Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • UltraFo
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2007
    • 800

Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
    Lykke til med poengtrekket da.
    Tror du virkelig på det....? Bot, ja. Høy? Kanskje, rundt 100k. Blir den betalt av andre enn klubben? ja. Poengtrekk? Neppe.

Ellers er det fair at du ikke liker pyro, men det er kommet for å bli og Lillestrøm har alltid vært kjent for å levere bra show siden 90-tallet så det blir nok ikke siste. Men da får vi styre unna bangers og ting på banen
    UFC ~ Gulsvarte Brødre

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av UltraFo
      Poengtrekk? Neppe.
      Hvordan kan du være så bastant på det?

Kommentar

• Martin83
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2007
        • 794

Opprinnelig skrevet av UltraFo
        Tror du virkelig på det....? Bot, ja. Høy? Kanskje, rundt 100k. Blir den betalt av andre enn klubben? ja. Poengtrekk? Neppe.

Ellers er det fair at du ikke liker pyro, men det er kommet for å bli og Lillestrøm har alltid vært kjent for å levere bra show siden 90-tallet så det blir nok ikke siste. Men da får vi styre unna bangers og ting på banen
        De som fyrer opp pyro (uavhengig gruppering) vet at dette er forbudt og ulovlig, men allikevel tar man ikke avstand fra det. Tror man helt seriøst at disse reglene finnes bare fordi politi og brannvesen skal få lov til å være festbremser? Når man med fullt overlegg driter i lover og regler så er det helt innafor å kalle de som driver med dette for halvkriminelle, synes jeg.

Dette handler ikke om at man ikke liker pyro men at man vil at det skal være trygt på tribunen. Hvorfor kan man ikke stå på gressmatta foran tribunen med pyro før kampstart? Hvorfor MÅ dette komme fra tribunen?

Og ja, jeg elsker pyro i ordna former.

Kommentar

• Serbern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 5496

Opprinnelig skrevet av Martin83
          Når man med fullt overlegg driter i lover og regler så er det helt innafor å kalle de som driver med dette for halvkriminelle, synes jeg.
          Er det noen her som ikke er halvkriminelle da? Er det noen som ALDRI har kjørt for fort? Snakket i mobil mens man har kjørt? Pissa på offentlig plass? Sex på offentlig plass? Prøvd hasj? Drikki alkohol før dem ble 18? Røyka eller snusa før dem ble 18? Lasta ned en sang eller film på kazaa, torrent eller lignende? Smugla en flakse eller to for mye over grensa? osv osv....

Kommentar

• jeykey
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2012
            • 452

Opprinnelig skrevet av *46*
            Hvordan kan du være så bastant på det?
            Fordi VIF har et overordnet ansvar for sikkerheten. Hadde dette skjedd på en flyplass hadde hodene rullet. Skal de trekke LSK skal de trekke VIF. Da må det også komme bot direkte til VIF for mangelfull sikkerhet rundt arrangementet. Selv om purken var i flertall så var ikke dette en del av det sikkerhetsarbeidet VIF skal gjennomføre. Dette var politiets egne prioriteringer. Det er jo åpenbart at visiteringa var talentløs. Bare se hvordan de på bendit-tribunen fikk med seg nærmere 70-80 bluss. Var jo ikke rent lite pyro i vg-svingen heller. Noen har ikke gjort jobben sin.

Utover sikkerhetsarbeidet så skal VIF bøtelegges for pyroen samt at de kastet bangers på banen. Leste også en plass at det hadde foregått hærverk på tribunen der borte også. Og mye av det samme gjelder LSK.

Og til slutt, hvis det var en sikkerhetsrisiko (oppførselen) vedrørende kampen - som i så fall må være begrunnelsen for poengtrekk - så er det opp til dommeren om kampen skal fullføres... og det gjorde den.

NFF vil oppleve en dominoeffekt her, hvis de først straffer 1 part.
            "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
            - Sitat Grusom B

Kommentar

• Martin83
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2007
              • 794

Opprinnelig skrevet av Serbern
              Er det noen her som ikke er halvkriminelle da? Er det noen som ALDRI har kjørt for fort? Snakket i mobil mens man har kjørt? Pissa på offentlig plass? Sex på offentlig plass? Prøvd hasj? Drikki alkohol før dem ble 18? Røyka eller snusa før dem ble 18? Lasta ned en sang eller film på kazaa, torrent eller lignende? Smugla en flakse eller to for mye over grensa? osv osv....
              Jeg synes det er synd at du ikke ser forskjell på det å ta med seg en ekstra flaske vin over grensa og det å fyre opp pyro midt i en folkemengde.

Essensen er vel egentlig: Hvorfor MÅ pyro fyres opp på tribunen og ikke på banen foran?

Kommentar

• knut
                Make knut Great Again
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2006
                • 9539

Jeg synes det er synd at du ikke ser forskjell på det å ta med seg en ekstra flaske vin over grensa og det å fyre opp pyro midt i en folkemengde.

Essensen er vel egentlig: Hvorfor MÅ pyro fyres opp på tribunen og ikke på banen foran?
                Fordi det er Jørgen Foss.

Musikk: Benny Benassi - Cinema (Skrillex Remix)

(synd han ene blei brent her men)

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av jeykey
                  Fordi VIF har et overordnet ansvar for sikkerheten. Hadde dette skjedd på en flyplass hadde hodene rullet. Skal de trekke LSK skal de trekke VIF. Da må det også komme bot direkte til VIF for mangelfull sikkerhet rundt arrangementet. Selv om purken var i flertall så var ikke dette en del av det sikkerhetsarbeidet VIF skal gjennomføre. Dette var politiets egne prioriteringer. Det er jo åpenbart at visiteringa var talentløs. Bare se hvordan de på bendit-tribunen fikk med seg nærmere 70-80 bluss. Var jo ikke rent lite pyro i vg-svingen heller. Noen har ikke gjort jobben sin.
                  Snuten sin skyld at det kastes på banen og folk oppfører seg som om dem har fått rabis.... Å dra en sammenlikning med en flyplass er bare søkt - den holder ikke vann.

Dem som ikke gjorde jobben sin, var først og fremst dem som dreiv med pyro og oppførte seg uholdbart. Kan ikke skylde på andre enn seg selv. Drar du med deg for mange sigaretter over grensa, så er det ikke tolleren sin feil hvis du blir tatt.

Om det ikke blir poengtrekk, så har det aldri vært så nærme tidligere.

Kommentar

• Serbern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 5496

Jeg ser forskjellen, men jeg er uenig i at man automatisk er halvkriminell fordi man bryter lover og regler.

Kommentar

• Stray Cat
                      Moderator
                      • Aug 2008
                      • 5918

Martin83, det ER mulig å ha pyro på tribunen på en sikker måte, men ikke for bortelaget for det hindrer NFFs regler. Hjemmelaget kan søke. Det gjorde vif, som hadde tillatelse til ti(?) bluss, noe de langt oversteg. Så vidt jeg vet søkte også KFL sist vi fikk bot på Åråsen, men for seint til å få tillatelse. (evt trenerte noen svaret) Jeg mener NFF bør ta til seg at dette er en del av kulturen og sikre bruken.

Nå er det for vanskelig å få tillatelse og resultatet er at det er liten kontroll med hvem som blusser, hvilken form de er i og hva de kan om det de holder i handa. Bluss vil havne på tribunene uansett, dersom ikke tusener skal intimvisiteres og det skjer ikke.

Jeg er for øvrig usikker på om folk egentlig VIL ha kontrollerte former. Ikke fullt så kult om du må være edru og ha pyrokurs, kanskje? Eller hva Ultras? Hvordan ønsker dere at det skulle være?
                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• jeykey
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2012
                        • 452

Opprinnelig skrevet av *46*
                        Snuten sin skyld at det kastes på banen og folk oppfører seg som om dem har fått rabis.... Å dra en sammenlikning med en flyplass er bare søkt - den holder ikke vann.

Dem som ikke gjorde jobben sin, var først og fremst dem som dreiv med pyro og oppførte seg uholdbart. Kan ikke skylde på andre enn seg selv. Drar du med deg for mange sigaretter over grensa, så er det ikke tolleren sin feil hvis du blir tatt.

Om det ikke blir poengtrekk, så har det aldri vært så nærme tidligere.
                        Poenget er jo at tolleren aldri tok meg... Skal den sammenligninga holde vann så må tollen sjekke ALLE som krysser grensa. Og hvis de sjekker alle, og et enormt kvantum (som det var åpenbart burde blitt oppdaget) med ulovligheter slipper forbi, så har ikke tollen gjort jobben sin. Det er begrenset med muligheter for å smugle noe i kroppsåpninger... Og når man ser på bendit siden, så er det åpenbart at dem ikke får plass til 70 bluss i ræva. Så at vaktene ikke har gjort jobben sin bør stå rimelig klart.

Har aldri påpekt at de som bedrev faenskap kan gjøre det fordi de ikke ble oppdaget. Men de som ikke oppdaget dette har ikke gjort jobben sin. Fordi det er flere som forteller om at de ikke engang ble visitert.

Aldri vært nærmere poengtrekk sier du... økonomien vår har da vært rævkjørt siden finanskrisa, så vi har nok det. Vi hopper mellom bunnkarakter og middelskarakter annahvertår. Vi bedriver slalom for å tilfredstille NFFs regler. Så joda, vi har vært mye nærmere.

Jeg ser ikke helt hvorfor sammenligningen av et slik arrangment og en flyplass ikke holder vann. Fordi begge benytter seg av vektere som sjekker alle som skal inn. Det er svært kritisk å gjøre feil her. Begge er bevisste på hva de skal lete etter. Og når man ser kvantumet med pyro som ble medbrakt, så er det åpenbart noen som har gjort en slett jobb.

Når det er sagt, så forsvarer det ikke de som gjorde ulovligheter - men det viser at mye av dette kunne vært unngått om noen hadde gjort jobben sin
                        "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                        - Sitat Grusom B

Kommentar

• xeR
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 11206

Hva legger man i begrepet halvkriminell? Mulig jeg ser svart hvitt på det, men i min verden så er man enten eller. Hvis man bare er nesten kriminell så er man vel pr definisjon ikke kriminell? Det er vel ingen kriminell handlig å nesten ha brutt en lov..
                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Jan Banan
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 809

Opprinnelig skrevet av Simeone
                            Var det noen som kastet noe i hodet på henne? Sier ikke at du lyver, men jeg sto veldig nærme henne og så ingenting av det.

Sånn jeg opplevde det gikk hun i bakken etter den tette røyken. Jeg ropte selv på vakter og de fikk henne fort vekk fra tribunen.

Kan hende jeg tar feil, men mener jeg så henne i andre omgang et annet sted på tribunen. Håper uansett alt gikk bra.
                            Hun fikk noe i hodet (ikke at jeg tror noen siktet spesielt) pluss at røyken nok også hadde sin effekt. Heldigvis gikk det så bra at hun fikk sett kampen og kom seg fint.
                            - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

Stuart Baxter har forstått det.

Kommentar

• Martin83
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2007
                              • 794

Opprinnelig skrevet av Serbern
                              Jeg ser forskjellen, men jeg er uenig i at man automatisk er halvkriminell fordi man bryter lover og regler.
                              Det har du helt rett i. Men jeg synes, og jeg respekter at noen har motsatt syn, at gjentatt blussing midt i en folkemengde uten å ta selvkritikk er veldig, veldig uansvarlig og derfor bruker jeg store ord.

Kommentar

• Martin83
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2007
                                • 794

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                Martin83, det ER mulig å ha pyro på tribunen på en sikker måte, men ikke for bortelaget for det hindrer NFFs regler. Hjemmelaget kan søke. Det gjorde vif, som hadde tillatelse til ti(?) bluss, noe de langt oversteg. Så vidt jeg vet søkte også KFL sist vi fikk bot på Åråsen, men for seint til å få tillatelse. (evt trenerte noen svaret) Jeg mener NFF bør ta til seg at dette er en del av kulturen og sikre bruken.
                                Jeg er veldig enig at NFF i større grad bør ta innover seg at pyro er en del av tribuneaktiviteten. Pyro er vanvittig kult å se på i tillegg til at det drar opp stemningen til et helt fantastisk nivå. Nå som tilskuertallene bare daler og daler så bør de tenke på de kan gjøre for å heve tilbudet og ikke bare straffe de som prøver å kjøre opp stemningen.

Kommentar

• Martin83
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2007
                                  • 794

Opprinnelig skrevet av xeR
                                  Hva legger man i begrepet halvkriminell? Mulig jeg ser svart hvitt på det, men i min verden så er man enten eller. Hvis man bare er nesten kriminell så er man vel pr definisjon ikke kriminell? Det er vel ingen kriminell handlig å nesten ha brutt en lov..
                                  Godt spørsmål. For å bli stemplet som kriminell så må man vel være straffedømt? Det holder vel ikke å bli tatt 20 km/t over fartsgrensa. Jeg tror konsensus er at halvkriminell er betegnelse på noe midt i mellom. Men ja, helt enig med deg i at det er et lite dekkende begrep (og jeg skulle nok kanskje benyttet et annet).

Kommentar

• Boing
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2005
                                    • 711

Opprinnelig skrevet av Stray Cat

Nå er det for vanskelig å få tillatelse og resultatet er at det er liten kontroll med hvem som blusser, hvilken form de er i og hva de kan om det de holder i handa. Bluss vil havne på tribunene uansett, dersom ikke tusener skal intimvisiteres og det skjer ikke.

Jeg er for øvrig usikker på om folk egentlig VIL ha kontrollerte former. Ikke fullt så kult om du må være edru og ha pyrokurs, kanskje? Eller hva Ultras? Hvordan ønsker dere at det skulle være?
                                    Regler skal følges og brytes dem så straffes man. Det er grunner til att det finnes ett regelverk. Hvis man ikke forstår hvorfor det er forbudt med fyrverkeri på tribunen, så har man ikke satt seg inn i hvilke skader som kan forekomme med uvettig bruk av fyrverkeri.

Uansett så har jeg løsningen til dette problemet, men jeg regner ikke med LSK ikke er så interessert i det. Uansett: Fjern de "pervoene" som står å antaster oss på vei inn på stadion. Bruk de pengene på å kjøpe skikkelige gode kameraer og overvåk hver eneste plass på tribunen. Der hjemme og bortesupporterne står må overvåkes mer nøye og med flere kameraer fra forskjellig vinkler enn det er på resten av stadion. Gjør det forbudt å dekke til ansiktet. Dekker man til ansiktet så blir man geleidet ut av stadion og utvist for resten av kampen. Bryter man da tribunereglene, så har LSK soleklare bevis på hvem som har gjort hva, og kan ta ut personen som har fyrt av fyrverkeriet og gjør han ansvarlig for eventuelle bøter og utvise vedkommende fra stadion for korte eller lengere tid. Hvis noen ønsker å få inn noe ulovlig, så for dem til det, selv om man står å antaster kundene sine på vei inn på stadion. Det viktigste må være å ta de som bryter reglene, ikke hele grupperinger, men enkeltpersonen som fyrer opp fyrverkeri. Slik kan ufc og kfl overleve og de som bryter reglene blir tatt uavhengig av grupperinger.
                                    Last edited by Boing; 15.11.2012, 16:55.

Kommentar

• Tony
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 4737

Stray Cat:

Sånn son i Østerrike hvor de 3 nederste radene er lov å bruke pyro på.
                                      Ser at NSA sier at neste år blir det muligens en generell tillatelse for hjemmelaget for en sesong hvor man ikke trenger å søke om for hver gang. Og det er jo interessante nyheter

Kommentar

• xeR
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Jan 2004
                                        • 11206

Godt spørsmål. For å bli stemplet som kriminell så må man vel være straffedømt? Det holder vel ikke å bli tatt 20 km/t over fartsgrensa. Jeg tror konsensus er at halvkriminell er betegnelse på noe midt i mellom. Men ja, helt enig med deg i at det er et lite dekkende begrep (og jeg skulle nok kanskje benyttet et annet).
                                        Før var vel definisjonen på en kriminell handling, en straffbar handling med minst 3 mnd fengsel eller samfunnstjeneste. Det som var under ble regnet som en forseelse, men skillet her ble vel fjernet for noen år tilbake?
                                        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Boing
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2005
                                          • 711

Opprinnelig skrevet av Tony
                                          Stray Cat:

Sånn son i Østerrike hvor de 3 nederste radene er lov å bruke pyro på.
                                          Ser at NSA sier at neste år blir det muligens en generell tillatelse for hjemmelaget for en sesong hvor man ikke trenger å søke om for hver gang. Og det er jo interessante nyheter
                                          Tror du att dem som vil blusse hadde klart å holdt seg til de 3 nederste radene? Synes det høres greit ut att det kan være lov å blusse og røykgranater. Men er nok redd for att noen vil bryte den regelen, og gå opp til 4-5 eller 6 raden og bruke unnskyldningen på att det ikke var plass der? Disse "smellerne" som ble brukt må forbli forbudt på tribunen, da dem er livsfarlige både for hørsel og helse. Hadde stemt ja på ett slikt forslag hvis man kunne ha fått nff og klubbene med på det, men jeg tviler sterkt på att dem godtar noe slikt.

Kommentar

Working...