Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kay
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 763

Opprinnelig skrevet av Rønnern
    Uttalelsene til lederen rett etter kampen, viser vel bare at KFLs styre ikke var informert over det som skulle skje på tribunen. Han ble nok like overrasket som de fleste andre av oss når det viste seg at dette ikke var et stunt som bare involverte medlemmer i UFC, men også gjengse KFL-medlemmer.
    Uttalelsene til KFL Leder rett etter kamp velger jeg å ikke vektlegge altfor mye, for meg fremstår de mer som noe som ble sagt i affekt mens man var presset opp i ett hjørne av journalister.

Kommentar

• Rønnern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6690

Opprinnelig skrevet av Kay
      Uttalelsene til KFL Leder rett etter kamp velger jeg å ikke vektlegge altfor mye, for meg fremstår de mer som noe som ble sagt i affekt mens man var presset opp i ett hjørne av journalister.
      Tja, jeg vet at han ikke visste. Ferdig snakket!
      Mvh Ronnie "The Runner"
      LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Kay
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2004
        • 763

Tja, jeg vet at han ikke visste. Ferdig snakket!
        Ok, han visste ikke, UFC lyver. Men hva gjør man med saken ? UFC har jo klart å få bra pressedekning med TV2 sporten og nettaviser. Hvor er KFL, på tide å sette skapet på plass !?!

Det er relativt grove anklager som blir sendt i begge rettninger her.

Kommentar

• Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

Ok, han visste ikke, UFC lyver.
          UFC lyver ikke, regner med at når de skriver avtalt med KFL, så mener de folk i KFL og ikke styret i KFL.
          UFC er ikke de eneste som ønsker pyro på tribunen, her er det rørende enighet mellom mange forskjellige LSK-supportere.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Kay
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jan 2004
            • 763

UFC lyver ikke, regner med at når de skriver avtalt med KFL, så mener de folk i KFL og ikke styret i KFL.
            Har du lest redegjørelsen dems ? Med dine ord må den da tolkes som en salig miks av ansvarsfraskrivelse og forsøk på å skape forvirring og splittelse.

Kommentar

• antikris
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 520

For å sette ting i perspektiv: Vi pissa på enga, vi pissa på klanen. Alt annet er samma faen. KFL tåler såpass, ellers hadde vi ikke vært norges beste.

Kommentar

• Stray Cat
                Moderator
                • Aug 2008
                • 5918

Har du lest redegjørelsen dems ? Med dine ord må den da tolkes som en salig miks av ansvarsfraskrivelse og forsøk på å skape forvirring og splittelse.
                Trekk pusten nå Kay og ta deg femminutt fra forumet. Mens adrenalinet går ned kan du benytte tida til å lese på nytt hva Kenneth og UFC har uttalt. Det er ikke noe motstridende der. KFL-lederen var overbevise om at KFLmedlemmer ikke var involvert. Derfor uttalte han seg som han gjorde. Siden UFC ikke syntes det var festlig å ta hele trøkket alene, gjorde de oppmerksom på at enkeltmedlemmer i KFL også var med på stuntet. Da skjønner du vel delvis at disse ikke hadde tatt seg en tur til styret først og informert dem om hva som var planlagt.
                For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• Xavi
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2008
                  • 1275

Blir for teit å klage på de gutta som valgte å ta vorspielet i byen. Oslo er en stor by, og de skal være fullt mulig for LSK fans å sette seg ned på en nøytral pub.

Det var klansaper som oppsøkte de på pub'n, ikke andre veien. Nå fikk politiet hverfall bedre oversikt over de som bare er ute etter bråk fra VIF sin side. De visste sikkert om mange fra før, men bare bra at de blir tatt igjen. De beste ville vært om de sendte liste med de som ble tatt på der videre til VIF, så de kan evt utestenge de fra framtidige kamper.

Samme hvis det hadde skjedd i Lillestrøm og LSK fans hadde søkt etter VIF folk på pub. Men nå er Lillestrøm sentrum betydlig mindre så vanskelig å sammenligne.

Kan også legge til at mange av de som dro forventet sikkert en reaksjon, men poenget er at det er mange LSK fans i Oslo, og det skal være mulig for de å ta noen pils på en nøytral pub før kampen, uten å måtte dra til Lillestrøm.

Den gjengen fra VIF som oppsøkte bråk er den virkelige kreftsvulsten blant norske fotballsupportere.
                  Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                  Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• Trondeo
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2005
                    • 3062

I ei pressemelding frå Tornekrattet-styret trekkjer leiar Eva-Brit Mauseth seg frå alle styreverv med umiddelbar verknad. Grunnen skal vere dei kontroversielle utsegnene kring eiga fyllekøyring.

Hele Norges fyllekjører Eva-Brit trekker seg som Tornekrattetleder. Det må vel være et lite steg i riktig retning for supportermiljøet der oppe.

Kommentar

• Kay
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2004
                      • 763

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                      Trekk pusten nå Kay og ta deg femminutt fra forumet. Mens adrenalinet går ned kan du benytte tida til å lese på nytt hva Kenneth og UFC har uttalt. Det er ikke noe motstridende der. KFL-lederen var overbevise om at KFLmedlemmer ikke var involvert. Derfor uttalte han seg som han gjorde. Siden UFC ikke syntes det var festlig å ta hele trøkket alene, gjorde de oppmerksom på at enkeltmedlemmer i KFL også var med på stuntet. Da skjønner du vel delvis at disse ikke hadde tatt seg en tur til styret først og informert dem om hva som var planlagt.
                      Takk for den, pulsen og adrenalinet er sånn passe

Det er mulig man ser ting slik man ønsker det, men jeg mener nå da fortsatt at UFC sin ordlegging gir ett annet bilde av saken. For meg fremstår deres versjon som om at KFL ledelsen hadde full kjennskap til det som skulle skje.

Vi er også veldig skuffet over at KFL velger å dolke oss i ryggen å legge all skyld over på oss og i tillegg gå ut i media å kritisere oss. Vi har hatt dialog i hele år og samarbeidet tidvis bra på tribunen og har bidratt med å få til en tifo mot Vålerenga.

Pyroen på Søndag var planlagt med KFL akkurat på samme måte som den var før Vålerenga matchen ifjor. Hvorfor de velger å late som det ikke er tilfellet stiller vi oss veldig kritisk til og håper de tar til fornuften og skjønner at det beste for Lillestrøms supporterkultur er at vi supportere må samarbeide å stå sammen istedenfor å benytte enhver anledning til å prøve å henge oss ut som bråkmakere.

Her omtaler de først KFL styret/ledelse som "KFL" hvor de er missfornøyd med å bli dolket i rykket, senere henviser de igjen til "KFL" når de snakker om samarbeide og planlegging av pyro bruk. At de her i ene tilfelle snakker om styret/ledelsen for så å begrense omfanget til noen enkeltmedlemmer i neste settning.... Det skillet klarte ikke jeg å plukke opp før det blir poengtert her på forumet.

Må tro hvordan TV2s lesere tolker det ?

Kommentar

• FUGlinho
                        KFL styremedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 2454

Takk for den, pulsen og adrenalinet er sånn passe

Det er mulig man ser ting slik man ønsker det, men jeg mener nå da fortsatt at UFC sin ordlegging gir ett annet bilde av saken. For meg fremstår deres versjon som om at KFL ledelsen hadde full kjennskap til det som skulle skje.

Her omtaler de først KFL styret/ledelse som "KFL" hvor de er missfornøyd med å bli dolket i rykket, senere henviser de igjen til "KFL" når de snakker om samarbeide og planlegging av pyro bruk. At de her i ene tilfelle snakker om styret/ledelsen for så å begrense omfanget til noen enkeltmedlemmer i neste settning.... Det skillet klarte ikke jeg å plukke opp før det blir poengtert her på forumet.

Må tro hvordan TV2s lesere tolker det ?
                        Styret i KFL samarbeidet IKKE med UFC om pyro. Enkeltmedlemmer i KFL gjorde det.

Klart nok?
                        Kim
                        Styremedlem KFL

Kommentar

• Kay
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2004
                          • 763

Opprinnelig skrevet av FUGlinho
                          Styret i KFL samarbeidet IKKE med UFC om pyro. Enkeltmedlemmer i KFL gjorde det.

Klart nok?
                          Du/dere missforstår poenget!?, jeg prøver ikke å beskylde styret i KFL for dette. Jeg prøver å poengtere at slik UFC fremlegger saken så fremstår det som om KFL styret var involvert. (ihvertfall for meg) Og det er jo ikke heldig når UFC har fått planta det på TV2.

Kommentar

• skotten
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 1794

Opprinnelig skrevet av Xavi
                            Blir for teit å klage på de gutta som valgte å ta vorspielet i byen. Oslo er en stor by, og de skal være fullt mulig for LSK fans å sette seg ned på en nøytral pub.
                            Her stemmer verken kart, terreng eller virkelighet. Eller så er det i beste fall så naivt at det lukter søtt. Oslo er større enn Lillestrøm og det er ikke mindre ansamlinger av Oslo Kanaris på Wembley eller andre plasser vi sikter til her. I dette tilfelle drar UFC m/venner ca 100 stykker innover til en pub med nær tilknytning til t-baneknutepunktene i sentrum. Jeg anser det som naivt å kjøpe noen annen begrunnelse for valget enn å sette seg ut som åte og vente på "moroa". Og i hvertfall vil politiet som forhindret alvorlige slåsskamper ha fått sitt påskudd for å bytte ut lue med hjelm - og senke toleranseterskelen for å gå til aksjoner inne på stadion betraktelig.

Og som ikke det er nok er vi nå på vei inn i kjernen i hva som forårsaket det som ventet på stadion. Men det er vel behageligere å diskutere hvem som har banget, blusset og blinket...

Å "kose seg" på nøytral pub kjøper ikke jeg som hensikt...

Kommentar

• Fugl1120
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 3528

Denne diskusjonen sklir jo fullstendig ut. Utgangspunktet må i det minste være å diskutere epler og epler, ikke epler og pærer. I det ene øyeblikket diskuterer med røykbomber og bluss, mens man i neste innlegg snakker om at siste taler er dust som støtter vold.

Jeg kan ikke lese noe sted de siste 20 sidene at noen støtter voldsscenene man opplevde i Oslo på søndag. Dette være UFC eller KFL. Man kan argumentere for at det kanskje ikke var det lureste å reise til Oslo for å ta vorspielet der og jeg vet heller ingen ting om dette var noe VIF-supporterne ble tipset om. Jeg mener likevel det er rimelig stor forskjell på å drikke øl på pub og oppføre seg mer eller mindre normalt med lettere provosering og det å gå til fysisk angrep på andre mennesker. Man snakker om at barn og voksne skal kunne føle seg trygge på fotballkamp; burde ikke supportere kunne føle seg trygge på at de kan ta en øl eller tre i motstanderbyen uten å frykte for at de blir angrepet? Jo, UFC burde vite (og visste sikkert) bedre, på samme måte burde kanskje småbarnsforeldrene vite bedre enn å plassere seg rett ved den mest "hardcore" delen av feltet. Nok om det, alle er motstandere av slåssing og all informasjon som har kommet fram i media tyder vel på at det er VIF-supportere og ikke LSK-supportere som er innblandet i dette, derfor er det vel ingen grunn til å henge seg opp i dette?

Det er heller ingen som støtter hærverk på tribunen. Dette er en uting man burde ta et oppgjør med, men dette gjelder hverken UFC som gruppe eller KFL spesielt, men samtlige som er på match. Selv sto jeg godt plassert bakerst mellom forsangerfeltet og familiefeltet. I dette området var det mange mennesker som sto på setene og dette medfører som regel noen ødelagte seter. Det er dog liten uenighet rundt dette og derfor heller ikke verdt å bruke mye energi på å diskutere.

Når det gjelder å kaste bluss på banen og bruk av knallerter er også samtlige enige i at dette var dumt.

Hva er man så uenig i? Jo, bruk av pyro og røykbomber. På den ene siden kan man argumentere for at dette er ulovlig og at man derfor burde la være. På den andre siden kan man argumentere for at dersom ingen kjemper for saken vil man aldri kunne oppleve dette på norske tribuner. Spør du meg er det håpløst at regelverket skal være så strengt når det gjelder pyro og røykbomber. Jeg synes det kommer fram mange fornuftige argumenter rundt pyro i debatten, blant annet at nettopp det at det er ulovlig trigger folk til å ha promille for å tørre og fyre dem opp og ikke minst kitte dem fra seg før noen ser hvem som holder dem. I organiserte former hvor folk kan gjøre dette i edru tilstand er ikke disse blussene spesielt farlige og dersom man ikke liker dem er det ikke verre enn å stille seg litt unna midten. Det samme gjelder røykbomber, med unntak av litt dårlig pust en kortere periode tar ingen skade av dette. Det skaper bare en vanvittig mye kulere stemning og ramme rundt kampen enn dersom man skal bruke Oddrane som foregangsfigurer for kult tribuneliv.

Jeg mener det er bra og positivt at LSKs supportere kjemper for at supporterne skal kunne bidra til å skape kule rammer rundt kampene. TV2 bruker selv bilder fra kamper der LSK-supportere har brukt bluss på tribunen for å promotere norsk fotball, for så i neste omgang å dømme dette nord og ne. Ja, media har makt på den vanlige mannen i gata, men det er også de som er misfornøyde som roper høyest. Personlig har jeg snakket med mange etter match som var storfornøyd med showet, selv om vi var enige om at enkelte ting ikke gikk helt som planlagt. Dette må man ta lærdom av og unngå neste gang. Noen er nødt til å gå foran for at man skal fire på rammene, én dag ender vi kanskje opp som i England hvor man er nødt til å sitte under kamp dersom ingen er villige til å kjempe for supporterne og supporterliv.

Avslutningsvis synes jeg også det er festlig å følge folks formuleringer her på forumet. Det har kommet fram at både KFL og UFC-medlemmer har deltatt i søndagens TIFO-prosjekt. Mens UFC som gruppe trekkes over én kam, er man opptatt av å fremheve at det er "enkeltpersoner i KFL" fra KFLs side. Come on, KFL må ta ansvar for sine medlemmer på samme måte som UFC må ta ansvar for sine. Nå har det kommet fram at ingen LSK-supportere har vært involvert i slåssing og lignende som tross alt er det desidert verste, da får man tørre å stå for at man kjørte et pyro-show som ikke var 100% vellykka, men som ærlig talt ikke er verdens undergang. Om UFC er en gjeng organiserte kriminelle eller ikke veit jeg ikke stort om, men det er hvert fall ingen ting fra søndagens opptreden som tyder på at de er noe bedre eller verre enn alle andre som deltok. Jeg har registrert at det kun er UFC som tar ansvar for at en eventuell bot vil bli betalt. Meg bekjent ble bota vi fikk sist gang betalt uten at det gikk utover pengene KFLs medlemmer har betalt inn i medlemskontingent. Spør du meg burde det denne gang være en selvfølgelighet at KFL bidrar til å betale denne boten når deres egne medlemmer har deltatt i pyro-showet, eventuelt selv tar ansvar for å finne disse og stille dem personlig ansvarlig for å betale.
                              Lauken er vår venn!

Kommentar

• ragnarrock
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Mar 2008
                                • 937

siden tråden heter som den heter, så velger jeg å ta et lite sidesteg fra diskusjonen om flausen på søndag...

merker at istedenfor å høre masse mennesker som fraskriver ansvar, klager, eller prøver å skylde på andre, så lurer jeg på, hvordan kan vi skape en slik kultur rundt LSK?
                                *Kjempe gutta fighte gutta!!*

-RagnarRock-

Kommentar

• glasgow
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jan 2007
                                  • 1252

Opprinnelig skrevet av glasgow
                                  En spørsmål til UFC.

Fikk høre fra en bekjent som står sammen med dere at dere skulle på Pøb i Oslo SENTRUM før vif kampen.
                                  Hvor mange av dere skjønner da at faren for bråk er meget stor.

Allerede da fortalte jeg at det ville bli bråk. Det var det første som slo meg når han sa det.

Hvorfor drar dere til Oslo opp mot 100 stykker når alle med normal IQ skjønnner at det blir bråk.
                                  Bare å se tilbake på Stabæk kampen.

Bare lurer på HVA argumentene deres er.

Lufta er for alle osv, holder ikke som argument.
                                  Fra intervju med politi etter nestenslosskampen ved oslo spectrum.
                                  - I det miljøet her blir det sett på som en krenkelse av Oslo by. Og da ligger det i naturen at risiko-supportermiljøet til Vålerenga vil ut å ta tilbake byen sin.

Rart de fleste oppegående skjønner at dette kom til og skje. Bortsett fra dere som dro da.
                                  Jeg syntes ultras bidrar med masse bra , men her driter dere ut.
                                  Argumentet deres er pølsevev. Og det ble også bevist. Ultras og andre "risikosupportere " som holder med LSK, kan ikke nyte øl i oslo sentrum samme dag som årets hatoppgjør går.
                                  Og jeg kan også fortelle at de 10 siste årene før kamp på Ullevoll har jeg sittet midt i karljohan med kompiser fra både vif/lsk og drukket øl.
                                  Men fremtoning har vel skyld i at det ofte utagerer seg i feil retning. ( Bergen / mot Stabæk og sist mot VIF.) pluss andre steder de ikke er vits å hause opp i.

Kommentar

• taraldsen
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Sep 2006
                                    • 161

Opprinnelig skrevet av ragnarrock
                                    siden tråden heter som den heter, så velger jeg å ta et lite sidesteg fra diskusjonen om flausen på søndag...

merker at istedenfor å høre masse mennesker som fraskriver ansvar, klager, eller prøver å skylde på andre, så lurer jeg på, hvordan kan vi skape en slik kultur rundt LSK?

Først må du utestenge alle som jobber og bidrar med tifo osv. Så må man lage familie seksjoner overalt som skjermer de stakkars barna

Kommentar

• *46*

110 stoler ble ødelagt på søndag. Samtlige på borteseksjonen. I tillegg er det flere fester som er blitt ødelagt. Dette i følge notis i Romerikes Blad på papir (anser den lille notisen for ikke relevant for nyhetstråden). Samtidig sier vif sin repr. som kommer med opplysningene, at han er skuffet over begge lags tilhengere. At det ikke ble ødelagt stoler andre steder, mener han er pga ståfelt hos vif. Hvis jeg ikke husker feil, så sier han at det aldri har vært ødelagt så mange stoler tidligere (mulig jeg blander denne settningen med noe annet jeg har lest - ikke ta den for god fisk før jeg har funnet igjen avisen )

Kommentar

• glasgow
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2007
                                        • 1252

Opprinnelig skrevet av *46*
                                        110 stoler ble ødelagt på søndag. Samtlige på borteseksjonen. I tillegg er det flere fester som er blitt ødelagt. Dette i følge notis i Romerikes Blad på papir (anser den lille notisen for ikke relevant for nyhetstråden). Samtidig sier vif sin repr. som kommer med opplysningene, at han er skuffet over begge lags tilhengere. At det ikke ble ødelagt stoler andre steder, mener han er pga ståfelt hos vif. Hvis jeg ikke husker feil, så sier han at det aldri har vært ødelagt så mange stoler tidligere (mulig jeg blander denne settningen med noe annet jeg har lest - ikke ta den for god fisk før jeg har funnet igjen avisen )

Bra det ikke er stoler på alle felt på kfl tribunen da ;o)

Kommentar

• Superstefan
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2006
                                          • 2180

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                          Jeg har registrert at det kun er UFC som tar ansvar for at en eventuell bot vil bli betalt.
                                          delvis feil.

Meg bekjent ble bota vi fikk sist gang betalt uten at det gikk utover pengene KFLs medlemmer har betalt inn i medlemskontingent.
                                          Riktig

Spør du meg burde det denne gang være en selvfølgelighet at KFL bidrar til å betale denne boten når deres egne medlemmer har deltatt i pyro-showet, eventuelt selv tar ansvar for å finne disse og stille dem personlig ansvarlig for å betale.
                                          KFL eller LSK kommer ikke til og få noen utgifter for denne pyroen
                                          Fotograf Kreativ Kanaris

KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

Kommentar

Working...