Supporterkultur/ukultur generelt
Collapse
X
-
-
Kommentar
-
Ok. Enkle fakta som gjør at denne diskusjonen kan droppes. Vi har selv pratet med gutta etter kampen og de innrømmet å ha yppet til bråk. Det er filmet så vis noen gjorde noe galt tar LSK seg sikkert av det. Og vis vi var så ille, hvorfor fikk vi da gå fritt gjennom Ålesund uten noe særlig eskorte, alle slapp inn på Stadion, ingen ble bura og ikke EN politibil fulgte oss tilbake til hotellet. Det gjorde derimot de samme pent kledde gutta som yppet til bråk på puben. Vi var også ute å festet hele natta i Ålesund uten en eneste politi som passet på oss. Vis vi var så "gæærne" som fiske gutta skal ha det til så burde det vell ha fått mer konsekvenser der og da? Slapp av folkens, media blåser opp ting. Og at Ålesund gutta vil redde eget skinn fra sine blemmer for de stå for selv. Vi hadde forøvrig også med oss flere som ikke har noe som helst tilknyttning til UFC som mer enn gjerne kan fortelle hva som egentlig skjedde.
Edit: Fotografen mistet ikke kamera og slettet tydeligvis ikke bildet sitt selvom han fikk beskjed av politi. Det ligger jo ute på nettavisen.no
"Litt fakta:
- Det var grupperingen UFC som plasserte seg på stampupen til disse Aalesund supporterne. De skulle vært nektet adgang fra første stund, og hadde de ikke kommet såpass tidlig før kamp, så hadde de også blitt bedt om å forlate lokalet på muntlig vis.
- UFC sang sanger mot Aalesund-grupperingen som "Alle suger kuk i Ålesund" INGEN av Aalesund supporterne reagerte med vold på dette og det ble heller ikke provosert fram noe. Supporterne fra Aalesund sang "sunn møring" og slike sanger, og ikke noe som siktet til Lillestrøm som lag eller grupperingen UFC overhode.
- I det UFC-taperne forlater Dirty Nelly med sine bakoversveiser og billigproduserte hettegensere, går de et stykke bort til broa, brøler noe greier og kommer stormende tilbake - uten at Aalesund-supporterne framprovoserte det noe særlig slik at de hadde en grunn til å komme tilbake og ikke gå rett til stadion. (Det er mange vitner som blandt annet satt på Anno)
- De kommer en gjeng på anslagsvis 20-stykker, ikke halvparten en gang klarer å ta seg inn på puben, fordi folk fra Aalesund klarer å "hive" de ut der i fra. Aalesund hadde hele tiden som mål å bortvise og få UFC vekk.
- På den lille tiden ble ett bengalsk lys (bluss) hevet inn i lokalet, en barkrakk blir hevet i taket, en tappekran blir sparket ned og det blir knust noen ølflasker. Brannalarmen går selvfølgelig og det blir uttrykkning fra politiet.
- Politiet ankommer stedet med en gang og snakker med flere uavhengige vitner og forbipasserende som er vitne til en gjeng idioter fra Lillestrøm som stormer vår pub uprovosert.
Politiet får raskt oversikt over situasjonen og setter fokuset mot UFC ultras.
UFC er en gjeng tapere som har sett litt for mye på casuals-filmer og sett litt for mye klipp på youtube om de fete gutta i Bosnia som tenner på puber før kamp og tror gjærne det skal være slik i Norge også. De prøver hele tiden å leve opp til sine egne forvetninger og sine selvutnevnte tittler blandt ultras-miljø i Norge. Dette gjør de med latterlige angrep på puber og ved å feste billigproduserte klistermerker med en logo de har rappa fra google."
Ikke mine ord, men et bidrag til balanse.Kommentar
-
Ganske tydelig at noe skurrer i forklaringene fra begge parter her. Ufc gikk fra stedet, brølte ut noen gloser og angrep puben uten provokasjon? Dette tviler jeg sterkt på. Det rimer bare ikke. Skulle det være tilfelle så er det bare idiotisk og trist. Med bakgrunn i at INGEN ble tauet inn eller forfulgt av politi og det faktum at gutta fikk komme inn på stadion og fikk fortsette festen i ålesund etterpå så velger jeg å legge min tillitt hos gutta i UFC denne gangen.***Større baller enn vett***Kommentar
-
Norge=en rettsstat. Selvsagt blir ingen arrestert når politiet kommer i ettertid, uten mulighet til å vite hvilke personer som gjorde hva. Rimelig åpenbart. Forøvrig må alle som vil gjerne fortsette å surfe på rosa skyer. Viljen til å ta et standpunkt er så fraværende at apatien taler sitt klare språk. Venter i spenning på hva som skjer i neste akt.Kommentar
-
Ut i fra det en kan tolke på diverse nettsteder havnet det et bluss rett innenfor døra til Dirty Nelly på lørdag. Det at brannalarmen gikk på stedet tyder også på at dette er riktig. Jeg kan ikke se at det er benektet at det var våre tilhengere som tente bluss.
Vil det bli foretatt noen form for selvjustis overfor personen som gjorde dette, eller vil han kunne bli med på turer fremover?
Det har også gang på gang blitt utvetydig bekreftet at alle som blusser er ansvarlige og oppegående personer som aldri ville finne på å kaste fra seg et tent bluss slik at andre kunne bli truffet eller føre til matriell skade. Synes du bedriver heksejakt, egil.Ja til pause i pausen!Kommentar
-
Du vet da vel at bluss er noe av det tryggeste som finnes, nest etter sykkelhjelm?
Det har også gang på gang blitt utvetydig bekreftet at alle som blusser er ansvarlige og oppegående personer som aldri ville finne på å kaste fra seg et tent bluss slik at andre kunne bli truffet eller føre til matriell skade. Synes du bedriver heksejakt, egil.KFL - medlem nr 23Kommentar
-
Nå hadde jeg bestemt meg for å holde meg mest mulig unna denne diskusjonen, men hvilke kilder mener du man skal bruke? Det kommer jo ikke akkurat utfyllende svar fra dere.
Når det er store oppslag i avisene etter flere borteturer på relativt kort tid, så angår det ikke bare UFC, det angår alle Lillestrømsupportere og det bør være en viss forståelse for at folk spør.
Aalesundsupporterne sier som dere at det var fred og fordragelighet i tre timer (med unntak av provokasjoner i form av ikke helt sjarmerende sangtekster), så går folk fra puben.
Deretter skjer et eller annet, som ingen sier noe om, som får folk til å snu, gå tilbake til puben og kaste bluss mot den. Dere er tydeligvis ikke enige om hvor blusset havnet. Aalesundsupporterne hevder også at det ble knust møblement og utstyr inne på puben i disse tumultene. En journalist er ikke fornøyd med arbeidsforholdene sine i denne situasjonen. Dere hevder at det kun var en liten filleting som ikke fortjener oppmerksomhet. Det er litt vanskelig å få dette til å henge på greip og det helt uten at man har noen formening om skyld.
I etterkant - og før neste oppslag - lurer jeg på om det er helt nødvendig å oppsøke steder hvor slike episoder kan oppstå? Stampuben deres er vel ikke det beste stedet å velge på kampdag?
Når man så blir provosert - er det helt umulig å drite i det og gå derfra, når man likevel er på vei vekk?
Og sist - hva har bluss å gjøre i nærheten av hus og folk i det hele tatt? (Og nei, jeg snakker ikke om kontrollert blussing på stadion)For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!Kommentar
-
Fra et annet forum:
(...) Når vi stikker derfra kommer det en fyr ut og begynner å slenge dritt. Noen av oss går tilbake, det blir litt knuffing og noen slag, et bluss blir kastet på veggen utenfor puben og en tar tak i blusset rett utenfor puben og er på vei inn, men kaster det fra seg utenfor. Det var det som skjedde.
Ingen vits å overdrive noe. Vi tok over puben deres i 3 timer og dere brøy dere først etter at vi hadde gått derfra, at dere får litt pes da må dere tåle uten at dere skal sutre her inne.Vidar Evje
Kommentar
-
-
Hørte viking hadde oppvask med sine hoolies og kasta ut en haug med folk som virkelig gjorde horrible ting på sine tribunefelt. Det var helt klart at ordbruken var kommet heeeelt ut av kontroll og at medmennesket var helt glemt i den store sammenheng!! I en forumtråd hos hordene dukket denne karen opp med følgende utsagn:Endelig tok Hordene affære!!! Var blitt grundig lei av all sjikanen, homohetsingen og rasismen fra de som skrek høyest på F-feltet! Jeg krympet meg da jeg hørte disse utbruddene! Ville helst gjemme meg og ikke bli assosiert med dem. Vurderte også å melde meg ut av Vikinghordene. Håper dette kan få folk til å tenke seg om før de roper stygge ord mot motstanderne. De er like mye verd, selv om vi ikke holder med deres lag! Vi kan ha det gøy, synge og juble, uten å være sadistiske! Heia Viking og Vikinghordene! Gleder meg til sesongen starter!!!............ Jaggu glad jeg er UFC og LSK supporter,tror ikke jeg hadde klart sånne folk i gult og svart. Er visse folk som skulle vært utestengt fra fotballen for livstid,enig der. Sånne folk som klarer og skrive et sånt innlegg...rett ut.Kommentar
-
For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!Kommentar
-
"A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa IgieborKommentar
-
Flott tifo på Gjemselund i går mellom KIL-Kamma.
ett fylke - ett lag - en by
pitKommentar
-
Kommentar