Var!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Børge
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2013
    • 2558

    #61
    Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
    • Bedømmelsen av frispark i forkant av situasjoner som leder til mål er ganske tilfeldig
    Godt innlegg. Vil bare påpeke en ting - frispark legger ikke VAR seg opp i om er rett eller galt. Eneste VAR vil kunne gå inn å se på ved frispark, er om det skulle vært rødt kort. Vil heller ikke se på om det burde vært gult kort. Frispark ligger ikke i mandatet til VAR.

    Om man har feil idømt frispark, innkast eller corner i forkant av noe som blir mål - vil ikke VAR se på. Kun om det skulle vært nytt frispark, er en hands, offside osv. De som støtter VAR sier at VAR øker rettferdigheten. Hvordan kan man det når man vet at størsteparten av situasjonen i kampen som ikke bedømmes av VAR? Min påstand er at fotballen verken blir mer rettferdig eller urettferdig med VAR. VAR er kun inne å fucker med flyten i spillet og dreper spontaniteten.

    Synes man har tatt med alt for lite i diskusjonen hvordan VAR ble innført. Josimar hadde en glitrende og hårreisende artikkel i går om hva de har funnet ut.

    Det finnes ikke en protokoll fra styremøte VAR ble innført. Samtlige protokoller fra styremøtene ligger ute på fotball.no, men for styremøte 21/21 (nr 21 i 2021 er nok forkortelsen) finnes det ingen protokoll. Det blir bekrefte i artikkelen. Hvis det ikke finnes en protokoll fra styremøtet hvor VAR er vedtatt, er da VAR vedtatt? Jeg mener nei. Finnes ikke noe gyldig vedtak - det som ikke er dokumentert er ikke utført.

    Det er ikke supporterne i Norge som mangler demokratiforståelse. Det er toppene i NFF.
    Sint og tverr på felt N

    Kommentar

    • DoubleHi5
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2011
      • 4173

      #62
      Opprinnelig skrevet av Børge
      Synes man har tatt med alt for lite i diskusjonen hvordan VAR ble innført. Josimar hadde en glitrende og hårreisende artikkel i går om hva de har funnet ut.

      Det finnes ikke en protokoll fra styremøte VAR ble innført. Samtlige protokoller fra styremøtene ligger ute på fotball.no, men for styremøte 21/21 (nr 21 i 2021 er nok forkortelsen) finnes det ingen protokoll. Det blir bekrefte i artikkelen. Hvis det ikke finnes en protokoll fra styremøtet hvor VAR er vedtatt, er da VAR vedtatt? Jeg mener nei. Finnes ikke noe gyldig vedtak - det som ikke er dokumentert er ikke utført.
      Forutsatt at dette er korrekt, er dette en grov ripe i lakken for jurist og fotballpresident Klaveness. Om det ikke finnes noen protokoll, eller om de har noe å skjule og velger å holde den hemmelig, kan hun uansett ikke leve med dette! Rydd opp, President!
      Elska þetta félag

      Kommentar

      • Lars Henrik Dahl
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2020
        • 2316

        #63
        Opprinnelig skrevet av Børge
        Godt innlegg. Vil bare påpeke en ting - frispark legger ikke VAR seg opp i om er rett eller galt. Eneste VAR vil kunne gå inn å se på ved frispark, er om det skulle vært rødt kort. Vil heller ikke se på om det burde vært gult kort. Frispark ligger ikke i mandatet til VAR.
        Kanskje var jeg ikke klar nok i formuleringen min
        I den konteksten jeg skrev - eller mente å skrive - har VAR en rolle i bedømmelsen av frispark. Når mål gjøres, har VAR en rolle i å vurdere eventuelle situasjoner i forkant, hvorvidt et frispark mot scorende lag skulle vært dømt. Vi har sett eksempler på at så har skjedd, bla fikk bortelaget annulert et mål på Åråsen etter en 2-3 mulige (klare) frisparksituasjon. Husker ikke hvilken kamp det var i farta, men målet ble annullert pga et manglende idømt frispark på midtbanen, der overgangen oppsto. Du har selvfølgelig rett i at frispark utenfor 16 ikke overprøves av VAR, og dermed vil ikke et mål skapt av et feilaktig idømt frispark annulleres.

        Kommentar

        • Lillelord
          Medlem
          Møteplager
          • Aug 2004
          • 79

          #64
          Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

          Teknologisk er jeg sikker på at det er "relativt enkelt" å løse. Men om det er innenfor forsvarlige økonomiske rammer, er en annen sak.
          Det er skjønn i en del offsidesituasjoner også, der man må vurdere om offsideplassert spiller er med i spillet, eksempelvis annuleringen av 1-0 målet mot Brann. Så man får uansett ikke løst alt med teknologi, med mindre man endrer regelen.

          Kommentar

          • Lars Henrik Dahl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2020
            • 2316

            #65
            Opprinnelig skrevet av Lillelord

            Det er skjønn i en del offsidesituasjoner også, der man må vurdere om offsideplassert spiller er med i spillet, eksempelvis annuleringen av 1-0 målet mot Brann. Så man får uansett ikke løst alt med teknologi, med mindre man endrer regelen.
            Du kan ikke løse alt, men du kan avkomplisere det. Hvis du kan få en objektiv sikker måte å avgjøre om en spiller er i offside eller ikke, reduseres avgjørelsen til hvorvidt den er straffbar. Kompleksitet er gode avgjørelsers største fiende. Jeg ville i så fall foretrukket at man glemmer alt om kameraer, siden du uansett ikke får plassert et kamera på hver eneste cm langs linja. Det kunne i stedet være løst med gps vester. Man har allerede laget baller med sensor som fanger berøring, så du kan mappe overkroppenes posisjon i forhold til hverandre mot et definert tidspunkt hvor ballen treffes. Teknisk helt mulig å løse. Sikkert ikke gratis, men det er vel heller ikke kameraovervåking og 3 mann som sitter og sveiver på "tilfeldig" utvalgte bilder.

            Kommentar

            • Børge
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2013
              • 2558

              #66
              Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

              Forutsatt at dette er korrekt, er dette en grov ripe i lakken for jurist og fotballpresident Klaveness. Om det ikke finnes noen protokoll, eller om de har noe å skjule og velger å holde den hemmelig, kan hun uansett ikke leve med dette! Rydd opp, President!
              Les Josimar sin artikkel om saken, skrevet av Lars Johnsen. Sitat:

              "Vi har også bedt om en kopi av protokollen fra NFF-styremøtet 1. november 2021 der VAR ble innført. 20. mars sendte vi den første eposten til direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Gro Tvedt Anderssen. Etter gjentatte purringer fikk vi svar fra Tvedt Anderssen 8. april.

              «Det har skjedd en feil med protokollen fra dette styremøtet i våre systemer», skrev hun."

              Lise Klaveness var ikke president når VAR ble vedtatt, men hun er ansvarlig i dag for at Eliteserien 2023 og 2024 går med VAR uten at det finnes et dokumentert lovlig vedtak. Karl-Petter Løken satt og skalv som et aspeløv under Debatten på NRK i slutten av mars måned. Når det var ny debatt under fotball EM, sendte dem Saggi - ingen fra administrasjonen eller styret. Lise Klaveness har enda ikke vært synlig på TV i debatten, men har uttalt seg til Josimar og andre nettaviser.
              Det er ikke supporterne i Norge som mangler demokratiforståelse. Det er toppene i NFF.
              Sint og tverr på felt N

              Kommentar

              • maxpayne
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2006
                • 1271

                #67
                Josimar, fotballmedias svar på inyheter og Steigan.no

                Kommentar

                • bjarmann
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2005
                  • 2945

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av maxpayne
                  Josimar, fotballmedias svar på inyheter og Steigan.no
                  Eller de eneste som tør å se og avsløre pampene og all den driten som skjer i moderne fotball
                  I år så tar vi alt

                  Kommentar

                  • Kroktåa
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2015
                    • 2952

                    #69
                    Opprinnelig skrevet av maxpayne
                    Josimar, fotballmedias svar på inyheter og Steigan.no
                    Reinspikka vrøvl.

                    Du må gjerne mislike sakene de tar opp, og vinklingene de får, men ingen kan ta fra dem at de gjør et grundig journalistisk arbeid. I motsetmning til de søppelbloggene du nevner.

                    Kommentar

                    • McGuffy
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 5100

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av maxpayne
                      Josimar, fotballmedias svar på inyheter og Steigan.no
                      Etter over 20 år som bruker på dette forumet, så tror jeg dette er den svakeste posten jeg har lest…

                      Kommentar

                      • kunden
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 2396

                        #71
                        I DB kom det et flammende innlegg i VAR-debatten. En gråhåra kjærring som liker å posere halvnaken med sin hengeræv.
                        Er selvsagt ikke fotballinteressert og ser ikke på fotball men meninger om supportere har hu tydeligvis masser av

                        Et lite utdrag fra denne trønderfrilla som tror hun har en punchline
                        Uansett hvor mange flere baller dere har, så har dere tydeligvis ikke de ballene som trengs for å oppføre seg som voksne fra møblerte hjem.
                        Mening i DB:
                        Og så kaster man fiskekaker og tennisballer og røykbomber på banen fordi man føler seg dårlig behandlet som supporter fordi man ikke blir hørt.


                        Damas hjemmeside (Warning: Menopause saggy buttocks):
                        I have always had music in my heart and soul. I started by the piano, and in a music-kindergarten (thanks to my parents) 4 years old, followed by private piano lessons until I became a teenager.

                        Kommentar

                        • *eLSKerLSK*
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2005
                          • 466

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av kunden
                          I DB kom det et flammende innlegg i VAR-debatten. En gråhåra kjærring som liker å posere halvnaken med sin hengeræv.
                          Er selvsagt ikke fotballinteressert og ser ikke på fotball men meninger om supportere har hu tydeligvis masser av

                          Et lite utdrag fra denne trønderfrilla som tror hun har en punchline

                          Mening i DB:
                          Og så kaster man fiskekaker og tennisballer og røykbomber på banen fordi man føler seg dårlig behandlet som supporter fordi man ikke blir hørt.


                          Damas hjemmeside (Warning: Menopause saggy buttocks):
                          https://berithelberg.net/
                          Dette er den standarden DB har lagt seg på. Rent søppel. Det eneste som har gjort DB bedre de siste årene er Morten Pedersens overgang til Nettavisen.

                          Ellers topp at voksne damer med naturlige kropper også kan vise hud uten å skamme seg.

                          Kommentar

                          • maxpayne
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2006
                            • 1271

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av McGuffy

                            Etter over 20 år som bruker på dette forumet, så tror jeg dette er den svakeste posten jeg har lest…

                            Harald Klungtveit og Håvard Melnæs i tospann, jeg ler meg i hjel. Selvsagt kan man lese artikler i Josimar som kan han en viss verdi i å sette fotballen i ett større perspektiv, men slagsiden mot venstre er så sterk at det er komisk. Toppfotball og konkuranse har de lite greie på.

                            Kommentar

                            • Zindrinho
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2019
                              • 561

                              #74
                              Opprinnelig skrevet av kunden
                              I DB kom det et flammende innlegg i VAR-debatten. En gråhåra kjærring som liker å posere halvnaken med sin hengeræv.
                              Er selvsagt ikke fotballinteressert og ser ikke på fotball men meninger om supportere har hu tydeligvis masser av
                              Det er blitt populært for folk som ikke ser på fotball å skrive meninger om fotball og VAR nå, så TV2 hadde en annen en som spurte seg "Hvorfor vil de ikke ha rettferdighet?"
                              De ønsker vel kanskje å "belyse begge sider av saken" også finner de ingen med fotballengasjement som er for VAR, så da blir det heller gamle strikketanter og diverse folk med oppmerksomhetsbehov de pusher i stedet.

                              Skulle likt å se de publisere en lignende mening om folk som protesterer mot Putin i Russland... "De har jo hatt valg jo, disse folka klager jo bare for å klage!"

                              Kommentar

                              • Zindrinho
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2019
                                • 561

                                #75
                                VAR vil tidligst være ute av tippeligaen når inneværende medieavtale går ut i 2029 melder NFF i dag...

                                Kommentar

                                • EPA
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Aug 2013
                                  • 216

                                  #76
                                  Opprinnelig skrevet av Zindrinho
                                  VAR vil tidligst være ute av tippeligaen når inneværende medieavtale går ut i 2029 melder NFF i dag...
                                  Det var vel ikke det det sto, men ja det virker helt umulig å fjerne. Lurer på hvem som har tjent grovt på å binde seg til den avtalen og er avhengig at den gjennomføres 100%? Skulle gjerne hatt en seriøs gransking av denne avtalen og hvordan dette ble gjort? Noe media burde ta en nærmere kikk på?

                                  Kommentar

                                  • Kimito
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 2601

                                    #77
                                    Opprinnelig skrevet av Zindrinho
                                    VAR vil tidligst være ute av tippeligaen når inneværende medieavtale går ut i 2029 melder NFF i dag...
                                    Har de som stemte over innføringen av VAR vært klar over denne bindingstiden eller er det noe som NFF har inngått på egenhånd? Hvorfor er det viktig for media? Dersom misnøyen er stor nok, bør media, som bør være opptatt av godt produkt med stor oppslutning, være åpen for reforhandling.

                                    Ferdigskåra

                                    Kommentar

                                    • Zindrinho
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Sep 2019
                                      • 561

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av Kimito
                                      Har de som stemte over innføringen av VAR vært klar over denne bindingstiden eller er det noe som NFF har inngått på egenhånd? Hvorfor er det viktig for media? Dersom misnøyen er stor nok, bør media, som bør være opptatt av godt produkt med stor oppslutning, være åpen for reforhandling.
                                      Ingen som veit noe tror jeg, protokollen fra møtet er "borte", fila er skrivi over sier de i et intervju de har gjort med seg selv i dag.

                                      Kommentar

                                      • Zindrinho
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2019
                                        • 561

                                        #79
                                        Opprinnelig skrevet av EPA

                                        Det var vel ikke det det sto, men ja det virker helt umulig å fjerne. Lurer på hvem som har tjent grovt på å binde seg til den avtalen og er avhengig at den gjennomføres 100%? Skulle gjerne hatt en seriøs gransking av denne avtalen og hvordan dette ble gjort? Noe media burde ta en nærmere kikk på?
                                        Ikke? Hvis det blir stemt nei til VAR skal det bli en del av den nye medieavtalen, den nåværende løper til 2028 forstod jeg det som.

                                        Kommentar

                                        • niko
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jul 2008
                                          • 566

                                          #80
                                          En kynisk mann ville tenkt at dette var et naivt forsøk på å trenere.

                                          Kommentar

                                          Working...