Det er lov å prøve seg: https://www.vg.no/sport/fotball/i/Jb...vaar-intensjon
Var!
Collapse
X
-
Ref. siste episode av TV2s podkast, Spiss vinkel: Amankwah går langt i å påstå at NFF bruker dem som stråmann for å beholde VAR, i tillegg til kritikk av deres elendige kommunikasjon og evt holdning til NTFs mandat.
Dette er svært tillitsvekkende fra TV2s side.Kommentar
-
Nff bruker hva eller hvem som stråmann?Kommentar
-
Kommentar
-
Hører ikke på den, men ser den går på tv2, altså rettighetshaveren, men jeg ser ikke helt hvordan tv2 er i kahoots med NFF sålenge de sier imot NFF på at å fjerne VAR i inneværende medieavtale er umulig og dritdyrt samtidig. Og nå klager han også på å bli utnytta av NFF hvis jeg forstår deg rett?
Hvor i sendinga snakker han om dette hvis du husker? Hadde vært interessant å sett/hørt hva han sier.Kommentar
-
👍 1
Kommentar
-
NTB-melding i dag:
Siste nytt fra Dagbladet: Det kom fram da lederen av den såkalte Arbeidsgruppe VAR, tidligere Oslo-byrådsleder Raymond Johansen, la fram gruppens rapport på Ullevaal stadion on...
- Kroken på døra
18 minutter siden - 14:19
Fredrik Lie
Arbeidsgruppen som har vurdert fordeler og ulemper med VAR, konkluderer med at det var flere svakheter rundt innføringen av teknologien i norsk fotball.
Det kom fram da lederen av den såkalte Arbeidsgruppe VAR, tidligere Oslo-byrådsleder Raymond Johansen, la fram gruppens rapport på Ullevaal stadion onsdag.
Johansen og kollegaene hans har de siste tre månedene jobbet med å belyse hvordan VAR påvirker rettferdighet, spillets flyt, økonomi, publikums opplevelse, dommere, spillere og trenere. Det har de gjort blant annet gjennom undersøkelser, intervjuer og diskusjoner med interessenter.
På vegne av arbeidsgruppen uttalte Johansen blant annet at Norsk Toppfotball burde ha utviklet et bredere underlag foran avstemningen om hvorvidt man skulle innføre VAR i Norge.
Videre mener gruppen at den tekniske og sportslige implementeringen var i henhold til Fifas standard, men at man samtidig kan man sette spørsmålstegn ved om opplæringen som ble gitt, var tilstrekkelig. Gruppen mener at man burde ha forsøkt å gjennomføre flere testkamper, slik at dommerne fikk øve mer.
- Gruppen mener også at en del av reaksjonene knyttet til blant annet innføringen av VAR, kunne vært unngått dersom NTF og NFF hadde kommunisert med større ydmykhet og tydelighet rundt prosessen, sa Johansen.
Arbeidsgruppen har på oppdrag fra NFF hatt som mandat å vurdere VAR fra alle relevante perspektiver og hensyn. Den skulle ikke komme med en innstilling for eller imot VAR i norsk fotball, men levere et faktagrunnlag til NFF.
Norsk Supporterallianse (NSA) mener likevel at rapporten fra Johansen-utvalget er kroken på døra for VAR i norsk fotball. I en pressemelding oppfordrer NSA et samlet Fotball-Norge om å avvikle teknologien.
- De fleste som støtter VAR, gjør det med forbehold om at VAR kan forbedres. Denne rapporten slår fast at så å si alle oppgraderinger i teknologi og forbedringer koster Fotball-Norge helt hinsides summer. De pengene som i dag brukes på VAR i Eliteserien, kommer kun Eliteserien til gode, mens Obos-klubber, Toppserien og resten av Fotball-Norge tar regninga, sier talsperson Ole Kristian Sandvik.
NSA har hatt en representant, Agnes Nærland Viljugrein, med i VAR-utvalget.
- Rapporten viser først og fremst perspektivene til de ulike partene i norsk fotball, og det er vel ingen som er overrasket over at norske toppdommere ønsker seg VAR. Samtidig avdekker rapporten noen viktige funn: Den slår fast at dagens VAR er svært upopulært, men også at en videreutvikling av dagens VAR vil koste Fotball-Norge over dobbelt så mye som i dag, poengterer hun.
VAR-teknologiens framtid blir tema på fotballtinget første helgen i mars.
(NTB)Kommentar
-
Denne rapporten kommer sikkert til å fjerne VAR en sesong eller to i norsk toppfotball, men jeg merker meg mest Raymond Johansens sine ord " Hvis det er noen som tror at VAR internasjonalt er i ferd med å avta så er det ingenting av det vi har gjennomgått som tyder på det"
Jeg er meget sikker på at hvis norske lag på toppnivå skal være med i ett europeisk fotballfellesskap så kommer det garantert ett krav om VAR på øverste nivå. Så da ser vi VAR igjen når vi rykker opp igjen om ett år eller tre. Hvis vi da ikke har konkludert på veien både fra styrenivå til supportere at LSK melder seg ut av norsk toppfotball på evig basis. Sesongen 2024 tyder mest på det uansett.👍 1Kommentar
-
Mange gode poenger i denne rapporten, ikke minst i forhold til arrogansen som ble utvist og hinsides tidsbruk. Det den vel i liten grad adresserer er at hovedproblemet er at norske dommere generelt er altfor dårlige. De tar feil avgjørelser på banen, og de som sitter i VAR-rommet er på samme nivå, og evner derfor ikke å rette opp i tildels åpenbare feil.
Bedre dommer-utvikling kombinert med bedre teknologi vil løse problemene på en langt bedre måte enn bare å si at vi skal skille oss ut i forhold til resten av Europa.Kommentar
-
Denne rapporten kommer sikkert til å fjerne VAR en sesong eller to i norsk toppfotball, men jeg merker meg mest Raymond Johansens sine ord " Hvis det er noen som tror at VAR internasjonalt er i ferd med å avta så er det ingenting av det vi har gjennomgått som tyder på det"
Jeg er meget sikker på at hvis norske lag på toppnivå skal være med i ett europeisk fotballfellesskap så kommer det garantert ett krav om VAR på øverste nivå. Så da ser vi VAR igjen når vi rykker opp igjen om ett år eller tre. Hvis vi da ikke har konkludert på veien både fra styrenivå til supportere at LSK melder seg ut av norsk toppfotball på evig basis. Sesongen 2024 tyder mest på det uansett.👎 3Kommentar
-
...og hvis du ser på når VAR ikke har blitt brukt f.eks. i kampen FFK-LSK, så er det vanskelig å forstå at vi fortsatt skal ha VAR slik den er i deg.Kommentar
-
"Var" dommeren var ikke i vater mot FFK, og "var" blir aldri perfekt. Men med "var" er det i det minste en mulighet for at feil avgjørelser fra hoveddommer omgjøres. Var luker ut maaange feil, feil jeg absolutt ikke ønsker tilbake. Forbedringspotensiale er det jo seff alltid.👍 2👎 1Kommentar
-
Jeg så enga - lyn på tv i sommer, da ble jeg mint på hvor fantastisk gøy fotball er uten VAR, når mål faktisk er mål og ikke en automatisk reklamepause, dette vil jeg tilbake til!👍 4😎 2Kommentar
-
Det er bare å glede seg til neste sesong i OBOS etter at man kanskje har klart å fjerne VAR en sesong eller to. Alle dommere er store VAR entusiaster og hadde sett for seg en fin utvikling med VAR og flere toppfotballjobber, mens de nå må tilbake til lavere nivåer og deres vanlige jobb. Det blir litt som den sjefen som vil bytte ut vaskefirmaet som har blitt brukt i flere år. Kontoret hans blir nok vasket, men jeg tipper på gamle kluter og dårlig hjørnevask. Etter min mening så har VAR motstanden fra alle hold i LSK allerede kostet klubben en del poeng og jeg tipper på gamle kluter og dårlig hjørnevask i OBOS neste år for VAR hater nr.1. Lillestrøm Sportsklubb.
Når det er sagt. Denne rapporten er faktisk ganske god og balansert og hvis jeg skal tippe utfallet så er det 70/30 i fordel for at VAR kommer til å bestå. Hvis det i så fall blir tilfellet så må all motstanden sporenstreks opphøre fra de styrende organer i LSK.Last edited by maxpayne; 22.11.2024, 01:23.👎 5Kommentar
Kommentar