Runde 16; LSK - S08, søndag 28.07, kl. 17.00

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Egumen
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Sep 2011
    • 205

Synes det er rart at såpass mange skriver at TLO må benkes og ut av laget fra neste sesong. I tillegg til å ha en liten formdupp nå sliter han med ankelen. TLO i form er uten tvil en av våre beste spiller.

Kommentar

• Dole
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2004
      • 1646

Opprinnelig skrevet av Egumen
      Synes det er rart at såpass mange skriver at TLO må benkes og ut av laget fra neste sesong. I tillegg til å ha en liten formdupp nå sliter han med ankelen. TLO i form er uten tvil en av våre beste spiller.
      Er det så mange som skriver dette? Jeg har knapt nok registrert noen.

Kommentar

• OlaG
        Oversetterdrone
        Myklebust Light
        • May 2008
        • 932

Opprinnelig skrevet av ulfpulf
        Jeg er helt uenig. Det skjedde rett foran meg. Meister kommer alene fordi han dytter Kitolano i bakken. Det burde vært klart frispark og er enda en grunn til at jeg hater jævla VAR.
        Jeg hadde den "rett foran" meg jeg også (midtveis opp på felt C, noen få plasser fra gjerdet). Hadde vært sesongens softeste frispark hvis det hadde blitt dømt. Bytt ut Meister med Garnås og Kitolano med en motspiller og se for deg scenene hvis det hadde blitt blåst.

Kommentar

• *eLSKerLSK*
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jun 2005
          • 484

Opprinnelig skrevet av OlaG
          Jeg hadde den "rett foran" meg jeg også (midtveis opp på felt C, noen få plasser fra gjerdet). Hadde vært sesongens softeste frispark hvis det hadde blitt dømt. Bytt ut Meister med Garnås og Kitolano med en motspiller og se for deg scenene hvis det hadde blitt blåst.
          Enkelt. Det blir blåst hver eneste gang. Etterfølges av buing, piping, «kjøpt og betalt» osv.

Alltid.

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2020
            • 2371

Oppsummering av en liten bunke punkter fra siste 1-2 sider:

Bare basert på hvor forskjellig debatantene har sett situasjonen med Kito kan vi nok konkludere med at det verken åpenbart var frispark eller åpenbart ikke frispark. Det alene gjør at VAR ikke kunne gå inn på den.

Når det gjelder handling og resultat - Det er ikke etterpåklokskap å hevde at Kito burde gjort et annet valg. Han gjorde et dårlig valg som satte ham i en sårbar situasjon. Dommeren kunne ha reddet ham ved å gi frispark. Jeg mener det var en type situasjon som det normalt blåses på, og spesielt mot store sterke spisser.

Meister stygg? Jeg har sett begge scener (Garnås og MHC) i slo-mo. Jeg kan ikke se at han gjør noe stygt. Slik jeg ser jager han ballen i begge de situasjonene. Med Kito er det to armer i ryggen, men stygt er det ikke.

Den mest ufine jeg så i går var Stefan Johansen som fullfører med skulderen midtskibs på Lundemo lenge etter at ballen er borte. Stivt blikk rett på Lundemo. Aner ikke hva som trigget den, men dessverre er det ikke mulig å gi mer enn gult på det, selv om konsekvensen faktisk potensielt kan være mye større enn ved et slag eller spark.

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2020
              • 2371

Opprinnelig skrevet av Egumen
              NOEN skriver det. Tviler på at det er den generelle stemningen. Stort skille her etter min mening om man diskuterer hva skal skje i neste kamp og hva som skal skje neste år. Jeg er overbevist om at TLO spiller fra start neste kamp og mener han bør spille. Så får vi bytte ham med Skogvold utover kampen. Neste år: Jeg er overbevist om at TLO blir kjempeviktig for oss også neste år. Han vil nok fortsatt være førstevalg hvis han er skadefri og i form, men forhåpentligvis vil han ha mer avlastning. For øyeblikket driver vi rovdrift på en halvskadet spiller, mye på samme måte som vi gjorde med Holmbert for noen år siden.

Jeg undrer meg mer over den sarkastiske meldingen som noen slengte ut om at vi sparer TLO til en kamp hvor vi desperat trenger mål. Gitt TLOs skadesituasjon blir det bare for dumt å melde.

Kommentar

• Håvard Ottesen
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Aug 2012
                • 162

Aksepterer fullstendig at Meister ikke får frispark mot seg på 0-2, syns fotballen burde være sånn. Problemet er at de der tas liksom "alltid". Adams fikk jo sånne mot seg hele tida.

Jeg skreiv i kamptråden at jeg syns det virka som Meister slapp unna hele tida, enda han var innblanda i mange situasjoner der det ble utdelt noen smeller. Veit ikke om det ble blåst noe som helst mot han i første

Kommentar

• Zindrinho
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2019
                  • 632

Flere enn meg som la merke til hvordan innlegga i 2 omg kom mens folk (TLO) var på løp inn i boks framfor å stå og vente i boks?
                  Har vært noe jeg har savna i lang tid nå, har blitt drita frustrert over å se mann løpe ned mot linja for IKKE å legge inn, men heller snu igjen, finte litt, og så legge et innlegg.
                  Håper virkelig detta er noe vi fortsetter med, sjøl om det ikke funka 100% i går blir det tilløp til farligheter hver eneste gang, tror ikke den nigerianske stoppern til 08 følte han hadde full kontroll der han sprella i stjerne flere ganger for å bryte ballbanen.

Ellers var det ikke lett å kjenne igjen noe som helst av frispillinga til Goggen, det gikk så ufattelig mye fortere igår og med fokus på å spille raskt og direkte når det var mulig, fryktelig lite/ingenting av at 2 stoppere og en back skulle trille seg imellom fram til man blei pressa lenger og lenger bak som vi så i motsatt oppgjør f.eks.
                  Klarer vi å alternere mellom frispilling og direkte i sideroms-trusler som Va ble satt opp i går vil begge deler få mye større effekt, småtrilling bak som plutselig går over til direkteball i rom gjør at motstander må fokusere på "alle" rom samtidig der de tidligere har kunne flytta hele laget opp når vi småtriller bak fordi de vet det ikke kommer en ball over midtbanen vår uansett.

Kommentar

• Kjøttkaka
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2012
                    • 335

Opprinnelig skrevet av Håvard Ottesen
                    Aksepterer fullstendig at Meister ikke får frispark mot seg på 0-2, syns fotballen burde være sånn. Problemet er at de der tas liksom "alltid". Adams fikk jo sånne mot seg hele tida.

Jeg skreiv i kamptråden at jeg syns det virka som Meister slapp unna hele tida, enda han var innblanda i mange situasjoner der det ble utdelt noen smeller. Veit ikke om det ble blåst noe som helst mot han i første
                    Meister fikk fire frispark imot seg i første. Det var flest av alle på banen.

Jeg tror Kitolano hadde fått frispark om han bare hadde forsøkt å skjerme ballen og deretter fått Meister i ryggen. Sånne blir alltid blåst på, og forsvarsspillere har jo blitt eksperter på svikt i knærne ved den minste kontakt.

Men Kitolano prøve på denne litt halvhjertede headinga, og da hadde han egentlig satt seg selv ut av spill allerede.

Kommentar

• trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7154

Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

Ingen tvil om at Kito blir dytta. Det er definitivt rom for å gi frispark, men kanskje ikke rom nok for VAR til å få inn på. Dytten var relativt "soft", men helt avgjørende for at Meister får fri bane. Uansett en tabbe av Kito. Han kan ta kontroll på ballen med en gang, sende den hjem eller dunke den opp på tribunen. Han kan skjerme den, han kan gjøre nesten hva som helst annet enn det han velger å gjøre. Litt dommertabbe, stor Kito-tabbe.
                      Som fotballdommer vil jeg jo si at den kontakten som oppstår, ikke er noe man dømmer på selv i 4. divisjon, der jeg holder til, og avgjørelsen harmonerer godt med den generelle lista. Jeg mener Kitolano må ta det målet på sin egen kappe for manglende situasjonsforståelse og vurdering.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2020
                        • 2371

Opprinnelig skrevet av trigz

Som fotballdommer vil jeg jo si at den kontakten som oppstår, ikke er noe man dømmer på selv i 4. divisjon, der jeg holder til, og avgjørelsen harmonerer godt med den generelle lista. Jeg mener Kitolano må ta det målet på sin egen kappe for manglende situasjonsforståelse og vurdering.
                        Synes vel egentlig jeg har skrevet mye av det samme, men er likevel ikke helt enig. Som tidligere fotballdommer over nærmere 20 år tror jeg at jeg har et ganske balansert forhold til avgjørelsene, i hvert fall når jeg rekker å puste to ganger etterpå. Jeg har i flere innlegg poengtert nettopp at hovedfeilen ligger hos Kito. Han skal angripe ballen og ta den før den spretter. Til hans forsvar, når han ikke gjør det, så spretter den ekkelt for ham, og han er allerede i trøbbel. Aldri i verden om han prøver å heade den hjem, han prøver bare å få kontroll på ballen i det han blir dytta. Noen kontrollspørsmål når man vurderer situasjonen:
                        • Hadde han falt uten påvirkning fra Meister? Nei, og stupheading som noen prøvde å si faller på sin egen urimelighet. Han snubler heller ikke i egne bein.
                        • Er påvirkningen fra Meister av en art som er ureglementert eller er han bare sterkere i kroppen? Dette er snakk om en regelrett dytt. Det er ikke en reglementert kamp om ballen.
                        • Er dytten kraftig nok til å forårsake fallet eller hjelper Kito til? Det er ikke en kraftig dytt, men den kommer i det Kito er på vei opp for å ta ballen. Han er sjanseløs til å stå på beina.
                        Min påstand er at dommeren aldri ser dytten. Ut i fra vinkel og avstand har han ingen mulighet til å se den. Han har den rett bakfra på ca 30 meters avstand. I beste fall kan han gjette. Jeg mener at han ville ha dømt på den hvis han hadde sett den fra rett vinkel, d.v.s. fra siden. Det er der VAR feiler, for kriteriet for clear and obvious tar på en måte utgangspunkt i at det er gjort en vurdering. Hvis man absolutt skal ha VAR, savner jeg et kriterium av typen "hvis du hadde sett denne vinkelen tror vi at du hadde tenkt anerledes". (Kun til bruk i akkurat denne type avgjørende situasjoner)

Etter å ha sett den sikkert 50 ganger om igjen blir jeg mer og mer overbevist om at det burde vært blåst. Når man ser situasjonen fra siden ser man at Meister ser bare på Kito i de siste meterne. Han aksellerer inn mot Kito, kroppen får et rykk og en retningsforandring ved treff. Treffpunkt er underarm/albue skrått bakfra. Det er ikke en kjempedytt, men den er ureglementær og avgjørende for at han kan fortsette alene mot keeper.
                        You do not have permission to view this gallery.
                        This gallery has 1 photos.

Kommentar

• brune stakkeland
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2012
                          • 896

Synes vel egentlig jeg har skrevet mye av det samme, men er likevel ikke helt enig. Som tidligere fotballdommer over nærmere 20 år tror jeg at jeg har et ganske balansert forhold til avgjørelsene, i hvert fall når jeg rekker å puste to ganger etterpå. Jeg har i flere innlegg poengtert nettopp at hovedfeilen ligger hos Kito. Han skal angripe ballen og ta den før den spretter. Til hans forsvar, når han ikke gjør det, så spretter den ekkelt for ham, og han er allerede i trøbbel. Aldri i verden om han prøver å heade den hjem, han prøver bare å få kontroll på ballen i det han blir dytta. Noen kontrollspørsmål når man vurderer situasjonen:
                          • Hadde han falt uten påvirkning fra Meister? Nei, og stupheading som noen prøvde å si faller på sin egen urimelighet. Han snubler heller ikke i egne bein.
                          • Er påvirkningen fra Meister av en art som er ureglementert eller er han bare sterkere i kroppen? Dette er snakk om en regelrett dytt. Det er ikke en reglementert kamp om ballen.
                          • Er dytten kraftig nok til å forårsake fallet eller hjelper Kito til? Det er ikke en kraftig dytt, men den kommer i det Kito er på vei opp for å ta ballen. Han er sjanseløs til å stå på beina.
                          Min påstand er at dommeren aldri ser dytten. Ut i fra vinkel og avstand har han ingen mulighet til å se den. Han har den rett bakfra på ca 30 meters avstand. I beste fall kan han gjette. Jeg mener at han ville ha dømt på den hvis han hadde sett den fra rett vinkel, d.v.s. fra siden. Det er der VAR feiler, for kriteriet for clear and obvious tar på en måte utgangspunkt i at det er gjort en vurdering. Hvis man absolutt skal ha VAR, savner jeg et kriterium av typen "hvis du hadde sett denne vinkelen tror vi at du hadde tenkt anerledes". (Kun til bruk i akkurat denne type avgjørende situasjoner)

Etter å ha sett den sikkert 50 ganger om igjen blir jeg mer og mer overbevist om at det burde vært blåst. Når man ser situasjonen fra siden ser man at Meister ser bare på Kito i de siste meterne. Han aksellerer inn mot Kito, kroppen får et rykk og en retningsforandring ved treff. Treffpunkt er underarm/albue skrått bakfra. Det er ikke en kjempedytt, men den er ureglementær og avgjørende for at han kan fortsette alene mot keeper.
                          Amen!

Kommentar

• Raskolnikov
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 1453

Etter å ha sett den sikkert 50 ganger om igjen blir jeg mer og mer overbevist om at det burde vært blåst.
                            Hvis man ser bildene fra "Innsiden" trenger man nok ikke å se situasjonen 50 ganger. Meister kommer i full spurt og gir Kitolano en (kjempe-)dytt i ryggen. Dårlig dømt og sedvanlig elendig fra VAR.

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• trigz
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 7154

Mye tekst, men min oppsummering er at han burde orientert seg og tatt et valg tidligere. En liten dytt når han er ute av balanse er ikke et frispark. Da kan vi spille basket i stedet
                              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• EPA
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Aug 2013
                                • 220

Jeg ønsker ikke at det blåses for slike som dette, og ønsker heller ingen innblanding fra VAR på slike situasjoner. Dette skjer over hele banen nesten uten unntak i hver eneste duell, og at VAR kun skal gå inn og fikse på de som tilfeldigvis resulterer i mål blir ikke bare urettferdig, men også fullstendig ødeleggende for all fysisk kontakt i fotballen. Her var det en spiller som gjorde en tabbe mot en overlegen motspiller, resultatet ble mål og det lever jeg godt med uten at jeg ønsker innblending fra noen som sitter i en buss og skal synse i favør av en eller annen retning. Noen ganger ser dommeren situasjonen fra en annen vinkel og kanskje han blåser da, kanskje ikke...

Kommentar

• kunden
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 2444

Mye tekst, men min oppsummering er at han burde orientert seg og tatt et valg tidligere. En liten dytt når han er ute av balanse er ikke et frispark. Da kan vi spille basket i stedet
                                  Ikke frispark. En helt grei duell. Fotball er en kontaktsport. Ingen strake armer i rygg. Knuffer seg frem og forbi. Kito kjenner noe i ryggen og faller lett, for lett. Dommeren(e) gjennomskuet det forsøket.

Kito havnet i en jævlig knipe. Eneste løsning er no nonsense clearance. Altså feie ballen til hælvete ut av banen. Ikke så lett som det kan virke når man ikke har kontroll på den og den spretter. Allikevel skal han lastes for den.

Kommentar

• EPA
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Aug 2013
                                    • 220

Opprinnelig skrevet av kunden

Ikke frispark. En helt grei duell. Fotball er en kontaktsport. Ingen strake armer i rygg. Knuffer seg frem og forbi. Kito kjenner noe i ryggen og faller lett, for lett. Dommeren(e) gjennomskuet det forsøket.

Kito havnet i en jævlig knipe. Eneste løsning er no nonsense clearance. Altså feie ballen til hælvete ut av banen. Ikke så lett som det kan virke når man ikke har kontroll på den og den spretter. Allikevel skal han lastes for den.
                                    Enig i at han skal lastes for den, men har også full forståelse for at det er fort gjort å gjøre ei blemme når man kjenner en pustende pesende okse i ryggen. Håper og tror han lærer og at han enten stopper helt slik at beistet ramler over han, eller at han kælker den langt ut på Rolf Olsen. Gå for rødt kort er ikke et alternativ etter 38 minutter når vi allerede ligger under

Kommentar

• Zindrinho
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Sep 2019
                                      • 632

Opprinnelig skrevet av EPA
                                      Håper og tror han lærer og at han enten stopper helt slik at beistet ramler over han,
                                      Fredrik Krogstad hadde fått frispark på flekken, han var helt sjef til å tryne over ballen mens han skjerma den ut. Fikk stort sett alltid frisparket sitt og!
                                      Kunne fort blitt blåst, men jeg tenker det er Kitos feil. Skal aldri la ballen sprette, når han først gjør det så bare kælk den vekk. Klarer du ikke det heller så skjerm nå hvertfall ballen skikkelig, ikke sett deg sjøl i en sånn situasjon. "stupheadinga" han gjør er vel et desperat forsøk på å finne Uba når alt først har skjært seg, ikke Mads, det gir jo ingen mening å nikke ball 50m uten fart.

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2020
                                        • 2371

Jeg beklager min tendens til å skrive lange utredninger. Noen liker det, andre ikke

Jeg er enig i at han burde orientert seg bedre. Jeg er ikke enig i at han er ute av balanse, med mindre du definerer det å være på vei til å hoppe opp etter ballen som å være ute av balanse.

Vi synes å være enige om at Meister bruker et ulovlig middel, men uenige om graden. Det viser bare hvor vanskelig dømming er.

Kommentar

• MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3564

Problemet med 0-2 er at slikt blir blåst på hele tiden. Vi hadde nok klaget uansett, men ikke hengt oss opp i saken dersom ikke vi hadde blitt avblåst for tilsvarende situasjoner utallige ganger. At Kitolano kunne håndtert situasjonen bedre virker også åpenbart.

At Lehne skal benkes nå er jeg ikke enig i. Fordi vi inntil nå ikke har hatt alternativer. Det blir derfor spennende å se Ali i aksjon. Jeg mener vi må gå inn i 2025-sesongen med erstattere/alternativer til både Lehne og Åsen som begynner å bli aldrende herremenn (Moen Foss står klar for Ruben). Lehnes 4 spillemål (to straffer i tillegg) på 1050 min fremstår ikke så veldig imponerende. Garnås har 3 mål til sammenligning. Åsen har like mange assist som Elkær på vesentlig mer spilletid.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

Working...