Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hexaphim
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2006
    • 2784

    Opprinnelig skrevet av Fugla
    Noe annet enn denne: [ATTACH=CONFIG]1473[/ATTACH]
    Jeg ler av folk som ikke vet forskjell på "et" og "ett", spesielt når de får ansvar for å lage supporterutstyr.

    Kommentar

    • Torstein
      Juniormedlem
      Bøffelpromp
      • Jan 2005
      • 18

      Jeg vet ikke om dette har så mye med fotball å gjøre, men jeg syntes det kunne være artig å fortelle en liten hverdagshistorie allikevel.

      Siden jeg er godt voksen og har en del fritid, er jeg innimellom barnehageonkel i en barnehage i Lillestrømområdet. Ungene er som unger flest, åpne, positive, synger og roper og leker – og helst i flokk. Spesielt morsomme er en liten gruppe med fireårige gutter. De føler nok at de nå begynner å bli store, og når de leker sammen kaller de seg ”De farlige”. Egentlig er de ikke så veldig farlige, men de synes det er et veldig gjevt navn, og så føler de seg litt barske når de kaller seg dette. Når barnehagen er på tur, liker de godt å kle på seg sjørøverlapp over øyet og Kaptein Sabeltannutstyr, for da tror de at de er ekstra store og farlige og at ingen vil kjenne dem igjen. Så synger de spennende sanger med ’promp og tiss og bæsj’ og er veldig spente på om de får noen respons. Ekstra moro er det om de får leke med stjerneskudd. Et par av guttene har nok funnet et hemmelig lager hjemme, for det hender at de tar med seg sånne og tenner på. Det kommer mange skumle gnister og mye røyk, så da springer de rundt og og er voldsomt krye og barske. Å leke med stjerneskudd er riktignok ikke helt ufarlig, men det er visst ikke så lett å forstå bestandig. Noe annet som av og til også kan være et problem, er at noen av disse guttene liker å slåss litt, særlig når vi er på besøk i andre barnehager og de andre barna sier noe som kan tolkes negativt om barnehagen vår. Da skal de virkelig kjekke seg, men vi prøver så godt vi kan å få dem til å forstå at sånn kan man ikke oppføre seg når man er på besøk. ”De farlige” er nemlig veldig glade i barnehagen sin og de som jobber der, men uttrykksmåten kan fort misforståes slik at de blir sett på som rampunger i stedet for de søte guttene de egentlig er.

      Dette var altså en liten fortelling fra livet i barnehagen. Jeg vet ikke riktig hvor det er best å poste denne, så jeg legger den her under Supporterkultur/ukultur generelt. Så får heller moderator flytte den, eventuelt gi meg kort for utilbørlig oppførsel.

      Kommentar

      • HolterKanaris
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2006
        • 1603

        Opprinnelig skrevet av Torstein
        Jeg vet ikke om dette har så mye med fotball å gjøre, men jeg syntes det kunne være artig å fortelle en liten hverdagshistorie allikevel. Siden jeg er godt voksen og har en del fritid, er jeg innimellom barnehageonkel i en barnehage i Lillestrømområdet. Ungene er som unger flest, åpne, positive, synger og roper og leker – og helst i flokk. Spesielt morsomme er en liten gruppe med fireårige gutter. De føler nok at de nå begynner å bli store, og når de leker sammen kaller de seg ”De farlige”. Egentlig er de ikke så veldig farlige, men de synes det er et veldig gjevt navn, og så føler de seg litt barske når de kaller seg dette. Når barnehagen er på tur, liker de godt å kle på seg sjørøverlapp over øyet og Kaptein Sabeltannutstyr, for da tror de at de er ekstra store og farlige og at ingen vil kjenne dem igjen. Så synger de spennende sanger med ’promp og tiss og bæsj’ og er veldig spente på om de får noen respons. Ekstra moro er det om de får leke med stjerneskudd. Et par av guttene har nok funnet et hemmelig lager hjemme, for det hender at de tar med seg sånne og tenner på. Det kommer mange skumle gnister og mye røyk, så da springer de rundt og og er voldsomt krye og barske. Å leke med stjerneskudd er riktignok ikke helt ufarlig, men det er visst ikke så lett å forstå bestandig. Noe annet som av og til også kan være et problem, er at noen av disse guttene liker å slåss litt, særlig når vi er på besøk i andre barnehager og de andre barna sier noe som kan tolkes negativt om barnehagen vår. Da skal de virkelig kjekke seg, men vi prøver så godt vi kan å få dem til å forstå at sånn kan man ikke oppføre seg når man er på besøk. ”De farlige” er nemlig veldig glade i barnehagen sin og de som jobber der, men uttrykksmåten kan fort misforståes slik at de blir sett på som rampunger i stedet for de søte guttene de egentlig er. Dette var altså en liten fortelling fra livet i barnehagen. Jeg vet ikke riktig hvor det er best å poste denne, så jeg legger den her under Supporterkultur/ukultur generelt. Så får heller moderator flytte den, eventuelt gi meg kort for utilbørlig oppførsel.
        Det mest patetiske og smålige innlegget jeg har lest på det forumet her så langt. Vær hvertfall mann nok til å si rett ut hva du mener om ultras uten å gjemme det bort i en idiotisk "fortelling".
        ***Større baller enn vett***

        Kommentar

        • Stray Cat
          Moderator
          • Aug 2008
          • 5916

          Gi deg, HolterKanaris. Den var morsom og med et minimum av sjølironi så hadde du tatt den. :-)
          For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

          Kommentar

          • superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

            Opprinnelig skrevet av Stray Cat
            Gi deg, HolterKanaris. Den var morsom og med et minimum av sjølironi så hadde du tatt den. :-)
            Sikkert vanskelig for HK å le når noen treffer så godt som vår venn Torstein...



            The Main Causes of Your Irrational Anger

            There are two reasons why you may get angry over what may be nothing. We'll look at both of them and see what we can learn.
            THE FEAR OF SOMETHING
            I don't necessarily mean the frantic, horror film type fear. But the fear of what you don't understand, or even the fear of loss can indeed cause you to get angry.
            What you don't understand you often fear. What you fear you get angry at. If you don't understand why someone does something, you may get angry at them because you fear what it may mean.
            Anger is a defensive measure that people use to insulate themselves from being hurt. The fear of being hurt and the fear of possible loss are two of our greatest fears. Both of these fears will lead to anger. Even an animal, when cornered, becomes ferocious.
            This type of anger is often irrational and seemingly spontaneous. A husband will complain about his wife's irrational anger not realizing that he is doing something that reminds her of her abusive father. This generates instant fear and she reacts in anger. She may be completely oblivious to the reason herself, because she is reacting to a fear.
            A man may get explosively angry at something his fiancee did because he fears that her actions may precipitate a breakup. It may not be true, but his fear brings about the anger.
            Ever listen to someone when they say, "What are they doing?" or "What do you think you're doing?" Rarely is it said out of curiosity. Mostly it is said in anger and frustration. Not understanding why people do something precipitates fear and therefore anger.
            BRUISED PRIDE OR EGO
            As already mentioned, anger is a defensive measure to protect us against pain. When our pride or ego is under attack, the average person reacts defensively and that often is revealed through anger.
            When you are corrected, challenged, rebuked, told you are doing something wrong, told you are no good, or told that you are a failure you react to protect your pride and ego. You get angry.
            The most dangerous anger is right here. This anger is like a flash flood. It roars down upon the unsuspecting and sweeps everything in its path along with it. Most of the things done in such anger will cause regret, pain, and more anger.
            Have you ever witness someone doing something absolutely dumb on a dare? Have you seen people react irrationally when called a 'coward' or 'yellow'? Once that pride is struck, we often react with anger. This short temper will override rational sense and we will do things and say things that we would never do under normal circumstances.
            Be careful of these two things. Fear and pride are often the reasons for our irrational anger.

            Enøyd i de blindes dal.

            Kommentar

            • Gjest

              Søpla bøtlegges for dårlig oppførsel!!
              http://www.fotball.no/nff/Regler_og_retningslinjer/Beslutninger-fra-utvalg/2011/Valerenga-ilegges-bot/

              Kommentar

              • _Jonern
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 4386

                Opprinnelig skrevet av Torstein
                Jeg vet ikke om dette har så mye med fotball å gjøre, men jeg syntes det kunne være artig å fortelle en liten hverdagshistorie allikevel.

                Siden jeg er godt voksen og har en del fritid, er jeg innimellom barnehageonkel i en barnehage i Lillestrømområdet. Ungene er som unger flest, åpne, positive, synger og roper og leker – og helst i flokk. Spesielt morsomme er en liten gruppe med fireårige gutter. De føler nok at de nå begynner å bli store, og når de leker sammen kaller de seg ”De farlige”. Egentlig er de ikke så veldig farlige, men de synes det er et veldig gjevt navn, og så føler de seg litt barske når de kaller seg dette. Når barnehagen er på tur, liker de godt å kle på seg sjørøverlapp over øyet og Kaptein Sabeltannutstyr, for da tror de at de er ekstra store og farlige og at ingen vil kjenne dem igjen. Så synger de spennende sanger med ’promp og tiss og bæsj’ og er veldig spente på om de får noen respons. Ekstra moro er det om de får leke med stjerneskudd. Et par av guttene har nok funnet et hemmelig lager hjemme, for det hender at de tar med seg sånne og tenner på. Det kommer mange skumle gnister og mye røyk, så da springer de rundt og og er voldsomt krye og barske. Å leke med stjerneskudd er riktignok ikke helt ufarlig, men det er visst ikke så lett å forstå bestandig. Noe annet som av og til også kan være et problem, er at noen av disse guttene liker å slåss litt, særlig når vi er på besøk i andre barnehager og de andre barna sier noe som kan tolkes negativt om barnehagen vår. Da skal de virkelig kjekke seg, men vi prøver så godt vi kan å få dem til å forstå at sånn kan man ikke oppføre seg når man er på besøk. ”De farlige” er nemlig veldig glade i barnehagen sin og de som jobber der, men uttrykksmåten kan fort misforståes slik at de blir sett på som rampunger i stedet for de søte guttene de egentlig er.

                Dette var altså en liten fortelling fra livet i barnehagen. Jeg vet ikke riktig hvor det er best å poste denne, så jeg legger den her under Supporterkultur/ukultur generelt. Så får heller moderator flytte den, eventuelt gi meg kort for utilbørlig oppførsel.
                Hehehehehe he...hee.. Du må jo være standup komiker?
                ..................

                Kommentar

                • Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5916

                  Han glemte å si at de morsomme, søte guttene også var ganske humørløse når det kom til stykket. ;-)
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                  Kommentar

                  • HolterKanaris
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 1603

                    Okei da... Modererer meg selv litt. Jeg syns også det Torstein kom med var godt skrevet, kanskje tilogmed litt morsomt, men det var den åpenbare sammenligningen mellom Ultras og 4 år gamle gutter som provoserte meg. Bøffel har helt rett når han viser til den artikkelen. Det Torstein skrev skapte "sinne" fordi det var nedsettende om noe jeg er stolt av å være no hard feelings? Que?
                    ***Større baller enn vett***

                    Kommentar

                    • superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

                      Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                      Okei da... Modererer meg selv litt. Jeg syns også det Torstein kom med var godt skrevet, kanskje tilogmed litt morsomt, men det var den åpenbare sammenligningen mellom Ultras og 4 år gamle gutter som provoserte meg. Bøffel har helt rett når han viser til den artikkelen. Det Torstein skrev skapte "sinne" fordi det var nedsettende om noe jeg er stolt av å være no hard feelings? Que?
                      Det var jo nettopp det som var det absolutt morsomste (og kanskje det eneste?) poenget med hele innlegget?
                      Enøyd i de blindes dal.

                      Kommentar

                      • Kristiansen
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2007
                        • 1332

                        Fy faen å morsomme dere er. Klovner.

                        Kommentar

                        • superbøffel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 5611

                          Opprinnelig skrevet av Kristiansen
                          Fy faen å morsomme dere er. Klovner.
                          Sinna?
                          Enøyd i de blindes dal.

                          Kommentar

                          • HolterKanaris
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 1603

                            Opprinnelig skrevet av superbøffel
                            Det var jo nettopp det som var det absolutt morsomste (og kanskje det eneste?) poenget med hele innlegget?
                            Morsomt for noen, ikke fullt så morsomt for oss det treffer. Men for all del, kos dere på vår bekostning mentaliteten sitter i hodet. Den kan ingen (ikke engang superbøffel ) ta fra oss.
                            ***Større baller enn vett***

                            Kommentar

                            • taraldsen
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Sep 2006
                              • 161

                              Opprinnelig skrevet av Torstein
                              Jeg vet ikke om dette har så mye med fotball å gjøre, men jeg syntes det kunne være artig å fortelle en liten hverdagshistorie allikevel.

                              Siden jeg er godt voksen og har en del fritid, er jeg innimellom barnehageonkel i en barnehage i Lillestrømområdet. Ungene er som unger flest, åpne, positive, synger og roper og leker – og helst i flokk. Spesielt morsomme er en liten gruppe med fireårige gutter. De føler nok at de nå begynner å bli store, og når de leker sammen kaller de seg ”De farlige”. Egentlig er de ikke så veldig farlige, men de synes det er et veldig gjevt navn, og så føler de seg litt barske når de kaller seg dette. Når barnehagen er på tur, liker de godt å kle på seg sjørøverlapp over øyet og Kaptein Sabeltannutstyr, for da tror de at de er ekstra store og farlige og at ingen vil kjenne dem igjen. Så synger de spennende sanger med ’promp og tiss og bæsj’ og er veldig spente på om de får noen respons. Ekstra moro er det om de får leke med stjerneskudd. Et par av guttene har nok funnet et hemmelig lager hjemme, for det hender at de tar med seg sånne og tenner på. Det kommer mange skumle gnister og mye røyk, så da springer de rundt og og er voldsomt krye og barske. Å leke med stjerneskudd er riktignok ikke helt ufarlig, men det er visst ikke så lett å forstå bestandig. Noe annet som av og til også kan være et problem, er at noen av disse guttene liker å slåss litt, særlig når vi er på besøk i andre barnehager og de andre barna sier noe som kan tolkes negativt om barnehagen vår. Da skal de virkelig kjekke seg, men vi prøver så godt vi kan å få dem til å forstå at sånn kan man ikke oppføre seg når man er på besøk. ”De farlige” er nemlig veldig glade i barnehagen sin og de som jobber der, men uttrykksmåten kan fort misforståes slik at de blir sett på som rampunger i stedet for de søte guttene de egentlig er.

                              Dette var altså en liten fortelling fra livet i barnehagen. Jeg vet ikke riktig hvor det er best å poste denne, så jeg legger den her under Supporterkultur/ukultur generelt. Så får heller moderator flytte den, eventuelt gi meg kort for utilbørlig oppførsel.

                              Du virker jo bare bitter av en eller annen grunn. Stakkars

                              Kommentar

                              • Emil B
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2006
                                • 5921

                                En ultrasgruppe fra Bayern Munchen er utestengt fra klubbens kamper fordi de hadde et banner mot Manuel Neuer hvor det sto: Du kan redde så mange baller du vil. Vi kommer aldri til å akseptere at du spiller i drakta vår!


                                Noget spesielt!

                                Kommentar

                                • Torstein
                                  Juniormedlem
                                  Bøffelpromp
                                  • Jan 2005
                                  • 18

                                  Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                  Okei da... Modererer meg selv litt. Jeg syns også det Torstein kom med var godt skrevet, kanskje tilogmed litt morsomt, men det var den åpenbare sammenligningen mellom Ultras og 4 år gamle gutter som provoserte meg. Bøffel har helt rett når han viser til den artikkelen. Det Torstein skrev skapte "sinne" fordi det var nedsettende om noe jeg er stolt av å være no hard feelings? Que?
                                  No hard feelings fra min side i hvert fall. Hensikten med denne lille ”fortellingen” var å more noen og kanskje provosere andre, og det ser det vel ut til at jeg lyktes med. I bunnen ligger imidlertid et ønske om å dra opp en aldri så liten debatt om hvordan en ekte fuglasupporter skal/ ikke skal oppføre seg, spesielt kanskje på borteturer. Jeg synes jeg har sett tendenser jeg ikke helt liker, og da kanskje mest hos UFC, derfor ble ”fortellingen” slik.

                                  Uansett – jeg er ’livredd’ for at vi skal havne i samme smørja som svenskene når det gjelder supporterbråk. Derfor mener jeg det er viktig å bli enige om hva som tolereres og ikke tolereres når fugla er på tur. Det er best å ta diskusjonen nå mens det ennå går rimelig pent og pyntelig for seg. Da er det enklere å justere seg inn enn hvis det først har skåret seg.

                                  En brukbar måte å sjekke ut om en oppførsel er ok eller ikke, er å ta ”søplaspeiltesten”. Ville vi likt at klansaper oppførte seg slik mot oss?
                                  Eksempler:
                                  • Ville vi likt at klansfolk ødela stoler på Åråsen? Nei
                                  • Ville vi likt at klansfolk sang obskøne/ provoserende sanger på Martin’s eller Republic? Nei (Nå er det vel tvilsomt om de ville sluppet inn, men som et tankeeksperiment)
                                  • Ville vi likt at klansfolk dekorerte Lillestrøm med klistremerker eller tagging? Nei
                                  • Liker vi klansfolk som er så dritings at de snaut nok vet hvilken by de er i? Nei
                                  • Ville vi likt at klansfolk hev bluss inn på Martin’s eller Republic? Nei (Så får vi heller kose oss over at søpla får 80.000 i bot fordi supporterne ikke har skjønt at blussing ikke er lurt, selv om det ser heftig ut)
                                  • Osv, osv
                                  Kanarifansen, inklusive UFC, har vært foregangsmenn når det gjelder utviklingen av supporterkultur i Norge – fra engelsk til sydlandsk. Men det betyr IKKE at en fuglasupporter på tur kan oppføre seg hvordan han eller hun vil under dekke av å være ihuga supporter, snarere tvert imot. Mitt ønske er at vi også skal bli forbilder når det gjelder oppførsel. De stedene vi skal besøke, skal glede seg til de får oss på besøk. Da vet de det blir liv og fullt trøkk, men ikke noe bråk. Vi skal bli Norges beste supportere!

                                  Kommentar

                                  • _Jonern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 4386

                                    Skjønner virkelig ikke hvorfor folk whiner så jævlig om det svenskegreiene hele tiden.. Det kommer ikke til å bli tilstander som i Sverige.. Den generelle "type folk" er helt annerledes der.

                                    At byene vi kommer til skal glede seg over at LSK kommer på besøk er for meg helt absurd, jeg mener ikke at man skal rive ned andres byer akkurat, men tankegangen din får meg til å tenke supportergrupper fra forskjellige lag hygge seg på samme pub før en match.. Grøss! Tante-mentalitet!

                                    Jeg mener ikke at vi må være de værste i klassen, men hvorfor skal vi på død og liv være prakteksempelet på snill oppførsel? Hva tjener vi på det? At tante Gunn fra Fredrikstad syntes det var hyggelig å komme til Lillestrøm på kamp?

                                    Mange prater om "Fort Åråsen". Hvordan i all verden skal det være et "fort" hvis vi skal ønske alle andre hjertelige velkommen hver gang? Det blir ingen respekt av sånt, og ingen lag i verden kommer til å frykte oss på bortebane.

                                    Hva er årets høydepunkt? Kampene mot Vålerenga, selvsagt. Fordi det er erkefienden. Hvorfor er de erkefienden? Veldig mye fordi det har blitt gjort sprell fra begge sider i alle år, både drøye og mindre drøye ting. Men det er bare sånn det er. Det går begge veier.. Men det har gjort det til den største kampen i året. Engasjement og hat er viktig i fotball. Hva tror du kampene mot Vålerenga hadde blitt hvis alle de punktene du nevner skulle lukes vekk? Hva er igjen da? Likegyldighet?

                                    Det er min soleklare mening om den saken.. Du skal selvsagt også få ha din, helt klart. Men jeg deler den overhodet ikke! Synes det har vært ganske bra i år! En sinnsyk bra mentalitet generelt i fansen, spesielt på bortekamper. Og i motsetning til deg Torstein så ser jeg ikke tendensen i noen negativ retning, snarere tvert imot. Har aldri sett så positivt på den utviklinga som er nå, noen gang.
                                    ..................

                                    Kommentar

                                    • Ferry
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Sep 2007
                                      • 148

                                      Ikke glem at vi følger Fotball og ikke driver og invaderer med tanks og våpen her da.
                                      AC/DC

                                      Kommentar

                                      • Serbern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 5496

                                        Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                        At byene vi kommer til skal glede seg over at LSK kommer på besøk er for meg helt absurd, jeg mener ikke at man skal rive ned andres byer akkurat, men tankegangen din får meg til å tenke supportergrupper fra forskjellige lag hygge seg på samme pub før en match.. Grøss! Tante-mentalitet!
                                        Et lite spørsmål. Hva gjorde UFC på puben til Aalesund før kampen? Nå har jeg aldri vært i Aalesund, så jeg aner ikke om den puben er stampuben til Stormen eller ikke, men i et annet forum "skrytes" det av UFC "tok over" puben uten at de fra Aalesund gjorde noe med det?

                                        Kommentar

                                        • UltraFo
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jun 2007
                                          • 800

                                          Satt 2 fra Aafk der i vanlige klær når vi kom dit, bortsett fra det var det UFC og ett par andre Fugla folk. Vi fikk aldri beskjed om at vi måtte gå fordi vi var borte fans eller at det var Aafk pub i det hele tatt. Og dette er ikke puben til Stormen. De har eget sted som er godt synelig.
                                          UFC ~ Gulsvarte Brødre

                                          Kommentar

                                          Working...