Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lillestrøm Kirke
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2004
    • 1470

Trist, pinlig, farlig

Til fotballpøbler i Bergen: For BT er det et mål å sabotere det dere driver med, og vi vil bruke de virkemidlene vi har.

Publisert: 16. mai. 2009, 06:00
    Oppdatert: 16. mai. 2009, 07:52

Trine Eilertsen
    sjefredaktør i BT
    DATASPILL, HEKLING, fluefiske, bøker, karate, sko, bibelgrupper, hestespill, boksing, klatring og sjakk. Listen over hobbyer er nesten like lang som listen over innbyggere i en middels norsk by, og heldigvis for det. I tillegg til hobbyene som ble nevnt over, finnes det tusenvis av andre hobbyer – og fotball. En stor gruppe bergensere har for eksempel Brann som hobby og interesse. De tråler fotballbaner og Stadion ukentlig, de følger lidenskapelig med på lagets opp- og nedturer, de finner fellesskap med andre som føler det samme.
    I MOTSETNING til mange andre, opplever de som har Brann som hobby at noen ønsker å ødelegge for dem og hobbyen deres. Dere kaller dere casuals – kanskje i stolthet over at i hvert fall én engelsk glose har klart å feste seg – vi kaller dere fotballpøbler. For det er jo pøbelstreker dere driver med, pøbelstreker for voksne, som dessverre kan være farlige for den som tilfeldig skulle befinne seg i nærheten. Det kan være vanlige, friske fotballtilhengere, det kan være familier på vei til Stadion, det kan være hvem som helst som er på feil sted, til feil tid.
    I BT HAR VI diskutert saken, og vi har kommet til at BT ikke skal beskytte pøbler som dere. Vi kommer ikke lenger til å sladde bilder av dere i aksjon. Vi mener det har offentlighetens interesse å se hvem dere er, slik at folk, skikkelige supportere og fotballarrangører kan beskytte seg selv mot dere så godt som mulig. Vi vil løpende vurdere å offentliggjøre navn og bilde på de av dere som gjentatte ganger blir pågrepet og straffeforfulgt for den typen offentlig vold. Det dere driver med kan i verste fall skade uskyldige mennesker, og her finnes vår begrunnelse for å fortelle hvem dere er.
    SÅ SKAL VI IKKE blande oss inn i hvilke hobbyer dere velger å dyrke – for dere selv. Hva voksne gjør frivillig innenfor sine egne vegger, skal ikke BT bry seg med. Men ligg unna alle andre. For det er ikke bare farlig det dere driver med. Det er ganske trist, og ikke så lite pinlig også. Mange sliter med ulike problemer og komplekser i livet sitt, og det må de få gjøre – men kan ikke vi få slippe å bli en del av akkurat det dere sliter med, hva det enn måtte være?
    Fotballpøbler er ikke velkomne i Bergen, verken de som kommer herfra, eller de som kommer på besøk.
    "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• CFD
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 2319

Opprinnelig skrevet av gamle-perta
      Usikker på om dette er riktig tråd, men i dagbladet pågår nå en avstemming om hvem som er Norges beste supportere: http://www.dagbladet.no/2009/05/15/s...igaen/6234882/
      Jeg bor som sagt sammen med en AAFK supporter og han nevnte denne igår. Er det en ting de kan i bygdenorge/avsidesliggende byer så er det å mobilisere enten som underskriftskampanjer. Det er ingen som har så mye makt som engasjerte minoriteter. Med en gang noen får vite om en slik avstemning så blir det sendt ut SMS(!) og E-poster for at man skal få flest mulig personer til å komme seg inn å stemme.
      Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• Kjetting
        Medlem
        Hoffnarr
        • May 2006
        • 53

Slik jeg ser det er det BT nå går inn for et brudd på de etiske normer som vanligvis har ligget til grunn innenfor journalistikken. Ved å ikke sladde bilder av "mennesker i aksjon" og trykke disse i avisen risikerer man at uskyldige mennesker blir uthengt som fotballpøbler. Sett at de allikevel klarte å bare få dette til å omhandle skyldige vil det uansett være en påkjenning for familiene. Det vil også være langt vanskeligere for disse menneskene å ta avstand fra miljøene senere, dersom de skulle ønske dette, når samfunnet forøvrig forbinder dem med faenskap på grunn av oppslag i lokalavisen.

For meg virker dette mer som et surt oppstøt enn noe annet. Det er ikke BT sin oppgave å bekjempe og/eller henge ut mistenkte bråkmakere. Det er politiet sitt ansvar å beskytte den øvrige befolkningen fra de voldelige supporterne. Bare fordi fotballen er involvert gir ikke det noe grunnlag for å kunne henge ut mistenkte eller straffedømte.

Jeg har full forståelse for at BT er lei av at Brann kobles til vold og hærverk, men her tror jeg de er på dypt vann.
        - Curva Sud Lillestrøm -

Kommentar

• mr.Jordbakke
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 3845

Opprinnelig skrevet av Kjetting
          Ved å ikke sladde bilder av "mennesker i aksjon" og trykke disse i avisen risikerer man at uskyldige mennesker blir uthengt som fotballpøbler.
          Det er lite sannsynlig.
          NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
          Mr.Jordbakke

Kommentar

• Hexaphim
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2006
            • 2819

Askebeger og glasskår suste rundt ørene på ettåringen. - For en gjeng med idioter, sier pappa (38).

DRAMATISK: Et askebeger suste bare centimeter fra hodet til halvannet år gamle Oda, her trygt i armene på bestemor. En gjeng med idioter, sier pappa Odd (til høyre). Foto: Harald S. Klungtveit

- Bare flaks at Oda (1) ikke ble skadd

Askebeger og glasskår suste rundt ørene på ettåringen. - For en gjeng med idioter, sier pappa (38).

BLODIG: En av de pågrepne fotballpøblene blødde kraftig fra hodet, Ingen ble imidlertid alvorlig skadd. Foto: Harald S. Klungtveit

TOLV PÅGREPET: I tillegg til en tur i arresten kan de pågrepne vente seg bøter for ordensforstyrrelse. Foto: Harald S. Klungtveit

(Dagbladet.no): Da rundt 40 fotballpøbler med tilknytning til Vålerenga og Fredrikstad barket sammen på Torshov i ettermiddag, havnet utelivsgjester og forbipasserende midt i bråket.

På en uteservering på Oskar Braatens plass ble det kastet stoler, askebegre i metall og ølglass i alle retninger og flere vindusruter ble knust da én gruppering med såkalte casuals oppsøkte en gruppe som satt ved kafébordene.

- En gjeng på cirka 20 stykker kom nedover Sandakerveien i vanlige klær. Plutselig kastet en av dem et askebeger mot en gruppe menn som satt på uteserveringen. Da smalt det, forteller en av kafégjestene til Dagbladet.

Måtte flykte
            For en barnefamilie ble det svært dramatisk. De måtte flykte fra fotballpøblene da ett og et halvt år gamle Oda var i ferd med å bli skadd.

- Alt skjedde veldig fort. De kastet et askebeger som suste bare noen centimeter fra hodet hennes og traff et ølglass på bordet vårt. Jeg sto over henne så ikke noe skulle treffe jenta, til Odd klarte å få henne bort derfra, forteller Odas bestemor til Dagbladet.

- Det smalt voldsomt. Så kastet de stoler. Vi måtte flykte over gjerdet og oppover veien, sier Elisabeth (30), mora til jenta.

- Det var bare flaks at Oda ikke ble skadd, sier hun.

Pappa Odd er lettet over å ha fått Oda i sikkerhet, men er opprørt over oppførselen til casuals-gjengene.

- Det er tvers igjennom simpelt at de velger å starte noe sånt på et sted der det er barnefamilier. Dette er pill råttent. For en gjeng med idioter, sier 38-åringen.

Tolv pågrepet
            Da Dagbladet ankom en garasje to kvartaler unna, blødde en mann fra et kutt i hodet etter slåsskampen. Han og elleve andre ble pågrepet da store politistyrkere inntok Torshov på jakt etter fotballpøblene.

- Det var vill slåsskamp, flere av dem havnet med hodet i asfalten, forteller et annet øyenvitne.

16. mai er fotballnorges store kampdag, og i ettermiddag møtes Vålerenga og Fredrikstad til dyst. Det var casuels fra disse lagene som slåss på Torshov i Oslo.

Et annet øyenvitne forteller at slåssingen fortsatte utenfor Torshov Torg, også der foran øynene på barn.

- Torshov Torg er nærbutikken vår. Det var masse familier med små barn der. Hvis de først skal slåss så synes jeg de kan dra et sted hvor det ikke er andre mennesker, sier vedkommende til Dagbladet.no

De 12 pågrepne kan i tillegg til en tur i arresten, vente seg bøter for ordensforstyrrelse.

---------------------------------

Ja, det er godt vi har folk til å stå opp for byen vår, dere. Tenk hvor ille det hadde gått med disse barnefamiliene hvis det ikke hadde vært noen casuals der til å kjempe for dem...

Kommentar

• MoBee
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jun 2004
              • 958

Det der er fotballkultur det. Skikkelig flott å støtte en sånn kultur. Jævla idioter...

Kommentar

• scages
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 1292

Faen at ikke flere av idiotene ble skada. Da snakker jeg fysisk.
                Mentalt er det jo store problemer nok fra før.

Kommentar

• egil
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2005
                  • 1119

Diskusjonen går hett på klanens forum, og brukeren "Evig" støtter LSK og KFL (og andres) "nulltoleranselinje" i forhold til Casualvirksomhet. Virker også som om mediene nå fraviker "varsomhetsprinsipper" og viser ansiktet til Casuals. Nettavisen går veldig langt i kveld, og viser en av de arresterte klart og tydelig. Virker som om rottene skal "røykes ut" etter at en 1-åring var nære ved å bli skadet på Torshov. Vi får håpe at denne nye linjen fra mediene virker preventivt.

"Æreskodsen" til Casuals har nok en gang fått et skudd for baugen. Stadig vekk sparkes motstandere som ligger nede, og nok en gang sloss de blant vanlige folk.

Her kommer innlegget fra Evig;

"Nok en gang har idiotene brakt skam over klubben.
                  Nok en gang har det blitt startet en tråd om temaet,og nok en gang har tråden havnet helt off topic,hvor det diskuteres hvilke rettigheter svina har,dårlig journalistikk bla bla bla bla...

Fakta er at disse lavpanna idiotene nok engang har driti ut klubben,brakt skam over fotballens festdag,og deres forsvar er "hva med våre rettigheter a??"

Det er flere og flere klubber som endelig tar totalt avstand fra dette,hvor utestengelser og andre reaksjoner er tema,mens klubben og Klanen ikke tør å "leke barnehage",for noen kan jo bli sinte/såra...

Takk for at det jeg blir møtt med på jobb på Mandag ikke er gratulasjoner for de 3 poengene,men at jeg må forklare at disse dustene ikke representerer alle i Klanen.."

Godt skrevet synes, jeg. Treffer spikeren på hodet.
                  KFL - medlem nr 23

Kommentar

• egil
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2005
                    • 1119

Kloke ord fra presseforbundet og Kokkvold

Presseforbundet: - Greit å identifisere verstingene

Presseforbundets Per Edgar Kokkvold synes det er greit med navn og bilde på de verste fotballpøblene. FOTO: JØRN FR. ERICHSEN, Scanpix

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund har ingen problemer med BTs avgjørelse.
                    PER ANNAR HOLM

Den største vaktbikkja av etikk og moral i norsk presse knurrer slett ikke når han får høre at Bergens Tidende vil henge ut foballens verstinger:
                    - Jeg har ingen problemer med å følge argumentasjoen fra BT-redaktøren. Pøbelen er et voksende samfunnsproblem, som er en trussel mot det store og viktige supportermiljøet, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund (NP) til Aftenposten.no.
                    - Kan identifisere

Ved den siste store revisjonen av pressens Vær varsom-plakat i 2005, ble det åpnet for en oppmykning av identifisering av personer i krimsaker:
                    - Den største bekymringen jeg ser i forhold til fotballpøbler er at de ofte kan være svært unge, sier Kokkvold.
                    Kokkvold minner også om at det slett ikke er et hvilket som helst lite fillebråk som skal få BT til å smøre opp navn og bilde:
                    - Slik jeg tolker redaktøren, er det de som står for den alvorlige og gjentatte kriminaliteten som skal identifiseres, og dette synes jeg er helt i tråd med pressens oppgave med å forebygge kriminalitet, sier Kokkvold
                    KFL - medlem nr 23

Kommentar

• superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

Slik jeg ser det er det BT nå går inn for et brudd på de etiske normer som vanligvis har ligget til grunn innenfor journalistikken. Ved å ikke sladde bilder av "mennesker i aksjon" og trykke disse i avisen risikerer man at uskyldige mennesker blir uthengt som fotballpøbler. Sett at de allikevel klarte å bare få dette til å omhandle skyldige vil det uansett være en påkjenning for familiene. Det vil også være langt vanskeligere for disse menneskene å ta avstand fra miljøene senere, dersom de skulle ønske dette, når samfunnet forøvrig forbinder dem med faenskap på grunn av oppslag i lokalavisen.
                      Tull og tøys. Om du velger å sloss hver helg er det en påkjenning for familien uansett. Dersom man ønsker å skåne familien for påkjenningen (?) det er å ha en slosskjempe blandt seg slutter man å sloss.

Om man er redd for å bli innhentet av det man holder på med senere er det kanskje mer logisk å endre kurs enn å syte over at media faktisk viser for hele verden det man holder på med?

For meg virker dette mer som et surt oppstøt enn noe annet. Det er ikke BT sin oppgave å bekjempe og/eller henge ut mistenkte bråkmakere. Det er politiet sitt ansvar å beskytte den øvrige befolkningen fra de voldelige supporterne. Bare fordi fotballen er involvert gir ikke det noe grunnlag for å kunne henge ut mistenkte eller straffedømte.

Jeg har full forståelse for at BT er lei av at Brann kobles til vold og hærverk, men her tror jeg de er på dypt vann.
                      Det er faktisk medias oppgave å rapportere det som skjer her i verden av nyhetsverdi, og pøbler som sloss overalt i byen og setter seg og andre i fare har åpenbart sin nyhetsverdi. Skal fotballpøbler ha større rett på imunitet i pressen enn f.eks drapsmenn? Så absolutt ikke.

Om noen er på dypt vann er det de som sloss under fotballens fane og jeg håper virkelig vi kan bli kvitt pakket en gang for alle.
                      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• veiron
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6267

Opprinnelig skrevet av scages
                        Faen at ikke flere av idiotene ble skada. Da snakker jeg fysisk.
                        Mentalt er det jo store problemer nok fra før.
                        Jeg vil gå så langt som å si at jeg håper disse idiotene dreper hverandre! Good riddance, dere vil ikke bli savnet jævla udyr!

Sloss blandt unger?? FY FAEN!

Kommentar

• mr.t
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Apr 2005
                          • 146

Ved å ikke sladde bilder av "mennesker i aksjon" og trykke disse i avisen risikerer man at uskyldige mennesker blir uthengt som fotballpøbler.
                          Uskyldig?

Kommentar

• CFD
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 2319

Over til en gladsak. Når jeg tok flybussen fra Flesland til Bergen idag så var det en UFC-sticker like ved bussdøren. Ble denne klistret 30april? Var desverre tom for batteri på mobilen så fikk ikke knipset bilde.

Det fikk iallefall meg til å trekke på smilebåndet.
                            Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• CFD
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2004
                              • 2319

En artikkel i dagens Bergens Tidende. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine, men det har iallefall vært heftig diskusjon om temaet i min omgangskrets.

DOMMERJÆVEL!: Motstanderen er oftest en idiot, og dommeren en jævel. Norske fotballsupportere i fri og usensurert utfoldelse kan være en nedslående opplevelse, mener BTs kommentator. Bildet er fra Brann-Vålerenga våren 2006. ARKIVFOTO: RUNE NIELSEN

DET KAN VÆRE BEDRØVELIG Å GÅ på fotballkamp, men det kunne vært til å leve med hadde det bare vært for at fotballkampen i seg selv var bedrøvelig. For det er en risiko man alltid løper.

Slik er ikke årsakssammenhengen nødvendigvis, ofte er tilskuerne minst like deprimerende som fotballkampen.

For norske fotballsupportere i fri og usensurert utfoldelse kan være en nedslående opplevelse. Nå sist var det den såkalte «Menigheden», Starts mest ihuga tilhengere, som viste at de nok kjenner sin bibelhistorie, men helt har glemt den anstendigheten som man forventer, kanskje særlig av de gudfryktige.

«Menighedens» Judas-sjikane av en tidligere Start-helt føyer seg inn i en lang rekke episoder med det til felles at de blamerer tilhengerne som gruppe og bringer skam over supportere i sin alminnelighet. Noen uker før Kristofer Hæstad fikk Judas-karakteristikken midt i fleisen på Ullevaal, var det Morten Gamst Pedersen som ble tråkket på – av sine egne, på landslagsarenaen.

I fjor fikk Lillestrøms Bjørn Helge Riise, i sin hjemby, Ålesund, høre at moren var en hore. Litt i samme gaten var Brann-tilhengernes skamløse påpekning overfor Steffen Iversen for noen år siden, om at han var sønn av en alkoholiker.

DET FINNES EN OPPFATNING blant norske fotballsupportere om at de spiller en rolle og gjør en forskjell. Om at de er fargerike og festlige og en avgjørende del av fotballopplevelsen, og slik har de skaffet seg fullmakt til å gjøre som de selv lyster. Jeg vet ikke hva Gamstens kroppsspråk, som reaksjon på sjikanen han ble utsatt for, gjør med selvinnsikten til en gruppe som mener seg hevet over all fornuft og ikke behøver å forholde seg til verken fakta eller realiteter, men som utelukkende lar seg styre av følelser.

Neppe mye, og det er et hjertesukk som bygger nettopp på kunnskapen om supporternes tilbøyelighet til å betrakte seg selv som uangripelige. Hensikten helliger middelet. Og dessuten, skulle ikke de, som betaler inngangspenger for å la seg underholde, ha lov til å ytre seg? Skulle ikke de, som følger laget sitt fra landsende til landsende, ha kvalifisert seg til å gi uttrykk for det som til enhver tid faller dem inn? Hets og sjikane inkludert?

NORSKE FOTBALLSUPPORTERE ER en uensartet gjeng, men i gruppens vold blir de forbausende ensartet. Kroppsarbeidere og akademikere. Håndverkere og intellektuelle. Klokker og prest. Stammetilhørigheten barberer bort ulikhetene og gjør dem alle så primitive som nettopp stammesamfunnet tillater dem å være. Der blir dommeren en jævel, motstanderen en idiot, og i moderne toppfotball, der pengene rår og lønningsposen avgjør hvor lojaliteten ligger, er de jo potensielle svikere, hele gjengen.

Det er blind patriotisme og primitivt engasjement. En gryte av følelser og opphisselse, raseri, hat og begeistring, der ingen ingredienser synes å være for sterke eller for usmakelige. Og skulle ytterligere legitimering for grovheter og overtramp behøves, finnes de i et utall av blogger og diskusjonsfora.

Det er alminnelig anerkjent at fotballen dekker et behov i oss for å være apekatt. I en gjennomregulert hverdag representerer tribunen en anledning til å være uskikkelig, til å legge vekk pentøyet og fornuften og ikle seg stammefargene og være rølp i nitti minutter.

DET ER IKKE SÅ MANGE SLIKE ARENAER tilbake. De typiske mannsarbeidsplassene med pin-up-bilder på veggene og grovt språk mellom barske karer er det få igjen av. Striledansene, som støtt kunne gi utløp for oppmagasinert aggresjon i form av en real nevekamp, er det så godt som helt slutt på. Samfunnet i sin alminnelighet har vært gjenstand for en feminisering som har frarøvet mannen flere av hans fristeder.

Men fotballtribunen er fremdeles hans.

Fotballen trenger patriotene, de som kjører fra Bergen til Bodø og tilbake for å heie på laget sitt. De som lever og ånder for, lider og feirer sammen med laget sitt.

Men fotballen trenger også de reflekterte patriotene. De som kan nyte en fotballkamp uten å gå av skaftet, og som kan se på fotball også med et blikk for det faglige. De som kan gi dommeren rett selv om avgjørelsen går i hjemmelagets disfavør, de som gjenkjenner en god prestasjon uavhengig av hvem som utfører den, de som kanskje til og med er rause og romslige nok til å applaudere en prestasjon begått av en spiller på motstanderlaget.

NÅR NORSKE FOTBALLTRIBUNER TAPPES, er det disse som forsvinner først. Fordi alternativet, tv-stolen, er så mye bedre. Der er omgivelsene mer kultiverte, kommentarene langt mer innsiktsfulle og faglig stimulerende. I den grad det er TV som beveger tilskuerne fra tribunen til sofaen, er det mer kvaliteten på dem enn kvantiteten, for TV 2 har skapt et produkt som holder høyt faglig nivå.

For fagmannen blir valget enkelt, og slik blir tribunen overlatt til kunnskapsløsheten, til bermen og de bare måtelig interesserte, de som er mer opptatt av måltidet enn av målene. Da blir arenaen et utrivelig sted å være, og på den måten kan nedgangen i publikumstallene fort bli selvforsterkende.

Kommentar

• CFD
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 2319

Bataljonen sitt svar.

Det gikk ikke lang tid før Bataljonen kom med et motsvar. Ikke mye som er forandret ,men det oser iallefall av Bergensk arroganse.

Avisforfallet
                                18. mai 2009

Norske aviser tappes for lesere. Og kunnskap og folkeskikk. Kan det tenkes at det ene henger sammen med det andre.
                                Det kan være bedrøvelig å lese norske aviser, men det kunne vært til å leve med hadde det bare vært for at avisen i seg selv var bedrøvelig. For det er en risiko man alltid løper.

Slik er ikke årsakssammenhengen nødvendigvis, ofte er sportsjournalistene minst like deprimerende som avisen.

For norske sportsjournalister i fri og usensurert utfoldelse kan være en nedslående opplevelse. Nå sist var det den såkalte "Knut Langeland", borgerskapets mest ihuga tilhenger, som viste at han nok kjenner sin historie, men helt har glemt den anstendigheten som man forventer, kanskje særlig av de høyborgerlige.

"Knut Langlends" sjikane av supportere føyer seg inn i en lang rekke episoder med det til felles at de blamerer sportsjournalistene som gruppe og bringer skam over journalister i sin alminnelighet. Noen dager før supporterne fikk pøbelkarakteristikken midt i fleisen i Bergens Tidende, var det de pent kledde som ble tråkket på - av sine egne, i BT.

Alt i 1997 fikk Brannsupporterne, i sin hjemby, Bergen, høre at de var slaur. Litt i samme gaten var Knut Langelands skamløse hets mot Mons Ivar Mjelde helt siden Dylan MacAllister ble satt ut av laget.
                                CFD PS: Slaur betyr omtrent giddalaus , lathans, drive latskap. Det er et slangord som er utbredt på vestlandet.

Det finnes en oppfatning blant norske sportsjournalister om at de spiller en rolle og gjør en forskjell. Om at de er kunnskapsrike og innsiktsfulle og en avgjørende del av avisopplevelsen, og slik har de skaffet seg fullmakt til å gjøre som de selv lyster. Jeg vet ikke hva Mjeldes kroppsspråk, som reaksjon på sjikanen han ble utsatt for, gjør med selvinnsikten til en gruppe som mener seg hevet over all fornuft og ikke behøver å forholde seg til verken fakta eller realiteter, men som utelukkende lar seg styre av følelser.

Neppe mye, og det er et hjertesukk som bygger nettopp på kunnskapen om sportsjournalistenes tilbøyelighet til å betrakte seg selv som uangripelige. Hensikten helliger middelet. Og dessuten, skulle ikke de, som ikke betaler inngangspenger for å la seg underholde, ha lov til å ytre seg? Skulle ikke de, som følger både lesere og lag fra landsende til landsende, ha kvalifisert seg til å gi uttrykk for det som til enhver tid faller dem inn? Hets og sjikane inkludert?

Norske sportsjournalister er en uensartet gjeng, men i gruppens vold blir de forbausende ensartet. Tidligere kroppsarbeidere og halvstuderte. Tastaturryttere og kvasiintelektuelle. Klokker og prest. Stammetilhørigheten barberer bort ulikhetene og gjør dem alle så primitive som nettopp stammesamfunnet tillater dem å være. Der blir supporterne pøbler, treneren en idiot, og i moderne journalistikk, der pengene rår og lønningsposen avgjør hvor lojaliteten ligger, er de jo potensielle svikere, hele gjengen.

Det er blind patriotisme og primitivt engasjement. En gryte av følelser og opphisselse, raseri, hat og begeistring, der ingen ingredienser synes å være for sterke eller for usmakelige. Og skulle ytterligere legitimering for grovheter og overtramp behøves, finnes de i et utall av interne blogger og diskusjonsfora.

Det er alminnelig kjent at sportsjournalistikken dekker et behov i oss for å være apekatt. I en gjennomregulert hverdag representerer avisen en anledning til å være uskikkelig, til å legge vekk pentøyet og fornuften og ikle seg stammefargene og være rølp på jobb.

Det er ikke så mange slike arenaer tilbake. De typiske mannsredaksjonene med pin-up-bilder på veggene og grovt språk mellom barske karer er det få igjen av. Striledansene, som støtt kunne gi utløp for oppmagasinert aggresjon i form av en real nevekamp, er det så godt som helt slutt på. Samfunnet i sin alminnelighet har vært gjenstand for en feminisering som har frarøvet den mannlige journalisten flere av hans fristeder.

Men sportsredaksjonen er fremdeles hans.

Avisene trenger journalistene, de som flyr fra Bergen til Bodø og tilbake for å skrive. De som lever og ånder for, lider og feirer sammen med avisen sin.

Men avisene trenger også de reflekterte journalistene. De som kan skrive en artikkel uten å gå av skaftet, og og som kan se på avisen også med et blikk for det faglige. De som kan gi redaktøren rett selv om avgjørelsen går i sportsredaksjonens disfavør, de som gjenkjenner en god prestasjon uavhengig av hvem som utfører den, de som kanskje til og med er rause og romslige nok til å applaudere en prestasjon begått av en konkurrerende avis.

Når norske aviser tappes for lesere og journalister, er det disse som forsvinner først. Fordi alternativet, et oppegående medium, er så mye bedre. Der er omgivelsene mer kultiverte, kommentarene langt mer innsiktsfulle og faglig stimulerende. I den grad det er de andre mediene som beveger journalister og lesere over til andre seksjoner, er det mer kvaliteten på dem enn kvantiteten, for mange redaksjoner holder høyt faglig nivå.

For fagmannen blir valget enkelt, og slik blir sportsredaksjonen overlatt til kunnskapsløsheten, til bermen og de bare måtelig interesserte, de som er mer opptatt av overtidsmaten enn av journalistikken. Da blir sportsseksjonen en utrivelig del å lese, og på den måten kan nedgangen i lesere fort bli selvforsterkende.

Per Arne Flatberg

Denne artikkelen er et svar på Knut Langelands kommentar i BT 18.05.09. http://www.bt.no/meninger/kommentar/...icle849108.ece

Kommentar

• ErikB
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2004
                                  • 360

Opprinnelig skrevet av CFD
                                  for TV 2 har skapt et produkt som holder høyt faglig nivå.

For fagmannen blir valget enkelt,
                                  "Fagmannen", finnes det noe mer drepende for stemningen enn han??

-erik
                                  Mine innlegg kan siteres hvor som helst.

Kommentar

• CFD
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2004
                                    • 2319

Denne artikkelen er rett og slett noe av det værste jeg har lest på lenge. Grunnen til at flere personer jeg kjenner faktisk går på fotballkamper er fordi man har lyst til å oppleve stemningen på en stadion. Et oppgjør på en fotballbane burde være sidestilt med alt annen kultur som "fiffen" koser seg med som Opera og andre kulturtilbud som apelerer mot et meget lite publikum. Man kan kalle fotball masse rart som arbeidsklasseballett og mye annet ,men det er ingen tvil om at det er et godt kulturtilbud for store deler av befolkningen.

Jeg er fast bestemt på at supporterbølgen som har rullet over Norge de siste 10-15årene har vært mer på å gjøre produktet langt bedre. Hvorfor nevner ikke denne Langeland tilskuertallene for 15år siden sammenlignet med idag? Hva med den generelle interessen i folket?

Kommentar

• Tobben
                                      Jeg elsker å kjøre trikk
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2005
                                      • 1666

Stabæk Support om behandlingen av besøkende supportere på Telenor Arena:

Bortesupporter på FA

Visstnok ikke en hyggelig opplevelse.

Når vi som supportere reiser land og strand rundt ønsker vi å bli behandlet som gjester, og ikke som husdyr med møkk på klovene. Allerede har vi tatt bladet fra munnen etter en begredelig opplevelse i Fredrikstad, men nå tyder mer og mer på at vi sliter med et lignende problem selv rett rundt hjørnet på vår graa arena.

Klubben og vaktselskapet G4S har hele tiden fått tilbakemeldinger fra bortesupporterne om at de føler seg dårlig behandlet. Bastionen skrev tidligere om dårlige opplevelser, og nå melder kilder i Sandefjord om like tilfeller.

Allerede da vi så megaflaggene deres henge på skruer i bakveggen skjønte folk at bortegjengen nok en gang hadde blitt nektet å ta med seg harmløse ting som teleskopstenger, brøytepinner og vp-rør. De skal heller ikke ha fått noen begrunnelse, noe som er sterkt med å å distansere avstanden betalende supporter <--> vakt med mange mil.

Det er ikke slik vi vil vinne tribunekrigen på hjemmebane. Det er heller ikke slik vi ønsker å bli behandlet på bortebane. Se ikke bort ifra at det som en konsekvens av dårlig behandling her går ut over våre reisende supportere i returkampene. Vi trenger kanskje ikke grille med, utveksle skjerf med, eller småkose med bortesupporterne mens vi heller vaniljesaus over hverandre, men det er i alles interesse at gjestende supportere behandles som nettopp det; gjester.

Henstillingen går til arrangementsansvarlig og G4S:

Teleskopstenger er lov. Om man vil rulle seg i regler som at "man kan ikke bruke dem inne på selve tribunen, og dere får ikke tilgang til indre bane eller trappene" har man en lang vei å gå før man vil jobbe med mennesker. Den eneste sannsynlige skaden det er mulig å pådra seg av en teleskopstang er å rygge Snickers-garasjen ned på den, og da er sjansen tilstede for at man har gjort det med vilje.

Tostangs- og vifteflagg er lov, med brøytepinner eller vp-rør. Det er lengdebegrensninger på flaggstenger på en sittetribune, men om ikke bortefeltet formelt er regulert som et ståfelt er det ingenting i veien for å håndheve det slik. De klarer det på absolutt alle andre arenaer. Slipp dem inn.

Kvinnelig vakt til visitasjon av jenter er påkrevd. Manshow kan man se når man kommer hjem.

Det skal være lov til å stå på bortefeltet, selv om det er seter der! Å be folk om å sette seg på en fotballarena er med på å undergrave alt som er gjort for å heve stemningen på kamp. Vi er ikke på babykino.

Dasspapir til rævtørk, evt håndpapir til å tørke hendene etterpå er lurt i disse svineinfluensatider.

En hyggelig tone mot våre betalende gjester er nødvendig. Det er ingen grunn til at våre motstandere skal måtte gå hjem fra kamp uten å tenke på hvordan kampen gikk, men hvor kjipt det var å bli behandlet som en kriminell på vei fra en anstalt til en annen, med mulighet for svenskehandel på veien.

Kommentar

• Tobben
                                        Jeg elsker å kjøre trikk
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2005
                                        • 1666

Bastionen skriver om besøket på Telenor Arena:

Stryk til Stabæk for kamparrangementet!

Til tross for at Bastionen møtte blide og mannsterke opp til kamp igår, opplevde vi å bli behandlet svært dårlig på Telenor Arena. Iherdig regelrytteri, smålig forskjellsbehandling og lite samarbeidsvilje var gjennomgangstonen. Og det er ikke greit.

Som trofaste bortesupportere har mange av oss lang erfaring med å innfinne oss med ulike klubbers egenrådighet og rare regler, men søndagens opplevelse overgikk dessverre de fleste tidligere historier.
                                        Verter på bortefeltet som fremprovoserer bråk og ustemning, rigid regelverk som nekter bortesupportere å ha med ordinære megaflagg - til tross for at hjemmefansen brukte akkurat like, til og med barn ble nektet å ta inn sine småflagg på stadion (!), mangel på kvinnelige vakter ved kroppsvisitasjon, skitne toaletter - uten såpe eller tørkepapir, absolutt ingen imøtekommenhet eller samarbeidsvilje fra arrangørklubb hverken i forkant av kampen eller under selve arrangementet, manglende parkeringsplass for supporterbuss, og en totalt fraværende arrangements- og sikkerhetsledelse fra Stabæks side, for å nevne noe...
                                        Stabæk har noen åpenbare og store utfordringer foran seg. Men aller viktigst er nok oppgaven med en holdningsendring der i gården. Da vi etter kampen til slutt fikk videreformidlet vårt syn på behandlingen vi fikk, ble selv Stabæks arrangementsansvarlig pinlig berørt. Vi ble endelig møtt med forståelse for situasjonen vår, om enn mange timer for seint.
                                        -Vi forstår frustrasjonen deres, og er ydmyke for disse tilbakemeldingene vi nå får fra dere i Bastionen.
                                        Stabæks arrangementsansvarlig, Knut Bjørn Nordheim, lovet oss å ta alle våre bemerkninger videre til evalueringen av kamparrangementet. Og det håper vi inderlig at han gjør, for den holdningen vi som bortesupportere ble møtt av ute på Fornebu i går, var langt under pari.
                                        Så Stabæk,- vi håper dere lærer av dette. For i går strøk dere i service, i samarbeidsvilje, i logikk og i menneskelighet.

Skrevet av: Tjøstel Lindøe, 04.05.2009 kl. 23.34

Kommentar

• FUGlinho
                                          KFL styremedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 2454

"fantastisk" at vi etter tidenes kanskje beste KFL prestasjon klarer å få til noe som dette!
                                          Kim
                                          Styremedlem KFL

Kommentar

Working...