinnelig skrevet av kunden
                    Setter pris på treningsrapporter så ikke misforstå. Men å basere hvordan laget ser ut på trening er i beste fall naivt. Man er ikke bedre enn det motstanderen er. Så skal man vurdere hvor bra spillere og treningen er så må man se treningene til de andre lagene også.
                    Treningsrapportene er som regel fin lesing da vi som ikke kan være der selv får litt inntrykk av hva som skjer på feltet. Lyser opp en ellers grå hverdag.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3213

                      Trening onsdag 23. oktober

                      Dagens trening på jordet (11-12.30) var den første "reelle" trening etter restitusjon mandag og fri tirsdag. Likevel var flere fraværende av typiske føre-var grunner etter kamp på plastikken i Østfold: Alle tre backene som var i sving søndag - Mohanad Jeahze, Eric Larsson (skadd) og Erling Knudtzon. Også flere andre som spilte mye mot FFK ble spart ved å gå av tidlig, eller trene alternativt, blant annet Marius Lundemo og Vebjørn Hoff. Mitt tips er at fire av disse er helt spilleklare og disponible til neste kamp.

                      Det betyr at 11'ern i formasjonstreninga til tider kunne se litt kuriøs ut, men likevel interessant å se hvem som vurderes som alternativer på bestemte plasser:

                      Mads
                      Uba-Ruben-Martin-Gjermund
                      Ylldren-Kevin-Kito
                      Felix-Thomas/Moctar-Alex

                      Uba er tilbake fra litt småskade*, og Ibra har avtjent karantenen.

                      For øvrig vil jeg understreke at formålet med mine treningsrapporter ikke er å spå utfallet av neste kamp eller bidra til ubegrunna optimisme, men primært å fortelle hvilke spillere som er til stede og i hvilken tilstand (skader), hvem som blir brukt og prioritert i hvilke posisjoner, hvordan treningene er lagt opp rent faglig og taktisk, og litt om humør og intensitet.

                      Det ser ut til å være et visst behov for slik informasjon fra de ganske mange som ikke har anledning til å være til stede på treningene, midt i arbeidstid for vanlige supportere.

                      *småsjuk

                      gilbert
                      Last edited by gilbert; 23.10.2024, 18:19.

                      Kommentar

                      • G-Man
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2011
                        • 3234

                        Opprinnelig skrevet av gilbert
                        Trening onsdag 23. oktober
                        Mads
                        Uba-Ruben-Martin-Gjermund
                        Ylldren-Kevin-Kito
                        Felix-Thomas/Moctar-Alex
                        Er Garnås skadet eller er han helt ute i kulda? Vår viktigste signalspiller!

                        Kommentar

                        • bjarmann
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 2952

                          Opprinnelig skrevet av G-Man

                          Er Garnås skadet eller er han helt ute i kulda? Vår viktigste signalspiller!
                          Ser slik ut dessverre. Ufattelig trist ettersom Ruben har en stor skyld for det nedrykket vi kommer til å ende med. Makan til elendighet han har vist i år har jeg aldri vært vitne til av en stopper i LSK
                          I år så tar vi alt

                          Kommentar

                          • gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3213

                            Trening fredag 25. oktober

                            Ser ut som laget, etter dagens trening på jordet 11-12.30, kan bli:

                            Mads
                            Erling-Ruben-Martin-Mohanad
                            Marius-Kevin-Vebjørn
                            Alex-Thomas-Felix

                            Espen Garnås spilte stopper, sammen med Sander Moen Foss, på motsatt lag.

                            gilbert

                            Kommentar

                            • runarM
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2004
                              • 566

                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Trening fredag 25. oktober

                              Ser ut som laget, etter dagens trening på jordet 11-12.30, kan bli:

                              Mads
                              Erling-Ruben-Martin-Mohanad
                              Marius-Kevin-Vebjørn
                              Alex-Thomas-Felix

                              Espen Garnås spilte stopper, sammen med Sander Moen Foss, på motsatt lag.

                              gilbert
                              Takk for rapport. Fått noen inntrykk av Diop på treninga? De to treningene jeg har sett i det siste synes jeg han så ganske skarp ut på avslutninger.
                              runarM

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3213

                                Moctar Diop er avgjort et supertalent, og KAN bli en ny hit og et storsalg for Fugla, men er fortsatt ung, uferdig og varierer mye, også på treningene, det jeg har sett. Fra det helt spektakulære til det litt tafatte og ubesluttsomme.

                                gilbert

                                Kommentar

                                Working...