Var!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • banan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2018
    • 439

    Var!

    Gleder meg til at VAR var og ikke lenger er.
    Last edited by banan; 30.06.2024, 08:17.
  • Børge
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2013
    • 2558

    #2
    Noe som man ikke kan få hyllet nok etter gårdagens kamp, er åpningen av kampen. Ikke selve spillet, men de 300 tennisballene som ble kasta ut ved starten på kampen som ble etterfulgt av anti-VAR sanger.

    Det var en aksjon som har fått internasjonal oppmerksomhet. Fullt fortjent oppmerksomhet også. La oss håper på flere slike aksjoner fremover - både på Åråsen og flere andre arenaer rundt om kring i Norge. Spre det gjerne ut med en 30-40 baller om gangen.

    Jeg virkelig hyller dette tiltaket. Gjorde meg oppriktig glad! VAR er kun kommet for å bli avviklet. Jo før, jo bedre.
    Sint og tverr på felt N

    Kommentar

    • G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3224

      #3
      Opprinnelig skrevet av Børge
      VAR er kun kommet for å bli avviklet. Jo før, jo bedre.
      Nok et punkt hvor vi er uenige. Når VAR praktiseres som det har vært gjort til nå i Norge, er det bare tragikomisk. Når det praktiseres som i EM er det en fryd. Med korrekte hjelpemidler og hurtige avgjørelser er VAR en berikelse etter min mening.

      Kommentar

      • EPA
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Aug 2013
        • 216

        #4
        Var i utgangspunktet ikke supernegativ til VAR, og fortsetter å juble så lenge jeg ikke er >=99% sikker på at skal annulleres. Rett og slett fordi jeg nekter å la denne gleden bli tatt fra meg!
        Det som derimot gjør at jeg ikke har noe igjen for VAR er mange. De bruker det kun når det passer, og dette sammen med at reglene er uforståelig/forskjellig fra dommer til dommer gjør at jeg heller vil stole på instinktet til dommertrioen enn til noen som skal gå gjennom alle de siste trekkene før scoringen for å se om noen tilfeldigvis har fått ballen opp i armen 3-4 trekk før og dermed annulere.
        Hadde derimot samme angrep endt med corner hadde dette aldri blitt sjekket og da står man fritt til å score på corneren…
        De kan heller ikke gå inn ved feks gule kort, men bare ved røde… selv om det er gult kort nummer to. Dette er det samme som rødt, men er ikke stor nok grunn.
        Det er så mye som er feil at jeg heller ønsker å ha en dommer som har en dårlig dag enn at alt skal sjekkes for å bli korrekt hele tiden. Når ting likevel ikke blir korrekt med VAR er det mye bedre i mitt hode å ta det vekk og dermed beholde den ræva linjemann som ikke ser offsiden, og den dommeren som ikke ser handsen, som er så liten og ubetydelig at den tross alt ikke påvirker spillet.

        VAR og uforståelige regler dreper toppfotball for supportere!
        Må jo være det eneste spillet i verden hvor hverken trenere, spillere eller de som ser på ikke kan reglene, og det er faen meg godt gjort i en så enkel sport?

        Kommentar

        • LS89
          Kamptrådkongen
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2013
          • 3402

          #5
          Jeg har vokst opp med å alltid se på linjedommeren ved scoring på Åråsen. Hver eneste gang. Så jeg dommeren løp møt midtstreken visste jeg at det var mål.

          Dette er fullstendig fraværende nå. Garnås sitt mål i går er et godt eksempel på det. Nærkamp, dueller, mulig offside, armer og bein, helt umulig. Null spontanitet. Du aner ikke hva som kommer. Selvsagt sjekker VAR scoringa. Noe kan de jo tross alt finne.

          Samme med SMF. Greide ikke å juble ordentlig. Dette er forkastelig. Vi kan faktisk ikke ha det sånn.

          Kommentar

          • EPA
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Aug 2013
            • 216

            #6
            Opprinnelig skrevet av LS89
            Jeg har vokst opp med å alltid se på linjedommeren ved scoring på Åråsen. Hver eneste gang. Så jeg dommeren løp møt midtstreken visste jeg at det var mål.

            Dette er fullstendig fraværende nå. Garnås sitt mål i går er et godt eksempel på det. Nærkamp, dueller, mulig offside, armer og bein, helt umulig. Null spontanitet. Du aner ikke hva som kommer. Selvsagt sjekker VAR scoringa. Noe kan de jo tross alt finne.

            Samme med SMF. Greide ikke å juble ordentlig. Dette er forkastelig. Vi kan faktisk ikke ha det sånn.
            Helt enig, men jeg er veldig glad jeg klarer å juble som før. Gidder ikke tenke konsekvens når det blir mål og klemmer til, men det er klart jeg blir ditto nervøs og eventuelt forbanna/skuffa i etterkant.
            Blir litt som å ikke kose seg en nydelig sommerdag bare fordi man vet der skal regne som faen dagen etter?

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3224

              #7
              Jeg synes VAR debatten handler om to forskjellige ting. Å sammenligne norsk VAR med EM VAR blir som å sammenligne en sykkel med flatt dekk mot en Mercedes. Kan i teorien brukes til det samme, men er i realiteten totalt ulike. Jeg tror VAR kan brukes til å videreutvikle dommere, og få inn en bedre felles forståelse av hvordan regler skal praktiseres.

              Så jeg er totalt enig i den kritikken som rettes mot norsk VAR, og ser at det må investeres mye i utstyr og teknologi. Ting må gå mye fortere, og dommere må samkjøres. Men på sikt tror jeg det kan bli bra.

              Mitt spørsmål til VAR-haterne er: Hater dere VAR like mye når det brukes som i EM, eller er det egentlig norsk amatørmessig praktisert VAR som er problemet?

              Kommentar

              • Svart og gul
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2004
                • 405

                #8
                Opprinnelig skrevet av G-Man
                Jeg synes VAR debatten handler om to forskjellige ting. Å sammenligne norsk VAR med EM VAR blir som å sammenligne en sykkel med flatt dekk mot en Mercedes. Kan i teorien brukes til det samme, men er i realiteten totalt ulike. Jeg tror VAR kan brukes til å videreutvikle dommere, og få inn en bedre felles forståelse av hvordan regler skal praktiseres.

                Så jeg er totalt enig i den kritikken som rettes mot norsk VAR, og ser at det må investeres mye i utstyr og teknologi. Ting må gå mye fortere, og dommere må samkjøres. Men på sikt tror jeg det kan bli bra.

                Mitt spørsmål til VAR-haterne er: Hater dere VAR like mye når det brukes som i EM, eller er det egentlig norsk amatørmessig praktisert VAR som er problemet?
                Er ingen VAR-"hater", men svarer likevel: Teknologien for å fastslå skåringer og offsider fungerer i EM, men andre vurderinger ser like tilfeldig ut. Og det er dette som er problemet med VAR, og som jeg tør å påstå aldri vil bli løst. Så lenge det fortsatt er en grad av skjønn inne i bildet, er det umulig for VAR å fungere tilfredsstillende.

                Kommentar

                • McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5100

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av G-Man
                  Mitt spørsmål til VAR-haterne er: Hater dere VAR like mye når det brukes som i EM, eller er det egentlig norsk amatørmessig praktisert VAR som er problemet?
                  For meg handler ikke problemet i hovedsak om teknologi, tidsbruk, praktisering, eller amatørmessig håndtering. Problemet er VAR. Problemet er at jeg aldri kan være sikker på det jeg ser. Jeg har mistet muligheten til å gå av skaftet etter en scoring, fordi frykten for at det jeg nettopp har opplevd kan bli tatt fra meg umiddelbart. Gleden over at LSK har scora har blitt erstattet med frykten for at det faktisk ikke ble mål.

                  Denne frykten er ikke tilstede i EM. For å sette det på spissen: Jeg driter i om Ungarn får en scoring annullert, jeg gir beng i om Østerrike får en feilaktig straffe. Selvsagt irriterer jeg meg over VAR her også, men under EM håper jeg, kanskje noe egoistisk og kontroversielt, at det skal bli så mange hårreisende VAR-situasjoner som mulig. Slik at de som faktisk bryr seg om Ungarn, Østerrike, Nederland, Frankrike og ikke minst England skal oppleve det samme som meg. Mangelen på glede, mangelen på eufori, mangelen på å kunne stole på det man faktisk ser og opplever. Da kanskje flere opplever at VAR er direkte ødeleggende for entusiasmen og engasjementet til oss som bryr seg mest.

                  Kommentar

                  • maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1271

                    #10
                    Hvor mange mål her LSK blitt fratatt av VAR. Rams opp, og hvor mange var feil. Jeg er sikker på at jeg finner flere minutter venting på grunn av bluss, røyk og andre tåplighter enn venting på VAR.
                    Last edited by maxpayne; 29.06.2024, 22:03.

                    Kommentar

                    • Zindrinho
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2019
                      • 561

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av maxpayne
                      Hvor mange mål her LSK blitt fratatt av VAR. Rams opp alle, og hvor mange var feil. Jeg er sikker på at jeg finner flere minutter venting på grunn av bluss, røyk og andre tåplighter enn venting på VAR.
                      Med feil, mener du da etter regelboka vi alle vokste opp med og kjenner ut og inn, eller mener du feil i følge den på det tidspunktet gjeldende revisjon 1-28 av boka som har kommi etter vi begynte med videodømming?
                      Det blir umulig å huske akkurat hva regelboka sa på hvilket tidspunkt av hvilken sesong når det har vært så mange endringer både i den og i hvordan de sier de skal bruke VAR at ingen av oss kan regla lenger, men bare nå sist mot kåffa begynte de å skulle så tvil lenge etter Espens scoring, spillerne har jubla, high five'a ferdig og alt men SÅ plutselig får du beskjed om at Bingo-Lotto er kobla inn, nå kastes alt av spillerforståelse på sjøen og utfallet på like situasjoner er ulikt ikke bare fra kamp til kamp, men også i en og samma kamp.
                      Jeg fatter ikke at det er mulig å ikke hate VAR, det dreper alt jeg elsker med fotball.

                      Kommentar

                      • McGuffy
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 5100

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av maxpayne
                        Hvor mange mål her LSK blitt fratatt av VAR. Rams opp, og hvor mange var feil. Jeg er sikker på at jeg finner flere minutter venting på grunn av bluss, røyk og andre tåplighter enn venting på VAR.
                        Hvordan er det på noen måte relevant?

                        (PS: Mod må gjerne flytte denne diskusjonen andre steder)

                        Kommentar

                        • G-Man
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2011
                          • 3224

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av banan
                          Gleder meg til at VAR var og ikke lenger er.
                          Jeg tror nok du må vente lenge. Jeg er idioten som generelt er for VAR - og har fremholdt hvordan det benyttes i EM som et forbilde. OG: Jeg er den første til å innrømme at det er vanskelig å forsvare VAR i dag, når det tas offside på 1 cm og dømmes straffe på en berøring av hånd mild som et kjærtegn.

                          I alle år har vi hatet dommere som overser gigantiske feil, nå kan vi hate VAR som tar mikroskopiske feil. Vi kan visst ikke vinne...

                          Kommentar

                          • kunden
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 2396

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Svart og gul

                            Er ingen VAR-"hater", men svarer likevel: Teknologien for å fastslå skåringer og offsider fungerer i EM, men andre vurderinger ser like tilfeldig ut. Og det er dette som er problemet med VAR, og som jeg tør å påstå aldri vil bli løst. Så lenge det fortsatt er en grad av skjønn inne i bildet, er det umulig for VAR å fungere tilfredsstillende.
                            En annen tilnærming til VAR er å snu dette på hodet. La oss si fotballdømming var basert på VAR fra begynnelsen og så ble VAR erstattet med en dommer og subjektiv dømming, og alle de skandaløse dommeravgjørelsene (som har vært). Hva ville folk sagt da? Hater, Hater, Hater den jævla mannen i sort (vel, det gjør man vel uansett. "Obligatorisk" som supporter).
                            Paradokset er at de som hyler og skriker mest og skylder på dommeren når vi taper er det samme som hater VAR mest.
                            Det finnes ingen perfekt verden. VAR er nok det mest rettferdige, men pdd ikke helt optimalt mtp forsinkelser av spillet og spontanitet.
                            På sikt kan man fjerne dommeren rolle. Blir for det meste å droppe ball, dele ut kort. Være et løpegutt for et cluster av roboter som ser og analyserer kampen i nåtid.

                            Kommentar

                            • Smukken
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2004
                              • 720

                              #15
                              Bare vent til KI/AI tar dette med storm. Bare se på tennis som har gjort dette. Om ball er inne/ute og tar kun 2-3 sekunder
                              Bada bing - bada bong. Bjørn rulez

                              Kommentar

                              • EPA
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Aug 2013
                                • 216

                                #16
                                Har kommet til det punktet hvor jeg driter i rettferdigheten VAR skal bringe inn, for med 22 spillere på banen er det antagelig en forseelse et eller annet sted ca 100 ganger i løpet av en kamp (dette er et lavt estimat gitt at det holdes, klypes, dyttes, dras, filmes, sparkes, drøyes tid osv osv overalt og ofte samtidig).
                                Noe av dette er innafor den tid vi har med en kontaktsport å gjøre, men det meste er på kanten eller over kanten... Det å dermed si at VAR skal gjøre ting rettferdig blir borti natta, all den tid det bare benyttes dersom det er Rødt kort (som ikke fanger opp gule som kan ha like stor innvirkning), mål eller straffe.
                                Joda, om det kun benyttes når dommer har missa en offside man kan de fra Skedsmokorset eller fellingen er soleklar, noen kommer inn i 100km i timen med strake bein eller noen med vitende og vilje stopper/endrer retning på en ball med hånda, mens dommeren har rusk i øyet er jeg tilhenger... alt annet er bare drepen og bør/må avskaffes slik at dommeren kan gjøre jobben sin.
                                Hvem ønsker egentlig at fotball skal bli en sport hvor det handler om å skyte ballen i armen på motstander hvis man løper med normale armbevegelser, eller å forsøke å plassere foten under motstanders fot i straffefeltet? Hvem ønsker å ha sjekk av alle ting som skjedde på banen de siste 20 trekkene før en scoring for å se om det er noe som er feil? Vil dette øke interessen hos noen? Med fare for å gjenta en eller ennen... If it ain't broken, don't fix it!

                                Kommentar

                                • EPA
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Aug 2013
                                  • 216

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Smukken
                                  Bare vent til KI/AI tar dette med storm. Bare se på tennis som har gjort dette. Om ball er inne/ute og tar kun 2-3 sekunder
                                  Litt vanskeligere i en sport hvor ikke alt er sort/hvitt eller?
                                  Om ballen er ute eller inne har vi ikke engang kamera for å se siden det er så alt for alt for dyrt med mål teknologi!

                                  Hvis vi derimot gjør om sporten til en ikke kontaktsport, og dersom du er borti en motspiller er det alltid frispark.. Men selv da er det litt kilent, for hvem er egentlig borti den andre og ikke omvendt

                                  Kommentar

                                  • G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3224

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av EPA
                                    If it ain't broken, don't fix it!
                                    But it is broken!

                                    Hvor mange år av livet mitt har ikke elendige dommere kostet meg? Hvor mange ganger har ikke feige dommere blåst 80/20 i favør det "store" laget? Hvor mange ganger har ikke åpenbare feil fått store konsekvenser? (f.eks når Henry med tidenes viljehands sendte Frankrike til et mesterskap på bekostning av Irland - i dag ville VAR tatt den på 10 sekunder).

                                    Hvis VAR kobles opp mot nok kameraer + mållinjeteknologi (og derved kan avgjøre hurtig), så er jeg for.

                                    Så er jeg også enig med de som mener at det ikke kan sees 10 trekk tilbake, samt at VAR bør begrenses til offside og potensielle røde kort, samt at et visst skjønn tillates.

                                    At VAR skal få skylden for at dommere dømmer ulikt er jeg ikke med på, for det har de alltid gjort.

                                    Kommentar

                                    • EPA
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Aug 2013
                                      • 216

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av G-Man

                                      But it is broken!

                                      Hvor mange år av livet mitt har ikke elendige dommere kostet meg? Hvor mange ganger har ikke feige dommere blåst 80/20 i favør det "store" laget? Hvor mange ganger har ikke åpenbare feil fått store konsekvenser? (f.eks når Henry med tidenes viljehands sendte Frankrike til et mesterskap på bekostning av Irland - i dag ville VAR tatt den på 10 sekunder).

                                      Hvis VAR kobles opp mot nok kameraer + mållinjeteknologi (og derved kan avgjøre hurtig), så er jeg for.

                                      Så er jeg også enig med de som mener at det ikke kan sees 10 trekk tilbake, samt at VAR bør begrenses til offside og potensielle røde kort, samt at et visst skjønn tillates.

                                      At VAR skal få skylden for at dommere dømmer ulikt er jeg ikke med på, for det har de alltid gjort.
                                      Hvis du leser det jeg sier så er jeg ikke mot at de tar vekk ting som alle unntatt dommeren får med seg, men dette er noe de aldri kommer til å gjøre.
                                      Siden dette aldri vil bli løsningen blir det enten VAR med alle de ulemper det medfører av ting som uansett aldri blir rettferdig, tar samtidig tar vekk så mange ting jeg elsker ved fotball..
                                      Alternativt blir det uten VAR, og du kan få guds hånd (snakker selvfølgelig om Sundgot, og ikke han fyren fra Argentina) sammen med flyt, spontanitet, og tross alt mer rettferdighet siden en blind dommer er blind uansett hvem som spiller.
                                      Joda, litt fordel får de store lagene som alltid, men sjelden nok til at andre som er gode nok ikke kan konkurrere på ca samme level.

                                      Kommentar

                                      • niko
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2008
                                        • 566

                                        #20
                                        Mitt hovedproblem med VAR er at man endrer tolkningen av regelverket sånn at det skal passe til teknologien man har tilgjengelig, og dermed kommer lenger vekk fra den opprinnelige intensjonen med regelen. Det er mye i fotballen som ikke er 100% svart-hvitt, men med stillbilder etc. prøver man å få det til å bli det. Hands-regelen er der for å unngå at utespillerne leker keeper, ikke for at en fingernegl som toucher borti en ball skal ende opp i straffespark. Eller at en kar som har bøyd kneet sitt eller vinklet foten han står på en centimeter mer enn forsvarsspilleren ved siden skal være offside.

                                        Sammenlign med mållinje-greiene som ingen er irritert på, nettopp fordi om ballen er inne eller ute er en svart-hvit ting som dermed passer godt sammen med presis teknologi.

                                        Kommentar

                                        Working...