Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Slakter Fjes
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2006
    • 288

Opprinnelig skrevet av Trondeo
    Jeg var der også. Har på ingen måte inntrykk av at det var den mynten som utløste slåsskampen. De drittungene fra VIF som stod på perrongen der var ikke ute etter annet enn bråk og de gikk lettere uprovosert til angrep på 4 securitasvakter som kom ned til dem. Dette hadde ingen sammenheng med mynten som kom over. De ble nok bare "sure" på vaktene som kom og ønsket derfor en liten fight.
    Jeg var også der, og skulle med samme bane mot Storo som de som bestemte seg for å slåss med vekterne. Etter blussing og påfølgende sanger om å voldta Torgeir Bjarmann og Frode Kippe, var det minst en mann i sporet og det jeg oppfattet som truende adferd rettet mot alle i gult og sort. Samtidig som banen var på vei inn kom det et gjeng vektere løpende. Agendaen var åpenbart å hindre de å gå på, og det var det som utløste slåssingen. Virket som minst én av vekterne fikk seg en skikkelig trøkk inn i murveggen.

Etter min mening var dette det absolutt mest alvorlige som hendte på Ullevaal på søndag.
    "And I never thought this life was possible.
    You're the yellow bird that I've been waiting for."
    Bright Eyes - Poison Oak

Kommentar

• LOLfan92
      Juniormedlem
      Ferskenpels
      • Mar 2012
      • 1

Opprinnelig skrevet av KEBABavSVIN
      Det var heller ingen sammenstøt mellom Vålerenga- og Lillestrømsupportere, slik artikkelen antyder.
      Enig.

Jeg var selv på stasjonen på samme perrong som disse "supporterne" (jeg sto helt på andre ende av perrongen, altså sånn at jeg kunne gå på de bakerste vognene). Etter kamp skulle jeg ta t-banen hjem (retning Storo), men i det jeg gikk over brua så dro den ene linjen jeg kunne ta (tror det var linje 4), så jeg måtte da vente på at linje 5 skulle komme. Etter at linje 3 hadde vært innom stasjonen så fyrte disse VIF supporterne opp et bengalsk lys (nødbluss/sterkt rødt lys) (som ble kastet ut i sporet mens det fremdeles lyste kraftig) og begynte å synge groteske sanger. Ut i fra der jeg sto kunne jeg hverken se eller høre noen LSK supportere og jeg skjønner ikke helt hvordan Aftenposten har fått til den vinklingen. Uansett, etter kort tid kom det vakter (både de som hadde stått på brua og på den andre perrongen) og prøvde å roe ned situasjonen. Litt etter kom T-banen og jeg gikk inn og satt meg, men banen ville ikke gå. Etter en stund tittet jeg ut av døra for å se hva som skjedde, da så jeg politi (mest sannsynlig den samme gjengen som vi hadde på tribunen), men denne gangen med skjold. Etter en lite stund til kunne endelig banen gå igjen.

Jeg nevner igjen, jeg kunne ikke fra mitt ståsted se at LSK supportere provoserte denne gjengen, eller var med på dette bråket i det hele tatt.

Kommentar

• Xavi
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2008
        • 1275

Sto på perrongen mot blindern og de VIF fansene slutta å synge så fort de merka at LSK folka som sto der ikke lot seg provosere. De lagde i hvertfall ingen lyd inne i T-banen da den kjørte til sentrum. Mye drittunger, ikke akkurat den mest truende gjengen. Trur de fort skjønte at de var i mindretall inne i T-banevogna.

Dessuten flott å se at ingen LSK fans lot seg provosere til slosskamp, var åpenbart det de ville.
        Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
        Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• FUGlinho
          KFL styremedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 2454

Opprinnelig skrevet av jeykey
          Nei, poengstraff kan jeg ikke se for meg. Men at noen har notert seg en rekordstor bot i LSKs historie skal en ikke se bortifra. Men så blir den bota betalt av disse også - slik som tidligere (etter hva jeg forstår på forumet). Seteknusinga er jo bare hærverk. Regner med at det blir bakt inn i bota. Selvom jeg ikke tror seteknusinga isolert er noen enorm sum. Matrialkostnaden per sete kan ikke være mer enn en 100-200 lapp.
          Den blir mest sannsynlig ikke bakt inn i bota da bot for pyro kommer fra NFF og regning på seter kommer fra vif, via ullevaal.

Mitt tips er at setene blir MINST like dyr som bota fra nff. Vi telte 83 seter på ullevaal rett etter kampen, har i etterkant hørt at tallet fra ullevaal nå er 110. Man kan fort regne en 500-1000 kr pr.sete, dette av tidligere erfaringer.
          Kim
          Styremedlem KFL

Kommentar

• FUGlinho
            KFL styremedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 2454

Opprinnelig skrevet av Kay
            Hvis det stemmer som UFC skriver at dette var avklart med KFL (KFL har innrømmet at enkelte var med på dette utover UFC) Så er det veldig dårlig av KFL, også må man jo som utenforstående spørre seg om KFL "offisielt" har vært med på dette, eller om bare enkelte kfl medlemmer (ufc wannabe's) kastet seg på det som skjedde.

Jeg syns det er utrolig dårlig av KFL å legge all skyld på UFC og samtidig kriminalisere dem, men på en annen side så liker jeg ikke offer rollen som UFC påtar seg heller
            Det var enkeltmedlemmer av KFL, og ikke noe fra KFL offisielt.

Syns forresten setningen din med "enkelte kfl medlemmer (ufc wannabes)" er utrolig merkelig, og viser at du ikke har veldig stor peiling på ting du uttaler deg om.
            Kim
            Styremedlem KFL

Kommentar

• FUGlinho
              KFL styremedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 2454

Opprinnelig skrevet av Martin83
              1./2./3. Kan man tenke seg at LSK, NFF og politiet ville vært litt mer forberedt hvis man sa i fra? Og at deres reaksjoner ville vært anderledes?
              På generelt grunnlag: Hvis du skal rane en bank, og sier ifra til banken og politi på forhånd. Hva tror du da ville skjedd? De ville gjort alt de kunne for å stoppe det...
              Kim
              Styremedlem KFL

Kommentar

• Simeone
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2008
                • 761

Sånn som jeg leser det her inne jeg tror de aller, aller fleste egentlig er ganske enige.

1. Det skulle aldri ha vært noe pyro på banen
                2. Det skulle aldri ha bli brukt bangers
                3. Det er plass til unger på banen, men det kan være smart å trekke ut på siden da derbykamper er mye mer intensive

Dette bør være ting alle kan samles om og da tror jeg også at alle hadde fått en bedre opplevelse.

Synes forøvrig det er synd at noen nesten håper på at klubben skal få poengtrekk så de kan få trumfet igjennom sine meninger om god supporterkultur. Kampene skal avgjøres på banen og selvom jeg avskyr apene og alt de står for mener jeg det er et tap for norsk fotball fordi deres fans har brukt mange bluss. Det er i min verden en skandale.
                Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                para gritarle a la FIFA:
                ¡Que ellos son el gran ladrón!

Kommentar

• Kay
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 763

Opprinnelig skrevet av FUGlinho

Syns forresten setningen din med "enkelte kfl medlemmer (ufc wannabes)" er utrolig merkelig, og viser at du ikke har veldig stor peiling på ting du uttaler deg om.
                  Når jeg leser det nå ser jeg nok at det skulle vært ett ? inni parantesen der, om det gjør settningen mindre merkelig for deg vet jeg ikke. KFL gikk først ut og la all skyld på UFC, før de i ettertid har innrømmet at KFL medlemmer var involvert. Videre er det vel ikke offentlig redegjordt for hva som skjedde fra KFL sin side.

Og nei jeg har ingen indre kjennskap til hva som er avtalt på forhånd og hva som har skjedd, her skrives og sies det forskjellige ting fra alle kanter. Anse heller mine kommentarer som hvordan dette oppfattes "utenifra". Og det jeg uttaler meg om er hva jeg opplevde søndag kveld krydret med offentlig tilgjengelig informasjon som har dukket opp i ettertid, det er mine meninger og de har jeg jeg stor peiling på

Og når jeg skriver UFC wannabe's så henviser jeg til det jeg har nevt tidligere med eksempelets makt.

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av Simeone
                    Sånn som jeg leser det her inne jeg tror de aller, aller fleste egentlig er ganske enige.

3. Det er plass til unger på banen, men det kan være smart å trekke ut på siden da derbykamper er mye mer intensive

Dette bør være ting alle kan samles om og da tror jeg også at alle hadde fått en bedre opplevelse.

Synes forøvrig det er synd at noen nesten håper på at klubben skal få poengtrekk så de kan få trumfet igjennom sine meninger om god supporterkultur. Kampene skal avgjøres på banen og selvom jeg avskyr apene og alt de står for mener jeg det er et tap for norsk fotball fordi deres fans har brukt mange bluss. Det er i min verden en skandale.
                    Ja, vi er nok enige i det de aller fleste. Og hva det gjelder barn, så var det jo lagt opp til de ute på kanten - så det kunne ikke vært gjort spesielt annerledes?

Hva som er god supporterkultur, er det nok veldig mange meninger. Så lenge det er bra liv og innenfor lovens bokstav er jeg stråleldene fornøyd. Skal jeg skyte inn med noe jeg personlig har veldig sansen for, så er det to-stangs og store tifo'er ( hjelpestikker-tifoen er en høydare for min del). Nyter hvert minutt på Åråsen med utsikt mot feltet og synes det er strålende å se på. Når "det lov å la seg fiste" ble rulla ned og Eggen satte ræva til, var bare helt suverent!

For tredje dagen på rad, er det "skandaleoppslag" med LSK som en av partene i suppa. I dag pga vorspiel i Oslo før helgens derby. Man kan vel konkludere med at det var særdeles lite lurt å legge til Oslo, med mindre man ønsker bråk.

Kommentar

• Kay
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2004
                      • 763

Opprinnelig skrevet av ULTRASFELTC.NET
                      Vi er også veldig skuffet over at KFL velger å dolke oss i ryggen å legge all skyld over på oss og i tillegg gå ut i media å kritisere oss.

Opprinnelig skrevet av ULTRASFELTC.NET
                      Pyroen på Søndag var planlagt med KFL akkurat på samme måte som den var før Vålerenga matchen ifjor.

Kanskje KFL Styret også burde komme med en offisiell uttalelse om hva som skjedde ?

Kommentar

• Leif A
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 3962

Opprinnelig skrevet av Simeone

Hvis du slenger på et fjerde pkt:
                        4. Det skulle ikke ha blitt begått hærverk.

så er vi nok helt i mål
                        Knurr...

Kommentar

• Arind
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Mar 2006
                          • 459

Jeg har fortsatt ikke sett noen med baller nok til å stå fram og ta ansvar for det som skjedde. De aller fleste er vel enige om at mye burde vært ugjort her.....vorspiel i Oslo, bluss, knallerter, hærping. Ingen tar ansvar....UFC som gruppe sier "det var ikke bare oss", ......og de utenfor UFC som var med, dekker seg bak at det er UFC som får skylda.

Det som blir å skje er jo at politiet identifiserer hver enkelt og påtaler vedkommende. Dette har blitt dratt litt lenger enn bare barnslige rampestreker, og kommer til å svi. Verken klubben eller supporterene vinner på dette.
                          Last edited by Arind; 13.11.2012, 22:24.
                          Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

Kommentar

• FUGlinho
                            KFL styremedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 2454

Når jeg leser det nå ser jeg nok at det skulle vært ett ? inni parantesen der, om det gjør settningen mindre merkelig for deg vet jeg ikke. KFL gikk først ut og la all skyld på UFC, før de i ettertid har innrømmet at KFL medlemmer var involvert. Videre er det vel ikke offentlig redegjordt for hva som skjedde fra KFL sin side.

Og nei jeg har ingen indre kjennskap til hva som er avtalt på forhånd og hva som har skjedd, her skrives og sies det forskjellige ting fra alle kanter. Anse heller mine kommentarer som hvordan dette oppfattes "utenifra". Og det jeg uttaler meg om er hva jeg opplevde søndag kveld krydret med offentlig tilgjengelig informasjon som har dukket opp i ettertid, det er mine meninger og de har jeg jeg stor peiling på

Og når jeg skriver UFC wannabe's så henviser jeg til det jeg har nevt tidligere med eksempelets makt.
                            Jeg tolket setningen din som at kfl medlemmer som bruker pyro er ufc wannabes, det som var merkelig for meg.
                            Kim
                            Styremedlem KFL

Kommentar

• skotten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 1794

Opprinnelig skrevet av Arind
                              De aller fleste er vel enige om at mye burde vært ugjort her.....vorspiel i Oslo
                              Hjelper lite om de fleste av oss er enige i at dette er idiotisk hvis ingen av de som faktisk tar det valget sier seg enig, eller sier noe om saken i det hele tatt. For meg er alle de punktene alle skåler for her vel og bra, men totalt underordnet sammenlignet med å reise inn i en stor gruppe for å "kose" seg i byen før kamp!

Kommentar

• Rønnern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6690

Kanskje KFL Styret også burde komme med en offisiell uttalelse om hva som skjedde ?
                                Uttalelsene til lederen rett etter kampen, viser vel bare at KFLs styre ikke var informert over det som skulle skje på tribunen. Han ble nok like overrasket som de fleste andre av oss når det viste seg at dette ikke var et stunt som bare involverte medlemmer i UFC, men også gjengse KFL-medlemmer.
                                Mvh Ronnie "The Runner"
                                LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Jaren-kanari
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Mar 2004
                                  • 185

Syns for min del at det som skjedde på stadion var kult. Hadde med guttungen og han syns det var storslagent. Vi sto rett over UFC og bivånet det hele. Som nevnt tidligere er det synd noen begynte å kaste ut på matta - unødvendig og dumt! Men enda verre er det med den provoseringen det ligger i å legge vorsen i Oslo som alternativ gruppe/gjeng. Tenker at dette bare kan eskalere til mer bråk og tull i vår egen by, med tanke på peanøtthjernene i Disko med følge. Skulle ikke forundre meg om vi får besøk under avsluttninga neste helg. Slike provokasjoner må vel responderes på i følge den alternative tribunekulturens kotymer, eller tar jeg feil??? Skulle ikke forundre meg om vålerengas alternative heller prioriterer hevnaksjoner i Lillestrøm fremfor å følge søplas kamp om 8.plassen i Stavanger. Dette kan da følgelig gå ut over folk som ikke hadde noe med episodene søndag å gjøre og det ville vært tragisk!!!
                                  Jaren-kanari
                                  Fugla tar gull, fugla tar gullet i år !!

Kommentar

• skotten
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 1794

Opprinnelig skrevet av Jaren-kanari
                                    Dette kan da følgelig gå ut over folk som ikke hadde noe med episodene søndag å gjøre og det ville vært tragisk!!!
                                    Skal ikke uttale meg om mulighet for hevnaksjoner, men hvis så skjer er det like tragisk om det går ut over de som hadde noe med episodene å gjøre som hvilke som helst andre...

Kommentar

• DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 4263

Opprinnelig skrevet av skotten
                                      Hjelper lite om de fleste av oss er enige i at dette er idiotisk hvis ingen av de som faktisk tar det valget sier seg enig, eller sier noe om saken i det hele tatt. For meg er alle de punktene alle skåler for her vel og bra, men totalt underordnet sammenlignet med å reise inn i en stor gruppe for å "kose" seg i byen før kamp!
                                      Det var en som skrev at det var "flertallet" som ville reise til Oslo. Ja, da så...
                                      Elska þetta félag

Kommentar

• Jaren-kanari
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Mar 2004
                                        • 185

Opprinnelig skrevet av skotten
                                        Skal ikke uttale meg om mulighet for hevnaksjoner, men hvis så skjer er det like tragisk om det går ut over de som hadde noe med episodene å gjøre som hvilke som helst andre...
                                        Joa, selvfølgelig! Likevel kan en på en måte si dem får det de ba om. Tror du ikke de visste at dette ville provosere vif's casualmiljø? Man høster som regel som man sår. Vil likevel understreke at jeg ikke på noen måte håper at dette skjer...
                                        Jaren-kanari
                                        Fugla tar gull, fugla tar gullet i år !!

Kommentar

• Martin83
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Aug 2007
                                          • 794

På generelt grunnlag: Hvis du skal rane en bank, og sier ifra til banken og politi på forhånd. Hva tror du da ville skjedd? De ville gjort alt de kunne for å stoppe det...
                                          Ser poenget ditt og ser at det ville vært vanskelig å få noe igjennom. Men tar man et slikt initiativ så viser man klar vilje til samarbeid og til å gå de rette veiene for å få tillatelse. Da er det lettere å få tillatelse i det lange løp.

Kommentar

Working...