Sesongen 2025

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3564

Sesongen 2025

Endelig er 2024 offisielt over, og vi kan se fremover mot 2025. Jeg tenker det bør begynne med en titt på hvilke spillere vi har under kontrakt og hvor vi må forsterke.

Keeper: Mads og Hagerup er under kontrakt. Jeg hadde ikke hatt noe imot å forlenge lånet/signere Oliver Petersen (dersom han er interessert) og holde åpen konkurranse som førstekeeper. Mads trenger sannsynligvis en sterkere utfordrer enn Hagerup (som tross kaos på Strømmen Stadion har vært habil) for å komme opp på sitt beste. Ny keepertrener er også noe som bør vurderes.

Forsvar: Garnås, Tønnesen, Gabrielsen, Moen Foss, Roseth, Ranger, Larsson, Rogers, Ogboji, Svenningsen og Uba er under kontrakt. Her må det ryddes etter beste evne. Spørsmålet er om vi kan beholde de vi ønsker og om vi blir kvitt de vi ønsker å kvitte oss med.
    Hæyreback: Ranger, Uba, Larsson burde dekke plassen, men som vi har sett har det vært mye fravær. Klubber kan fort forsøke å hente både Ranger og Uba, så en situasjon som i utgangspunktet fremstår som virker godt dekket kan bli en svakhet.
    Midtstopper: Her er det altfor mange, og noen må ut. De fleste ser nok helst at Gabrielsen og Rogers er de første ut porten, men begge fremstår som lite attraktive på markedet. Den som nok er mest attraktiv er Roseth, og muligens Moen Foss. Garnås burde være bankers.
    Venstreback: Her må vi forsterke. Roseth og Tønnesen er nok best som venstre midtstopper, selv om begge kan gjøre en grei figur på backen. Elkær bør spille lenger frem i banen hvor hans offensive bidrag kommer mer til sin rett.

Midtbanen: Elkær, Solberg, Hoff, Karlsbakk, Krygård, Karlin, Lucky, Kitolano, Neto. Mye avhenger av formasjon vi ønsker å spille, og hvilke spillere vi får beholde. Krygård er vel den som er mest aktuell for salg. Andre spørsmål er hvorvidt Karlin klarer å tilpasse seg norsk fotball. Han har en god fot og bra fotballforståelse, men spørsmålet er altså om han kan tilpasse seg tempoet. Elkær er listet som kant, men desom vi spiller 3-4-3, så bør han nok frem på vingen. Magefølelsen er at vi trenger en indreløper eller en defensiv ryddegutt med god fart og radius, avhengig av formasjon. Kitolanos fremtid avhenger av om ny trener klarer å få han involvert i spillet i større grad enn årets bukett. Neto og Lucky er spennende, men jeg har sett for lite til å kunne vurdere posisjon og arbeidsoppgaver. Krygård og Hoff som anker eller i tospann sentralt bør være godt nok, men det er mulig vi bør få mer dybde.

Angrep: Lehne, Va, Diop, Henriksrud, Åsen, Furaha, KP, Røssing-Lelissit. Problemet vårt er at vi har to veteraner på vei inn i solnedgangen (Lehne og Åsen) som i beste fall kan fungere som mentorer, og en skokk med talenter som er uprøvd. I tillegg har vi Kitolano og Elkær som kan bekle vingene. Ny trener må ha flere tanker i hodet her. KP og Diop bør få mye spilletid, men blir det nok i en 3-4-3 eller 4-3-3 formasjon, eller bør vi bruke en 3-5-2 formasjon slik at det blir plass til begge. Bør begge spille sammen eller bør de dele tiden i tospann med Lehne?
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 4359

Ingen tvil om at det vil bli spennende å se hvilke spillere vi kan og vil beholde og hvilke vi ikke klarer å kvitte oss med.

Det aller mest spennende på kort sikt og som vil være helt avgjørende for framtida til klubben, også spillerlogistikken, er likevel hvem som blir vår nye trener. Kokkim sa følgende til rb.no da han fastslo at han ikke trekker seg, men sitter frem til årsmøtet, hvor han altså ikke tar gjenvalg:

– Jeg sitter ut min periode og vil sammen med de andre på Åråsen gjøre alt jeg kan for å tilrettelegge for neste sesong og en retur til Eliteserien.

Når det nå har tegnet seg et mer og mer tydelig bilde av store samarbeidsproblemer mellom sportssjefen og styrelederen, må man stille seg spørsmålet om hvem det er som skal finne og ansette ny trener! Skal det gjøres av en styreleder på utgående? Skal det gjøres av en sportssjef som forsiktig sagt har vært mindre heldig med en håndfull tidligere trenerprosesser? Det er jo Mesfins jobb, men beslutningen må godkjennes av styret. Men hvis sportssjefen ikke er frisk nok til å kunne gjøre den jobben på en god måte, og når tilliten mellom styrelederen og sportssjefen tilsynelatende ikke er spesielt god i det hele tatt, tårner nye spørsmål seg opp: Skal Kokkim finne trener? Har han kompetansen til det? Skal Mesfin? Er han kompetent og frisk nok til det? Er Mesfin på jobb? Vil Kokkim erstatte Mesfin før han er ferdig?

Hva er Kokkims plan?
    Elska þetta félag

Kommentar

• G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3308

Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
      Ingen tvil om at det vil bli spennende å se hvilke spillere vi kan og vil beholde og hvilke vi ikke klarer å kvitte oss med.

Det aller mest spennende på kort sikt og som vil være helt avgjørende for framtida til klubben, også spillerlogistikken, er likevel hvem som blir vår nye trener. Kokkim sa følgende til rb.no da han fastslo at han ikke trekker seg, men sitter frem til årsmøtet, hvor han altså ikke tar gjenvalg:

– Jeg sitter ut min periode og vil sammen med de andre på Åråsen gjøre alt jeg kan for å tilrettelegge for neste sesong og en retur til Eliteserien.

Når det nå har tegnet seg et mer og mer tydelig bilde av store samarbeidsproblemer mellom sportssjefen og styrelederen, må man stille seg spørsmålet om hvem det er som skal finne og ansette ny trener! Skal det gjøres av en styreleder på utgående? Skal det gjøres av en sportssjef som forsiktig sagt har vært mindre heldig med en håndfull tidligere trenerprosesser? Det er jo Mesfins jobb, men beslutningen må godkjennes av styret. Men hvis sportssjefen ikke er frisk nok til å kunne gjøre den jobben på en god måte, og når tilliten mellom styrelederen og sportssjefen tilsynelatende ikke er spesielt god i det hele tatt, tårner nye spørsmål seg opp: Skal Kokkim finne trener? Har han kompetansen til det? Skal Mesfin? Er han kompetent og frisk nok til det? Er Mesfin på jobb? Vil Kokkim erstatte Mesfin før han er ferdig?

Hva er Kokkims plan?
      Følg med i neste episode av Forviklingar... (for de som er gamle nok til å huske den)

Kommentar

• _Jonern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 4400

Den troppen her er pill råtten. Null ryggrad og utad virker det som det er en dårlig kultur i spillerstallen. Det må en opprydding til. Ut må Gabrielsen. Ble hentet inn som ny forsvarssjef når Ogbu dro. Etter to sesonger er fasit skrekkelig både for han og resten av laget, spesielt det defensive. Er vanvittig naiv og har elendige holdninger som ser ut til å påvirke de andre. Vi må ha en ny start nå og Åsen bør også takkes av. Vært fantastisk for klubben og laget i 4 sesonger, men nå er "æraen" over. Kan for all del fortsette i klubben i en eller annen rolle hvis han legger skoene på hylla. Men det stinker Ranheim her. Over og ut bør det også være for Lundemo, Hoff, Ibrahimaj, Larsson, Jeahze, Solberg og Bolly. Skadeplagede og/eller aldrende alle sammen. Takk for seg. Elkær og Karlin bør også finne seg noe annet. Syltynn suppe. Kitolano bør vi prøve å selge. Flopp og passer ikke inn på Åråsen. Knudtzon er jeg tilbøyelig for å ha med videre. Vi kan koste på oss å ha et par skadeplagede spillere i stallen (ikke 15!), og Knudtzon kan være viktig med sin rutine og gode holdninger. Skadefri så holder han mål. Lehne er jeg litt i tvil om, men heller mot at han bør være med videre. Men mer som en rollespiller og ikke klink førstevalg lengre.

Keepere, Ranger, Moen Foss, Roseth, Garnås, Uba Charles, Tønnessen, Karlsbakk, Krygård, Felix Va, Diop, Røssing og resten av de unge fra egen stall bør være med videre. Tviler på at Va er spesielt sugen på obos, og spent på om vi får beholde Roseth og Krygård.

Alt i alt bør det bli store utskiftninger, og man må få sveiset sammen en ny gjeng og en ny og bedre kultur.
        ..................

Kommentar

• MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3564

Jeahze forsvinner nok. Mest fordi han vil være ettertraktet. Skulle gjerne hatt han med videre. Elkær kan bli bra hvis han får spille ving og ikke back. Det må også sies at det er ikke det enkleste å være back bak Åsen som stort sett pekte på alle motstanderne de andre skulle markere. Pasningsfoten hans er like finslepen som Åsens, samt at han kan skyte, så gi han de rette vilkårene og så tror jeg han kan blomstre. Karlin har utvilsomt mye fotball i seg. Spørsmålet er om han kan tilpasse seg norsk fotball, eller om han må tilbake til Sverige. Jeg er villig til å gi han en sesong til. Ibrahimaj hadde også vært grei å ha med videre i en back-up kapasitet. Innsatsviljen hans er nok den beste i stallen per nå.

Det vi trenger mest virker å være venstre backer og en kaptein med stor K. En som kan pushe laget og lede når det butter imot.

Kommentar

• kunden
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 2444

Er ikke bekymret for at vi ikke skal rykke opp.
            Men er bekymret for at de gamle traverne blir med på lasset opp.
            Vi vil være fortsatt attraktive for spillere og trenere, selv i OBOS. Navnet lever, men pga alle utskiftninger på trenersiden, vil det for mange være et rødt lys at det er en udugelig ledelse i klubben, som medfører uforutsigbarhet. Desto snarere vi sparker ledelsen jo bedre.
            Onwards and upwards!

Kommentar

• knut
              Make knut Great Again
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2006
              • 9564

Opprinnelig skrevet av MortenA
              Jeahze forsvinner nok. Mest fordi han vil være ettertraktet. Skulle gjerne hatt han med videre.
              Enig.

Var skeptisk etter første kampen hasses, men han var nok bare litt rusten. Blei jo bare bedre og bedre han. En av få man ikke kan ta på innsats eller ferdigheter. Eneste som jobber imot han, er at han spiller på et rævva lag så da er det lett å skinne!

Kommentar

• Kanarivogel89
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 4686

Opprinnelig skrevet av knut

Enig.

Var skeptisk etter første kampen hasses, men han var nok bare litt rusten. Blei jo bare bedre og bedre han. En av få man ikke kan ta på innsats eller ferdigheter. Eneste som jobber imot han, er at han spiller på et rævva lag så da er det lett å skinne!
                Helt klart blant de viktigste å beholde. Jeahze er den beste venstrebacken i stallen med svært god margin. Antar dog at han dessverre er tapt.

Ellers er jeg uenig med de som hevder at Và nødvendigvis forsvinner. På ingen måte vært blendende. Svært variabel hele sesongen og en vandrende katastrofe i eget felt. At han muligens har vært vår beste spiller, betyr svært lite. Fyren blir 27 år, sleit benk i Djurgården i fjor og har på ingen måte noen praktkarriere å vise til. Jeg tror han blir med ned.

Ellers ble Ogbu nevnt over her. Vil trekke ham frem som den aller viktigste spilleren vi har hatt siden opprykket, i hvert fall ute på banen. Gjermund har muligens vært viktigere totalt sett, men Igoh var så dominant at han maskerte svakhetene til hele resten av forsvarsrekka + keeper. Har bare vært piss i forsvar siden han dro, selv om vi overpresterte våren 2023. Etterlot seg et gigantisk hull i midten som vi ikke har vært i nærheten av å tette. Ruben når ham ikke til akillesen engang. Svaret her var selvfølgelig Colin Rösler, som hadde sine beste kamper sentralt i en stoppertrio. "Vår" nå blodferske landslagsspiller ble, som kjent, gitt bort gratis. Slavia Praha dominerer for øvrig totalt i Tsjekkia i år. 16 kamper spilt, 5 baklengs. For en legende Igoh var. Krysser fingrene for at "Tochi" lar seg inspirere og tar opp hansken.
                Last edited by Kanarivogel89; 02.12.2024, 10:28.

Kommentar

• G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3308

Opprinnelig skrevet av kunden
                  Er ikke bekymret for at vi ikke skal rykke opp.
                  Famous last words.

OBOS 2025 blir et rotterace, og vi er avhengig av at ganske mange faktorer må falle på plass før vi kan tillate oss selv å være trygge på noe som helst. Vi har et gammelt og tregt lag, med mentalitet som en pakke våte kjeks. Og ja, det vil bli endringer i troppen, men med mindre vi får på plass et opplegg som det er mulig å tro på, så vil de beste forsvinne, og vi blir sittende igjen med de vi gjerne skulle gitt vekk. Og pr i dag ser det ut som om det er de samme personene som sendte oss ned som skal ha ansvaret for å sende oss opp igjen.

Den neste trener-ansettelsen blir den viktigste i Sportsklubbens historie. Vi trenger en som er sterk og tydelig, og som også klarer å selge inn sin visjon til klubb, spillere og supportere. Han må også klare å stå i det over tid, og ha integritet til å ikke hoppe på første og beste tilbud som kommer fra andre steder.

Den personen finnes, men hvem skal finne han? En sportssjef i 20% stilling og en styreleder som sitter på oppsigelse?

Jeg beundrer de som klarer å være optimistiske.

Kommentar

• kanarisuper
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2019
                    • 759

Opprinnelig skrevet av G-Man

Famous last words.

OBOS 2025 blir et rotterace, og vi er avhengig av at ganske mange faktorer må falle på plass før vi kan tillate oss selv å være trygge på noe som helst. Vi har et gammelt og tregt lag, med mentalitet som en pakke våte kjeks. Og ja, det vil bli endringer i troppen, men med mindre vi får på plass et opplegg som det er mulig å tro på, så vil de beste forsvinne, og vi blir sittende igjen med de vi gjerne skulle gitt vekk. Og pr i dag ser det ut som om det er de samme personene som sendte oss ned som skal ha ansvaret for å sende oss opp igjen.

Den neste trener-ansettelsen blir den viktigste i Sportsklubbens historie. Vi trenger en som er sterk og tydelig, og som også klarer å selge inn sin visjon til klubb, spillere og supportere. Han må også klare å stå i det over tid, og ha integritet til å ikke hoppe på første og beste tilbud som kommer fra andre steder.

Den personen finnes, men hvem skal finne han? En sportssjef i 20% stilling og en styreleder som sitter på oppsigelse?

Jeg beundrer de som klarer å være optimistiske.
                    Enig! Det er ikke bare for oss å valse oss igjennom tror jeg. Den treneren må i hvert fall på plass asap, hvis ikke vil opprykket bli vanskeligere og vanskeligere etter hvert som tiden går. Mye som skal på plass nå først.

Kommentar

• Zindrinho
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2019
                      • 632

Opprinnelig skrevet av kanarisuper

Enig! Det er ikke bare for oss å valse oss igjennom tror jeg. Den treneren må i hvert fall på plass asap, hvis ikke vil opprykket bli vanskeligere og vanskeligere etter hvert som tiden går. Mye som skal på plass nå først.
                      Med mindre det blir gjort enorme omveltninger regner jeg det mer sannsynlig at vi rykker ned igjen enn at vi rykker opp. Det er ingen automatikk i at det verste TL-laget i manns minne vinner OBOS.

Kommentar

• MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3564

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                        Ellers er jeg uenig med de som hevder at Và nødvendigvis forsvinner. På ingen måte vært blendende. Svært variabel hele sesongen og en vandrende katastrofe i eget felt. At han muligens har vært vår beste spiller, betyr svært lite. Fyren blir 27 år, sleit benk i Djurgården i fjor og har på ingen måte noen praktkarriere å vise til. Jeg tror han blir med ned.
                        Va blir på mange måter lik Tobias Svendsen, god til å drible en-mot-en, men toppfarten blir for lav slik at han ofte blir løpt oppi kontringssotuasjoner. Jeg mener Va ikke bør være et førstevalg på en av vingene, men kan være en fin boksåpner å sette inn når motstander parkerer bussen og det blir lite rom å operere i. Dersom vi skal spille med tre angripere så ser jeg heller Røssing-Lelissit og Elkær starte på vingene, og så kan man heller sette inn Va dersom kampbildet tilsier det.

Kommentar

• trigz
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 7154

OBOS neste år blir tøff. AAFK med Rekdal kommer til å rykke opp, jeg er helt sikker på det. Odd er gode på å sette nye og unge lag, de kommer også til å være helt i toppen. Lyn og Stabæk kommer til å henge med utover høsten. Det er ikke bare å parkere tøflene og ta opprykket for gitt. Vi må gjøre masse arbeid før jul for å være rustet til å ta fatt på jobben. Det går ikke av seg selv.
                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Sailor Man
                            Moderator
                            • Jun 2007
                            • 1459

De prestasjonene vi så i år var ikke i nærheten av toppen av OBOS. Vi har de økonomiske forutsetningene for å klare det og et fortrinn hva gjelder treningsfasiliteter osv, men sportslig må vi forbedre oss mye mer enn lagene Trigz nevner for å være i nærheten.

Det begynner med treneransettelse, så må stallen spisses betraktelig. Enig med Lars (tror jeg) i Harde Mottak som ikke ville se en signering før 10 spillere er ute.

Kommentar

• LS89
                              Kamptrådkongen
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2013
                              • 3417

Skjønner ikke denne forkjærligheten til Elkær. Har ikke bevist en pøkk i mine øyne. Ett par gode innlegg, bevares, men vi snakker øverste nivå. I tillegg skadeplaget.

Kommentar

• knut
                                Make knut Great Again
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2006
                                • 9564

Høsttabellen gir oss lekre smekre 4 poeng og dønn sisteplass!

Odd er nest sist med 9, FKH har 16!

Detta er altså formen, og klassa, vi tar med oss i OBOS...!

Folk som sier vi har god stall, må sjekke seg for meis, dompap og stær og at IQ'n ikke holder romtemperatur.

Hakke sett makan til pengesløseri siden Morrow og Northvolt og grønt skifte meg i huet og rævva!

Ingenting lover bra, bortsett fra at fansen turer på med sesongkort. Men blir vel PostNord med den støtten ja Sves. Ikke noe av det andre rælet som styr og stell og stall driver med.

Kommentar

• MortenA
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2007
                                  • 3564

Opprinnelig skrevet av LS89
                                  Skjønner ikke denne forkjærligheten til Elkær. Har ikke bevist en pøkk i mine øyne. Ett par gode innlegg, bevares, men vi snakker øverste nivå. I tillegg skadeplaget.
                                  Jeg ser vel mer potensial enn produksjon, men han ble vår assistkonge (sammen med Lundemo) til tross for at han ble flyttet ned på backen. Og så må det sies at det er ikke enkelt å spille back med en stasjonær Åsen som indreløper foran seg. Elkær har bra fart, god innleggs- og skuddfot, så jeg vil gjerne se han spille ving hvor han hører hjemme før jeg avskilter han. Han kan fort bli spilleren som slår igjennom for oss meste sesong.

Kommentar

• TheFugl
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2006
                                    • 442

Spennende om det blir Ødegaard, jeg liker det. Tror vi hadde blitt møkklei lei av systemet til Fagermo som han nekter å endre uavhengig om vi leder 10 - 0 eller ligger under 10 - 0.

Nå håper jeg bare vi rensker opp i spillerstall og ledelse. Begge deler er viktig, men en real opprenskning i ledelsen vil jeg si er viktigere enn spillerstallen, ikke med det sagt at spillerstallen ikke trenger en real opprenskning. Har vi ræva ledelse så forplanter dette seg nedover i systemet. Vi trenger gode ledere, noe jeg mener vi ikke har.

Kommentar

• DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 4359

Opprinnelig skrevet av TheFugl
                                      Vi trenger gode ledere, noe jeg mener vi ikke har.
                                      Enig! De glimrer med sitt fravær også i spillergruppa! Mulig Ødegaard eventuelt kan bygge opp Moen Foss til å bli den forsvarssjefen vi har savnet de siste åra. Tror likevel vi må hente noen med andre lederegenskaper enn de som er i troppen i dag.
                                      Elska þetta félag

Kommentar

• Zindrinho
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2019
                                        • 632

Opprinnelig skrevet av TheFugl
                                        Spennende om det blir Ødegaard, jeg liker det. Tror vi hadde blitt møkklei lei av systemet til Fagermo som han nekter å endre uavhengig om vi leder 10 - 0 eller ligger under 10 - 0.
                                        Skal ikke helle i malurt før begeret i det hele tatt er satt fram, men Hansi var ganske innbitt på åssen SF skulle spille sjøl. De skulle spille seg ut bakfra sjøl når de var totalt ute av stand til å sette sammen 3 pasninger i eget lag. Gikk man i strupen på SF tapte de stort, lot man de spille kunne hva som helst skje. Jeg har vel omtalt dem som ES' mest naive lag i et par sesonger nå, med unntak av i år da jeg har hatt mer enn nok med eget lag, har ikke sett noe særlig på SF i år.

Kommentar

Working...