Jeg så 1 bluss på stadion. Og det ble fyrt av etter kampen, øverst ved vipen bak klumpen når spillerne var borte hos oss og feira.
Supporterkultur/ukultur generelt
Collapse
X
-
Jeg håper du legger merke til at jeg setter utsagnet i anførselstegn, og at jeg dermed ikke trekker frem navngitte land! Denne formuleringen brukes ofte for å vise til forhold eller tilstander, uten å trekke frem eller henge ut enkeltland.
Vi kan vel være enige om at Norge fortsatt er et forholdsvis rolig land, sammenlignet med en del andre land hvor det oftere utarter til voldsomheter når større menneskemengder samles. Jeg håper de aller fleste som bor i Norge ønsker at det fortsatt skal være slik.Elska þetta félagKommentar
-
Jeg ser at jeg var for krass i kommentarene, og at jeg kunne vært mer nyansert.
Med "inkompetete" mente jeg fordi det ble tatt ut for mange uskyldige - slik jeg opplevde det. Med "hysteriske" så sikter jeg til bruk av hjelmer, bikkjer og for mange politibetjenter. Ikke at betjentene var hysteriske, men at aksjonens dimensjon var overdimensjonert. Sånt skaper frykt og kan ofte føre til mer aggresiv adferd. Vi er vel alle enige om at dette var uvanlig sterk kost sammenlignet med tidligere fotballkamper?
Hærverk kan ikke forsvares. Kasting, uansett hva, er helt uakseptabelt. Det mest negative jeg vil trekke frem er bruk av maske og ansiktstildekking. Dette et så sterkt visuelt og skaper frykt og vemmelig følelse.
Jeg står for at politiet overreagerte, og jeg tror at vi ikke hadde diskutert dette i dag om politiet hadde hatt en normal tilnærming til denne fotballkampenKommentar
-
Lurer på hva du legger i begrepet "inkompetent". Politiet oppførte seg plettfritt der de med god grunn kunne vadet inn og trukket idiotene som knuste seter og kastet ting inn på banen, ned fra tribunen etter nesehårene. Politiet jeg så med egne øyne, var så langt unna å være hysteriske som det er mulig å komme. De var rolige, disiplinerte og behersket, og gjorde en kjempeinnsats.
Ganske utrolig at du klarer å legge skylda på politiet for kastingen og hærverket. Du er ikke lett å ta på alvor.Kommentar
-
Jeg håper du legger merke til at jeg setter utsagnet i anførselstegn, og at jeg dermed ikke trekker frem navngitte land! Denne formuleringen brukes ofte for å vise til forhold eller tilstander, uten å trekke frem eller henge ut enkeltland.
Vi kan vel være enige om at Norge fortsatt er et forholdsvis rolig land, sammenlignet med en del andre land hvor det oftere utarter til voldsomheter når større menneskemengder samles. Jeg håper de aller fleste som bor i Norge ønsker at det fortsatt skal være slik.Kommentar
-
de involverte må skjønne at dette gikk skikkelig til helvete og kan få alvorlige konsekvenser for klubben. Hvis de ikke tar dette til seg er vi ille ute.
Man kan skylde på politi for å overreagere og pressen for å overdramatisere, men det er totalt uvesentlig - dette er slik saken blir presentert og fremstår som sannheten for folk flest.Kommentar
-
Det eneste som hjelper er strengere "straffer" for de som ikke kan oppføre seg. Hvis man vet at man blir utestengt fra tribunene i 5 år, så er det ikke så mange som kaster og blusser. De som ødelegger for resten MÅ vekk! De som sitter inne med info om noen som ødelegger for resten, som ikke blir fanget opp, bør ta bladet fra munnen.Kommentar
-
Irriterende å tenke på at dersom de få personene ikke hadde kastet ting på banen eller hatt med seg knallskudd, så hadde forumet vært preget av hyllest istedenfor krise. Bare gul røyk og bluss etter kampen hadde fått gode tilbakemeldinger, bortsett fra de som er motstander av pyro generelt. Bluss er gøy når man vinner.A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.
Twitter-brukerKommentar
-
Fint at Ultras får sagt sin side av saken, men jeg som står litt utafor lurer på hvor den interne justisen i Ultras er (gjelder egentlig også i kanarifansen).
Sitat:
"Folk hadde fått beskjed om at pyroen ikke skulle kastes ut på banen og at man ikke skulle bruke bangers. Dessverre var det flere som både fyrte opp bangers og kastet pyro på banen både fra vår del av tribunen og fra der "vanlige LSK supportere" stod og dette tar vi selvfølgelig avstand fra. "
Hvorfor slås ikke sånt ned på internt (stopp det, rist i dem, frys de ut, gjør hva som trengs), når alle vet at dette er ødeleggende for hele gruppa? Detta er vel inspirert av ultrasen i Italia, der får du juling hvis du ikke synger. Jeg sier ikke at dere skal gå så langt, men å stille krav til hverandre må da være mulig. Hvis sånt ikke stoppes, så får man en shitstorm etterpå, det er jo ikke vanskelig å skjønne.Kommentar
-
Kommentar
-
KFL skylder på ULTRAS, KFL tar selvkritikk for at egne har vært involvert. Ultras sier alt var avklart med KFL (unntakk smellere og kasting på banen)...
Faen det graves jo bare ett større og større hull for hver dag. Her må ansvarsfraskrivelse erstattes med rydding i egne rekker.
Man skal ikke undervurdere eksempelets makt, mange "vanlige supportere" som ultras kaller dem syns sikkert dette var kult og gjør det samme igjen hvis det ikke kommer klart frem at slik skal det ikke være.Kommentar
-
Kommentar
-
Jeg har noen tanker om hvordan det kan være mulig å skape stemning gjennom kontrollert bruk av pyroteknikk, og samtidig sørge for at også de som av forskjellige grunner ikke vil stå midt oppi lysshowet og røyken kan gå trygt på kamp.
Hvis NFF inntar en annen holdning til pyro, og åpner for en balanse ved at også bortelaget kan bruke det, tror jeg det kan være mulig å få til noe!
Hvis NFF neste år, i stedet for å fordømme og ta avstand fra nærmest enhver bruk av pyro, var dristige og innovative nok til å gjøre et forsøk, kunne det være spennende hvis man kunne ha noen få nøytrale personer som var ansvarlige for pyroen på begge sider, sammen med supporterne! Kanskje til og med den utskjelte purken burde være representert for å dempe de som eventuelt var i ferd med å ta litt for mye av? Begge lag måtte få like muligheter mht størrelse og omfang, kanskje kunne man til og med tenke seg en slags "pyro-dialog" lagene imellom? Dette krever selvsagt stor disiplin og selvjustis innad i begge lags supportergrupperinger, og det krever et tett samarbeid mellom klubb/supportere/NFF og klubbene imellom.
'
Hvis man samtidig hadde vært veldig tydelige med informasjon på forhånd og ved/på stadion, slik at de med barn og de som av andre grunner ikke ønsker å være midt i begivenhetenes sentrum, kunne få oppleve kampen på en trygg del av tribunen, ville det vært fantastisk.
Pyro skaper en spesiell stemning og atmosfære og jeg tror mange (de fleste?) vil synes det er positivt, hvis de føler en tiltro til at dette er under kontroll. Jeg tror også at de (antageligvis) veldig få som eventuelt først og fremst er ute etter å lage bråk og gjøre hærverk da lettere vil bli isolert.
Naivt? Kanskje!
Verdt å diskutere? Så absolutt!Elska þetta félagKommentar
-
Det er vel ikke bare NFF som er problemet, det er vel en generelt problemstilling at man ikke får lov til å bruke slike ting hvor og når man vil. Man må vel ha med brannvesen på laget, ha skikkelige rutiner som kvalitetsikres og kontrolleres jevnlig. Ihvertfall slik jeg har forstått det, at det kreves en helvetes med mye arbeid og organisering for å få lov å ha litt kontrollert pyro, det vil uansett aldri bli lov å fyre det opp midt inne i folkemassen.Kommentar
-
Det er vel ikke bare NFF som er problemet, det er vel en generelt problemstilling at man ikke får lov til å bruke slike ting hvor og når man vil. Man må vel ha med brannvesen på laget, ha skikkelige rutiner som kvalitetsikres og kontrolleres jevnlig. Ihvertfall slik jeg har forstått det, at det kreves en helvetes med mye arbeid og organisering for å få lov å ha litt kontrollert pyro, det vil uansett aldri bli lov å fyre det opp midt inne i folkemassen.Elska þetta félagKommentar
-
En spørsmål til UFC.
Fikk høre fra en bekjent som står sammen med dere at dere skulle på Pøb i Oslo SENTRUM før vif kampen.
Hvor mange av dere skjønner da at faren for bråk er meget stor.
Allerede da fortalte jeg at det ville bli bråk. Det var det første som slo meg når han sa det.
Hvorfor drar dere til Oslo opp mot 100 stykker når alle med normal IQ skjønnner at det blir bråk.
Bare å se tilbake på Stabæk kampen.
Bare lurer på HVA argumentene deres er.
Lufta er for alle osv, holder ikke som argument.Kommentar
Kommentar