KFL med monopol?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Nr.10
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2006
    • 597

Helt på trynet, men det forbauser meg desverre ikke.. De skyter først, så spør de etterpå.
    Those are my prinsiples! And if you don`t like them, i have others

RÅGG 19116

Kommentar

• Tony
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 4737

Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
      Etter alle disse negative mediaoppslag rundt KFL som har vært i år skjønner ikke jeg hvorfor det er så vanskelig å ta avstand fra dette. KFL bør arbeide for en positivt tribunekultur, der hører ikke organisert voldsbruk hjemme. For meg er det likegyldig hvordan man går kledd, så lenge man opptrer på en positiv måte. Dog liker jeg at feltet vårt er kledd i gult og sort.

Til tross for store uenigheter innad i KFL om hva god tribunekultur er, har vi etter Nadderud vist oss fra en positiv side på tirbunen, selv om spillet på banen ikke har vært all verden. Jeg er fortsatt stolt av å være medlem av en supporterklubb som alltid gir jernet, i med- og motgang. Jeg ønsker at vi skal fremstå på samme måte også i fremtiden.

Med kun 7014 tilskuere idag synes jeg KFL gjør en god figur. Nå hjelper det selvsagt at laget leder 3-0 etter 20 minutter, men det viser at det er mange positive krefter i KFL.

KFL med monopol? Ja, KFL har jobbet i mange år for at KFLs medlemmer skal få best mulig fasiliteter på Åråsen, at KFLs medlemmer skal få gunstige billettpriser. Dette skal være forbeholdt KFLs medlemmer. Hvis man er uenig i styrets arbeid får man stille på årsmøtet og ytre sin mening der.

Jeg har skrevet my dumt her på forumet tidligere, men alt har alltid vært i beste mening og med et ønske om at KFL skal være best mulig. Jeg tror KFL som supportergruppe vil komme styrket ut av den debatten som har holdt på i år. Ingen er uunnværlig, men sammen er vi sterkest.
      Fint innlegg, og det er ikke voldskultur vi er uenige i. Det veit man er negativt uansett.

Det som ikke er godtatt er når styremedlem ringer rundt for å true med å ta avstand fra ultraskulturen i løpet av dagen, hvis ikke så skal den personen, om sitter i KFL, sørge for at den personen ikke kommer inn på Åråsen mot Bodø-GLimt.

Og i tillegg dele ut flyere om en "aksjon" dem er 100% sikker kommer bare fordi noen har skreivet det i sinne.

Mr.Jordbakke: Hvor mange ganger har ikke du sagt ting mens du har vært irritert og når du har roa deg ned/eller sovet på det så skjønner du at det bare er teit det du egentlig mente da?

Kommentar

• Tony
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 4737

Opprinnelig skrevet av skotten
        Tony. Kanskje jeg kan få en god forklaring på hvorfor du sender meg en ubrukelig mailadresse, for deretter å skru av PM-funksjonen din? Hadde du hatt PM, skulle jeg sendt forespørselen der...
        Det er den han har på msn.
        Skulle gjerne sendt deg pm nå, men admin på forumet har fjerna mine rettigheter for å sende pm.

Regner med du har nr mitt, så ring meg eller send mld, så skal du få nr til den personen det gjelder.

Prøv evt. å legge til en t i slutten av mailadr.

Kommentar

• Eru
          -RBK-supporter-
          • May 2006
          • 59

Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
          Jeg tror KFL som supportergruppe vil komme styrket ut av den debatten som har holdt på i år. Ingen er uunnværlig, men sammen er vi sterkest.
          Du tror ikke for alvor at dere kommer styrket ut av at styremedlemmer bedriver regelrett personforfølgelse og trakassering, mens de mest ivrige på tribunen blir forsøkt mobbet og truet ut uten saklig grunn? Å slenge ut folk på mistanke eller på grunnlag av at de er i opposisjon til styret er sovjet-metode og det kommer dere definitivt ikke styrket ut av.

Kanskje vil dere komme styrket ut av det på sikt når stasi-metodene er forkastet og det igjen er rom for mangfold og alternativ kultur i kfl. Men så lenge en forsøker å kue folk med trusler og ønsker å tvinge fram en homogen masse, fremfor en levende og dynamisk supportergruppering, graver man sin egen grav.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Flere gode/balanserte innlegg i denne betente tråden i det siste, bl.a. fra Tony. Men påstander og rykter florerer, og de av oss som grunnet bosted e.a. ikke er veldig inside til daglig har behov for en skikkelig redegjørelse. Jeg håper og regner med at styret kommer med en slik en snart.

Kommentar

• h3k
              Juniormedlem
              Ferskenpels
              • Jul 2008
              • 3

Noterer meg også at Tony er fjernet som moderator?. KFL Styret er det nye Sovjet.

Kommentar

• Folke
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2008
                • 5955

Trodde Hotel Cecar hadde sommerpause jeg....!!!

Dette er jo bare med på å gi tv2 og andre som jobber mot LSK kjøtt på beinet.. Er det ikke mulig å innkalle til ett allmøte og rydde opp i dette?
                KFL kan innvitere supportere i og utenfor KFL, samt ledelsen i LSK til ett møte også får man alle fakta opp på bordet og blir enige om hvordan man skal gjøre ting fremover.
                KFL har gjennom mange års innsats gjort seg fortjent til respekt og er i sin fulle rett til å kreve at enkelte regler blir fulgt, men de som alle andre må behandle andre med den samme respekten de selv vil ha.

Alle er i mot vold, det er jo oppe og avgjort for lengst.. men dette såpeserie greiene her er jo bare dårlig PR for hele LSK og Lillestrøm!

Kommentar

• Petter Ø
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3008

Opprinnelig skrevet av h3k
                  Noterer meg også at Tony er fjernet som moderator?. KFL Styret er det nye Sovjet.
                  Grunnen til dette er at han ikke er medlem av KFL
                  Petter Ø - Kreativ Kanaris
                  http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                  Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• Sannheten
                    Juniormedlem
                    Ferskenpels
                    • Jul 2008
                    • 5

Hva er grunnen til at et titalls medlemmer i UFC og MB ikke får komme inn på forumet da?

Kommentar

• mr.Jordbakke
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 3845

Opprinnelig skrevet av Eru
                      Du tror ikke for alvor at dere kommer styrket ut av at styremedlemmer bedriver regelrett personforfølgelse og trakassering, mens de mest ivrige på tribunen blir forsøkt mobbet og truet ut uten saklig grunn? Å slenge ut folk på mistanke eller på grunnlag av at de er i opposisjon til styret er sovjet-metode og det kommer dere definitivt ikke styrket ut av.

Kanskje vil dere komme styrket ut av det på sikt når stasi-metodene er forkastet og det igjen er rom for mangfold og alternativ kultur i kfl. Men så lenge en forsøker å kue folk med trusler og ønsker å tvinge fram en homogen masse, fremfor en levende og dynamisk supportergruppering, graver man sin egen grav.
                      KFL er ikke en homogen masse og har aldri vært det. Det har alltid vært ulike meninger innad i KFL, men vi har på demokratisk vis kommet frem til en felles vei å gå. Nå som medlemsmassen har økt enormt de siste årene, mye takket være seriefinale i 2001 og cupfinale i 2005 og 2007, blir det naturligvis enda større avstand mellom ytterpunktene, fra casuals til barnefamilier, men vi må likevel tilstrebe en felles vei for KFL. Hvis man ikke ønsker å delta i regi av KFLs vedtekter, da får man nesten starte sin egen supportergruppe og gjøre sine egne avtaler med LSK. KFL har hundrevis av ultras, selv om flertallet av disse ikke er medlem av noen egen undergruppe.
                      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                      Mr.Jordbakke

Kommentar

• Eru
                        -RBK-supporter-
                        • May 2006
                        • 59

Den offisielle versjonen er sikkert:
                        noen av medlemmene deres har fått advarsler. Dere er en gruppe, og når ett medlem blir advart gjelder det for alle. Vi valgte derfor å utestenge alle.

De to reelle årsakene:
                        1. En ønsker å hindre folk i å kritisere styret
                        2. En er redd for at uoffisielle skal bruke forumet til å oppfordre til "aksjoner"

Jordbakke:
                        Hvis man ikke ønsker å delta i regi av KFLs vedtekter, da får man nesten starte sin egen supportergruppe og gjøre sine egne avtaler med LSK.
                        Og hvilke vedtekter er brutt som forsvarer denne ekstremforfølgelsen. noen har kanskje brutt paragrafen som sier at "fair play"-reglene til KFL skal følges, men dette gjelder absolutt ikke alle
                        KFL har hundrevis av ultras, selv om flertallet av disse ikke er medlem av noen egen undergruppe.
                        Angiveri, fordømming av alternative supportermiljøer og det å gjøre medsupportere til syndebukker står ikke særlig sterkt i ultraskulturen...
                        Last edited by Eru; 21.07.2008, 00:15.

Kommentar

• mr.Jordbakke
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3845

Og hvilke vedtekter er brutt som forsvarer denne ekstremforfølgelsen. noen har kanskje brutt paragrafen som sier at "fair play"-reglene til KFL skal følges, men dette gjelder absolutt ikke alle
                          Jeg kan ikke svare for hva styrets medlemmer har gjort i denne saken. Jeg vet ikke mer enn hva som har blitt skrevet her på forumet. Inntil jeg har fått full innsikt i hva som har skjedd, velger jeg å ha full tillit til det sittende styret.

Angiveri, fordømming av alternative supportermiljøer og det å gjøre medsupportere til syndebukker står ikke særlig sterkt i ultraskulturen...
                          Tanken på å boikotte støtten til spillerne står også langt ifra ultraskulturens ideologi: 100% støtte!
                          Last edited by mr.Jordbakke; 21.07.2008, 07:34. Begrunnelse: morratryne og skrivefeil
                          NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                          Mr.Jordbakke

Kommentar

• sniper
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 5254

Opprinnelig skrevet av SvartogGulKanarifugl
                            Grunnen til dette er at han ikke er medlem av KFL
                            Rart det skjer akkurat nå, her er altså moderatoren som har vært med på forumet siden tidenes morgen, og nå blir han fjernet som moderator, akkurat i samme åndedrag som han har mottat trusler fra en i styret i KFL som vil kaste han ut fra Åråsen dersom han ikke slutter å stå på Felt A.

Fantastisk, vi leter med lupe på hvordan vi kan få vekk folk.
                            Dette blir bare bedre og bedre!

Petter

Kommentar

• KFL109
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 1958

Opprinnelig skrevet av Simeone
                              Etter denne herlig "NOK ER NOK" talen spør jeg meg om KFL er ute etter å ha monopol på tribunekulturen i Lillestrøm?

Trodde det viktigste var å støtte LSK, uavhengig om man er med, mot eller ikke bryr seg om KFL.
                              Igjen kommer det frem(slik jeg ser det) at KFL styret nesten krever enerådet på tribunene i Lillestrøm.
                              Opprinnelig skrevet av _Jonern
                              Herlig arrogant holdning! Flere av gutta i lillestrøms ultrasmiljø legger ned tusenvis av timer på å støtte sportsklubben også. Bare sånn siden du glemte å nevne det. Men det som er viktigst for oss er å støtte LSK verbalt og visuelt. Kom som du er, og støtt LSK. Ikke om man er medlem av ditt og datt, eller har på lyseblå bortedrakt og bøttehatt.
                              Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                              Man er altså ikke god nok som supporter om man ikke har medlemsskapet i kfl i orden?
                              Opprinnelig skrevet av Sannheten
                              J
                              *Ingen skal gå fra kampen idag

*Det var aldri bestemt at vi skulle det i utgangspunktet. Det ble skrevet i stor frustrasjon etter trusler fra LSK og KFL styret gjennom hele uka. Med andre ord, ett forslag.
                              Opprinnelig skrevet av pistage
                              Banne alle undergruppe medlemmer fra forumet, skaffe seg en muldvarp som henter ut noe fra en forumtråd som ikke viser hele samtalen og at denne aksjonen ikke skulle bli noe av engang. Svartmale oss på forsiden av kfl.no med dette når det ikke er noe som skal skje engang!!! Vet ikke hvem som er den store stygge ulven her jeg....

Det her er rett å slett latterlig fra KFL styret sin side, nå er det DERE som ber om /lager splittelse.
                              Var dere? Dere hadde ihvertfall en fyr som ble kjent over det ganske supporterland som en notarisk fyllebøtte og bråkmaker den gang også. Ironisk nok samme mann som ble taua og bøtelagt i Stabæk og som er hovedpådriver for utpressing, meningssensur og diktatorstyre.
                              Jeg synes denne tråden er svært skuffende, og dessverre er det mye som tyder på at vi har kommet til det veiskillet jeg faktisk trodde vi skulle greie å unngå: Splittelse blant stående, syngende supportere.

Jeg har stått opp og forsvart undergruppene (les: MB og særlig UFC) både på forumet og på vårens medlemsmøter fordi det har vært min oppriktige og ærlige mening at fremming av ultraskulturen har vært svært utviklende og positivt for Kanari-Fansen. Det er fortsatt svært mange gode ressurspersoner i disse gruppene som Kanari-Fansen har bruk for og som bør være med på å løfte oss videre.

Et godt eksempel på det er borteturen til Fredrikstad hvor forsangeren har fått velfortjent skryt for hvordan han håndterte feltet!

Når jeg kikker igjennom tråden og de sitatene jeg har plukka ut (mine uthevinger) er det mye som tyder på at det jeg helt fram til nå har sett på som undergrupper og altså en del av Kanari-Fansen nå opererer som løsrevet og sidestilt KFL. Og, sorry gutter, da er ikke jeg lenger med.

Etter klubbens vingeklipping av gruppene i forhold til bruk av navn, logo og ultrasrelaterte bannere forsvarte jeg fortsatt både UFC og MB ovenfor mange av mine bekjente i Kanari-Fansen i forhold til at jeg så det som naturlig at det kom en type "sorgprosess". Det kan ikke være tvil om at hvis styret i Kanari-Fansen virkelig ikke hadde brydd seg om kameratene i gruppene ville alle medlemmene vært utestengt fra Åråsen i en lang periode. Her ble da vitterlig alt og alle snakka inn på tribunen igjen. Helt riktig, i mine øyne, men jeg synes ikke Kanari-Fansen akkurat har blitt overøst av takknemlighet for at de fronta medlemmene overfor klubben.

Nå viser det seg at "sorgprosessen" i stedet har blitt en løsrivelsesprosess fra Kanari-Fansen. Dere og oss er tydeliggjort. Hvor personer og vennegjenger velger å stå på tribunen driter jeg langt i, men når det etter hvert blir demonstrativt at man velger bort den fotballpuben hvor resten av Kanari-Fansen går på og at man ikke ønsker å delta på tribunemøter for å få Kanari-Fansen til å framstå som en samla enhet med støtte til spillere og klubb da er vi vel omtrent der hvor jeg er tilbøyelig til å mene at gruppene får seile sin egen sjø.

Det er helt fair å ikke ville være medlem av Kanari-Fansen. Det er helt fair å mene at Kanari-Fansen er på ville veier i forhold til framtidig tribunekultur. Det er helt fair å la MB og UFC fungere som alternative supporterklubber for Lillestrøm. Men da får man i såfall være tydelig på at det er det man vil!

Ønsker derimot MB og UFC å være en del av Kanari-Fansen er det ingenting som ville glede meg mer. (OK, kanskje det å redde plassen i Tippeligaen da...) Men da er det på tide å framstå som medlemmer av Kanari-Fansen igjen.

Jeg har ingen idé om hvilke trusler medlemmer av gruppene mener å ha fått. Men når Rosenborg-supporteren Eru tillater seg å ha dyptgående kjennskap til hvordan et enkelt styremedem i Kanari-Fansen opererer (utpressing, meningssensur og diktatorstyre) faller deg meg ganske lett å vite hvilken side jeg er mest tilbøyelig til å stole på i "propagandakrigen". Kanari-Fansen har et styre! Jeg har full tillit til at de ikke ville tillate et enkelt styremedlem å operere utenfor de beslutningene som er tatt.

Jeg er en organisasjonsmann! Opposisjon til det bestående vil alltid være tilstede i et levende miljø, og bør være det også. Men da får man kjempe kampene sine internt og innafor organsiasjonen hvis man vil ha gjennomslagskraft. Det er ikke tvil om at undergruppene, da de opererte som dette, hadde svært stor påvirkning på utviklinga av Kanari-Fansen.

Jeg synes det er trist hvis de sier nei takk til å fortsette med dette.

Vil MB og UFC stå løsrevet fra Kanari-Fansen er det deres valg. Men da må de også operere på selvstendig grunnlag overfor LSK, og ikke forvente at de skal skumme fløten av de godene den største supporterklubben skaffer sine medlemmer.

Om medlemmer av MB og UFC får en orientering om mulige konsekvenser av å isolere seg fra Kanari-Fansen bør ses på som en utstrakt hånd om å være med i et av de beste fellesskapene i norsk fotball, ikke som en trussel!
                              Last edited by KFL109; 21.07.2008, 08:46. Begrunnelse: Rydding i fonthelvete
                              Vidar Evje

Kommentar

• Tony
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 4737

Ja, KFL gjorde en flott jobb etter Stabæk away med å få inn folk som ikke hadde gjort noe galt.

Men hvor lenge kunne klubben utestenge folk som ikke hadde gjort noe galt med eller uten press fra KFL?

EN gang må nok være nok, som KFL så fint sier det også, og når man gang etter gang mottar div. trusler om at hvis man ikke gjør ditt og gjør datt og står der og står der så skal dem, altså styret i KFL sørge for at man ikke kommer inn på Åråsen. Synes du det er riktig bruk av ressurser å bruke tida på å utestenge folk som står nede i et hjørnet å hopper og klapper og synger bare fordi man har et litt annerledes syn på tribunekulturen i forhold til dem som sitter i styret?

Jeg vil at vi skal være best i Norge på tribunen. Men når man får beskjed om å "roe seg litt ned" og ta avstand fra gruppementaliteten mister jeg helt lysta til å hjelpe til.

Hvorfor kan man ikke fokusere på det gode etter Fredrikstad og la de som dreit seg ut få den straffa de skal ha istedetfor å ta en hel gruppe?

OG hva er KFL? Jo, det er en stor gruppe, så hvorfor skal je gta avstand fra gruppementaliteten?

Jeg er så dritt lei av at folk godtar at styremedlemmer reinger rundt til folk for å true med å ikke komme inn på Åråsen osv.

Vi lever fortsatt i Norge med ytringsfrihet og det skal være lov til å være uenig i hvordan en virksomhet drives eller ikke og man skal heller ikke være bekymra for å bli utestengt fra kamper selvom man ikke er enig med styret i enkelte saker.

Kommentar

• Tony
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 4737

Opprinnelig skrevet av KFL109
                                  Kanari-Fansen har et styre! Jeg har full tillit til at de ikke ville tillate et enkelt styremedlem å operere utenfor de beslutningene som er tatt
                                  Det hadde jo helt klart vært det beste. Men det fungerer ikke sånn i virkeligheten da det skjer gang på gang på gang.

Men nå vet jeg at flere har gitt beskjed til styremedlemmer om dette her så da får vi håpe at det blir tatt opp.

Kommentar

• Sannheten
                                    Juniormedlem
                                    Ferskenpels
                                    • Jul 2008
                                    • 5

Sånn som jeg ser det var det KFL styret som indirekte fikk et UFC medlem utvist fra Åråsen igår.

De gikk inn på våre lukkede forumsider(brudd på Datatilsynets lov?), la ut en direkte samtale mellom folk med navn og gjorde om på saken for så å henge ut folk som "bråkmakere" og "folk som kun lager faanskap"

Denne "aksjonen" som de stolt hadde avslørt skulle komme, skulle faktisk aldri det. Det var noe som ble skrevet i sinne etter gjentatte trusler over tlf mot oss fra et styremedlem i KFL. Når man da kommer på stadion og LSK nekter en person i UFC inngang pga denne såkalte "aksjonen" som det har hørt om blir det tragisk.

Jeg spør igjen, siden jeg ikke fikk svar: Hva er grunnen til at et titalls medlemmer i MB og UFC blir bannet på forumet?
                                    Hvilke forum regler har man brudd?

Nå ønsker jeg et svar!

PS: Jeg har medlemskapet i orden!

Kommentar

• mr.sandass
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2005
                                      • 972

Jeg kan bare ikke forstå hva man har gjort galt nå? Den som dreit seg ut i Fredrikstad har tatt ansvaret OG straffen sin. Det er flere som står blant KFL som burde vært utestengt for værre ting enn det som skjedde i plankebyen.

Forresten. Det som skjedde igår var faen meg rett og slett flaut! Flaut for alle men ikke minst for han som ble tatt ut. Man kan ikke bare kaste ut folk av en stadion når man ikke har gjort noe som helst. Og det ble også slengt med en politimann og for å eskortere vedkommne ut. Klarer dere egentlig og fatte hvor flaut og nedverdigende det kan være? Spesielt når man ikke har gjort noe galt.

Enkelte i KFL har brutt både lover og regler de siste dagene men det som skjedde igår fikk meg til å skamme meg over KFL som organisasjon.

Det er pinlig og se på!
                                      www.ultrasfeltc.net

Kommentar

• Emil B
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2006
                                        • 5921

Det virker på meg etter å ha lest i denne tråden at enkelte i kfl styret har et personelig problem med folk i MB/UFC og dermed prøver å få de bort fra åråsen. Er det tilfelle har man et alvorlig problem, det må jo være mulig å løse det som evt er av problemer på en voksen måte. Alle dra jo på LSK kamper for å støtte gutta på banen best mulig.

Kommentar

• h3k
                                          Juniormedlem
                                          Ferskenpels
                                          • Jul 2008
                                          • 3

Opprinnelig skrevet av mr.sandass
                                          Jeg kan bare ikke forstå hva man har gjort galt nå? Den som dreit seg ut i Fredrikstad har tatt ansvaret OG straffen sin. Det er flere som står blant KFL som burde vært utestengt for værre ting enn det som skjedde i plankebyen.

Forresten. Det som skjedde igår var faen meg rett og slett flaut! Flaut for alle men ikke minst for han som ble tatt ut. Man kan ikke bare kaste ut folk av en stadion når man ikke har gjort noe som helst. Og det ble også slengt med en politimann og for å eskortere vedkommne ut. Klarer dere egentlig og fatte hvor flaut og nedverdigende det kan være? Spesielt når man ikke har gjort noe galt.

Enkelte i KFL har brutt både lover og regler de siste dagene men det som skjedde igår fikk meg til å skamme meg over KFL som organisasjon.

Det er pinlig og se på!
                                          Nedverdig ja, men vis LSK står bak om dette og, så har de fult lov til å gjøre det.

De gikk inn på våre lukkede forumsider(brudd på Datatilsynets lov?), la ut en direkte samtale mellom folk med navn og gjorde om på saken for så å henge ut folk som "bråkmakere" og "folk som kun lager faanskap"
                                          Vis dere hadde eget forum på kfl sitt forum, så har de fullstendig lov til å sjekke det.
                                          Dog, de har ikke lov til å lese PM

Kommentar

Working...