Supporterkultur/ukultur generelt
Collapse
X
-
NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.
Mvh
Mr.Jordbakke -
Interessant at det i fremtiden trolig vil bli politiet, og ikke klubbene, som utestenger casuals.
Det at Jan Bøhler (Ap) er for en sånn ordning, og er ivrig på at det blir lagt frem som lovforslag i løpet året, tyder på at dette vil bli virkeligheten fra sesongen 2013.
Ellers er det fordømt trist at det er LSK som nok en gang får negative oppslag pga. voldelige "supportere".KFL - medlem nr 23Kommentar
-
Men fortsatt er jeg redd for at de vil skjære alle alternative over en kam.At man like gjerne utestenger ikke-voldelige siden man har for lite begrep om hvem som er hva.
I disse arkivene vet jeg med sikkerhet at det fins flere aktive KFL`ere som har blitt arrestert for fotballbråk.Ikke organisert,men like fullt vold mot uskyldige i forbindelse med kamp.Da henger vel de i en tynn tråd også?Kommentar
-
Og hva i alle dager skulle du gjort her i livet hvis du ikke hadde dette å bry deg om?Kommentar
-
Du vet veldig godt at det er hva som skjer etter at loven eventuelt trer i kraft, som får konsekvenser for folk.Kommentar
-
Ja, det er positivt at det er en nedgang i antall episoder. Grunnen til at jeg bryr meg en del om dette er at det provoserer meg at noen så bevisst trekker klubben de sier de støtter ned i søla. Det er også viktig at en tar det onde med rota slik at det ikke utvikler seg som i f.eks Sverige.
Det at det er politiet som skal styre med dette, motvirker ihvertfall at klubbens folk blir utsatt for trusler.KFL - medlem nr 23Kommentar
-
Nei,jeg vet ikke det veldig godt.Dette var nytt for meg og jeg har da tydeligvis misforstått kraftig.Heldigvis.Kommentar
-
Det er grunnlovsfestet at ingen lover, regler, vedtak kan innføres med tilbakevirkende kraft så lenge det fører til skade for enkeltindivider, men i tilfeller der det er gunstig for enkeltindividene så har man mulighet for å innføre lover, regler og vedtak med tilbakevirkende kraft.Det er bedre å væra døv enn vålenga.Kommentar
-
Ja, det er positivt at det er en nedgang i antall episoder. Grunnen til at jeg bryr meg en del om dette er at det provoserer meg at noen så bevisst trekker klubben de sier de støtter ned i søla. Det er også viktig at en tar det onde med rota slik at det ikke utvikler seg som i f.eks Sverige.
Det at det er politiet som skal styre med dette, motvirker ihvertfall at klubbens folk blir utsatt for trusler.
Da er man i overkant pessimistisk.Vi har heldigvis en meget snill supporterkultur og da blir småepisoder blåst opp som det skulle vært verdenskrig.Kommentar
-
Denne linken til Sverige har jeg aldri skjønt.Supporterkulturen her til lands og Sverige er to vidt forskjellige ting.Helt fint at man er oppmerksom på eventuelle problemer,men ingen kan med hånden på hjertet si at man frykter svenske tilstander i Norge.
Da er man i overkant pessimistisk.Vi har heldigvis en meget snill supporterkultur og da blir småepisoder blåst opp som det skulle vært verdenskrig.
Selv er jeg vel enig med deg i at generelt sett så har vi en snill supporterkultur i Norge og svenske tilstander tror jeg heller ikke vi får, iallefall ikke på en god stund. Men i fotballen som alle andre steder har man rasshøl som trekker andre ned i søla, det er vel disse man vil ha bort fra tribunene.
Disse episodene du refererer til som småepisoder er i flere tilfeller rein vold og vold er kvalmt uansett hvor og i hvilken setting den utføres. I flere av tilfellene har jo uskyldige blitt rammet, det er heller ikke akseptabelt. Det samme gjelder anonyme trusler mot frivillige i klubben, det er feigt og tvers igjennom barnslig.Det er bedre å væra døv enn vålenga.Kommentar
-
Folk er vel redde for at dette bare er starten på full supporterapokalypse og man ønsker vel å kvelde ilden før den sprer seg. At enkelte tenker sånn skjønner jeg og har respekt for det.
Selv er jeg vel enig med deg i at generelt sett så har vi en snill supporterkultur i Norge og svenske tilstander tror jeg heller ikke vi får, iallefall ikke på en god stund. Men i fotballen som alle andre steder har man rasshøl som trekker andre ned i søla, det er vel disse man vil ha bort fra tribunene.
Disse episodene du refererer til som småepisoder er i flere tilfeller rein vold og vold er kvalmt uansett hvor og i hvilken setting den utføres. I flere av tilfellene har jo uskyldige blitt rammet, det er heller ikke akseptabelt. Det samme gjelder anonyme trusler mot frivillige i klubben, det er feigt og tvers igjennom barnslig.
Jeg er ikke helt uenig med deg,men der mye folk ferdes oppstår det vold.Det er utrolig lite vold på en fotballkamp i forhold til hvor mange folk som er tilstede.
Truslene som kom i forbindelse med KFL/alternative kunne det vært skrevet bok om.Det skal ikke skje og er patetisk,men nå gikk det begge veier.
Og flere av truslene var fabrikerte og hadde ikke rot i virkeligheten.Kommentar
-
Men det som er hovedproblemet og som forsterker alvorlighetsgraden for mange her er vel at volden i forbindelse med fotball ofte er organisert.
Jeg har ikke nok kjennskap til å argumentere hverken med eller mot deg her, jeg bare registrerer at det har forekommet trusler og at begge leire beskylder hverandre her. Trusler er feigt og barnslig uansett hvem som fremsetter disse.Det er bedre å væra døv enn vålenga.Kommentar
-
Denne linken til Sverige har jeg aldri skjønt.Supporterkulturen her til lands og Sverige er to vidt forskjellige ting.Helt fint at man er oppmerksom på eventuelle problemer,men ingen kan med hånden på hjertet si at man frykter svenske tilstander i Norge.
Da er man i overkant pessimistisk.Vi har heldigvis en meget snill supporterkultur og da blir småepisoder blåst opp som det skulle vært verdenskrig.
Meget mulig at det er i overkant pessimistisk å frykte svenske tilstander i Norge. Jeg er også enig i at vi har en snill supporterkultur i Norge per i dag.
Det skal allikevel ikke mye til for at en snill supporterkultur forvandler seg til noe annet. Det kan skje over få år og være selvforsterkende som i Stockholm. Derfor må en være på tå hev.
Rent demografisk er Sverige og Norge sammenlignbare land, og de benyttes ofte som sammenligningsland i sosiologiske studier. Vi får krysse fingrene for at "ta ondet ved roten-taktikken" fungerer i Norge.KFL - medlem nr 23Kommentar
-
Den taktikken man brukte hos oss for noen år siden er tidenes største skivebom.Det er hvertfall helt sikkert.Kommentar
-
Men vi får være enige om å være uenige.KFL - medlem nr 23Kommentar
-
Kommentar
-
Blir loven innført blir det etter alt å dømme folk som står på lista allerede. Polititet kan da ikke vente til en fight har vært før dem kan begynne å holde folk ute fra de forskjellige stedene det vil bli aktueltLast edited by Tony; 29.02.2012, 11:57.Kommentar
-
Jeg mener at Sverige er aktuelt sammenligningsland også når det gjelder fotballvold. Sverige har en gang i tiden også hatt en snill tribunekultur og har reltativt like demografiske forhold som Norge. Her kan vi således lære litt av hva Sverige har gjort feil de siste 10 årene.
Men vi får være enige om å være uenige.
Jeg synes du er helt ute og sykle her. Sverige er absolutt ikke sammenlignbart med Norge. I sverige har det vært bråk og slåssing rundt fotballmatcher i over 100 år. Fra 1906-1950 ble det registrert nærmere 200 "incidenter" med bråk mellom supportere i forbindelse med kamper. Dette er det som er registrert i media, det reelle tallet er nok høyere. På 50-60-tall roet det seg noe, før fotballrelatert bråk økte igjen på 60-70-tallet. Da var det inspirasjon fra andre sida av nordsjøen som satte fart i den "svenske scenen".
Kung Fotboll, av Torbjørn Andersson, anbefales for alle som vil vite mer om svensk fotballs historie.Kommentar
Kommentar