Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Serbern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 5496

    Okej. Takk for svar

    Kommentar

    • Torstein
      Juniormedlem
      Bøffelpromp
      • Jan 2005
      • 18

      Jeg tror vel ikke Jonern og jeg blir helt enige, men et velformulert innlegg fortjener et svar. Og så savner jeg kanskje ”fortellingen” om juletrepyntede medlemmer av rullatorkanaris med grått hår og spaserstokker hevet i dirrende harme. Nok om det. (Jonerns innelgg i kursiv).
      Skjønner virkelig ikke hvorfor folk whiner så jævlig om det svenskegreiene hele tiden.. Det kommer ikke til å bli tilstander som i Sverige.. Den generelle "type folk" er helt annerledes der.
      Hvis vi ikke er bevisste på hva vi gjør og hvordan våre handlinger oppfattes, kan vi ha ”svenske” tilstander før vi aner. Engasjement er viktig, og helt nødvendig, men engasjement er IKKE det samme som pøbelstreker og utagerende oppførsel – men der er vi tydeligvis gnistrende uenige. Tolker jeg deg rett, synes du ødelagte stoler, ødelagt pubinventar og bluss kastet mot og/ eller inn i en pub er helt ok fordi det bare viser at man er engasjert. Du får korrigere meg hvis jeg tolker deg feil.
      At byene vi kommer til skal glede seg over at LSK kommer på besøk er for meg helt absurd, jeg mener ikke at man skal rive ned andres byer akkurat, men tankegangen din får meg til å tenke supportergrupper fra forskjellige lag hygge seg på samme pub før en match.. Grøss! Tante-mentalitet!
      Tja. Hva er faktisk så galt med det? Satt ikke UFC tre timer på Dirty Nelly i Ålesund sammen med Mestafansen? Nå skar det seg litt(?) til slutt, men i utgangspunktet var det vel greit? Man fikk til og med lov til å synge morsomme sanger uten problemer. (Jeg tar forbehold om søpla- og fuglafans på samme pub, der går det en grense selv for meg) Men hvis det er sånn at man på død og liv skal vise hvor barske man er og at man skal være hatet/ fryktet hvor man enn kommer – hvilken pub har du tenkt vi skal få slippe inn på da? Et par Ålesundepisoder til, og så er alternativet å drikke sixpack i bussen.
      Jeg mener ikke at vi må være de værste i klassen, men hvorfor skal vi på død og liv være prakteksempelet på snill oppførsel? Hva tjener vi på det? At tante Gunn fra Fredrikstad syntes det var hyggelig å komme til Lillestrøm på kamp?
      Nei, men fordi tante Gunn skal kunne gå på fotballkamp i Fredrikstad uten å være redd for å bli sjikanert av pøbel, fordi onkel Harald skal kunne ta med seg familie og nevøer på Åråsen uten å være redd for å havne midt i supporterbråk osv. En av de fine tingene med supporterkulturen i Norge er, etter mitt syn, det faktum at supportere fra begge lag kan gå side om side/ blandet/ fritt (kall det hva du vil) til og fra kamp, det være seg på Lerkendal eller Åråsen, ja, til og med på Ullevål stort sett. Supporterkampen tar vi på tribunen. Og slik vil jeg faktisk at det fortsatt skal være. Hvis valget står mellom å oppføre seg som folk eller å måtte ha politieskorte/ massivt politoppbud for hver kamp, velger jeg oppførselsvarianten.
      Mange prater om "Fort Åråsen". Hvordan i all verden skal det være et "fort" hvis vi skal ønske alle andre hjertelige velkommen hver gang? Det blir ingen respekt av sånt, og ingen lag i verden kommer til å frykte oss på bortebane.
      Her blander du vel kortene, eller så har jeg misforstått? ”Fort Åråsen” henspiller vel på to ting: En fandenivoldsk innstilling fra LSK-spillerne og en like fandenivoldsk innstilling og massivt trykk fra tribunen/ Kanarifansen/UFC. Ingen bortelag får vel mer respekt eller vil frykte oss mer eller mindre om fansen oppfører seg som drittsekker før og etter kamp?

      Hva er årets høydepunkt? Kampene mot Vålerenga, selvsagt. Fordi det er erkefienden. Hvorfor er de erkefienden? Veldig mye fordi det har blitt gjort sprell fra begge sider i alle år, både drøye og mindre drøye ting. Men det er bare sånn det er. Det går begge veier.. Men det har gjort det til den største kampen i året. Engasjement og hat er viktig i fotball. Hva tror du kampene mot Vålerenga hadde blitt hvis alle de punktene du nevner skulle lukes vekk? Hva er igjen da? Likegyldighet?
      Jeg er helt enig med deg i at dette er den største kampen i året. Men jeg kan fortsatt ikke se at det å ødelegge 50 stoler på Ullevål gjør disse kampene mer severdige, eller at å grise ned statuen av Tom Lund med maling er et pluss i margen for klanen.

      Det er min soleklare mening om den saken.. Du skal selvsagt også få ha din, helt klart. Men jeg deler den overhodet ikke! Synes det har vært ganske bra i år! En sinnsyk bra mentalitet generelt i fansen, spesielt på bortekamper. Og i motsetning til deg Torstein så ser jeg ikke tendensen i noen negativ retning, snarere tvert imot. Har aldri sett så positivt på den utviklinga som er nå, noen gang.
      Helt enig. Det er en sinnsykt bra mentalitet i fansen PÅ TRIBUNEN. Men da må jeg gjenta mitt poeng nok en gang – engasjement betyr IKKE at vi kan oppføre oss som pøbler, og vi skal heller ikke bortforklare og unnskylde pøbeloppførsel. Vi har fått negative oppslag i hvert fall etter to bortekamper (Sarpsborg, Ålesund). Jeg vet ikke om det er en positiv utvikling i forhold til i fjor, men etter mitt syn er det uansett to for mye.

      Kommentar

      • FUGlinho
        KFL styremedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 2454

        Veit ikke om folk har fått med seg disse beskyldningene om bl.a kampfiksing mot Fenerbahce og flere andre klubber i de 2 øverste divisjonene i tyrkia, men uansett; Her er noen bilder som viser Fenerbahce fansen sin støtte ved å møte opp på Fenerbahce sitt nye treningsanlegg i Düzce.



        Det er også meldt om en marsj for å protestere mot anklagene, her ventes opp mot 500 000 personer.
        Kim
        Styremedlem KFL

        Kommentar

        • Uwes disippel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 6039

          Nå vet jeg ikke hvor jeg skal legge dette, men ifølge det nye magasinet Alfa, så blir UFC hengt ut som casuals.
          Så langt jeg vet, så er dette feil. Men de påstår at det er nære bånd med SKF og at flere opererer i begge leire.
          Last edited by Uwes disippel; 13.07.2011, 15:58.

          Kommentar

          • Baloo
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jun 2006
            • 292

            Fra artikkelen: "UFC blir ikke betegnet som en casualsgruppering, men kilder ALFA har vært i kontakt med sier at flere av UFC's medlemmer også har en fot i SKF."

            Artikkelen kan leses her: http://iskoboys.com/wp-content/uploa...07/alfa112.jpg

            Kommentar

            • Tony
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 4737

              Den Alpha artikkelen er søppel og et skvip av et makkverk.

              Kommentar

              • Xavi
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2008
                • 1275

                #1 hatoppgjør i Norge er VIF-Brann ja. Rart det bladet der gikk konk.
                Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                Anders, Tidligere styremedlem KFL

                Kommentar

                • Petter Ø
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3008

                  Opprinnelig skrevet av Xavi
                  #1 hatoppgjør i Norge er VIF-Brann ja. Rart det bladet der gikk konk.
                  Hvis man måler etter casualoppgjør så er vel ikke det helt feil?
                  Petter Ø - Kreativ Kanaris
                  http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                  Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                  Kommentar

                  • detvarvondtdet
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2006
                    • 398

                    Opprinnelig skrevet av Xavi
                    #1 hatoppgjør i Norge er VIF-Brann ja. Rart det bladet der gikk konk.

                    Ville du "rangert" noe norsk oppgjør høyere da? Mulig Flisbyen vs Åkrene...?
                    "Dere kan sitere meg på dette:
                    Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                    Fjøra

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9475

                      Fløy - Vindbjart

                      Går hardt for seg
                      Spoiler:

                      Kommentar

                      • HolterKanaris
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 1603

                        Denne påstanden om folk med én fot i UFC og én i SKF er selvfølgelig bare sprøyt. Vi har felles pub og "thats it". Sikkert et desperat forsøk fra Alfa for å overleve. Men at isko vs tjuaguttene er norges største oppgjør stemmer nok. Selvom det har vært lite aktivitet den siste tia.
                        ***Større baller enn vett***

                        Kommentar

                        • FuglaAlex
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2006
                          • 537

                          Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                          Hvis man måler etter casualoppgjør så er vel ikke det helt feil?
                          Da burde vel strengt tatt ikke Rosenborg - LSK vært på lista engang.
                          Supporterne er fotballens hjerte
                          Ultras Felt C

                          Kommentar

                          • erlando
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2006
                            • 858

                            Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                            Denne påstanden om folk med én fot i UFC og én i SKF er selvfølgelig bare sprøyt. Vi har felles pub og "thats it".
                            ...og dere blir overrasket over at utenforstående setter likhetstegn mellom ultras og casuals når dere kommer trillende ut av den samme stampuben?
                            Ja til pause i pausen!

                            Kommentar

                            • Xavi
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2008
                              • 1275

                              Står hatoppgjør så tolket det som generell stemning. Kan fort ha tatt feil og da har du rett.
                              Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                              Anders, Tidligere styremedlem KFL

                              Kommentar

                              • Tony
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 4737

                                Opprinnelig skrevet av erlando
                                ...og dere blir overrasket over at utenforstående setter likhetstegn mellom ultras og casuals når dere kommer trillende ut av den samme stampuben?
                                Bryr vi oss om hva Alfa skriver? Nei

                                Utenforstående bryr jeg meg heller ingenting om. Nå har de fleste aktive kfl'ere forstått hva som er forskjellen og det er det viktigste

                                Kommentar

                                • Felt C
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2004
                                  • 776

                                  Opprinnelig skrevet av erlando
                                  ...og dere blir overrasket over at utenforstående setter likhetstegn mellom ultras og casuals når dere kommer trillende ut av den samme stampuben?
                                  Vil det si at hvis casuals flyr på Martins så er KFL også casuals? Artig....

                                  Kommentar

                                  • tullebukk
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2006
                                    • 5446

                                    Da er jeg også Casuals ...

                                    Kommentar

                                    • Stray Cat
                                      Moderator
                                      • Aug 2008
                                      • 5916

                                      Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                      Da er jeg også Casuals ...
                                      Kun hvis det har blitt flere av deg siden sist.
                                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                      Kommentar

                                      • UltraFo
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jun 2007
                                        • 800

                                        Den vakreste fortellingen i fotballens historie
                                        http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle3201615.ece
                                        UFC ~ Gulsvarte Brødre

                                        Kommentar

                                        • *46*

                                          Å ta seg inn på bortelaget sin tribune og begynne å slåss, er vel definitivt ukultur? Uansett foranlednig. Hva var de som skjedde?

                                          Kommentar

                                          Working...