Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Jeg lurer litt på en ting. Har nå hørt rykter om at enda et styremedlem har valgt å forlate sin posisjon. Dette skal være et styremedlem som ble valgt inn i år. Dette er vel andre eller tredje styremedlemet som forlater sin posisjon i styret i år. Hvorfor det? Det må da ligge noe i kulissene når snart halvparten av styret har trekt seg.
Jeg lurer litt på en ting. Har nå hørt rykter om at enda et styremedlem har valgt å forlate sin posisjon. Dette skal være et styremedlem som ble valgt inn i år. Dette er vel andre eller tredje styremedlemet som forlater sin posisjon i styret i år. Hvorfor det? Det må da ligge noe i kulissene når snart halvparten av styret har trekt seg.
Jeg kan bekrefte at styremedlem Marie Knedal har varslet styret om at hun ønsker å trekke seg som styremedlem i KFL. Formelt har hun ikke trukket seg enda. Derfor har KFL styret ikke informert om dette tidligere.
Bakgrunnen for at hun ønsker å trekke seg skyldes at hun opplever at KFL arbeidet tar mye mer tid enn hun først hadde trodd, noe som gjør det vanskelig for henne å fortsette.
kan ikke jenter være ekte supportere heller nå nei?
Opprinnelig skrevet av veiron
KFL skal jo bare være så "snille" hele jævla tiden! Fint at feltet oversvømmes av jenter med mobiler og tyggegummi da. Det er jo det vi trenger nå. Ikke supportere som er villig til å ta i et tak og være litt "bajas" og ta av litt.
Hva er det som er så mye værre med KFL i forhold til f.eks. Kjernen, Brannfolka og Klanen? At noen enkeltindivider gjør noe galt er da for faen noe som har skjedd i alle supportergrupper! Husk at media liker å holde søkelyset på LSK og slå opp alt som er negativt. LSK supportere er ikke værre enn andre.
Husker bare fylleoppslaget vi fikk etter turen til Kristiansand for noen år siden. Det var ingen ultrasfolk i aksjon der. Jeg var en av de sørpedrita tullingene som drakk for mye. Alikevel var det ikke noe galt som skjedde den gangen selv om presseoppslagene ble store. Men hva er det som gjør ting så mye værre nå? Det hele virker så jævlig unødvendig.
NB. Slossfolk som ikke har LSK og kubbens beste på agendaen kan hoppe utfor en høy bygning.
Det har hersket en identitetskrise på Åråsen denne sesongen. Både Kanari-Fansen og den alternative supporterkulturen, da i første rekke representert UFC/MB, har etter mitt syn kommet utenfor de rammer og verdier som er betydningsfullt i arbeidet for en god og aktiv supporterkultur.
Identiten er på avveie. Hos begge.
Det alternative supporterkulturen hos Lillestrøm har ikke fått ordentlig fotfeste, spesielt ikke i år. Det er synd for supporterscenen, mangfoldet og feltets totale stemming. Men det er kanskje ikke så rart.
Jeg klarer faktisk ikke lenger å identifisere meg med brorparten av det alternative miljøet, sikter spesielt til episoden i Fredrikstad. Jeg føler det hele har tatt av en sjult sidevei, som har ført hele kulturen sakte men sikkert nedover. Dessverre.
Mitt inntrykk er at mange (mer nå enn før) henger med fordi det er tøft - samtidig som mange har for liten innsikt i hvordan god tribunekultur føres. Mitt inntrykk er at mange også blir ekstremt lett påvriket av andre, selv om det gjøres feil valg, og det vitner om liten eller ingen innsikt i "den alternative supporterkulturens" grunnverdier.
På den andre siden har man KFL som jeg heller ikke klarer å identifisere meg fullt med. Ressurs-bruk uten like for eksempel, sikter selvsagt til ukas hendeler. Pinlig! Samtidig som fallende stemming, minkene bortefølge og økende tribunefyll var et faktum har «bestemmelser» som buss-forbud blitt satt i kfls førersete - istedenfor å arbeide for en aktiv og fri supporterkultur. Greit nok at mange av retningslinjene i kommunikéene (hvor mange ble det?) på mange måter var ment som en kortsiktig greie for å samle troppene og få toget tilbake på skinner etter en viss bortekamp, men makan til banale utspill har få sett tidligere.
Dette året har Ultras Felt C (m.fl?) blitt fratatt elementene som gir kultur, liv og tilværelse. Jeg tenker ofte helheten med kfl, og ønsker å samle sterkt «materiale» til feltets beste. Men man må også si ifra når noe er galt. Det kan gjelde alt fra klubbens draktfarge (alt man kan tjene penger på er ikke nødvendigvis ok), spillernes opptreden, og i dette tilfellet: frie(re) rammer på tribunene (ikke sensur av bannere). Dem som dyrker klubben aller mest, enkelte supportere, blir likevel satt i bakleksa. De som ønsker å påvirke klubben man elsker, kan med dette fremstå som en symbolsk boksekamp mellom en mus og en elefant; den er overfladisk, umulig og total meningsløs. Dialog, forståelse, og symtati er vanskelig å fremme kan det virke som. Også blant brorparten i kfl.
KFL har i det hele tatt, etter bortekampen i April, opperert uten kompetente folk i alle ledd, og med klubben som en herjende schæfer. Når problemet overdrives blir løsningen problemet. Istedenfor å innføre strengere metoder for å luke vekk svært store problmer som f.eks tribunefylla, velger blant annet KFL å gå løs og nærmest knuse deler sine egne rammer som omhandler god supporterkultur. Jeg klarer heller ikke å identifisere meg med enkelte i dagens styre, og skal selvsagt også møte opp på årsmøte.
Man må, i hvert fall her i gården, i framtiden ha såpass selvinnsikt at man ikke kjører Ole Brumm-strategien «Ja takk, begge deler» som forsåvidt har blitt gjort siden 2005 (tenker da på UFC). Det har nok vært en evig kamp mot strømmen å tro at man kan kopiere Curva Sud Roma i løpet av ett år, og legge seg på en såpass hard linje at man er spist før man setter i gang. Jobbe inn mot og påvrike omgivelsene med et snevn av ydmykhet er en god start for eksempel.
Last edited by Monfils; 28.07.2008, 00:46.
Begrunnelse: No comment
Det alternative supporterkulturen hos Lillestrøm har ikke fått ordentlig fotfeste, spesielt ikke i år. Det er synd for supporterscenen, mangfoldet og feltets totale stemming. Men det er kanskje ikke så rart.
Jeg blir ganske indignert og faktisk en smule forundret over hvor langt det går an å dra diskusjonen rundt alle disse "alternative" supportergrupperingene rundt LSK.
Personlig mener jeg strengt tatt at LSK ikke har noen alternativ supportergruppering. Det LSK har er en relativt liten gruppe ungdommer i opprørsalder som står for seg selv nede i hjørnet på hjemmekampene uniformert på sin egen måte (fravær av supportereffekter osv), starter en og annen sang i utakt med resten av feltet og ellers ser ut til å ha det gøy på fotballkamp.
Det man ser av feks bannere og bekledning på bortekampene våre er i så liten skala og av relativt beskjeden karakter at jeg finner det vanskelig å se på som et problem. Problemet er blandt annet manges unge alder og pga dette manglende erfaring med alkohol. Dette fører til sånne teite ting som på nadderud og i Fredrikstad...full ungdom som tøffer seg har alltid forekommet og vil fortsette også i fremtiden.
Det finnes overhode ingen ting alternativt ved det, og det er i hvertfall ingen ting ved disse som gjør det naturlig å bruke begrepet "ultras" i denne sammenheng. De er rett og slett supportere av Lsk på lik linje som alle andre, men som den kameratgjengen de er velger de å stå sammen nede i hjørnet og sammen med fraværet av effekter gir dette intrykket av en "sær" gruppering som faktisk evokerer en del smil og kommentarer av typen "de er jo litt søte også da".
feks "curva sud", italiensk ultraskultur og casuals er begreper det rett og slett ikke er naturlig å bruke som et sammenligningsgrunnlag når man vil beskrive KFL med alle dens "undergrupperinger".. Dimensjonene blir alt for små og de få som skiller seg ut er det rett og slett umulig å ta seriøst som noe problem eller som noen som utgjør noe forskjell på godt eller vondt..Ultras er det ihvertfall ikke.
Jeg mener det på feltet må være takhøyde som gir plass for alt som kryper og går der i dag så lenge reglemanget følges. Hvordan de kler seg og hva de kaller seg spiller i så måte ingen rolle.
Om noen som står på feltet på fritiden avtaler slosskamper med andre ett eller annet så er det dem sin greie. Det er folk på feltet med dommer for langt mer alvorlige ting en det.. Skal noen utestenges pga klærne de går i? hva de gjør på fritiden (uten forbindelser til kfl/LSK)? Ja da har man kjørt seg inn på et spor det skal bli særdeles intr å følge fremover om det skal være noe som helst konsekvent over det.
"Dere kan sitere meg på dette:
Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
Fjøra
situasjonen blant lillestrøms supportere har den siste tiden minnet meg om da muttern og fattern skilte seg for 10 år siden.. du står der midt i mellom og må velge med hvem og hvor du skal bo..
i dag er jeg et sted mellom ultras og kfl.. jeg er ikke medlem i ufc/mb og vil heller ikke assosieres med kfl hvis det som har kommet frem i det siste er sant..
jeg skjønner ikke annet enn at det må kunne finnes rom for et alternativ til kfl.. hvis ikke, ihvertfall alternative grupper innad i kfl! hvis de følger spillereglene..
ufc har riktignok hatt et par uheldige opptredener, men det har visse folk i kfl og utenfor ultras bevegelsen også.
hvem som har rett og hvem som har galt er ikke jeg den rette til og bedømme, men jeg håper rettferdigheten vil seire til slutt!
"en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"
ufc har riktignok hatt et par uheldige opptredener, men det har visse folk i kfl og utenfor ultras bevegelsen også.
Så selvmotsigelser i forhold til grunnlag for supporterkultur skal ikke ha noe å si? Er jeg i mot tagging så er det greit at jeg tagger bare jeg kommer med en forklaring i etterkant og sier at jeg er lei meg?
Jeg har ingenting i mot UFC, jeg har ingenting i mot ultrassupportere. Men er det ikke viktig at man rydder i eget reir før man fortsetter å kjøre høy kølle?
Så selvmotsigelser i forhold til grunnlag for supporterkultur skal ikke ha noe å si? Er jeg i mot tagging så er det greit at jeg tagger bare jeg kommer med en forklaring i etterkant og sier at jeg er lei meg?
Jeg har ingenting i mot UFC, jeg har ingenting i mot ultrassupportere. Men er det ikke viktig at man rydder i eget reir før man fortsetter å kjøre høy kølle?
-okb! - en av få fugler på Ekebergsletta i dag.
nei, men hvis man har tatt sin straff, og ber pent om unnskyldning syntes jeg det er fair at vedkommende får en eller fler sjangser.
derimot hvis man ikke er villig til å rette opp feil og følge spilleregler er det en annen sak!
syntes jeg..
"en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"
-okb! - en av få fugler på Ekebergsletta i dag.
Det har blitt ryddet i eget leir. Hva som har skjedd vil jeg ikke gå innpå her.
Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
¡Que ellos son el gran ladrón!
Kommentar