Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4737

I motsetning til LSKs mediesjef som går ut og kaller oss ville dyr, LSKs sikkerhetssjef som sier at vi har skylden for røykbombene og kanari fansen som legger all skylda på oss kort tid etter kampen så har vi ventet til røyken har lagt seg og alkoholen har gått ut av kroppen før vi kommer med vår versjon av søndagen.

Vi startet dagen med samling på pub i Oslo sentrum kl 13. Når politiet ankommer puben ca 40 min senere så er vi ca 100 mann på plass. Vi har en ryddig dialog med politiet og får beskjed om at hvis vi forlater puben så er vi fritt vilt både for politiet og for enga supportere og de vil vite når og hvordan vi kommer oss opp til stadion og vi gir beskjed om at vi skal ta tbanen kl 16.30.

Rundt kl 15.30 kommer det ca 25 enga supportere fra tbanen og havner i slosskamp med politiet. Det er denne episoden som det ble laget en mediesak ut av. 4 av disse kommer seg igjen forbi politisperringene og opp til puben. Da ble det kastet litt gjenstander frem og tilbake før politiet hadde fått fjernet de fra området. Etter dette slår politiet jernring rundt uteserveringa på puben og beordrer folk inn på puben. Der fortsetter oppladningen til kampen med øl og sang.

Når det nærmer seg avreise fra puben får vi beskjed om at vi ikke får lov til å ta tbanen og politiet ordner med busser til oss. Dette tar ganske lang tid og vi ankommer ikke stadion før kl 17.45. Inne på stadion blir det som avtalt med kfl og andre LSK supportere fyrt opp røykbomber, wroclaws og blinkere. Folk hadde fått beskjed om at pyroen ikke skulle kastes ut på banen og at man ikke skulle bruke bangers. Dessverre var det flere som både fyrte opp bangers og kastet pyro på banen både fra vår del av tribunen og fra der "vanlige LSK supportere" stod og dette tar vi selvfølgelig avstand fra.

Etter matchen tok vi bussene hjem igjen til Lillestrøm og feiret seieren på Republic og Martins sammen med andre LSK supportere.

Etter kampen har det vært mange reaksjoner fra både media og andre LSK supportere. Felles for alle er at de uttaler seg om ting de ikke har greie på. Vi stiller oss veldig undrende til at LSKs sikkerhetssjef og LSKs mediesjef går ut så bastant som de gjør og legger all skylden på oss. Vi er også veldig skuffet over at KFL velger å dolke oss i ryggen å legge all skyld over på oss og i tillegg gå ut i media å kritisere oss. Vi har hatt dialog i hele år og samarbeidet tidvis bra på tribunen og har bidratt med å få til en tifo mot Vålerenga.

Pyroen på Søndag var planlagt med KFL akkurat på samme måte som den var før Vålerenga matchen ifjor. Hvorfor de velger å late som det ikke er tilfellet stiller vi oss veldig kritisk til og håper de tar til fornuften og skjønner at det beste for Lillestrøms supporterkultur er at vi supportere må samarbeide å stå sammen istedenfor å benytte enhver anledning til å prøve å henge oss ut som bråkmakere. Vi elsker klubben like mye som alle andre LSK supportere, at folk er skeptiske til mye av våre meninger og handlinger respekterer vi, men måten man har håndtert dette på er under enhver kritikk. At Kanari-fansens leder misliker oss sterkt er en dårlig bevart hemmelighet og vi sender neppe julekort til han i år vi heller, men som leder av en supporterklubb så burde han holde seg for god til å stå på tv2 nyhetene i beste sendetid å komme med usannheter om medsupportere.

I tillegg er vi meget skuffa over at LSK sin sikkerhetssjef kommer bort til vår forsanger mens kampen er utsatt og sier: Hvis dette fører til poengtrekk og nedrykk vet du hvem vi vil skylde på.

Ultras Felt C Lillestrøm

-Vi har ikke tilknytting til det kriminelle miljøet: http://www.tv2.no/sport/fotball/ultr...r-3923274.html

Kommentar

• A.Bilet
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2005
      • 808

Opprinnelig skrevet av *46*
      Jeg er generell motstander at pyro og bluss - rett og slett pga ulovligheten. Ønsker ikke bluss når man vinner heller, men det er ved seier jeg er nærmest å like bluss. Det ser bra ut, men fortsatt ikke lovlig og gir bøter.
      Jeg tar argumentet ditt og skjønner hvorfor du er motstander. At det er ulovlig og gir bøter er selvfølgelig ikke bra for hverken oss eller klubben. I noen tilfeller er jeg likevel positiv. Forrige gang (?) vi blusset og hadde innsamlingsaksjon synes jeg det var bra. Bluss/gul røyk gir en spesiell atmosfære, gir tifoen noe ekstra og gir meg gåsehud.
      A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

Twitter-bruker

Kommentar

• Roll75
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2007
        • 834

Snekre opp noe på indre bane da som kan stå der og som fyres uten at tilskuerene gjør noe fra eller til. Kan vel sikker være litt heftig dette også, selv om ikke folk kan bli skada og noen pyroglade slipper å ta med fyr

Kommentar

• Kay
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2004
          • 763

Opprinnelig skrevet av A.Bilet
          Jeg tar argumentet ditt og skjønner hvorfor du er motstander. At det er ulovlig og gir bøter er selvfølgelig ikke bra for hverken oss eller klubben. I noen tilfeller er jeg likevel positiv. Forrige gang (?) vi blusset og hadde innsamlingsaksjon synes jeg det var bra. Bluss/gul røyk gir en spesiell atmosfære, gir tifoen noe ekstra og gir meg gåsehud.
          Minnes det endte med avis oppslag om folk til sykehus osv... masse diskusjoner på forum osv... Vil kalle det alt annet enn bra.

Kommentar

• A.Bilet
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2005
            • 808

Opprinnelig skrevet av Kay
            Minnes det endte med avis oppslag om folk til sykehos osv... masse diskusjoner på forum osv... Vil kalle det alt annet enn bra.
            Beklager, det husket jeg ikke. Du har selvfølgelig helt rett hvis folk ble skadet. Men det var egentlig ikke poenget mitt. Mente bare måten det ble gjort på rundt. Med enighet mellom KFL og UFC, samt tydelighet i hvordan bota ble håndtert.
            A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

Twitter-bruker

Kommentar

• Petter Ø
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3008

Tony har et godt poeng i at ting ofte burde roe seg før man går ut med noe som helst. Men husk at det er adskillig lettere for en uoversiktelig kompisgjeng som ufc enn for lsk og kfl. Er helt enig i at hoder ikke må kappes før man har oversikt over situasjonen.

Men om dette skal roe seg er miljøet ufc er en del av nødt til å ta et bittelite snev av selvkritikk. Både lsk og kfl kommer sikkert til å måtte ta masse. ufc++ har vist til gangs at de nekter å i det hele tatt smake kamel uansett hvor fint den blir delt opp og dandert
              Petter Ø - Kreativ Kanaris
              http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
              Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• Johnny Sack
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Jun 2007
                • 127

Blitt spredd mye dritt fra mange kanter de siste dagene. Utrolig å se hvor lite konstruktivt å brøle i affekt på forum og på FB fører med seg. Mange som har gått over streken og mye dumt som har blitt gjort i forbindelse med kampen. Knuse seter, slossing og slikt er ting jeg tipper 99% av LSK´s supportere vil til livs, men én ting er jeg veldig glad for: vi har et supportermiljø i Lillestrøm som syder av egenart sett i norsk sammenheng. Vi har et supportermiljø som tør å gjøre noe annet enn resten av Norge. INGEN andre norske supportere kan pr dags dato måle seg med det jeg så på Ullevål på søndag. Fy faen for et trøkk og fy faen for en stolthet jeg kjente da det ble hoppet, trommet, sunget, blinket og røyklagt i klubbens farger før og under kampen. Jeg vet det er en hårfin grense fra at det skal koke og være forsvarlig galskap på tribunen, til at det bikker over for folk med for mye promille.
                Jeg ønsker bare å komme med en svær tommel opp til både Kanarifans, Ultras og alle andre "vanlige supportere" som bidro til at kampen ble årets kuleste opplevelse på mange mange år. Håper klubben og alle andre kritikere klarer å se verdien i det LSK har på supportersiden også i tillegg til alt de vil forby...for det er ganske unikt. Det døveste jeg veit er fans som Tornekrattet, Isberget og Oddrane som fortsatt fremstår som i 1991 med sine syltynne sangrepertoar og nada preg på tribunen. Midt i all det kjipe som har skjedd; det skjedde også jævlig mye bra!
                Hilsen sittende supporter.

Kommentar

• Kay
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 763

Opprinnelig skrevet av A.Bilet
                  Beklager, det husket jeg ikke. Du har selvfølgelig helt rett hvis folk ble skadet. Men det var egentlig ikke poenget mitt. Mente bare måten det ble gjort på rundt. Med enighet mellom KFL og UFC, samt tydelighet i hvordan bota ble håndtert.
                  Litt for å være kverrulant, men hvis man planlegger kriminaliteten på forhånd, hvordan den da skal gjennomføres og finansieres, blir det ikke da organisert kriminalitet ?

Kommentar

• A.Bilet
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2005
                    • 808

Litt for å være kverrulant, men hvis man planlegger kriminaliteten på forhånd, hvordan den da skal gjennomføres og finansieres, blir det ikke da organisert kriminalitet ?
                    Hehe. Jeg mener det er litt voldsomt å kalle det kriminalitet i denne sammenhengen. Skal man følge det resonnementet bedriver også KFL organisert kriminalitet. Uansett har jeg lite gode svar å gi deg.

Må legge til at jeg ikke har noen tilknytning til UFC så jeg kan bare si min egen mening. I mine øyne de har fått litt merkelig behandling etter enkelte episoder.

Twitter-bruker

Kommentar

• Tony
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 4737

Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                      Men om dette skal roe seg er miljøet ufc er en del av nødt til å ta et bittelite snev av selvkritikk. Både lsk og kfl kommer sikkert til å måtte ta masse. ufc++ har vist til gangs at de nekter å i det hele tatt smake kamel uansett hvor fint den blir delt opp og dandert
                      Vi tar selvkritikk vi på at det kom bangers også fra oss pluss at det ble kasta røyk inn på banen. Men UFC alene skal ikke ha ansvaret for disse to tinga slik det har kommet frem i media

Hva mer vil du at vi skal ta selvkritikk på?

Angående Osloturen var dette det flertallet ville og da ble det slik.

Kommentar

• Martin83
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2007
                        • 794

Opprinnelig skrevet av Tony
                        Vi startet dagen med samling på pub i Oslo sentrum...
                        Takk for fyldig redgjørelse.

Har dog noen spørsmål:
                        1. Var UFC i kontakt med LSK før kampen og fortalte om ønsket bruk av pyro? Hvis nei, hvorfor ikke?
                        2. Var UFC i kontakt med NFF før kampen og fortalte om ønsket bruk av pyro? Hvis nei, hvorfor ikke?
                        3. Var UFC i kontakt med politiet før kampen og fortalte om ønsket bruk av pyro? Hvis nei, hvorfor ikke?
                        4. Tenkte UFC over at det kom til å være barn tilstede på feltet? Gitt KFLs forhåndsinfo (trikoloren)?
                        5. Tar UFC klar kritikk på opplegget som ble kjørt på søndag?
                        6. Respekterer UFC lover og regler?

Kommentar

• Fuglefar
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Aug 2006
                          • 202

Opprinnelig skrevet av Serbern
                          Av ren nysgjerrighet, hvilke land ønsker vi å sammenligne oss med?
                          Hva med Norge?
                          Kan jo skape noe som de ikke har andre steder.
                          Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

Kommentar

• Serbern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 5496

Siden KFL tydeligvis har vært med på dette kan du jo stille samme spørsmålene til dem? Jeg er uenig i en del av tingene UFC gjør, men jeg syns de får unødvendig mye pepper for pyroen på søndag!

Kommentar

• Tony
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 4737

Opprinnelig skrevet av Martin83
                              Takk for fyldig redgjørelse.

Har dog noen spørsmål:
                              1. Var UFC i kontakt med LSK før kampen og fortalte om ønsket bruk av pyro? Hvis nei, hvorfor ikke?
                              2. Var UFC i kontakt med NFF før kampen og fortalte om ønsket bruk av pyro? Hvis nei, hvorfor ikke?
                              3. Var UFC i kontakt med politiet før kampen og fortalte om ønsket bruk av pyro? Hvis nei, hvorfor ikke?
                              4. Tenkte UFC over at det kom til å være barn tilstede på feltet? Gitt KFLs forhåndsinfo (trikoloren)?
                              5. Tar UFC klar kritikk på opplegget som ble kjørt på søndag?
                              6. Respekterer UFC lover og regler?

1. UFC og KFL var ikke i kontakt med LSK om pyro før kampen
                              2. Nei. Bortelaget får ikke lov til å ha pyro godkjent av NFF. Kun hjemmelaget
                              3. Som svar på 1 og 2
                              4. Ja. Derfor vi i samarbeid med KFL endret plassering fra høyresiden til venstresiden av stemnigsfeltet
                              5. Ja. Når det gjelder bangers og at ting ble kasta på banen. Men igjen, det var ikke bare oss
                              6. Ja

Nå har jeg ett spørsmål til deg:

Kan du neste det gang det blir litt trøkk rundt tribunelivet i Lillestrøm vente med å anklage noen før du vet alt hva som har skjedd?

Kommentar

• Kay
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2004
                                • 763

Hvis det stemmer som UFC skriver at dette var avklart med KFL (KFL har innrømmet at enkelte var med på dette utover UFC) Så er det veldig dårlig av KFL, også må man jo som utenforstående spørre seg om KFL "offisielt" har vært med på dette, eller om bare enkelte kfl medlemmer (ufc wannabe's) kastet seg på det som skjedde.

Jeg syns det er utrolig dårlig av KFL å legge all skyld på UFC og samtidig kriminalisere dem, men på en annen side så liker jeg ikke offer rollen som UFC påtar seg heller.

Egentlig fremstår det bare som unskyldninger, skitkasting og ingen som tar ansvar. UFC sier de "gav beskjed om å ikke bruke knallerter og kaste ting på banen" desverre ble det gjordt, hva skjer med de som gjorde det ? I en så liten gruppe burde det være en enkel sak å identifisere syndere. Hva gjør KFL med de involverte, regner med at med sånne ivrige og flinke fotografer vi har så burde man kunne identifisere folk. Ingen liker angivere, men her er det snakk om å ta ett problem ved roten før det er for sent.

Kommentar

• Kay
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jan 2004
                                  • 763

Tony, du er en oppegående fyr, men ser du at du motsier deg selv slik som du har svart ?

Kommentar

• Tony
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 4737

Tony, du er en oppegående fyr, men ser du at du motsier deg selv slik som du har svart ?
                                    På hvilken måte? Mulig jeg kan bli flinkere til å formulere om det er mine eller gruppa sine meninger. Det lange innlegget jeg skrev på forrige side var UFC sin redegjørelse som lgger ute på Facebook siden og på hjemmesiden

Angående det med hvem som kasta ut på banen: Skulle gjerne likt å visst det selv så man kunne prata med dem. Men det kommer ingenting ut av filmen og min plassering så jeg det ikke pga. for mye røyk

Kommentar

• Martin83
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2007
                                      • 794

Opprinnelig skrevet av Serbern
                                      Siden KFL tydeligvis har vært med på dette kan du jo stille samme spørsmålene til dem? Jeg er uenig i en del av tingene UFC gjør, men jeg syns de får unødvendig mye pepper for pyroen på søndag!
                                      Det er jeg enig i, men KFL-styret sier de ikke sto bak dette. Da må jeg vite nøyaktig hvem av medlemmene som var med på dealen, og det blir litt vanskelig for meg å finne ut av.

Kommentar

• Tony
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 4737

Opprinnelig skrevet av Martin83
                                        Det er jeg enig i, men KFL-styret sier de ikke sto bak dette. Da må jeg vite nøyaktig hvem av medlemmene som var med på dealen, og det blir litt vanskelig for meg å finne ut av.
                                        KFL-styret sier dem er for pyro, men kan ikke stå ansvarlig for et ulovlig pyroshow. Men mange høyt oppe i KFL systemet kan drive med pyro selvom man ikke sitter i styret.

Noe navn vil du nok aldri få på et forum

Kommentar

• Kay
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jan 2004
                                          • 763

Opprinnelig skrevet av Tony
                                          På hvilken måte? Mulig jeg kan bli flinkere til å formulere om det er mine eller gruppa sine meninger.
                                          Du svarer jo at det ikke er lov for bortelag å ha pyro, også avslutter du med å svare at dere respekterer lover å regler.
                                          Det blir jo litt motstridende. Det er jo åpenbart her at dere (og enkelte kfl medlemmer) ikke har respektert lover og regler.

Er vel ingen som forventer en gapestokk blandt de involverte her på forumet, men at gruppen UFC og KFL reagerer ovenfor de involverte i motsettning til å beskytte dem slik som vi har sett tidligere.

Kommentar

Working...