Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Petter Ø
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3008

    +Baneukultur


    Kastet bombe inn i garderoben

    Har fotballverdenen noen gang sett noe liknende?
    Publisert 16.03.10 18:48 | Sist oppdatert 16.03.10 21:19

    Dag Langerød
    dag.langeroed@nettavisen.no
    Tips oss

    Sms/mms: Send TIPS til
    2030
    E-post: tips@nettavisen.no





    Vi har sett bråk, spillere som angriper fans og masseslagsmål. Men fotballverdenen har vel aldri opplevd at en bombe er blitt kastet inn i motstanderlagets garderobe.

    Vel, nå har også det skjedd.

    I Brasil.

    Mandag skjedde det i en kamp mellom Canedense og Vila Nova i en lokal brasiliansk liga. Både spillere og fans slåss først med hverandre. Så satte hjemmefansen et skikkelig uverdig punktum. De kastet en bombe inn i bortelagets garderobe.

    Minst to personer er rapportert skadet, skriver AP.

    Da blir spørsmålet raskt - hvem er det som har med seg en bombe på fotballkamp?

    Volden startet like før slutt av kampen som bortelaget ledet 2-1. Spillerne slåss først. Så kastet fansen seg inn i bråket. Slåssingen fortsatte også etter kampen, og det hele utartet seg altså da en hjemmelaget bombe ble kastet inn i Vila Novas garderobe. Det bekrefter nå politiet. De vil ikke komme med flere detaljer, men videoen under viser en voldsom slåsskamp, og en spiller som bæres inn i en sykebil med synlige skader på beina.

    I tillegg skal en lokal politiker være skadet.

    BORKED
    Petter Ø - Kreativ Kanaris
    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

    Kommentar

    • Uwes disippel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6039

      Spørr kun av uvitenhet. Hva er LKT?

      Kommentar

      • Skinke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2007
        • 3914

        Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
        Spørr kun av uvitenhet. Hva er LKT?
        Mener LKT står for Lillestrøm Konservative.
        Daukjøtt Felt C

        Kommentar

        • Uwes disippel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 6039

          Opprinnelig skrevet av Skinke
          Mener LKT står for Lillestrøm Konservative.
          Ok, men hva er dette for slags gruppe? Stemmer det at det er nynazisme inn i bilde?

          Kommentar

          • Skinke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2007
            • 3914

            Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
            Ok, men hva er dette for slags gruppe? Stemmer det at det er nynazisme inn i bilde?
            Selvsagt stemmer ikke det. Gruppe og gruppe, det er vel mer en vennegjeng med ett navn.
            Daukjøtt Felt C

            Kommentar

            • koppen
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2006
              • 456

              Opprinnelig skrevet av ChriZza
              Wow, dette er faktisk det absolutt dummeste jeg har lest på drit lenge.
              du mener det? du får følge litt med de da så får du deg nok en overraskelse.. når man sitter å sniffer diverse vaskepulver på bussturer i regi av kfl da har man ikke mye på tur å gjørra..
              "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

              Kommentar

              • Tony
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 4737

                Opprinnelig skrevet av Skinke
                Selvsagt stemmer ikke det. Gruppe og gruppe, det er vel mer en vennegjeng med ett navn.
                De er som oss i UFC en egen gruppe med hjemmeside, klær og flagg. Men dem får lov til å være på feltet og være sammen.

                P.s: Jeg har ingenting imot LKT, men når LKT får lov til å være en gruppe, lurer jeg på hvorfor ikke vi får lov.

                Kommentar

                • Kristiansen
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2007
                  • 1332

                  LKT er vel muligens de mest rusa og drita personene jeg har møtt på turer værtfall. Føler deg ikke akkurat trygg når du står ved siden av de... Vi i Juniors fikk litt dritt slengt etter oss av de på turen hjemover bla. ( Ikke at vi tar til skade av det )

                  Er jo rusa personer som disse som skremmer vekk flere, ikke grupper som UFC ol. som har 1. prioritet og støtte klubben.

                  Skinke: Hva er forskjellen på en vennegjeng med eget navn, gensere, hjemmeside, medlemmer osv og en gruppe?
                  Last edited by Kristiansen; 16.03.2010, 22:41.

                  Kommentar

                  • skotten
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 1794

                    Opprinnelig skrevet av Tony
                    De er som oss i UFC en egen gruppe med hjemmeside, klær og flagg.
                    Noen som kan gi en uinnvidd et hint om hvor jeg finner denne hjemmesiden?

                    Kommentar

                    • Skinke
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2007
                      • 3914

                      wowowowow. Jeg bare forklarte mr. uwes disippel hva LKT står for.

                      mer utfyldene svar på uwes sitt spørsmål under:

                      "LKT - Lillestrøm Konservativ, er en undergruppe som har fokus på de gode gamle kanarifans tradisjonene, og ikke alle disse nye radikale gruperingene som vil utvikle seg hele tiden, og som i tilegg bruker sine egne klær istedenfor skikkelig supporter utstyr. LKT syns det er fint med fornyelse, men det må skje gradvis og ikke gå på bekostning av kanarifansen, som er modergruppa til alle undergruppene. Målet til LKT er og gjøre kanarifansen best mulig og få igjennom en dresscode som sier at du må være farget i klubbens farger for og slippe inn på Åråsen!!! LKT har sin plassering øverst på felt B."


                      Men enig Kristiansen, LKT er ofte de som tar seg en pils eller 20 for mye, det er det vel få som har noe innsigelser på.
                      Daukjøtt Felt C

                      Kommentar

                      • bortebest
                        Juniormedlem
                        Ferskenpels
                        • May 2009
                        • 9

                        "LKT - Lillestrøm Konservativ, er en undergruppe som har fokus på de gode gamle kanarifans tradisjonene,

                        Trodde undergrupper ikke var tillatt på åråsen eller i kfl. Men ser man på.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 4737

                          Opprinnelig skrevet av skotten
                          Noen som kan gi en uinnvidd et hint om hvor jeg finner denne hjemmesiden?



                          Skinke:

                          Det var ikke retta mot deg, men du skrev at det bare var en vennegjeng. Akkurat som UFC

                          Forøvrig skal det sies at LKT fortsatt skal eksistere og at UFC fortsatt skal eksistere, men at reglene skal være likt for alle.

                          Kommentar

                          • ON
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3639

                            Jaja. Men det som støtter KFL i ALT telles jo ikke som undergrupper. Tror det kalles diktatur.

                            Kommentar

                            • strømmen gutten
                              Juniormedlem
                              Ferskenpels
                              • Apr 2005
                              • 6

                              Opprinnelig skrevet av Tony
                              http://www.home.no/lkt2006/


                              Skinke:

                              Det var ikke retta mot deg, men du skrev at det bare var en vennegjeng. Akkurat som UFC

                              Forøvrig skal det sies at LKT fortsatt skal eksistere og at UFC fortsatt skal eksistere, men at reglene skal være likt for alle.

                              Tony du vet like godt som meg at LKT ikke er en gruppe. Men mer en betegnelse for hva di står for. Det er en kameratgjeng som faktisk er oppvokst sammen. Di lagde LKT en gang da både jeg og du vanket i KGG miljøet for di syntes det var tåpelig med undergrupper i KFL. Di bruker ikke klær med LKT påskrift lenger. Mulig det står på noen av draktene deres. Men trur ikke det er for å fremme sitt navn.
                              Jeg har dyseleksi men også meninger. Fugla for Life

                              Kommentar

                              • robbie_fanzine
                                Juniormedlem
                                Bøffel
                                • Jul 2006
                                • 24

                                litt oppklaring..

                                LKT - Lillestrøm Konservativ, er en undergruppe eller blitt mer en vennegjeng med tiden som skinke skriver… Vi er konservative supporter som har fokus på de gode gamle kanarifans tradisjonene, og er for bruk av vanlig supporter utstyr i klubbens farger… Ble opprette en gang i tiden som et svar på alle de nye grupperingene som utfordret kanarifansen.. Men er med tiden blitt mer en vennegjeng som reiser landet rundt som medlemmer av kanarifansen, for og støtte LSK. Vi anser oss ikke som en undergruppe på den måten som vi engang gjorde, men som en vennegjeng med en konservativ ideologi. De fleste av oss er også barndomsvenner og reiser derfor ofte sammen på tur.

                                Ellers kan jeg si: ja, vi er glad i og drekka og feste… Noe som vi også anser som konservativt og som var helt greit før i tiden i så fall.... Ja, enkelte av oss kan vel få i oss noen øl for mye enkelte ganger, er veldig lett det på lange bussturer med god stemning, og vi er ikke alene om det....

                                MEN- vi er i så fall ikke ute etter bråk og krangel som enkelte her inne hinter til.. Og ingen av oss var på noe stoff i Aalsund som også andre hinter til..
                                OG LKT er overhodet ikke nynaszister…

                                (Når det gjelder hjemmesiden, så er ikke den vært oppdatert siden 2007.)

                                Kommentar

                                • Tony
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 4737

                                  Opprinnelig skrevet av strømmen gutten
                                  Tony du vet like godt som meg at LKT ikke er en gruppe. Men mer en betegnelse for hva di står for. Det er en kameratgjeng som faktisk er oppvokst sammen. Di lagde LKT en gang da både jeg og du vanket i KGG miljøet for di syntes det var tåpelig med undergrupper i KFL. Di bruker ikke klær med LKT påskrift lenger. Mulig det står på noen av draktene deres. Men trur ikke det er for å fremme sitt navn.
                                  Ja, og jeg er heller ikke ute etter at LKT må gå under for reglementet. Jeg bare viser til at LKT får være en gruppe og ikke UFC. Jeg er for grupperinger og vil ikke jobbe mot noen stående grupperinger på feltet!

                                  Kommentar

                                  • strømmen gutten
                                    Juniormedlem
                                    Ferskenpels
                                    • Apr 2005
                                    • 6

                                    Opprinnelig skrevet av Tony
                                    Ja, og jeg er heller ikke ute etter at LKT må gå under for reglementet. Jeg bare viser til at LKT får være en gruppe og ikke UFC. Jeg er for grupperinger og vil ikke jobbe mot noen stående grupperinger på feltet!
                                    Nei jeg vet hvor ditt standpunkt er der. Men når LKT ikke er noen gruppe lenger. Men heller barndomskamerater som ikke jobber mot eller for noen. Di er der rett og slett som vanlige kanarifans.
                                    Di følger kanarifansens opplegg på turer. De drar på di pubbene som kanarifansen setter opp som møtested. Di følger forsangerens ønske når det skal synges. Så Kan ikke se hvor den gruppementaliteten du mener di har er.

                                    Men når det skal sies så har ikke jeg noe i mot grupper selv. Så lenge man kan dra alle i samme retning. Jeg vil vi skal være flest mulig på feltet og kunne få frysningene som jeg hadde på ryggen i 2005 og 2006 tilbake igjen.
                                    Jeg har dyseleksi men også meninger. Fugla for Life

                                    Kommentar

                                    • Rønnern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6690

                                      Opprinnelig skrevet av Tony
                                      Ja, og jeg er heller ikke ute etter at LKT må gå under for reglementet. Jeg bare viser til at LKT får være en gruppe og ikke UFC. Jeg er for grupperinger og vil ikke jobbe mot noen stående grupperinger på feltet!
                                      LKT er ingen gruppe på linje med UFC, de er vanlige medlemmer av KFL. De setter ikke opp egne busser, holder seg ikke på egne puber, lager egne fanziner, klær med egen logo, bannere med egen logo osv. osv. I tillegg er de veldig lojale ovenfor sine medsupportere og KFL.

                                      Hva tanken bak LKT var og det de faktisk er, er to forskjellige ting. Det er vesentlig forskjell på LKT og UFC.
                                      Mvh Ronnie "The Runner"
                                      LSK for alltid

                                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                      Kommentar

                                      • Andt
                                        Juniormedlem
                                        Bøffelpromp
                                        • Feb 2010
                                        • 18

                                        Reglene skal være likt for alle.
                                        Helt enig. Selv om det er åpenbart for alle er det noe som dessverre ikke har blitt gjort noe med ennå. Det vitner om tre ting:

                                        1) Svakhet i rettferdighetsprinsippet
                                        2) Det kan virke stas å ha makt og bruke den til fordel for seg og sitt
                                        3) Et stort kommunikasjonsproblem

                                        Et enda bedre eksmpel er JK, som alltid vært der som en gruppe, både med bannere og som har satt opp egne bussturer. Men jeg synes "gruppedefinisjonen" er uinteressant (og selvfølgelig ingen konkurrent til KFL): Man står sammen med de man kjenner, verken mer eller mindre. Skal KFL bli strømlinjaforma og la personer stå en halv meter fra hverandre fordi man er redd for fraksjoner, kommer man ingen vei. Slike arbeidsgrupper, jamfør den tillate ordlyden i reglementet (merk den ekstreme forskjellen fra undergruppe - ironi) er det som driver fansen framover, og det som har gjort oss til landets beste. Alle som har bodd i et borettslag veit at man trenger punshing i ræva for å ta fram det beste i seg selv og følgelig helheten. Og alle som har stått på en tribune veit at terskelen for å bidra blir lavere hvis suggesjonen er større.

                                        Likhet for loven virker det som det aldri vært for UFC. De har snarere måtte ta skylden for flere uheldig resultater, og vært utsatt for kontinuerlig heskejakt. Fra et sosiologisk perspektiv er det derfor heller ikke rart at det kanskje ble litt mye egne effekter på slutten (selv om det for min del ikke gjorde noe, man snakker om et femmetersområde på et helt felt) for "å gi beskjed" om at man ikke lar seg affisere. Det er helt naturlig å verne om egne interesser når man blir bebreidet til de grader. Fordi ingen har vært noe bedre eller verre enn andre, men noen har fått mer skyld enn andre. Det er et faktum, og det går rett inn på punkt nummer to ovenfor.

                                        Det skal være takhøyde så lenge man man enes om de sentrale punktene, som alltid har stått i fokus i supporterklubben. Derfor skal selvsagt SKF langt unna feltet. Dette har ikke noe med support å gjøre i det hele tatt. Ingen fare for sammenblanding - og vil det gjøre det bedre å ikke ha UFC på feltet? Snarere tvert imot.

                                        Hvis man skal ha troverdighet som demokratisk valgt styre må man imidlertid huske på at det å være supporterklubb også forplikter!

                                        Dette minner meg litt om den berømte dragen NFF prøvde å putte på landslagsdrakten. Noen internt syntes det var en god ide, men heldigvis tok de vett til seg og la seg flate istedetfor å stå opp for den dårlige beslutningen de hadde tatt - i ettertid. De kunne helt sikkert nektet å gi seg, men hørte altså på folket og en mening som er betydelig mer utbredt oss den gjengse medlem nå enn på et årsmøte (eller forsamlig i NFF) der alle er 99 % enig (og de samme som har vært der "i ti år").

                                        Styret bør være veldig bevisste på hva de utvikler supporterklubben til, og viktigere, hvorvidt de anser den for å være sin egen sandkasse der de har fått myndighet til å beordre hva andre skal mene snarere enn å ha blitt satt til å være talerør for andres meninger.

                                        Fordi, i tillegg til argumentet ovenfor (når det er sagt er jeg skuffet over at nesten ingen stiller opp på muligheter som årsmøte, men det kan det være flere årsaker til, samtidig som inntrykket mitt er også at noen har blitt kraftig utilpass ved dette før:

                                        For mange medlemmer er forumet det mest tilgjengelige stedet å ytre sine synspunkter, og debatten er minst 50/50. Sannsynligvis mye større. Det er bare å se hvor mange tomler som f.eks er i "dra i samme retning"-tråden, og medlemmer på facebook forut årsmøte. Et tankekors. Jeg tror ikke mange av dem som kun bruker forumet og internett til å bli hørt forventer mye gjennomslag, men de fleste forventer nok i det minste å bli møtt med litt mer gehør for sine synspunkter - selv om de ikke har brukt sin stemme i de riktige anledningene når beslutninger tas. Dette kan det være flere grunner til, som jeg har vært inne på.

                                        Det er et stort kommunikasjonsproblem utad å legge seg på en så selvmotsigende linje, og forfekte kun det ene og ikke det andre!

                                        Framfor alt bør alle kunne se framover! Som det sto i brevet sendt ut til medlemmer - som kanskje bør settes litt mer ut i livet - spist er spist og driti er driti. Det har blitt skapt en unødvendig stor avstand, og alle har blitt erfaringer rikere. Svelg litt unna og la stemningen forenes! Det vil alle tjene på. En så liten klubb som LSK har heller ikke råd til noe annet. Hvis ikke det blir en løsningen snart, blir jeg skuffa.
                                        Last edited by Andt; 17.03.2010, 00:51.

                                        Kommentar

                                        • iL
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Jan 2004
                                          • 10771

                                          Feil tråd og ta denne diskusjonen i.
                                          Kanarifugla flyr høyt i år!

                                          Kommentar

                                          Working...