Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mr.Jordbakke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3845

Politiet slår alarm:
    Fotballpøblene blir yngre og mer brutale.
    Ruser seg med amfetamin før de slåss.

Video:
    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
    Mr.Jordbakke

Kommentar

• egil
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1119

Interessant at det i fremtiden trolig vil bli politiet, og ikke klubbene, som utestenger casuals.

Det at Jan Bøhler (Ap) er for en sånn ordning, og er ivrig på at det blir lagt frem som lovforslag i løpet året, tyder på at dette vil bli virkeligheten fra sesongen 2013.

Ellers er det fordømt trist at det er LSK som nok en gang får negative oppslag pga. voldelige "supportere".
      KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Felt C
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Mar 2004
        • 776

Opprinnelig skrevet av egil
        Interessant at det i fremtiden vil bli politiet, og ikke klubbene, som utestenger casuals.
        Da er det større sjanse for at riktige personer blir utestengt enn slik det var på Åråsen hvor noen ringte og presset klubben til å utestenge uskyldige personer.Det hendte ved mer enn et tilfelle.

Men fortsatt er jeg redd for at de vil skjære alle alternative over en kam.At man like gjerne utestenger ikke-voldelige siden man har for lite begrep om hvem som er hva.
        I disse arkivene vet jeg med sikkerhet at det fins flere aktive KFL`ere som har blitt arrestert for fotballbråk.Ikke organisert,men like fullt vold mot uskyldige i forbindelse med kamp.Da henger vel de i en tynn tråd også?

Kommentar

• Felt C
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2004
          • 776

Ellers er det fordømt trist at det er LSK som nok en gang får negative oppslag pga. voldelige "supportere".
          gled deg heller over den store nedgangen episoder i forbindelse med LSK-kamp.En eneste episode er registrert hvor LSK`ere var syndebukkene.Det var glasskasting på en buss.Ikke den helt store saken selv om man like helst skulle vært foruten.

Og hva i alle dager skulle du gjort her i livet hvis du ikke hadde dette å bry deg om?

Kommentar

• Macho-Morten
            Ikke KFL-styremedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 2687

Opprinnelig skrevet av Felt C
            I disse arkivene vet jeg med sikkerhet at det fins flere aktive KFL`ere som har blitt arrestert for fotballbråk.Ikke organisert,men like fullt vold mot uskyldige i forbindelse med kamp.Da henger vel de i en tynn tråd også?
            Det ville vært en rimelig unik lov hvis den skulle gått bakover i tid og dømt ut fra tidligere hendelser...

Du vet veldig godt at det er hva som skjer etter at loven eventuelt trer i kraft, som får konsekvenser for folk.

Kommentar

• egil
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1119

Ja, det er positivt at det er en nedgang i antall episoder. Grunnen til at jeg bryr meg en del om dette er at det provoserer meg at noen så bevisst trekker klubben de sier de støtter ned i søla. Det er også viktig at en tar det onde med rota slik at det ikke utvikler seg som i f.eks Sverige.

Det at det er politiet som skal styre med dette, motvirker ihvertfall at klubbens folk blir utsatt for trusler.
              KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Felt C
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2004
                • 776

Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                Det ville vært en rimelig unik lov hvis den skulle gått bakover i tid og dømt ut fra tidligere hendelser...

Du vet veldig godt at det er hva som skjer etter at loven eventuelt trer i kraft, som får konsekvenser for folk.
                Nei,jeg vet ikke det veldig godt.Dette var nytt for meg og jeg har da tydeligvis misforstått kraftig.Heldigvis.

Kommentar

• xeR
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Jan 2004
                  • 11206

Nei,jeg vet ikke det veldig godt.Dette var nytt for meg og jeg har da tydeligvis misforstått kraftig.Heldigvis.
                  Det er grunnlovsfestet at ingen lover, regler, vedtak kan innføres med tilbakevirkende kraft så lenge det fører til skade for enkeltindivider, men i tilfeller der det er gunstig for enkeltindividene så har man mulighet for å innføre lover, regler og vedtak med tilbakevirkende kraft.
                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Felt C
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2004
                    • 776

Ja, det er positivt at det er en nedgang i antall episoder. Grunnen til at jeg bryr meg en del om dette er at det provoserer meg at noen så bevisst trekker klubben de sier de støtter ned i søla. Det er også viktig at en tar det onde med rota slik at det ikke utvikler seg som i f.eks Sverige.

Det at det er politiet som skal styre med dette, motvirker ihvertfall at klubbens folk blir utsatt for trusler.
                    Denne linken til Sverige har jeg aldri skjønt.Supporterkulturen her til lands og Sverige er to vidt forskjellige ting.Helt fint at man er oppmerksom på eventuelle problemer,men ingen kan med hånden på hjertet si at man frykter svenske tilstander i Norge.
                    Da er man i overkant pessimistisk.Vi har heldigvis en meget snill supporterkultur og da blir småepisoder blåst opp som det skulle vært verdenskrig.

Kommentar

• xeR
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Jan 2004
                      • 11206

Denne linken til Sverige har jeg aldri skjønt.Supporterkulturen her til lands og Sverige er to vidt forskjellige ting.Helt fint at man er oppmerksom på eventuelle problemer,men ingen kan med hånden på hjertet si at man frykter svenske tilstander i Norge.
                      Da er man i overkant pessimistisk.Vi har heldigvis en meget snill supporterkultur og da blir småepisoder blåst opp som det skulle vært verdenskrig.
                      Folk er vel redde for at dette bare er starten på full supporterapokalypse og man ønsker vel å kvelde ilden før den sprer seg. At enkelte tenker sånn skjønner jeg og har respekt for det.

Selv er jeg vel enig med deg i at generelt sett så har vi en snill supporterkultur i Norge og svenske tilstander tror jeg heller ikke vi får, iallefall ikke på en god stund. Men i fotballen som alle andre steder har man rasshøl som trekker andre ned i søla, det er vel disse man vil ha bort fra tribunene.

Disse episodene du refererer til som småepisoder er i flere tilfeller rein vold og vold er kvalmt uansett hvor og i hvilken setting den utføres. I flere av tilfellene har jo uskyldige blitt rammet, det er heller ikke akseptabelt. Det samme gjelder anonyme trusler mot frivillige i klubben, det er feigt og tvers igjennom barnslig.

Kommentar

• Felt C
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2004
                        • 776

Opprinnelig skrevet av xeR
                        Folk er vel redde for at dette bare er starten på full supporterapokalypse og man ønsker vel å kvelde ilden før den sprer seg. At enkelte tenker sånn skjønner jeg og har respekt for det.

Selv er jeg vel enig med deg i at generelt sett så har vi en snill supporterkultur i Norge og svenske tilstander tror jeg heller ikke vi får, iallefall ikke på en god stund. Men i fotballen som alle andre steder har man rasshøl som trekker andre ned i søla, det er vel disse man vil ha bort fra tribunene.

Disse episodene du refererer til som småepisoder er i flere tilfeller rein vold og vold er kvalmt uansett hvor og i hvilken setting den utføres. I flere av tilfellene har jo uskyldige blitt rammet, det er heller ikke akseptabelt. Det samme gjelder anonyme trusler mot frivillige i klubben, det er feigt og tvers igjennom barnslig.

Jeg er ikke helt uenig med deg,men der mye folk ferdes oppstår det vold.Det er utrolig lite vold på en fotballkamp i forhold til hvor mange folk som er tilstede.

Truslene som kom i forbindelse med KFL/alternative kunne det vært skrevet bok om.Det skal ikke skje og er patetisk,men nå gikk det begge veier.
                        Og flere av truslene var fabrikerte og hadde ikke rot i virkeligheten.

Kommentar

• xeR
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 11206

Jeg er ikke helt uenig med deg,men der mye folk ferdes oppstår det vold.Det er utrolig lite vold på en fotballkamp i forhold til hvor mange folk som er tilstede.
                          Der er jeg helt enig med deg og det er langt tryggere på kamp enn det er å stå i kø på hvilket som helst utested en fredagskveld.
                          Men det som er hovedproblemet og som forsterker alvorlighetsgraden for mange her er vel at volden i forbindelse med fotball ofte er organisert.

Truslene som kom i forbindelse med KFL/alternative kunne det vært skrevet bok om.Det skal ikke skje og er patetisk,men nå gikk det begge veier.
                          Og flere av truslene var fabrikerte og hadde ikke rot i virkeligheten.
                          Jeg har ikke nok kjennskap til å argumentere hverken med eller mot deg her, jeg bare registrerer at det har forekommet trusler og at begge leire beskylder hverandre her. Trusler er feigt og barnslig uansett hvem som fremsetter disse.

Kommentar

• egil
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1119

Meget mulig at det er i overkant pessimistisk å frykte svenske tilstander i Norge. Jeg er også enig i at vi har en snill supporterkultur i Norge per i dag.

Det skal allikevel ikke mye til for at en snill supporterkultur forvandler seg til noe annet. Det kan skje over få år og være selvforsterkende som i Stockholm. Derfor må en være på tå hev.

Rent demografisk er Sverige og Norge sammenlignbare land, og de benyttes ofte som sammenligningsland i sosiologiske studier. Vi får krysse fingrene for at "ta ondet ved roten-taktikken" fungerer i Norge.
                            KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Felt C
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2004
                              • 776

Rent demografisk er Sverige og Norge sammenlignbare land, og de benyttes ofte som sammenligningsland i sosiologiske studier. Vi får krysse fingrene for at "ta ondet ved roten-taktikken" fungerer i Norge.
                              Når det gjelder fotballvold kan vi ikke sammenlignes og det er det vi må forholde oss til her.
                              Den taktikken man brukte hos oss for noen år siden er tidenes største skivebom.Det er hvertfall helt sikkert.

Kommentar

• egil
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 1119

Når det gjelder fotballvold kan vi ikke sammenlignes og det er det vi må forholde oss til her.
                                Den taktikken man brukte hos oss for noen år siden er tidenes største skivebom.Det er hvertfall helt sikkert.
                                Jeg mener at Sverige er aktuelt sammenligningsland også når det gjelder fotballvold. Sverige har en gang i tiden også hatt en snill tribunekultur og har reltativt like demografiske forhold som Norge. Her kan vi således lære litt av hva Sverige har gjort feil de siste 10 årene.

Men vi får være enige om å være uenige.
                                KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Emil B
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2006
                                  • 5921

Var på Wisla Krakow match på søndag.

Kommentar

• *46*

Er det den nyeste stadion i Krakow? Den som er så sykt fin utvendig. Eller det er Cracovia som har den? Har sett begge utenfra og det var ikke lengre mellom dem enn at man fint så over til den andre stadion (mener jeg å huske).

Kommentar

• Felt C
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Mar 2004
                                      • 776

Opprinnelig skrevet av Macho-Morten

Er du fortsatt sikker på dette? Kanskje Skinke som var på NSA sitt møte i helga si noe om dette?

Kommentar

• Tony
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 4737

Er du fortsatt sikker på dette? Kanskje Skinke som var på NSA sitt møte i helga si noe om dette?
                                        Blir loven innført blir det etter alt å dømme folk som står på lista allerede. Polititet kan da ikke vente til en fight har vært før dem kan begynne å holde folk ute fra de forskjellige stedene det vil bli aktuelt
                                        Last edited by Tony; 29.02.2012, 11:57.

Kommentar

• Vestfold Kanaris
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Oct 2004
                                          • 4583

Jeg mener at Sverige er aktuelt sammenligningsland også når det gjelder fotballvold. Sverige har en gang i tiden også hatt en snill tribunekultur og har reltativt like demografiske forhold som Norge. Her kan vi således lære litt av hva Sverige har gjort feil de siste 10 årene.

Men vi får være enige om å være uenige.

Jeg synes du er helt ute og sykle her. Sverige er absolutt ikke sammenlignbart med Norge. I sverige har det vært bråk og slåssing rundt fotballmatcher i over 100 år. Fra 1906-1950 ble det registrert nærmere 200 "incidenter" med bråk mellom supportere i forbindelse med kamper. Dette er det som er registrert i media, det reelle tallet er nok høyere. På 50-60-tall roet det seg noe, før fotballrelatert bråk økte igjen på 60-70-tallet. Da var det inspirasjon fra andre sida av nordsjøen som satte fart i den "svenske scenen".

Kung Fotboll, av Torbjørn Andersson, anbefales for alle som vil vite mer om svensk fotballs historie.
                                          LOUD
                                          PROUD
                                          ULTRA

Kommentar

Working...