Var!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Børge
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2013
    • 2558

    #21
    Opprinnelig skrevet av G-Man
    Mitt spørsmål til VAR-haterne er: Hater dere VAR like mye når det brukes som i EM, eller er det egentlig norsk amatørmessig praktisert VAR som er problemet?
    Ja. Jeg vil ha tilbake fotballen. Nå er det et jævla dommershow - eneste fokuset i kampene er dømming og VAR. Hvem snakker om scoringa til Georgia eller Bellingham sitt mål - det diskuteres VAR. Det diskuteres hvordan det har ødelagt en rekke kamper i EM. En rekke folk som er glad i fotball, har gitt opp EM.

    VAR fungerer sikkert som det skal i EM. Sikkert helt tipp topp, men jeg er så lei systemet og hele måten VAR er på. I går så man England gjøre 1-1. Trodde man, men om man ser en rask reprise av målet ser man at det er soleklar offside! Om det kan kalles selvskryt, vet jeg ikke - jeg påpekte med en gang før reprisen var spilt at dette blir ikke mål Offside! I mens er det en hel stadion som jubler, kaster øl i været osv.... Så kommer onkel-VAR inn etter en tidsperiode på sikker 45-60 sekunder: offside! Hadde linjemann gjort jobben sin og ikke hatt instruks om å ha tungt flagg om det kan være 1 % tvil, så hadde det blitt annullert ASAP.

    Også har ballen fått puls. En hands som er usynlig for øyet, er plutselig nok til å frata lag mål. En hands som ikke påvirker ballbanen, ikke er tilsiktet og ikke gir noen fordel. En regelendring tilpasser VAR - antall mål skal ned.

    Og nei, for pampene er ikke en blodig rettferdighet det viktigste - det er reklameflaten og inntektspotensiala VAR gir som er den viktigste. Ta feks Infantino som før han ble valgt, var tvert i mot alt som handlet om videodømming. Så fort ræva hadde landet stolen til FIFA, snur han - VAR kommer inn. Det handler om ca$h. Også for NFF.

    PS: NRK skal har debatt om VAR etter 18.00 kampen i EM (Belgia er ene laget?). Blant annet Terje Hauge er bekrefte. Samme med Leif W i VG mfl. Både folk mot og for VAR skal med.
    Sint og tverr på felt N

    Kommentar

    • kunden
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 2396

      #22
      ^ Ikke lett å diskutere med noe som er 100% basert på følelser og subjektivitet.
      Som de fleste andre skula man alltid bort på dommer og linjemenn tidligere også.
      Har ikke så mye meninger rundt dette. Men ser det negative med feks at det å spille seg til straffe er blitt lettere, mot sin hensikt, ettersom situasjoner skal "kikkes på".
      I slow motion ser alt annerledes ut. Her er det er forbedringspotensiale.

      Kommentar

      • MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3471

        #23
        VAR i Eliteserien funker ikke per nå. Kanskje på sikt. Problemet mitt er at nivået på dommerstanden er for dårlig, og mange av dem er direkte arrogante i forhold til egen innsats. Reglene for bruk av VAR må avklares og det må innføres tidsbegrensninger, eks. dersom VAR ikke har fanget opp en feil i løpet av 15-20 sek., så står avgjørelsen på matta. Da kan jeg kanskje bli VAR-tilhenger igjen, men ikke med dagens makkverk.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

        Kommentar

        • Børge
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2013
          • 2558

          #24
          Opprinnelig skrevet av MortenA
          Reglene for bruk av VAR må avklares og det må innføres tidsbegrensninger, eks. dersom VAR ikke har fanget opp en feil i løpet av 15-20 sek., så står avgjørelsen på matta.
          En slik tidsbegrensing strider med protokollen for VAR, som sier at det er langt viktigere å oppnå rett resultat enn tidsbruken. Man kan ikke innføre en slik regel i Norge - det tillates i svært liten grad nasjonale tilpasninger. Færøyene har en nasjonal tilpasning og den er at en medspiller kan holde ei hånd på ballen når dødballer skal slås om vinden er for sterk.

          Glem at Norge kan tilpasse VAR som man ønsker.
          Sint og tverr på felt N

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3471

            #25
            Opprinnelig skrevet av Børge

            En slik tidsbegrensing strider med protokollen for VAR, som sier at det er langt viktigere å oppnå rett resultat enn tidsbruken. Man kan ikke innføre en slik regel i Norge - det tillates i svært liten grad nasjonale tilpasninger. Færøyene har en nasjonal tilpasning og den er at en medspiller kan holde ei hånd på ballen når dødballer skal slås om vinden er for sterk.

            Glem at Norge kan tilpasse VAR som man ønsker.
            I så fall er jeg og en motstander.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • Børge
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2013
              • 2558

              #26
              Opprinnelig skrevet av MortenA

              I så fall er jeg og en motstander.
              Kan bare glemme at det blir særnorske tilpassinger annet en feks manglende teknologiske løsninger som feks ikke sensor i ballen.
              Sint og tverr på felt N

              Kommentar

              • ulfpulf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 2506

                #27
                Opprinnelig skrevet av Børge

                Man kan ikke innføre en slik regel i Norge - det tillates i svært liten grad nasjonale tilpasninger. Færøyene har en nasjonal tilpasning og den er at en medspiller kan holde ei hånd på ballen når dødballer skal slås om vinden er for sterk.
                Hvis Færøyene har en sånn regel, er det en tilpasning av spillereglene, ikke VAR-reglene, og så vidt jeg vet finnes det ikke tilpasninger av dem, alle land som er medlemmer av FIFA spiller etter samme regler. Du er sikker på at det ikke er en myte?
                i europacuper er det UEFA som bestemmer VAR-reglene, men hvordan VAR brukes i nasjonale serier er det vel opp til hvert medlemsland å bestemme?

                Kommentar

                • EPA
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Aug 2013
                  • 216

                  #28
                  Når vi først er inne på hvor dritt VAR er og hvordan reglene endres i forhold til VAR. Hva er greia med tunge flagg når spillere er 3-5 meter offside? Har alle linjedommere blitt fratatt all myndighet til å heve flagget?
                  Skjønner at de velger å holde det nede når de først har VAR og det er veldig marginalt, men det får da være måte på galskap.
                  Dommere og assistenter vegrer seg for å dømme noe som helst, og så må man sitte å se på at spillere ofrer liv og helse i dueller i etterkant selv om alle vet det er klink offside... Det vil som oftest bli ganske mye tøffere/farligere dueller siden forsvaret er på etterskudd i slike tilfeller og må ty til ekstreme handlinger.
                  Fy faen som jeg avskyr VAR!

                  Kommentar

                  • maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1271

                    #29
                    Det mest underholdende med disse aksjonene er at hardcore supportermiljøer tror at toppfotballen dør uten dem. Enkele uromoment befinner seg omtrrent i England 1987. Jeg anbefaler de å ta med seg oppførselen sin til en Premier League stadion for å se hva som skjer. Nå er det på tide at NFF setter hardt mot hardt og rydder opp en gang for alle.

                    Kommentar

                    • Egumen
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Sep 2011
                      • 204

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av maxpayne
                      Det mest underholdende med disse aksjonene er at hardcore supportermiljøer tror at toppfotballen dør uten dem. Enkele uromoment befinner seg omtrrent i England 1987. Jeg anbefaler de å ta med seg oppførselen sin til en Premier League stadion for å se hva som skjer. Nå er det på tide at NFF setter hardt mot hardt og rydder opp en gang for alle.
                      Vil du ha supportere eller turister på Åråsen fremover?

                      Kommentar

                      • maxpayne
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2006
                        • 1271

                        #31
                        Forbilledlig fra Morten P og Nettavisen!

                        Supportere som ytrer seg gjennom å ødelegge fotballkamper har ikke noe på en eliteseriearena å gjøre. Kaster du ting på banen bør du kastes ut av fotballen.

                        Kommentar

                        • maxpayne
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2006
                          • 1271

                          #32
                          Det kan hende at VAR motstandere vinner første akt i Norge, men det er bare spørsmål om tid før Uefa krever VAR el.l i alle toppserier rundt om i Europa. Tror noen virkelig at toppdommere på øverste nivå vil tilbake til tiden før VAR? Jeg humrer godt i skjegget når enkelte VAR motstandere sier de vil respektere de 3 i svart uten VAR på en annen måte nå.

                          Kommentar

                          • bjarmann
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 2945

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av maxpayne
                            Forbilledlig fra Morten P og Nettavisen!

                            Supportere som ytrer seg gjennom å ødelegge fotballkamper har ikke noe på en eliteseriearena å gjøre. Kaster du ting på banen bør du kastes ut av fotballen.
                            Du drar fram Morten P? En av landets største idioter og svakeste journalister er han du støtter deg til som et argument mot det som skjedde igår?
                            I år så tar vi alt

                            Kommentar

                            • EPA
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Aug 2013
                              • 216

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av maxpayne
                              Det kan hende at VAR motstandere vinner første akt i Norge, men det er bare spørsmål om tid før Uefa krever VAR el.l i alle toppserier rundt om i Europa. Tror noen virkelig at toppdommere på øverste nivå vil tilbake til tiden før VAR? Jeg humrer godt i skjegget når enkelte VAR motstandere sier de vil respektere de 3 i svart uten VAR på en annen måte nå.
                              Mulig dette blir tvangsinnført av UEFA eller andre på et tidspunkt, men dersom dette skjer vil ikke fotball nødvendigvis fortsette å favne like bredt hos supportere som det har gjort til nå.
                              Eneste grunn til at fotball eksisterer på den måten det gjør i dag er fordi nok folk er interessert i å bruke nok penger på sporten til å finansiere den via egen lomme og via sponsorinntekter.

                              Noen vil nok påstå at denne pengegaloppen har løpt løpsk lenge nok, og at dersom mange nok mister interessen for "toppfotball" men heller bruker mer midler på lavere divisjoner siden de fortsatt er og antagelig vil forbli uten VAR så vil det gradvis skje en utjevning av maktbalansen som kanskje er sunt over tid. Dette er så klart ytterste konsekvens, men poenget er at uten tilskuere på stadion eller foran skjermen så vil ikke FIFA/UEFA/NFF ha noe å forvalte og heller ingen jobb de kan tjene i nærheten av like mye på som i dag.
                              Jeg hadde ikke hatt noe i mot at vi tok noen steg tilbake om det blir resultatet, for fotballhjertet mitt vil uansett tilhøre LSK om de så hadde spilt med kun lokale spillere i fast jobb med fotball som hobby i en langt lavere divisjon uten noen som helst VAR tilnærming, og med dommere som var om mulig enda mer ræva.

                              Fotball er og skal være eufori, glede, kameratskap og ekte... Med dagens VAR dritt har man dessverre fjernet så mye av det ekte for å innføre noe som kun kan begrunnes med at det er alt for mye penger på spill. Det kan være kjempekostbart å bli bortdømt, og det kan påvirke manges økonomiske hverdag om et mål annulleres eller ikke....

                              Det finnes utallige grunner til å fjerne VAR, men det finnes ytterst få for å beholde VAR... Rettferdighet er det som nevnes av de som ønsker VAR, men fotball får aldri blitt 100% rettferdig og det er ikke verdt å ofre så mye eufori og glede for å få fotballen bittelitt mer rettferdig.

                              Kommentar

                              • kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2396

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av bjarmann

                                Du drar fram Morten P? En av landets største idioter og svakeste journalister er han du støtter deg til som et argument mot det som skjedde igår?
                                Snu det på hodet. Hva hadde du og mange andre sagt hvis folk gjort det samme for å (gjen)innføre VAR?
                                Eller for å fjerne offsideregelen?

                                Kommentar

                                • bjarmann
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2005
                                  • 2945

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av kunden

                                  Snu det på hodet. Hva hadde du og mange andre sagt hvis folk gjort det samme for å (gjen)innføre VAR?
                                  Eller for å fjerne offsideregelen?
                                  Det blir temmelig hypotetisk. VAR ødelegger alt som er bra med fotballen. Om det så må stoppes noen kamper så er jeg helt for det. Jeg har ikke kasta en eneste ball eller noe annet på banen men forstår og støtter at det blir gjort.
                                  I år så tar vi alt

                                  Kommentar

                                  • EPA
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Aug 2013
                                    • 216

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av kunden

                                    Snu det på hodet. Hva hadde du og mange andre sagt hvis folk gjort det samme for å (gjen)innføre VAR?
                                    Eller for å fjerne offsideregelen?
                                    Skjønner hva du mener, men jeg tror og håper målet er å få en demokratisk avstemming for/mot VAR og deretter forholde seg til resultatet. Måten VAR ble innført på er under enhver kritikk, og det som etterlyses er i utgangspunktet en gjennomgang og korrekt avstemming blant klubbene og deres medlemmer for å få et resultat flertallet faktisk ønsker.
                                    Jeg og mange andre ønsker ikke VAR, men siden jeg bor i et demokratisk land mener jeg innføringen/fjerning av VAR også bør gjennomføres på en demokratisk måte da dette berører sporten på en så inngripende måte at det ikke kan puttes inn bare fordi noen syns det er fint uten å gå gjennom en grundig vurderingsprosess hvor alle parter høres.

                                    Jeg liker som sagt ikke VAR, men jeg er villig til å bøye meg for flertallet dersom de mener noe annet selv om jeg er uenig. Det man derimot ikke bør bøye seg for er noen med makt som lefler med sporten man elsker bare fordi de tilfeldigvis har havnet i posisjon til å gjøre nettopp dette for en kort periode. Når det er sagt er jeg strekt imot at folk som reiste langt med små barn i går måtte reise uten kamp.
                                    Det skyldes så klart supportere som gikk over grensen, men også NFF som satte en idiotisk grense alle skjønte ville bli brutt... Resten ble en pissekonkurranse hvor det var om å gjøre å pisse lengst, og hvor mange uskyldige ble lidende og tapte tid og penger helt ufortjent i en trang økonomisk tid.

                                    Dersom de ønsker å fjerne offside er det bare å sende det ut på høring i alle klubber og la medlemmene avgjøre slik at flertallet rår.

                                    Kommentar

                                    • kunden
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 2396

                                      #38
                                      Er hverken så mye for eller mot og skjønner engasjementet. Hadde jeg vært (mye) yngre hadde jeg også synes det hadde vært kult å bælje, skrike, pælme det ene og andre og vært en apekatt. Være i gjeng og føle meg mye tøffere enn det jeg egentlig er.

                                      Problemet er bare at historien har vist at de som kjemper mot utviklingen alltid taper.
                                      Stiller bare spørsmål med hvor mange som egentlig er så engasjerte rundt dette eller bare lar seg dra med.
                                      Og hvordan stiller de fleste seg til dette om 5-10 år.
                                      Det minner ikke så rent lite om hordende av gale religiøse i midtøsten da moa-tegnngene gikk rundt som en farsott.
                                      Like konservative og ville i blikket ...Ok, med litt mere haramkjøtt og alko under vesten dog. Forsvare det som engang var (eherm ..). En svunnen tid.

                                      Er forøvrig ikke enig i at barn skal skånes. Barn skånes i altfor stor grad allerede. Like greit at de kan ta stilling til noe annet enn
                                      hva nå de enn tar stilling til idag.
                                      Som feks han som skrev inn på KFL Facebook side og var helt fra seg (utdannet "spesialpedagog" må vite) fordi noen barn hadde spart halve livet for å se fotballkamp.
                                      Antar han snakker om sine egne, og synes det er mer spekulativt å bruke kidsas sparepenger for å dra på match, selv for en "spesialpedagog", enn at en match blir stoppet.

                                      Ang offside og andre eksempler så var det for å sette dette i et demokratisk lys.
                                      Poenget er at man i et sivilisert samfunn ikke kan gi etter for trusler/sabotasje/vold/terror.

                                      Blir uansett morsomt å se NFFs mottrekk. Tomme tribuner? Stenge supporterfeltene? Skikkelig ransakelse - nær happy ending opplevelse?
                                      Jeg drar uansett på S08, om ikke annet for å dytte en LS-babb i trynet. Har utenlandsk gjest på besøk som ble mer keen å dra etter stuntet i barteland også ...

                                      Kommentar

                                      • niko
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2008
                                        • 566

                                        #39
                                        For de som har lyst til å dykke litt ned i prosessen rundt innføringen av VAR kan jeg anbefale podcasten Gode Vibber, som har et par episoder som går ganske grundig inn i temaet.

                                        Kommentar

                                        • Børge
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2013
                                          • 2558

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av maxpayne
                                          Det kan hende at VAR motstandere vinner første akt i Norge, men det er bare spørsmål om tid før Uefa krever VAR el.l i alle toppserier rundt om i Europa. Tror noen virkelig at toppdommere på øverste nivå vil tilbake til tiden før VAR? Jeg humrer godt i skjegget når enkelte VAR motstandere sier de vil respektere de 3 i svart uten VAR på en annen måte nå.
                                          Nei - UEFA kommer ikke til å innføre VAR ved tvang. Det har SVFF fått bekreftet i deres jobb med beslutningsgrunnlag for VAR. Har også lest noen som mener norske lag vil bli utestengt fra europeiske turnering fordi Eliteserien ikke har VAR. Helt seriøst, så lurer jeg på hvordan man får seg til å komme med slik ukvalifisert synsing uten noen form for substans?

                                          Jeg tror dommerne har godt av å ta avgjørelsene selv. Før VAR ble det også snakket om dommerne og klaget, men ikke i nærheten av så mye som det snakkes om VAR. Når man koblet inn VAR og plasserte tre stk på bakrommet for å rydde opp i dommerfeil, forventet man at man treffer 100 % på de avgjørelsene VAR involveres i - der er man langt i fra. Forventningen er langt høyere enn hva VAR klarer å levere. Dessuten er det SÅ mange sitiasjoner VAR ikke er inne å rører i, som feks feil innkast, feil corner, feil frispark osv - mål etter frispark som ikke skulle vært dømt, blir mål. VAR gi IKKE økt rettferdighet.

                                          I Drammen sist serierunde, gjør ass.dommer/linjemann helt korrekt ved ikke å vinke ved mål, men så blander VAR seg inn og det blir dømt offside ut ifra bilder jeg enda ikke har sett noen kunne glassklart påpeke at er offside. Slike hendelser er det hver bidige helg! Helga før var det vel Kamma - TIL det ble røret på nøyaktig samme måte. Og ved tvil, virker det som om det er lettere å la være å dømme mål. Legg til at teknologien ikke er akkurat skuddsikker - man skal treffe på rett bilde (bevegelsen på 1/60 sekund er mange cm).

                                          Den dagen VAR forsvinner og vi står igjen med dommere som vil dømme uten VAR, så er jeg sikker på at dommerne vil få en bedre hverdag og mindre støy. Vi tåler noen feil.
                                          Sint og tverr på felt N

                                          Kommentar

                                          Working...