Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4737

    Opprinnelig skrevet av Kay
    Du svarer jo at det ikke er lov for bortelag å ha pyro, også avslutter du med å svare at dere respekterer lover å regler.
    Det blir jo litt motstridende. Det er jo åpenbart her at dere (og enkelte kfl medlemmer) ikke har respektert lover og regler.

    Er vel ingen som forventer en gapestokk blandt de involverte her på forumet, men at gruppen UFC og KFL reagerer ovenfor de involverte i motsettning til å beskytte dem slik som vi har sett tidligere.
    Da kan vi si det sånn at vi respekterer lover og regler, men når det kommer til pyro så ser vi på det som endel av kulturen og at det bør være en naturlig del av tribunelivet. Selvom det er ulovlig

    Ble du klok nå?

    Kommentar

    • Martin83
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2007
      • 794

      Opprinnelig skrevet av Tony
      1. UFC og KFL var ikke i kontakt med LSK om pyro før kampen
      2. Nei. Bortelaget får ikke lov til å ha pyro godkjent av NFF. Kun hjemmelaget
      3. Som svar på 1 og 2
      4. Ja. Derfor vi i samarbeid med KFL endret plassering fra høyresiden til venstresiden av stemnigsfeltet
      5. Ja. Når det gjelder bangers og at ting ble kasta på banen. Men igjen, det var ikke bare oss
      6. Ja

      Nå har jeg ett spørsmål til deg:

      Kan du neste det gang det blir litt trøkk rundt tribunelivet i Lillestrøm vente med å anklage noen før du vet alt hva som har skjedd?
      1./2./3. Kan man tenke seg at LSK, NFF og politiet ville vært litt mer forberedt hvis man sa i fra? Og at deres reaksjoner ville vært anderledes?
      4. Flott! Det er bra :-)
      5. Flott! Så du svarte om det tidligere også.
      6. Det er her jeg detter av. For du sier selv at det ikke er lov til å bruke pyro, men allikevel velger UFC/KFL å gjøre det? Bryter man ikke da lover og regler? Og det er denne lovløsheten og respektløsheten jeg tror mange reagerer på.

      Som svar på spørsmålet ditt: Jeg tror du vil få trøbbel med å finne det innlegget fra meg der jeg har kritisert UFC direkte etter vif-kampen. Jeg har brukt "de som lagde kvalm" og det kan være hvem som helst?

      At Kjell Hulby kaller det en skandale mener jeg er betimelig i den grad kampen blir utsatt over 15 minutter med en hær av politi foran fansen.

      For ordens skyld. Jeg elsker pyro, men jeg vil ha det i ordna former og med tillatelse.

      Kommentar

      • Martin83
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2007
        • 794

        Opprinnelig skrevet av Tony
        Noe navn vil du nok aldri få på et forum
        Det forstår jeg. Derfor blir det litt vanskelig å stille de samme spørsmålene til dem, selv om det er like betimelig.

        Kommentar

        • Tony
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 4737

          Martin83:

          Vi respekterer lover og regler, men når det kommer til pyro så ser vi på det som endel av kulturen og at det bør være en naturlig del av tribunelivet. Selvom det er ulovlig.

          Angående å kontakte NFF/politi/brannvesen før en bortekamp for å få til et lovlig pyroshow med 10 bluss er ikke noe vits. Det har man prøvd på i mange år, men fått avslag hele tiden.

          Og hvis jeg har tatt en skivebom og beskyldt deg for å beskylde UFC alene for dette og du ikke har gjort det så beklager jeg. Litt vanskelig å miste oversikten når det er oppimot 20 nye sider på 2 dager

          Kommentar

          • Arind
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Mar 2006
            • 459

            Opprinnelig skrevet av tonkro
            Jeg har lest titalls innlegg her idag, og har ikke sett ett eneste innlegg som forsvarer bruk av vold. Og hvor har du fått det fra at det var slossing på stadion? Jeg var der, og så INGEN som sloss, og ingen som banket opp vif-supportere. Vær vennlig å send meg link på dette, for om det skjedde er det selvfølgelig uakseptabelt. Jeg så dog noen vif-supportere som prøvde å yppe med noen LSK-supportere på t-banen før kampen, men de fikk null respons, og ga seg ganske fort.
            Jeg skriver ikke at noen forvarer vold eller at det var slossing der nå. Alikevel finnes det nok at eksempler hvor det har vært håndgemeng mellom suportere. Om du tenker deg om, så tror jeg alikevel du forstår hva jeg mener - Det som ikke er lov, det er IKKE LOV, uansett om du eller noen andre mener det er kult. Hærverk er ikke lov, pyro er ikke lov......det vet selvsagt de som gjør det, siden de er så drit feige at de maskerer seg og ikke tør stå fram med navn.
            Det er det jeg mener med grunnleggende folkeskikk - dette funker ikke og det skal lissom ikke smarte skallen til for å skjønne det.....
            Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

            Kommentar

            • Leif A
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 3962

              Enten respekterer man lover og regler, eller så gjør man det ikke. Det er faktisk ikke opp til hver enkelt å bestemme hvilke regler som gjelder for en selv.
              Knurr...

              Kommentar

              • skotten
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 1794

                Opprinnelig skrevet av Tony
                Angående Osloturen var dette det flertallet ville og da ble det slik.
                Flertallsavgjørelse eller ikke, det var ingen oppegående avgjørelse. Bagatalliseringen av den, også jmfr uttalelser fra UFC til TV2 er totalt hårreisende. Politiet var i beredsskapsmodus lenge før den første bangersen smalt. Alt som skjedde fra det øyeblikket og ut føler jeg er diskutert opp og i mente, men det hoppes bukk over det bakenforliggende.

                Hadde jeg hatt noe med samarbeidsklimaet å gjøre som representant for enten kfl eller LSK, så ville jeg trengt rimelig ektefølte garantier på at hovedstaden er no show for fuglafolk i all fremtid på større organiserte vorspielturer - for i det hele tatt å ønske å ofre energi på å få til noe samarbeid.

                Kommentar

                • Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5916

                  Da kan vi konstatere at enkelte folk, som normalt er lovlydige, ikke er det når det gjelder pyro.
                  Det jeg finner mest problematisk er at forbudet er med på å skape usikre situasjoner.

                  Jeg hadde foretrukket at pyro i kontrollerte former var tillatt, også for bortelaget. Det er for mange som oppfatter det som en del av tribunekulturen til at det vil bli borte, men for øyeblikket overlates det til tilfeldighetene og folks risikovillighet hvem som utfører pyrringen .

                  Da ender vi fort opp med å overlate pyro til mindre edru folk som trør over alle grenser. Hvorfor havner bluss mm på matta? For at idioter synes det er kult, eller fordi de ikke tør å bli tatt med det i hånda? Bangers er det fint at dere tar avstand fra. Hører ikke hjemme på tribunen og det bør gruppementaliteten ta seg av. Indre justis finnes vel, eller er det bare skryt?
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                  Kommentar

                  • DoubleHi5
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2011
                    • 4112

                    Opprinnelig skrevet av Tony
                    Vi respekterer lover og regler, men når det kommer til pyro så ser vi på det som endel av kulturen og at det bør være en naturlig del av tribunelivet. Selvom det er ulovlig.
                    Nå har du skrevet det tre ganger og du ser fortsatt ikke at det er selvmotsigende? Javel, nei....???
                    Elska þetta félag

                    Kommentar

                    • Stray Cat
                      Moderator
                      • Aug 2008
                      • 5916

                      Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                      Nå har du skrevet det tre ganger og du ser fortsatt ikke at det er selvmotsigende? Javel, nei....???
                      Hender det at du kjører over fartsgrensa ? Hvis du finner det forsvarlig der og da? Oppfatter du da i så fall deg selv generelt som ikke lovlydig?
                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                      Kommentar

                      • Arind
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2006
                        • 459

                        Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                        Hender det at du kjører over fartsgrensa ? Hvis du finner det forsvarlig der og da? Oppfatter du da i så fall deg selv generelt som ikke lovlydig?
                        Du og flere andre her, har fortsatt ikke skjønt det. Det handler ikke om hva du mener er ok eller ikke, det handler om hva som er lov og hvordan oppførselen deres blir oppfattet at politi, naboen, klubben, media og folk generelt.
                        Til syvende og sist er det klubben og supportere som blir skadelidende, og det er lissom det siste vi bør ønske oss.

                        Derfor er det lov å tenke! Fotballkamper skal være trygt og hyggelig for alle, barn som gamle, og jeg har svært liten sans for anonyme og maskerte drittunger som tror de er så svinaktig tøffe. Det funker ikke! Hadde de hatt baller, så hadde de skyldige stått fram og tatt støyten for dumskapen sin. Det ville vært et langt steg i riktig retning, og ikke forsvar for noe som alle andre oppfatter som tribuneUkultur.

                        ....dette siste var ikke rettet til deg, Stray Cat, men de som veit de trår over streken
                        Last edited by Arind; 13.11.2012, 18:23. Begrunnelse: skriveleifer i iveren
                        Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

                        Kommentar

                        • *46*

                          Kan forøvrig legge til at jeg er tilhenger av pyro i hjemmet:

                          Pyro.jpg

                          Kommentar

                          • *46*

                            Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                            Sto på t-banen retning vest og det var noen "penkledde" som sto på andre siden av banen. Jeg gikk ut i fra at det var DISCO-grirls eller noe så kasta over en 20-kroning og ropte: Her har dere penger til lunch i morgen (ja da, det var barnslig). Rett etterpå ble det slossing der som jeg først lurte på om var om 20-kroningen min eller noe annet, men noen slo i hvert fall løs på en vekter av noe slag. (Det var på T-banen retning vest fra Ullevål).
                            Gratulerer - du har nådd helt frem til Aftenposten

                            Securitas-vakter fikk bank etter VIF-LSK

                            Da noen hoppet ned på t-banesporet og begynte å vifte med en stor stein, ble
                            oppførselen oppfattet som truende og aggressiv. En Lillestrøm-supporter skal ha
                            svart med å kaste en mynt mot noen i gruppen av Vålerenga-fans. Det skal ha
                            utløst håndgemeng. Det var da Securitas-vakter forsøkte å roe ned situasjonen,
                            at de selv ble sparket og slått ned.

                            Kommentar

                            • Trondeo
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3062

                              Opprinnelig skrevet av *46*
                              Gratulerer - du har nådd helt frem til Aftenposten

                              Securitas-vakter fikk bank etter VIF-LSK

                              Jeg var der også. Har på ingen måte inntrykk av at det var den mynten som utløste slåsskampen. De drittungene fra VIF som stod på perrongen der var ikke ute etter annet enn bråk og de gikk lettere uprovosert til angrep på 4 securitasvakter som kom ned til dem. Dette hadde ingen sammenheng med mynten som kom over. De ble nok bare "sure" på vaktene som kom og ønsket derfor en liten fight.

                              Kommentar

                              • Stray Cat
                                Moderator
                                • Aug 2008
                                • 5916

                                Jo, Arind, jeg har skjønt hva du har skjønt. Kan du være så snill å ta deg bryet med å lese innlegget mitt over det du siterer?
                                For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                Kommentar

                                • Arind
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2006
                                  • 459

                                  Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                  Jo, Arind, jeg har skjønt hva du har skjønt. Kan du være så snill å ta deg bryet med å lese innlegget mitt over det du siterer?
                                  Joda, jeg leste det. Derfor jeg også avsluttet med å si at det ikke var rettet mot deg.....
                                  Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

                                  Kommentar

                                  • *46*

                                    Opprinnelig skrevet av Trondeo
                                    Har på ingen måte inntrykk av at det var den mynten som utløste slåsskamp.
                                    Kunne jeg ikke fått lov til å ha litt morsomt av han uten innblanding eller fakta

                                    Kommentar

                                    • Petter Ø
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3008

                                      Opprinnelig skrevet av Tony
                                      Vi tar selvkritikk vi på at det kom bangers også fra oss pluss at det ble kasta røyk inn på banen. Men UFC alene skal ikke ha ansvaret for disse to tinga slik det har kommet frem i media

                                      Hva mer vil du at vi skal ta selvkritikk på?

                                      Angående Osloturen var dette det flertallet ville og da ble det slik.
                                      Bra! Ufc skal ikke ha ansvaret aleine, men dere må tåle å måtte ta det meste. Dere er flinke å ta imot kred for at dere går foran stemningsmessig, nå gikk dere foran med bangers og provokasjon. Uten det hadde ikke kampen blitt stoppet og vi hadde hatt en helt annen historie. Det er lov å bruke hue og være litt taktisk i valgene man tar. Det var noen som lekte kjekkas på søndag og det var ikke politiet.

                                      Dette er i bunn det samme som skjedde før Nadderud 07 så ting forandrer seg ikke stort. La oss håpe at ikke diskusjonen sklir ut i kun pyro denne gangen. For det handler om å lære å tenke litt taktisk og ikke ødelegge for seg selv. Hadde det vært kulturen i Lillestrøm hadde vi vært desidert best i landet.
                                      Petter Ø - Kreativ Kanaris
                                      http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                                      Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                                      Kommentar

                                      • Holterkanari
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2009
                                        • 581

                                        Jeg tar med junior på søndag og vi skal stå med Kanarifansen og synge for full hals :-)
                                        ________________________
                                        TB

                                        Kommentar

                                        • KEBABavSVIN
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2007
                                          • 594

                                          Opprinnelig skrevet av Trondeo
                                          Jeg var der også. Har på ingen måte inntrykk av at det var den mynten som utløste slåsskampen. De drittungene fra VIF som stod på perrongen der var ikke ute etter annet enn bråk og de gikk lettere uprovosert til angrep på 4 securitasvakter som kom ned til dem. Dette hadde ingen sammenheng med mynten som kom over. De ble nok bare "sure" på vaktene som kom og ønsket derfor en liten fight.
                                          Det var heller ingen sammenstøt mellom Vålerenga- og Lillestrømsupportere, slik artikkelen antyder.
                                          Merknad: Debattanten kan i innlegget over ha fremvist en rekke negative personlighetstrekk, inkludert, men ikke begrenset til, manglende intellekt, fintfølelse, dannelse, tankekraft, visdom, empati, solidaritet, rettferdighet, måtehold, og mot.

                                          Kommentar

                                          Working...