Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • *46*

Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
    I utgangspunktet er det vel arrangøren som er ansvarlig her?
    LSK har ansvar for at sine egne tilskuere ikke blusser. vif får bota når dem blusser på Åråsen. LSK får bota når dem blusser på bortebane.

Og ikke minst - et hvert individ har ansvar for seg selv og sine handlinger. Dette gjelder uansett hvor mange man er i flokk.

Kommentar

• joacim
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2009
      • 559

TIFOen vår var forresten utrolig kjedelig. Skuffende...
      Da er det i grunnen bare å stille opp, når vi trenger folk. engesjemanget er i bånn!
      Styremedlem 2016

Kommentar

• Stray Cat
        Moderator
        • Aug 2008
        • 5918

Hva skal man si da, sånn dagen derpå. Til Martin83: Det er ikke mulig, ut fra NFFs reglement, å samarbeide om lovlig blussing. Kun hjemmelaget kan søke om pyrotillatelse og det skal ethvert hjemmelag få slite med å få etter dette.

Selv synes jeg blussing kan være en bra stemningsskaper, såfremt det er safe. Det er jeg i tvil om det er, når man ser på hva som havner på banen. Ingenting skal kastes på matta fra tribunen. Ever! Og hva befinner seg mellom matta og den som kaster? Publikum.

Sliter mer med å se hva som er så bra med røyklegging av stadion og stopp av kamp. Jeg hadde blitt rasende om kampen hadde blitt avblåst på grunn av dette og det kunne den fint ha blitt. Lista ville vært høy for å gjøre det, siden det definitivt ville generert bråk, men man kan ikke true med kampstopp og unnlate å følge det opp.

Jeg er også mer enn spent på hva NFFs reaksjoner kommer til å bli. VIF har allerede et bøteniva på 80 000 før denne kampen. De vil få reaksjoner som mangler sidestykke etter å ha sluppet inn såpass mye pyro og at deres egne supportere brøt reglementet. Jeg vil anta at det skal markeres etter denne kampen og at LSK vil få ganske så solide bøter. Det er vel liten grunn til å tro at verken LSK eller det gjengse KFL-supporter vil måtte bidra til betalingen på noen måte, så jeg ser ingen grunn til å true med utmeldelse.

For øvrig er det jo interessant å se hvem som skal få definere hva som er supporterkultur. På bortekamper er alle avskygninger av supportere tilstede på samme tribune. Det blir ofte temmelig bra. Men her kolliderer også kulturene. De som mener at fotballen dør uten de ivrigste hevder sin rett til å uttrykke det ved bluss, blinkers og røyklegging. Men her står også de som mener at ungene skal kunne delta på årets viktigste kamp, uten å måtte vurdere risikonivået. Hvem av disse "eier" fotballen?

Hvis LSK bestemmer seg for å sette ned foten, er jeg redd det blir tynt med "de ivrigste" på Åråsen framover (uavhengig av tilhørighet, for de som føler seg støtt over at bare Ultras er hengt ut) og hva har vi oppnådd med det? Var det så kult at man vil se fotball på TV det nærmeste året?
        Last edited by Stray Cat; 12.11.2012, 12:12.
        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• OlaG
          Oversetterdrone
          Myklebust Light
          • May 2008
          • 924

Satt på Telenor øvre i går, omtrent på høyde med sekstenmeteren på halvdelen mot VG-svingen. Det største problemet for meg (som ikke var under tifoen, og dermed ikke plaget av eventuelt røykteppe var knallskuddene. De gir en uggen følelse av at ting er ute av kontroll, og at man ikke vet helt hva som foregår. Med eller uten unger.
          Røyken *så* kul ut, og de strobelampene er vel bare en kraftig lyspære med batteri? Røyk, flagg, blinking og et herlig massivt trøkk på synginga var fantastisk, og en stund så det ut som om ting bare skulle bli med det. Da hadde inngangen til kampen blitt helt perfekt, og for min del akkurat så hypa som det bør være i et derby. Med kraftige smell ble det i stedet bare et ekkelt kaos og en kjip angst for at noen skulle bli skada og/eller miste hørselen.

Og ja, å kaste ting inn på banen er bare.. teit. Det er ingen som ikke forstår hva konsekvensene av det blir.

Det er innmari kjipt å sitte og se på hva som skjer, og forstå at "faen, nå blir det problemer for klubben igjen". Forøvrig synes jeg politiet skal ha ros for å være oppegående nok til å ikke gå inn på tribunen før i pausen, i stedet for å ta konfrontasjonen når alle er fyra opp som verst. Om ikke annet.

Kommentar

• Roll75
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2007
            • 834

Opprinnelig skrevet av Martin83
            Vel, ikke alle som tar med kniv ut på byen bruker den (heldigvis). Selv om man har med utstyr så er det ikke gitt at man faktisk kommer til å bruke det, selv om sjansen er overveiende stor. Når de som hadde med utstyr så at vif blussa (lovlig eller ei) så var det en invitasjon til å bruke utstyret.

Poenget var imidlertid at man i en høyrisikokamp som dette kunne ha vært mer samkjørt på forhånd i bruk av bluss.
            Hvis slikt utstyr er ulovlig å bruke, hva skal man da med det? Å bringe dette med seg er jo å be om trøbbel!
            Last edited by Roll75; 12.11.2012, 14:43.

Kommentar

• Martin83
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2007
              • 794

Opprinnelig skrevet av Roll75
              Hvis slikt utstyr er ulovelig å bruke, hva skal man da med det? Å bringe dette med seg er jo å be om trøbbel!
              Dønn enig med deg. I en perfekt verden så ville alt slikt blitt stoppa i porten.

Men jeg har allikevel en tendens til å tro at det bor noe godt i alle mennesker. Når man har utstyret i hånda står man ovenfor et valg. Mange vil ikke være først og vegrer seg, men selv den snilleste gutten i klassen kan bli bitt av gjengsymtomet om noen allerede har begynt.

Kommentar

• Martin83
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2007
                • 794

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                Til Martin83: Det er ikke mulig, ut fra NFFs reglement, å samarbeide om lovlig blussing. Kun hjemmelaget kan søke om pyrotillatelse og det skal ethvert hjemmelag få slite med å få etter dette.
                Takk for verdifullt svar! Det var jeg ikke klar over. Mener allikevel at forbund, klubber og politi kunne gått sammen på forhånd. Kanskje hadde det vært smart å sagt til vif og klanen at i akkurat denne kampen er det ikke smart med bluss, men kom tilbake til kampen mot Sarpsborg 08?

Kommentar

• Kanariz
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2005
                  • 2507

Neste derby bør kanskje politiet ta seg av visiteringa. Jeg ble ikke visitert på vei inn, syns det var ganske merkelig. Men uansett, vært enkelt individ må stå for sine handlinger. Drit i om de tilhører KFL eller UFC, finn personene på bilder og gi de bota.

UFC er vel rundt 80 stk, og det var ikke 80 stk som lagde kvalm i går. Håper UFC og KFL kan gå sammen og finne de skyldige.

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                    Poll St. Ring
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Dec 2005
                    • 11796

Opprinnelig skrevet av joacim
                    Da er det i grunnen bare å stille opp, når vi trenger folk. engesjemanget er i bånn!
                    Enig i det. Har stilt opp økonomisk med SMS, men du skal lete lenge for å finne en mindre flink person med form og farge en meg.

Ellers la dere lista lovlig høyt i fjor

Jeg bidrar gjerne men det blir nok økonomisk og ikke praktisk. All kudos til dere som står på for TIFO-arbeidet.
                    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• Emil
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2005
                      • 306

Opprinnelig skrevet av *46*
                      Hvem belastes eventuelt poengtrekk?
                      Det blir deg, neste uke er du bare *43*. Har gått over uttalelsene fra NFF i media, ingenting tyder på at dette er noe som vil straffes med poengtrekk, og det var det vel heller ikke før kampen.

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av Emil
                        Har gått over uttalelsene fra NFF i media, ingenting tyder på at dette er noe som vil straffes med poengtrekk, og det var det vel heller ikke før kampen.
                        Håper du har rett, men jeg tar ikke noe for gitt med NFF.

Kommentar

• tonkro
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2009
                          • 354

Enig med andersmm, tviler på at det blir poengtrekk. Boten betaler jo også denne grupperingen selv, så bør ikke få noen store konsekvenser for oss.

Sånn ellers må jeg si at jeg er for pyro i mer organiserte former. Jeg storkoste meg på tribunen igår, og elsker at det er litt ekstra liv på disse kampene, men er selvfølgelig ikke for hærverk. Syns uansett dette har blitt sterkt overdrevet i media, og jeg merker det på dere som ikke var på kampen, at dere reagerer sterkere enn vi som faktisk var der og så dette med våre egne øyne. Det var virkelig ikke nødvendig med 50 politimenn og politihunder der, og jeg syns det er synd hvordan dette blir hauset opp til det ekstreme - det er nesten sånn at man ikke klarer å nyte seieren pga. all negativiteten. Nei, hva er det jeg sier - VI SLO søpla! Jeg er superhappy!

Kommentar

• Superstefan
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 2180

Fotograf Kreativ Kanaris

KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

Kommentar

• Stray Cat
                              Moderator
                              • Aug 2008
                              • 5918

Opprinnelig skrevet av Kanariz
                              Neste derby bør kanskje politiet ta seg av visiteringa. Jeg ble ikke visitert på vei inn, syns det var ganske merkelig. .
                              Hvis man skal ha bedre kontroll med hva som kommer inn på stadion, må alle finne seg i å bli befølt på edlere deler. Det tror jeg egentlig ikke at folk vil akseptere for å komme inn på en fotballkamp.
                              For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• Arind
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Mar 2006
                                • 459

Hoderystende og oppgitt leser jeg innlegg etter innlegg av idioter som forsvarer det å lage bråk på kamp.
                                Hvor faen har dere lært folkeskikk?
                                Har det mangla noe grunnleggende i oppdragelsen et sted, som tilsier at det skal være ok å banke opp noen andre fordi de holder med et annet lag, bedrive hærverk og skylde på politiet, eller bryte et forbud mot pyro og knall, fordi man selv syns det er stemningsskapende?
                                For meg høres dette bare ut som folk som er totalt blåst i hue, og ikke noe jeg ønsker å asosieres med i min klubb!

VIF er hatlag nr.1 og det har det alltid vært. Den følelsen har jeg hatt i 30 år, men det betyr da vel ikke at jeg banker dem opp for det?? Synge sanger, bannere, hetsing og skøyerstreker før kamp, er kult......ødeleggelser, lovbrudd og pøbeloppførsel er IKKE KULT! Det er forbudt og det hjelper ikke en dritt at noen pøkkhuer syns det burde være ok.....

Når sånt som dette her skjer, så assosieres det med klubben, i dette tilfellet LSK. Ønsker dere å ødelegge for klubben?
                                For en del år siden hadde søpla store problemer med pøbler i klanen, blant annet en del rasehat. Det tok grep og gjorde noe med det. Det må vi også gjøre skal vi komme ut av stempelet som "iddiotsuportere".
                                Disse som holder på å skaper et dålig omdømme for klubben, må vekk, og det må gjøre synlig for andre at klubben og Kanarifansen tar dette på alvor. Dere vet jo hvem disse er....steng dem ute og snu ryggen til dem!
                                Det er totalt uvesentlig om du mener pyro og slossing er stemingsskapende, for det er ikke lov og det skader oss alle! Er det så forbanna vanskelig å skjønne??

Hvor er fokus liksom......er ikke det et best mulig LSK?
                                Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

Kommentar

• Arind
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2006
                                  • 459

Opprinnelig skrevet av tonkro
                                  Enig med andersmm, tviler på at det blir poengtrekk. Boten betaler jo også denne grupperingen selv, så bør ikke få noen store konsekvenser for oss.

Sånn ellers må jeg si at jeg er for pyro i mer organiserte former. Jeg storkoste meg på tribunen igår, og elsker at det er litt ekstra liv på disse kampene, men er selvfølgelig ikke for hærverk. Syns uansett dette har blitt sterkt overdrevet i media, og jeg merker det på dere som ikke var på kampen, at dere reagerer sterkere enn vi som faktisk var der og så dette med våre egne øyne. Det var virkelig ikke nødvendig med 50 politimenn og politihunder der, og jeg syns det er synd hvordan dette blir hauset opp til det ekstreme - det er nesten sånn at man ikke klarer å nyte seieren pga. all negativiteten. Nei, hva er det jeg sier - VI SLO søpla! Jeg er superhappy!
                                  Det er del akkurat det som er poenget - pyro er kult det og stemningsskapende, men det er ikke lov! Fordi det ikke er lov, så kommer onkel P og griper inn. Det er her problemet er, de som ikke klarer å holde seg til det som er lov og ikke, uansett hvor kult man syns det er......
                                  Forøvrig var det dritdigg å slå søpla, og jeg har kosa meg på Twitter og Face fra i går kveld......
                                  Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

Kommentar

• Petter Ø
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3008

Enig i det. Har stilt opp økonomisk med SMS, men du skal lete lenge for å finne en mindre flink person med form og farge en meg.
                                    Det passer jo perfekt, for de som er ivrige på å sy og male blir fed up av å rydde og pakke ned flagg etter kamp blandt annet
                                    Petter Ø - Kreativ Kanaris
                                    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                                    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• Petter Ø
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3008

UKULTUR! nede til venstre
                                      Petter Ø - Kreativ Kanaris
                                      http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                                      Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• joacim
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2009
                                        • 559

Ellers la dere lista lovlig høyt i fjor

Jeg bidrar gjerne men det blir nok økonomisk og ikke praktisk. All kudos til dere som står på for TIFO-arbeidet.
                                        takk for ditt bidrag. alt teller. om det er SMS eller Pensel.

Kan dog forklare at det var meningen at vi skulle ha malt LILLESTRØM med en fet skrift over hele banneret som var i går, men vi hadde rett og slett ikke et stort nok lokale til å gjøre dette. hverken og streke opp eller male. kan forsikre deg om at planleggingen med dette blir bedre neste år
                                        Styremedlem 2016

Kommentar

• tonkro
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jan 2009
                                          • 354

Opprinnelig skrevet av Arind
                                          Hoderystende og oppgitt leser jeg innlegg etter innlegg av idioter som forsvarer det å lage bråk på kamp.
                                          Hvor faen har dere lært folkeskikk?
                                          Har det mangla noe grunnleggende i oppdragelsen et sted, som tilsier at det skal være ok å banke opp noen andre fordi de holder med et annet lag, bedrive hærverk og skylde på politiet, eller bryte et forbud mot pyro og knall, fordi man selv syns det er stemningsskapende?
                                          For meg høres dette bare ut som folk som er totalt blåst i hue, og ikke noe jeg ønsker å asosieres med i min klubb!

VIF er hatlag nr.1 og det har det alltid vært. Den følelsen har jeg hatt i 30 år, men det betyr da vel ikke at jeg banker dem opp for det?? Synge sanger, bannere, hetsing og skøyerstreker før kamp, er kult......ødeleggelser, lovbrudd og pøbeloppførsel er IKKE KULT! Det er forbudt og det hjelper ikke en dritt at noen pøkkhuer syns det burde være ok.....

Når sånt som dette her skjer, så assosieres det med klubben, i dette tilfellet LSK. Ønsker dere å ødelegge for klubben?
                                          For en del år siden hadde søpla store problemer med pøbler i klanen, blant annet en del rasehat. Det tok grep og gjorde noe med det. Det må vi også gjøre skal vi komme ut av stempelet som "iddiotsuportere".
                                          Disse som holder på å skaper et dålig omdømme for klubben, må vekk, og det må gjøre synlig for andre at klubben og Kanarifansen tar dette på alvor. Dere vet jo hvem disse er....steng dem ute og snu ryggen til dem!
                                          Det er totalt uvesentlig om du mener pyro og slossing er stemingsskapende, for det er ikke lov og det skader oss alle! Er det så forbanna vanskelig å skjønne??

Hvor er fokus liksom......er ikke det et best mulig LSK?
                                          Jeg har lest titalls innlegg her idag, og har ikke sett ett eneste innlegg som forsvarer bruk av vold. Og hvor har du fått det fra at det var slossing på stadion? Jeg var der, og så INGEN som sloss, og ingen som banket opp vif-supportere. Vær vennlig å send meg link på dette, for om det skjedde er det selvfølgelig uakseptabelt. Jeg så dog noen vif-supportere som prøvde å yppe med noen LSK-supportere på t-banen før kampen, men de fikk null respons, og ga seg ganske fort.

Kommentar

Working...