Heksejakt på UFC

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fjeller'n
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2003
    • 905

    #61
    Opprinnelig skrevet av petter
    Det er ikke klærne som gjør folk til bråkmakere.
    Nei, da hadde det i så fall vært et hælvete på Bogstad.


    Stian
    "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

    Kommentar

    • Tony
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 4737

      #62
      Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
      En annen ting er at det er rimelig spesielt av LSK å forby logoen vår, en logo som vi har hatt på de aller fleste LSK kampene i de tre foregående sesongene. På hver eneste hjemmekamp i fjor hang et 2x5 meter stort flagg med logoen på under nordea reklamen i flomlysmasta nærmest Kanarifeltet, uten at det ble nevnt en eneste gang av politi eller vakter!
      Meget godt poeng!

      Kommentar

      • mr.Jordbakke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3845

        #63
        Det virker rett og slett som LSK/politiet/vaktene blander kortene her. De kjenner til at det finnes casuals-miljø i både Oslo og Bergen og er derfor redd for at det samme skal skje på Åråsen. Så vet de at i flere ultras-miljø er det også casuals. Så i redsel for at det skal bli bråk på Åråsen, tar de tak i alle som har "feil" kleskode eller viser ultras-logo.

        Dette virker like provoserende som at politiet stopper mørkhudete som kjører dyre biler adskillig oftere enn "hvite". Husker jeg leste om en ung mørkhudet mann som kjørte en bil i 500.000 kroners klassen. Politiet var overbevist om at han var involvert i noe kriminelt, for han kunne, i deres øyne, ikke ha råd til å kjøpe en slik bil. De tok selvsagt feil. Snakk om rasisme!
        NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

        Mvh
        Mr.Jordbakke

        Kommentar

        • okb
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 2377

          #64
          Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
          Det stemmer vel ikke, Ole? Det mest populære er vel å kle seg i LSK-farger? At noen få velger noe annent må vel være greit?
          Selvsagt skal folk få lov til å kle seg som de vil, men når poppismerker som Stone Island, Burberry m.m. blir mer poppis enn den gode gamle drakt og skjerf for noen, har det skjedd et eller annet.

          -okb!
          Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

          Kommentar

          • King_Raymond
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 4987

            #65
            Opprinnelig skrevet av okb
            Selvsagt skal folk få lov til å kle seg som de vil, men når poppismerker som Stone Island, Burberry m.m. blir mer poppis enn den gode gamle drakt og skjerf for noen, har det skjedd et eller annet.

            -okb!
            Okey, så du mener at Stone Island, Burberry m.m er mere poppis enn drakt å skjerf? Jeg er ganske så sikker på at det er flere som går med drakt/skjerf enn det er folk som går med disse poppismerkene som du kaller det...
            Ultras Felt C Lillestrøm

            Kommentar

            • King_Raymond
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 4987

              #66
              Er ingen tvil om at politiet å sikkerhetsvakter er veldig påpasselige så ikke det skal utvikle seg flere å større casual miljøer rundt om i landet, og det er selvfølgelig forståelig. Men det virker som dem ikke helt virker hva dem ser etter og hvordan dem skal gå frem.

              Jeg er ikke enig i at vi som bruker merkeklær burde slutte å bruke det bare fordi casuals bruker de samme merkene. Så lenge ingen av oss i UFC er med i noe casuals miljø så kommer hvertfall jeg til å bruke Stone Island, Fred Perry og andre merkeklær uten at jeg kommer til å ha noe dårlig samvittighet av den grunn...

              Rønnern: Turen var som vanlig veldig bra den, 30 000 på tribunen, Djurgården med ett veldig bra tifo, og masse pyro og 90 minutter med synging og hopping fra Bajen fans. Stort bedre blir det ikke
              Ultras Felt C Lillestrøm

              Kommentar

              • Kølla Riisa
                Seniormedlem
                • Jun 2004
                • 1021

                #67
                Fant en relevant artikkel skrevet av en Kamma-supporter, omhandler dette temaet ganske bra:




                Casualkulturen i Norge. Pressens luftslott?

                Tribunene fylles opp som aldri før i fotball-Norge og mange supportere med lang fartstid opplever at deres domener tas over av nye supportere, og at deres kjære hjem, tribuna, fylles opp av horder som minner mer om håndballens venner på EM-tur.

                (Alltidfotball.no): Enkelte grupperinger rundt i landet ønsker å markere avstand med den herskende kulturen blant dagens supportere, hvor det arrangeres fellestreff med grilling og draktbytter (ja, jeg har sett det) før kamp, og mange av disse har derfor byttet ut klubbfargene med Stone Island, Fred Perry, Lacoste, Ben Sherman etc.

                Casualkulturen har fått et relativt solid fotfeste i Norge i løpet av de siste 2-3 år, og norsk tabloid-presse har selvfølgelig kastet seg over trenden de mener truer fotball-Norge.

                Min påstand er at presse og politi lager et trusselbilde som knapt eksisterer for å selge mer av sine trykte ark, og sørge for solide budsjettrammer for Bastian og co. I VG kunne man 3. juni lese at Politiet i byer med tippeligalag overvåker nå nøye fotballpøbler som er ute etter å slåss.

                Å påstå at tilstandene i fotball-Norge er verre nå enn tidligere er temmelig historieløst.

                Selv er jeg født og oppvokst på Hamar og fulgte med på alle avisoppslagene før og etter hockeyslagene mellom Storhamar og Vålerenga. Jeg husker godt en episode fra tidlig på 90-tallet, da en gjeng Enga-tilhengere stormet og ramponerte en Hamar-pub, den gang eid av Ole Eskild Dahlstrøm. ”Blåbussen” til VIF-supporterne var temmelig beryktet på Hamar den gang.

                Et annet poeng er at volden blant casuals stort sett alltid er internt blant casuals, og i den grad andre fotballtilhengere (ofte kalt ”scarfers” eller ”juletrær”) blir involvert er det omtrent aldri som ”uskyldige forbipasserende”. Med andre ord kan man i grunn føle seg mer trygg på fotballkamp nå enn før, da man ikke så lett kunne kjenne igjen de potensielle bråkmakerne.

                På Vålerenga-HamKam for et par søndager siden stilte politiet med politihelikopter for å holde kontroll på evt supporterbråk. Når man vet at Kamma har under 5 og Enga ca 20 casuals, får man en følelse av et noe overproposjonert sikkerhetsoppbud. På samme kamp var det et basketak mellom EngaCasuals og KammaCasuals på t-banen opp mot Ullevål. I etterkant plukket politiet ut 3-4 Kammatilhengere og kjørte dem på Oslo S med trussel om bøter om de nærmet seg Ullevål igjen.

                Problemet til politiet er deres svart-hvitt tenkning rundt hvem som er farlige og hvem som er fredelige. I supportermiljøet på Hamar, hvor jeg er svært godt kjent, finnes det mange syngende fans som aldri har likt fotbaldrakter, grønne parykker, ansiktsmaling og kubjeller. Det er ikke nødvendigvis slik at dette er ensbetydende med voldelig oppførsel. Hvis man går til England, som stort sett ligger 10 år foran Norge når det kommer til supporterkultur, er det i mange klubber slik at supportereffekter er nærmest ensbetydende med at du er turist.

                Tilbake til kampen på Ullevål. Politiet tok nemlig med seg en ikkevoldelig ”casual”, som ikke hadde vært innblandet i basketaket på t-banen, og som heller ikke tidligere hadde vært innblandet i casual-bråk. Politiet er altså i ferd med å ty til metoder som ikke hører hjemme i en rettsstat.

                På mange måter minner det meg om et anti-narko-kurs jeg var med på som tillitsmann på videregående en gang i tiden. Der fikk vi opplæring i å finne hasj-brukere gjennom å se etter The Doors-plakater på rommene, lete i platesamlinger etter reggae-musikk, og sjekke klesstilen til klassekameratene våre. Den samme fella går nå Politiet (Kalt OB, eller Old Bill) i, når de kategoriserer casuals som dumme, nynazist-sympatiserende, uinteresserte i fotball, kun ute etter å sloss, osv.

                Mellom svart og hvitt finnes gråtoneskalaen. Og det er her de fleste til enhver tid befinner seg.

                Fra Briskebybanden ble startet i 1997 og fram til opprykket i 2003, besto ”Banden” hovedsakelig av slike typer, med en solid ”fuck off attitude”. Disse var i grunn ”casuals” i ordets rette forstand med hverdagsklærne på på kampdagen. Mange av disse har etter hvert latt seg influere av kulturen og ikledd seg dyre tekstiler, ikke minst for å markere avstanden til det de mener er en altfor snill og utvannet supporterklubb. Men disse tyr ikke til annet enn verbal vold på tribunene.

                For min egen del er jeg før, under og etter kamp, preget av nerver, uro, og ikke minst et hat mot alt og alle som ønsker laget mitt annet enn 3 poeng. Jeg er motstander av vold, og nektet en gang i tiden millitærtjeneste av samme grunn. Men det betyr ikke at jeg ønsker å skåle med motstandersupportere før kamp av den grunn.

                Til det er jeg for engasjert.

                Kanskje er den store tilstrømningen av karneval- og sirkusskledde bjellesupportere som plutselig har oppdaget at fotball har blitt populært igjen en like stor trussel mot fotballen på lang sikt?

                For egen regning.

                Kommentar

                • okb
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 2377

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                  Okey, så du mener at Stone Island, Burberry m.m er mere poppis enn drakt å skjerf? Jeg er ganske så sikker på at det er flere som går med drakt/skjerf enn det er folk som går med disse poppismerkene som du kaller det...
                  .. og der startet kverulantene å melde sin ankomst ;-)

                  Ja, det er fortsatt et stort flertall som kler seg i sitt favorittlags farger. Det er likevel også andre som har byttet ut drakta og skjerfet med poppismerker.

                  -okb!
                  Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                  Kommentar

                  • Torolf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 9574

                    #69
                    Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                    Dette virker like provoserende som at politiet stopper mørkhudete som kjører dyre biler adskillig oftere enn "hvite". Husker jeg leste om en ung mørkhudet mann som kjørte en bil i 500.000 kroners klassen. Politiet var overbevist om at han var involvert i noe kriminelt, for han kunne, i deres øyne, ikke ha råd til å kjøpe en slik bil. De tok selvsagt feil. Snakk om rasisme!
                    Hallo, mr. Jordbakke - stemmer ikke du FrP? Da må du skjønne at bare kriminelle utlendinger har råd til å kjøre en bil til en halv million!
                    Last edited by Torolf; 12.04.2006, 12:33.

                    Kommentar

                    • ON
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3639

                      #70
                      Syns det blir helt feil av LSK og behandle en del av supporterene på den måten. Her er det snakk om noen av de mest ivrige supporterene, som er på alle hjemme kampene, og de fleste bortekampene for å støtte sportsklubben.

                      At sportsklubben da først i København hadde BEDT dansk snut om å skjekke UFC, (de stod en god del sivil purk å venta på UFC når bussen kom, og de ba oss bli med bort til et hjørne, hvor en og en ble filma, og måtte vise leg.), også på RBK kampen sender sikkerhetssjefen vaktene opp for å fortelle oss at vi har NAZI flagg/bannere, og skjekker flagga våre for andre ting. Politiet oppførte seg faktisk aggresivt, mens vi stod rolig, og svarte på det de spurte om.

                      At sportsklubben faktisk sender snut på noen av sine mest trofaste supportere, ...har ikke ord for det en gang jeg.

                      Klær går jeg i akkurat det jeg vil, uten at Politiet har noe med hvordan klær jeg velger å gå i, men jeg går også med skjerf, jeg kler meg også i gult og svart, om jeg da går i litt Lacoste,Henri Lloyd, CP Company, og Burberry har egentlig ikke purken en dritt med å gjøre.

                      Bra av KFL og gå ut med støtte.

                      FORZA FUGLA!

                      Kommentar

                      • mr.Jordbakke
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3845

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                        Hallo, mr. Jordbakke - stemmer ikke du Fr.P? Da må du skjønne at bare kriminelle utlendinger har råd til å kjøre en bil til en halv million!
                        He, he. Like sant som at alle som stemmer FRP er rasister.
                        NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                        Mvh
                        Mr.Jordbakke

                        Kommentar

                        • Tony
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 4737

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av okb
                          Ja, det er fortsatt et stort flertall som kler seg i sitt favorittlags farger. Det er likevel også andre som har byttet ut drakta og skjerfet med poppismerker.-okb!
                          Ja, er det noe galt i det? Man må da få gå kledd som man vil. det viktigste er å støtte laget med synging og flagging på stadion.
                          Hvor flinke er dere som går med skjerf og drakt til å flagge på tribunen?

                          Kommentar

                          • okb
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 2377

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av Tony
                            Ja, er det noe galt i det? Man må da få gå kledd som man vil. det viktigste er å støtte laget med synging og flagging på stadion.
                            Hvor flinke er dere som går med skjerf og drakt til å flagge på tribunen?
                            Jeg visste den kom, Tony ;-)

                            Min påstand er ikke at de som kler seg i motemerker er dårligere supportere. Mange synger kanskje høyere, og bruker mer tid på å holde opp flagget (som i forhold til utlandet er fint lite). Min påstand går helt enkelt på at flere synes det er bedre å kle seg i riktige moteklær, enn å bære drakta og skjerfet med stolthet.

                            Jeg har ingenting i mot verken Burberry, Stone Island eller Dressmann for den saks skyld. Folk må kle seg som de vil. Likevel synes jeg juletrærne minker blant de mest ihuga, og det er synd.

                            -okb! - som ikke alltid er så juletre selv
                            Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                            Kommentar

                            • okb
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 2377

                              #74
                              Opprinnelig skrevet av Tony
                              Hvor flinke er dere som går med skjerf og drakt til å flagge på tribunen?
                              Forresten, Tony. Jeg fulgte litt med på flagging i andreomgang mot rosenbart. Det var kun et flagg som holdt stand kanskje i fem minutter. Ellers var det lite.

                              Italienske tendenser skulle vi imidlertid hatt mer av!

                              -okb!
                              Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                              Kommentar

                              • Vestfold Kanaris
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Oct 2004
                                • 4583

                                #75
                                Og i Italia finner du knapt folk på tribunen med drakter osv.
                                LOUD
                                PROUD
                                ULTRA

                                Kommentar

                                • okb
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 2377

                                  #76
                                  Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                  Og i Italia finner du knapt folk på tribunen med drakter osv.
                                  .. ikke ta det ut av sammenhengen nå, mr Vestfold. Her snakker jeg selvsagt om flagging, ikke drakter!

                                  -okb!
                                  Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                                  Kommentar

                                  • Tony
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 4737

                                    #77
                                    Opprinnelig skrevet av okb
                                    Jeg visste den kom, Tony ;-)

                                    Min påstand er ikke at de som kler seg i motemerker er dårligere supportere. Mange synger kanskje høyere, og bruker mer tid på å holde opp flagget (som i forhold til utlandet er fint lite). Min påstand går helt enkelt på at flere synes det er bedre å kle seg i riktige moteklær, enn å bære drakta og skjerfet med stolthet.

                                    Jeg har ingenting i mot verken Burberry, Stone Island eller Dressmann for den saks skyld. Folk må kle seg som de vil. Likevel synes jeg juletrærne minker blant de mest ihuga, og det er synd.

                                    -okb! - som ikke alltid er så juletre selv
                                    Det er hver sin smak av hva man liker og ikke liker. Jeg trives i det jeg går i og du liker det du går i. At det begynenr å bli fler og fler kledde er helt og holdent media sin skyld som drar fram alt med kulturen. Men ser du over feltet så er det fortsatt veldig mye gult. Er vel maks 20 stk som jeg vet om på feltet som kler seg.

                                    Kommentar

                                    • Rønnern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6690

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av Blakk
                                      er du egentlig litt misunnelig eller rønnern?virker sann.
                                      Neppe. Jeg er så trygg på meg selv at jeg ikke har behov for merkeklær, bortsett fra gult og svart.
                                      Mvh Ronnie "The Runner"
                                      LSK for alltid

                                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                      Kommentar

                                      • Rønnern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 6690

                                        #79
                                        Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                                        Er ingen tvil om at politiet å sikkerhetsvakter er veldig påpasselige så ikke det skal utvikle seg flere å større casual miljøer rundt om i landet, og det er selvfølgelig forståelig. Men det virker som dem ikke helt virker hva dem ser etter og hvordan dem skal gå frem.
                                        Bra Raymond. Akkurat mitt poeng. De ser etter effekter og grupperinger som de er usikre på og turer frem som noen bulldosere.

                                        Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                                        Rønnern: Turen var som vanlig veldig bra den, 30 000 på tribunen, Djurgården med ett veldig bra tifo, og masse pyro og 90 minutter med synging og hopping fra Bajen fans. Stort bedre blir det ikke
                                        Kult. Gleder meg til å se video og lese referat fra turen.
                                        Mvh Ronnie "The Runner"
                                        LSK for alltid

                                        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                        Kommentar

                                        • sniper
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2004
                                          • 5254

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av Nordby
                                          Syns det blir helt feil av LSK og behandle en del av supporterene på den måten. Her er det snakk om noen av de mest ivrige supporterene, som er på alle hjemme kampene, og de fleste bortekampene for å støtte sportsklubben.

                                          At sportsklubben da først i København hadde BEDT dansk snut om å skjekke UFC, (de stod en god del sivil purk å venta på UFC når bussen kom, og de ba oss bli med bort til et hjørne, hvor en og en ble filma, og måtte vise leg.), også på RBK kampen sender sikkerhetssjefen vaktene opp for å fortelle oss at vi har NAZI flagg/bannere, og skjekker flagga våre for andre ting. Politiet oppførte seg faktisk aggresivt, mens vi stod rolig, og svarte på det de spurte om.

                                          At sportsklubben faktisk sender snut på noen av sine mest trofaste supportere, ...har ikke ord for det en gang jeg.

                                          Klær går jeg i akkurat det jeg vil, uten at Politiet har noe med hvordan klær jeg velger å gå i, men jeg går også med skjerf, jeg kler meg også i gult og svart, om jeg da går i litt Lacoste,Henri Lloyd, CP Company, og Burberry har egentlig ikke purken en dritt med å gjøre.

                                          Bra av KFL og gå ut med støtte.

                                          FORZA FUGLA!
                                          Ole, med mindre du kan bekrefte dette, så synes jeg du bør tone ned den bastante holdningen.
                                          Vi vet enda ikke med sikkerhet hvor aktive LSK har vært ovenfor politiet her. Vi venter på et oppklaringsmøte med klubben rett etter påske hvor de faktiske forhold skal bli bragt på det rene. Så at Sportkslubben sender politi på våre medlemmer kan enda ikke bekreftes, kan jo være politiet gjorde det på eget initiativ.

                                          Petter

                                          Kommentar

                                          Working...