Til info så tar ikke den typen stoff som ble brukt i OHen fyr. Det er stoff spesiallaget for tribunebruk som inneholder brannhemmende middel. Tidligere sikkerhetsjef på Åråsen, Ronny Frilseth, trodde ikke på dette og sto en halvtime å prøvde å få fyr på det med lighter uten å lykkes. Hovedproblemet mitt med røyken under OHen var at ikke alle fra FuglaTifo som sto på VG øvre var inneforstått med at det skulle slippes ned til indre bane og ikke trekkes opp(eventuelt omvendt :P)
Supporterkultur/ukultur generelt
Collapse
X
-
Petter Ø - Kreativ Kanaris
http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401 -
Det er synd at lsk skal miste fremtidige supportere pga. noens elendige oppførsel. Mine barn får desvere ikke oppleve de morsomste kampene. Det som jeg satte stor pris på i min barndom, og som har gjort meg til en trofast lsk supporter.
Det virker som om de mest ihuga pyroteknikkerene, mener det var politet sin feil at uskylige ble utvist fra kampen. Ingen hadde blitt utvist hvis deres trofeller hadde oppført seg på kampen.
Dette opptrinnet skremmer nok vekk flere potensielle nye kfl medlemmer. Nå er det viktig at det kommer klare og tydelige meldinger raskt til media fra både kfl og lsk, hvis vi skal virke troverdige og seriøse.
Det ser ut til at de fleste på forumet utelukkende prøver å trekke fram og vri kommentarene (til spillere, trenere ol.) så de skal få en legtimeitet bak oppførselen til enkelte på kampen.
Jeg tolker de fleste kommentarene annerledes, men det er jo meg.Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................Kommentar
-
Det kan ikke være sånn at feltet er for noen, dere andre kan sitte "der borte"? KFL la til rette for at alle skulle komme inn på feltet, også familier:
Merker meg spesielt ett av hovedmålene for Trikoloren:Det var ikke min idé å dra med ungene på kamp, men jeg ble oppfordret av KFL til å mobilisere og få med flest mulig barn fra LSK UA. Når det ble satt opp egne familiebusser og laget et eget familiefelt i VG-svingen, trodde jeg det skulle være greit. Vi satte oss helt ytterst på dette feltet for å komme lengst mulig unna "faresonen", men det var ikke nok. Jeg har lært og lar barna være hjemme neste gang. Da er vel alle fornøyde?Kommentar
-
Tror du skal ha noen dommedagstanker om du tror på poengstraff. I så fall må dem dra med seg VIF samtidig, som har et overordnet ansvar for sikkerheten. Hadde dette skjedd på en flyplass hadde security'n blitt gått i sømmene og hoder hadde rullet. Når det er sagt, så er det ikke fritt frem når man først er forbi visiteringa(ikke store prosjektet akkurat). Saken må også ses i lys av at det faktisk er et derby. Dette hadde ikke skjedd på kamp mot Odd eller Sogndal. Som igjen stiller sikkerhetsrammen rundt kampen i et dårlig lys.
Nei, poengstraff kan jeg ikke se for meg. Men at noen har notert seg en rekordstor bot i LSKs historie skal en ikke se bortifra. Men så blir den bota betalt av disse også - slik som tidligere (etter hva jeg forstår på forumet). Seteknusinga er jo bare hærverk. Regner med at det blir bakt inn i bota. Selvom jeg ikke tror seteknusinga isolert er noen enorm sum. Matrialkostnaden per sete kan ikke være mer enn en 100-200 lapp.
Det som bør bekymre enhver kanarifugl er om dette får dominoeffekt på barnefamilier - som er den målgruppen som gir best inntjening for Sportsklubben. Det er i så fall direkte trist."Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
- Sitat Grusom BKommentar
-
Politifolkene som sto på tribunen rundt meg, oppførte seg eksemplarisk og fullstendig profesjonelt. Ingen kan ha noen innvendinger mot deres innsats.Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellumKommentar
-
Når det er sagt, så var det ikke bare seter som var ødelagt, det var hele rekker som var revet ut av festene sine i betongen. Tidligere år har det vært veldig tydelig at det har gått hardest for seg rundt en ikke navngitt gruppe, så også i år, men i tillegg var det betydelig flere ødelagte seter flere steder rundt omkring på tribunen. Tydelig ville tilstander på tribunen på søndag, generelt sett!Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!Kommentar
-
Av en eller annen grunn så skulle man tro setene var gullbelagt når man se hva de regner med at de koster pr. stk... Er nok ikke et ubetydelig overskudd som tilfaller Ullevaal Stadion AS hvert år på grunn av de skyhøye kravene deres!
Når det er sagt, så var det ikke bare seter som var ødelagt, det var hele rekker som var revet ut av festene sine i betongen. Tidligere år har det vært veldig tydelig at det har gått hardest for seg rundt en ikke navngitt gruppe, så også i år, men i tillegg var det betydelig flere ødelagte seter flere steder rundt omkring på tribunen. Tydelig ville tilstander på tribunen på søndag, generelt sett!
Med så mange bilder burde vandalistene være mulig å gjenkjenne.Kommentar
-
Vi har en 1 mnd gammel gutt.
Ikke sjangs i helvete at jeg tar med han på bortekamp verken når han er 3 eller 4 år. Da ville jeg iallfall satt meg på langsiden.
En kamp som dette kan være bra for barn, men ikke småunger.
På en søndag er det veluansett sendt for en 3-4 åringer å komme hjem i nitiden på kvelden ( medregnet busstur/biltur hjem etter kamp.
Historien sier jo at det er mye ekstra trøkk, politi og tifo/pyro på disse oppgjørene.
Dattera mi på 16 år syntes dette var den kuleste kampen hun hadde hvert på.
Men understreker at smell hærverk og kasting på banen ikke hører hjemme på en fotballkamp.Kommentar
-
Det er kanskje nytteløst å forsøke å få dette til å bli en meningsfylt diskusjon. Jeg er så naiv at jeg skriver et innlegg her likevel. Det gjør jeg fordi jeg elsker LSK, fordi jeg ønsker at flest mulig skal få gleden (?) av å oppleve det å være til stede på kamp og fordi jeg vet at klubben LSK er avhengig av langt flere tilskuere enn de har hatt de siste årene for å kunne forsette å prøve å bli et topplag igjen.
Noen titalls hardcore "fans" forsvarer at det settes i verk tiltak som gjør at en fotballkamp ligner mer på en krigssone enn noe man ønsker å ta med familien på. Er det dette lille mindretallet som skal sette dagsorden for hvordan det oppleves å gå på kamp for å se LSK?
Det brukes en lang rekke forskjellige bortforklaringer og en ansvarsfraskrivelse av en annen verden for å argumentere for at "det var jo ikke så ille". Politiet overreagerte, er en av dem. Ramovic støtter fansen, er en annen. Jeg oppfordrer dere som støtter den oppførselen vi så på søndag fra et lite mindretall til å stille dere selv spørsmålet: Ønsker dere at det skal være fritt frem i det norske samfunnet? Lovløse tilstander? Ønsker dere at enkeltpersoner eller en bitteliten gruppe skal kunne sette seg over det overveldende flertallet av befolkningen, fordi de "synes det er kult"?
Ramovic er en god keeper, og mange mener at keepere skal "være litt gale". Men hvis dere tenker dere om, ønsker dere at det skal bli tilstander som i flere land lenger syd og lenger øst i Europa, land som vi her i Norge som regel "ikke ønsker å sammenligne oss med"?
Det er meningsløst og uinteressant å diskutere "hvor ille" det var eller ikke var. Poenget er hva slags inntrykk slike scener gir de som sitter hjemme foran TV-skjermene. Jeg garanterer dere at det sitter tusenvis av mennesker som kunne tenke seg å betale for å gå og se favorittlaget sitt. Noen av dem har barn, noen til og med barnebarn.
Hva tenker de som forsvarer disse hendelsene om disse menneskene? Har de ingen rett til å kunne gå på fotballkamp uten å være redde for hva som kan skje? Mens de som forsvarer denne oppførselen har tatt seg til rette og satt seg over norsk lov og alminnelig rettsfølelse og bestemt dette?
Hva tenker de om det at LSK taper millioninntekter fordi altfor mange ikke tør å gå på kamp? Er det helt greit for dere? Er det å ønske klubben dere hevder dere støtter, det beste?
Eller er holdningen at de driter tynt i hvordan andre opplever dette og at klubben taper både omdømme og store penger, bare de selv har det "kult" og føler seg tøffe?
Det er holdninger og verdier dette dreier seg om. Det kan være lett å glemme dette i "kampens hete".
Hva slags holdninger har du?Elska þetta félagKommentar
-
To dager siden kamp. Fortsatt deilig følelse i kroppen. Hadde med en relativt hardcore IFK Gøteborgfan som skamroste stemningen. Han hadde dog ikke sett slike politireaksjoner tidligere.
Fra der jeg sto har jeg klart inntrykk av at politiet overreagerte. De skapte frykt, var hysteriske og inkompetente. Jeg var på dass under kampen og så (og snakket med et par av) supporterne som var lagt i håndjern. La det være klokkeklart;
En betydelig andel av disse var helt uskyldige. Jeg synes det er veldig kritikkverdig og klart frihetsberøvende at slikt skal skje i den ellers så naive rettsstaten Norge. Helt tydelig at noen hadde behov for "kamptrening" i kjølvannet av 22/07 kritikken.
Hvordan presse og omgivelser - og spesielt TV2 har dekket saken på er også hysterisk. Ja, det ser forjævli ut med 30 polit i hjelm og bikkjer. Men fjern politiet så ser det ikke styggere ut enn normalt. Det var politiet som gjorde det stygt, og da viser jeg til kasting og hærverk.
Jeg synes mye av kritikken mot disse ultrasene osv virker urettferdig.
Og til slutt, jeg har barn selv. Man tar da for faen ikke med unger midt i feltet på denne kampen. Da er du totalt idiot.Kommentar
-
Av ren nysgjerrighet, hvilke land ønsker vi å sammenligne oss med?Kommentar
-
En ting er tilskuere på stadion, men ønsker sponsorene å assosiere seg med dette? LSK har et renome/omdømme ovenfor sine sponsorer å ta vare på. Det er totaløkonomiens bilde - sponsorer og tilskuere.
Dere som setter deres egen fornøyelse foran klubben med stolknusing, Finlandshetter og ulovlig pyrotekniske midler - tenker dere i det hele tatt på konsekvenser eller er det bare egen selvtilfredstillelse som betyr noe? Det er ikke bare ei bot for pyro og regning på stoler som er resultatet. Derimot tror jeg dere har trøbbel med å se de konsekvensene. Man kan kanskje si det slik at på søndag var det 1 % som ødela for de siste 99 %?
Bare se på oppslagene i avisene nå om dagen! Greit at enkelte ting er blåst litt ut av proposisjoner, men det bryr ikke menige mann i gata seg om. Dem tar det for det som står på trykk. Skadene er skjedd - skal mye til for å rette det opp nå.Kommentar
-
Jeg savner at noen peker fingeren på hva som skal gjøres for å unngå slike scener ved en senere anledning. For å la det være sagt, så gjorde politiet noen merkelige valg denne kvelden. Men å peke på valgene politi og media gjør som en årsak hjelper sånn omtrent midt på ryggen...
I en sammenhengskjede ser jeg på det som komplett idiotisk å reise inn til byen å kjøre fotballvorspiel foran en derbykamp. Mye mer av fokuset i diskusjonen bør ligge her! Med lærdommen som burde vært tatt av Nadderud i mai vil jeg trekke det så langt som å kalle valget utilgivelig. Nøyaktig hvilke som var med på turen har andre bedre oversikt over enn meg, men det skulle forundre meg stort om ikke de som kastet inn på banen er blant disse. Med tanke på såpass stupide valg blir jeg ikke forundret over at politiet gikk over i en helt annen beredsskapsmodus. Men derfra igjen er jeg enig i at mange av valgene de gjorde ble overkill.Kommentar
-
Dere som setter deres egen fornøyelse foran klubben med stolknusing, Finlandshetter og ulovlig pyrotekniske midler - tenker dere i det hele tatt på konsekvenser eller er det bare egen selvtilfredstillelse som betyr noe? Det er ikke bare ei bot for pyro og regning på stoler som er resultatet. Derimot tror jeg dere har trøbbel med å se de konsekvensene. Man kan kanskje si det slik at på søndag var det 1 % som ødela for de siste 99 %?
"– Forskning viser at frontallappen i hjernen hos gutter ikke er ferdig utviklet før de er mellom 23 og 25 år. Hos jenter er den tidligere utviklet, forklarer Kjell Seim.
Frontallappen er den delen av hjernen som blant annet tenker konsekvenser og har med følelser å gjøre."
Kommentar
-
Var det blussing i VG-svingen i det hele tatt? Ikke som jeg så ihvertfall.
Røykbombene burde man uansett ha ventet med til banneret var borte/i ferd med å bli fjernet.
Hadde man ventet litt med å tenne de, samt unngått knallskudd, hærværk, og å kaste ting inn på banen, så hadde vi sittet igjen med en svært positiv opplevelse.
Dessverre drukner det, og en meget god kamp av laget, i tankeløse handlinger utført av et fåtall.Knurr...Kommentar
-
Kommentar
-
Ganske utrolig at du klarer å legge skylda på politiet for kastingen og hærverket. Du er ikke lett å ta på alvor.Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellumKommentar
Kommentar