Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mr.Jordbakke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3845

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
    Det et fra Villa-matchen. Han sto på tribunen.
    Det hjalp jo...
    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
    Mr.Jordbakke

Kommentar

• Serbern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 5496

Mere bråk i Sverige http://www.vg.no/sport/fotball/ligae...artid=10094367

Kommentar

• Stray Cat
        Moderator
        • Aug 2008
        • 5918

Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
        Det hjalp jo...
        Gjør vanligvis mer nytte for seg på banen enn på tribunen, men en flott gest til fansen.
        (og nei, jeg tror de dager er over da han var svoren Evertonfan. Noen har gjort seg fortjent til å få lov å skifte mening.)
        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• *46*

Drita fulle idioter på vip'en på Lillestrøm Torv tribuna i går under cup-kampen. Jeg blir så flau over dem!

Kommentar

• BennyLem
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 2902

Opprinnelig skrevet av *46*
            Drita fulle idioter på vip'en på Lillestrøm Torv tribuna i går under cup-kampen. Jeg blir så flau over dem!
            Er du sikker på du ikke blander sammen Lillestrøm Torv og gressmatta?

Virker som det var noen ravende fulle folk i gul drakt der i går.
            Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av BennyLem
              Er du sikker på du ikke blander sammen Lillestrøm Torv og gressmatta?

Virker som det var noen ravende fulle folk i gul drakt der i går.
              Nå var det svært få ute på gressmatta som snøvla og slang dritt til LSK spillerene Benny, men jeg har i grunn sittet og venta på at den kommentaren skulle komme fra deg

Seriøst - jeg syntes ikke det var spesielt hyggelig med tanke på barna og familiene som satt på LT tribuna i går. For min del, så bryr det meg ikke en dritt annet enn at jeg synes synd på slike mennesker som "må drikke seg til mot for å be Berg sette inn Legenden osv osv". Skaper ikke noen god stemming!

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                Poll St. Ring
                --==FORUMRUNKER==--
                • Dec 2005
                • 11796

Svenska Fotbollssupporterunionen, SFSU, har fått nog och tar krafttag för att skapa säkra fotbollsmatcher för alla. En handlingsplan med arbetsnamnet ”Supporter
                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• Skinke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2007
                  • 3914

Åpent brev til Morten P.

Kjære Morten!

I dag, samme dag som samarbeidsavtalen mellom Norges Fotballforbund (NFF), Norsk Toppfotball (NTF) og Norsk Supporterallianse (NSA) ble formalisert i et signert dokument, publiserer du et dagbokinnlegg som gjør meg langt mer oppgitt enn når en svensk tenåring velger å storme banen i Malmø.

Jeg har ikke vært talsmann for Norsk Supporterallianse like lenge som du har vært journalist, likevel har jeg i løpet av den tiden rukket å tilegne meg mye kunnskap om det som rører seg i miljøet, også bak kulissene. Når jeg møter utfordringer og episoder som jeg ikke har kunnskap nok til å besvare på en god måte, velger jeg å unngå å komme med ubegrunnede påstander.

Jeg er utdannet ved Institutt for Medier og Kommunikasjon på Universitetet i Oslo, og skjønner veldig godt at man av og til å spissformulere seg og trekker forhastede slutninger for å selge aviser, men jeg forstår virkelig ikke hva du mener når du kaller meg “selvbedrager”. Eller ber de 35.000 medlemmene våre “slutte å toe sine hender hver gang det skjer noe på andre arenaer?”. På hvilken måte er grunnløse beskyldninger med på å bygge opp rundt oppfordringen din om å ta et oppgjør med supporterkulturens negative og destruktive sider?

Selvsagt er det mulig at det kan skje noe lignende i Norge, det innrømmer jeg gjerne. Dagbladet kan også risikere å bli norges største avis, og om det skulle skje, bør vi som leser aviser sette igang en aksjon “som er imot det tankeløse idiotiet”?

Morten, dersom du opplever at NSA, NFF, NTF, og politiet er en del av et større komplott for å skjule problemene i Norsk fotball, tror jeg det er på tide at du også åpner øynene.

Avtalen som ble signert i dag forplikter supporterklubbene til å opprettholde arbeidet og den gode dialogen vi har hatt med NFF og NTF frem til nå. Ved forrige fotballting fikk vi status som interesseorganisasjon, på lik linje med dommerforeningen og trenerforeningen. Det skyldes utelukkende det arbeidet som er blitt lagt ned for å heve nivået på det som skjer utenfor banen i norsk fotball.

Selv om vi nå formelt må samarbeide med “fienden”, kommer vi aldri til å slutte å være sinte unge menn og kvinner når det er påkrevd. Vi er forpliktet ovenfor våre medlemmer, og norsk fotball, til å si tydelig ifra når det er nødvendig. Vår erfaring fra styrerommet til Norges Fotballforbund, er at de beste tankene kommer gjerne når partene er uenige, men likevel i dialog.

I norske supporterklubber sitter det mange menn og kvinner med et meget høyt kompetansenivå om utfordringene i norsk fotball. Mennesker som ikke får en krone betalt for å mene noe som helst om det som skjer, og sjelden slipper til i media. De vet ofte langt mer om avvikling av fotballkamper enn de som har det som sitt levebrød. Skal vi unngå “svenske tilstander” på tribunene i Norge, er dialog og integrering de viktigste våpnene vi kan velge. Fremmedgjøring av hele grupperinger, slik du galant presterer med innlegget ditt i dag, er bare med på å bygge opp denne aggresjonen du frykter skal utløse infernoer på norske tribuner.

Ovenfor alle de jeg representerer i Norsk Supporterallianse, tar jeg selvkritikk på at jeg ikke har vært mér synlig i media og levert saker dere kan trykke i Dagbladet. Men av og til må er man nødt til å stikke fingeren i jorda og innse at “28 årig supporter forlot fornøyd Ullevål Stadions kontorområder” ikke er en overskrift som skaper spaltemeter i Dagbladet.

Er det da virkelig slik at ingen tar "noe" på alvor? Hvem skal ta i såfall ta hva på alvor? Jeg har i ettermiddag snakket med flere av de som sitter på kunnskap om supporterkulturen i Norge, alt fra erfarne forskere til engasjerte menn i Klanen. De er alle rimelig oppgitte over at du på de minuttene en leser bruker på det du har skrevet, får mulighet til å rive ned det vi har brukt år på å bygge opp. Om du virkelig mener at “Tida er inne for en ny debatt rundt ukulturen(e) i norsk fotball”, har samtlige sagt seg villige til å ta deg på alvor og stille til den debatten.

Om Dagbladet velger å trykke svaret mitt, regner jeg med at du kommer til å følge det opp i ett eller annet fremtidig dagbok-innlegg. I såfall ber jeg deg svare på to ting:

- Dersom det som gjøres i dag ikke virker, hva er tegnene på det?
                  Hva skal gjøres anderledes og hvordan skal det gjøres?

En god dialog starter sjelden i skyttergravene, Morten, og jeg legger gjerne hele denne debatten død og inviterer til en øl. På en av våre arenaer. For på din arena, virker det som om det stort sett er konfliktssøkning og usannheter som får sette dagsordenen.

mvh
                  Nosk Supporterallianse
                  Daukjøtt Felt C

Kommentar

• Emil B
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 5921

Datainspektionen har sagt ja.
                    Djurgården får tillstånd att bygga upp ett register med namn, adress, personnummer och bild över så kallade risksupportrar.
                    Datainspektionen har sagt ja. Djurgården får tillstånd att bygga upp ett register med namn, adress, personnummer och bild över så kallade risksupportrar. – Ett

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                      Poll St. Ring
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Dec 2005
                      • 11796

Et teit spørsmål: Iom at det ikke er lov med finnlandshette eller maske på feltet, er det lov med burka?

Understreker at jeg ikke blir å se på feltet (eller andre steder for den saks skyld) i burka uansett, men bare lurer.

Kommentar

• FUGlinho
                        KFL styremedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 2454

visste ikke om jeg skulle legge den her eller i wtf tråden...

Kim
                        Styremedlem KFL

Kommentar

• Leif A
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 3962

Inspirasjon til TIFO mot Odd?
                          Knurr...

Kommentar

• Vestfold Kanaris
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Oct 2004
                            • 4583

Birro blogger om fotball:

LOUD
                            PROUD
                            ULTRA

Kommentar

• Emil B
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2006
                              • 5921

RBK får 25000 kr i bot.

Kommentar

• Superstefan
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 2180

Slik danser du som Molde!

Denne dansen skal alle frammøtte på Blåhvit-byfest danse kl. 15.00 på Rådhusplassen lørdag 18. juni, i forbindelse med 100-årsjubileet til Molde FK.

Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.
                                Fotograf Kreativ Kanaris

KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

Kommentar

• knut
                                  Make knut Great Again
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2006
                                  • 9539

Folk i og rundt Godset har fixa litt.

Tidligere drakt til høyre, ny til venstre:

Kommentar

• mr.Jordbakke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3845

Kapteinene i Allsvenskan er lei av bråk på tribunene. Nå går de sammen ut mot bråkmakerne.

Spillerne går ut mot svenske hooligans
                                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                                    Mr.Jordbakke

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                                      Poll St. Ring
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Dec 2005
                                      • 11796

Klanen vært i Russland på tribunekulturtur?

Kommentar

• Serbern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 5496

De sa nettopp på MAX nå at det har vært mye bråk i Aalesund, casuals fra Lillestrøm.

Kommentar

• sparwasser
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2005
                                          • 3185

Opprinnelig skrevet av Serbern
                                          De sa nettopp på MAX nå at det har vært mye bråk i Aalesund, casuals fra Lillestrøm.
                                          Fra Sunnmørsposten

Sunnmørsposten holder til i Ålesund og er regionavis for Nordvestlandet. Oppdaterte nyheter og grundig, engasjerende journalistikk. Ble grunnlagt i 1882.

Kommentar

Working...