blussing

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trondeo
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3062

Opprinnelig skrevet av superbøffel
    Ikke ta dette som om jeg ikke likte blussinga, jeg synes det var dritkult der og da, men man trenger ikke 20/20 vision for å se at det kanskje ikke slo like bra ut for alle.
    Er utrolig vanskelig å få alle fornøyde, uansett hva som gjøres. Veldig bra tiltak av styret og Fugla TIFO, full støtte fra min side.

Var for meg større å se spillerne komme ut på balkongen i Lillestrøm og når de var på scenen i teltet, enn når de mottok medaljene.

Kanskje noe med at det ikke hadde gått helt opp for meg enda da men.
    Last edited by Trondeo; 20.11.2007, 19:03.

Kommentar

• Eru
      -RBK-supporter-
      • May 2006
      • 59

Opprinnelig skrevet av Jørn
      Jaha, så det at jeg har klovnehatt betyr at jeg ikke liker blussing hopping? Hehe, denne tråden begynner å bli merkelig.
      Nei, det var ikke poenget mitt. Men det oser ikke akkurat ultrasmentalitet av slike klovnehatter. Enig?

Poenget mitt var ikke å disse deg, men å illustrere at det må være rom for en bred supporterkultur.
      Last edited by Eru; 20.11.2007, 23:07.

Kommentar

• sniper
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 5254

Opprinnelig skrevet av Eru

Poenget mitt var ikke å disse deg, men å illustrere at det må være rom for en bred supporterkultur.
        Nettopp det må gå begge veger, det er det viktigste.

Petter

Kommentar

• RuneK
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2003
          • 861

Opprinnelig skrevet av Trondeo
          Er utrolig vanskelig å få alle fornøyde, uansett hva som gjøres. Veldig bra tiltak av styret og Fugla TIFO, full støtte fra min side.

Var for meg større å se spillerne komme ut på balkongen i Lillestrøm og når de var på scenen i teltet, enn når de mottok medaljene.

Kanskje noe med at det ikke hadde gått helt opp for meg enda da men.
          Bare noterer at FT ikke hadde noe med blussingen, så er det sagt.
          Støtt FuglaTifo
          Kontonr: 6201 05 41919

Kommentar

• Høland kanaris
            Juniormedlem
            Bøffel
            • Dec 2006
            • 25

Ja til blussing
            Gir en fantastisk visuel opplevelse... SÅ tv bildene av blussinga etter cupfinalen, og det var helt fantatisk å se på! Satte virkelig kronen på verket etter en fantastisk tifo..
            Viste bare igjen at KFL er norges beste supportere også å se på!

Kommentar

• MortenA
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2007
              • 3492

Hater å si det, men visuelt sett synes jeg Haugesundfansen var bedre å se på. Fra mitt ståsted i trappa virket det som om hele tribunen deres var kledd i hvit, med noen få blå flekker primært på flaggene. Altfor mange av våre fans er kledd i svart, hvitt, og andre farger. Skulle heller ønske å se kanarifansen som en gul vegg på tribunen.

Når det er sagt knuste vi dem med stemning og tifo, men jeg kunne godt klart meg fint uten blussinga. Blussing i dagslys er ikke så imponerende som etter at sola har gått ned, og røyken ødela sikten for mange tilskuere. At de som holdt blussene har flott sikt foran seg hjelper lite for de som står bak.
              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• sniper
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 5254

Hmm, Ellefsen kommenterer om bluss, og nevner dette fra finalen:

– Hvorfor er pyroteknisk materiale farlig?
                – Under cupfinalen på Ullevaal fikk Lillestrøm-tilhengere brannskader og oppbrente klær. Nå når folk har så mye yttertøy på seg, øker faren for at det tar fyr i klær, sier Geir Ellefsen.

Brannskader? Nytt for meg ihvertfall.

Petter

Kommentar

• UltraFo
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jun 2007
                  • 800

tror det var nytt for de fleste egentlig.. sier sitt da, det er Umbro Geir.
                  UFC ~ Gulsvarte Brødre

Kommentar

• caLitri
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2007
                    • 634

han har vel vært inne her og lest da det har vært tatt opp saker fra mange år tilbake om folk som har fått et lite hull i drakta si.
                    men har ikke sett/hørt noe om at dette skjedde på cupfinalen..
                    Gi alt, stå på LSK

Kommentar

• dalen
                      Brannsupporter
                      Myklebust Light
                      • Jun 2007
                      • 391

Opprinnelig skrevet av petter
                      Hmm, Ellefsen kommenterer om bluss, og nevner dette fra finalen:

Brannskader? Nytt for meg ihvertfall.

Petter
                      Du tok ordene ut av min munn...
                      Jeg var riktignok ikke på kampen, men har ikke oppfattet at folk ble skadet på Ullevaal.
                      Eller frekventerer ikke disse på forumet?

For Bad Blue Boys sin del så er vel det ikke stor fare for å få ødelagt klærene sine, da flesteparten stiller i bar overkropp :o
                      If heartaches brought fame in love's crazy game,
                      I'd be a legend in my time.
                      If they gave gold statuettes for tears and regrets,
                      I'd be a legend in my time.

Johnny Cash - A Legend In My Time

Kommentar

• Henrik
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2006
                        • 2110

RBK fikk 25000 i bot etter blussingen på Åråsen.

Også Brann fikk bot på 25000 for blussing mot Viking.

Kommentar

• CFD
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 2319

Opprinnelig skrevet av ChriZza
                          Det hadde vært ren og skjær idioti.
                          Stabæk support har jo snakket så høyt om at hallen deres skal tåle alt sammen, inkludert konserter. Jeg ser ingen problemer i å prøve ut om ventilasjonsannlegget faktisk holder mål.

Blussing mot borte mot stabæk støtter jeg virkelig. Det er tidlig på året og sikkert ganske mørkt. Tror det blir en helt utrolig stemning i hallen hvis noen fyrer opp et bluss.
                          Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• _Jonern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 4397

Håper flere lag tør å blusse, og at det blir pyro enda oftere neste år. Nå er det så lite pyro at de som først gjør det blir straffet hardt. Blir det pyro oftere og oftere fra flere lag så blir det mindre bøter etterhvert. Sånn er det i andre land også. Pyro har blitt så "vanlig" (omtrent i hver eneste match) at forbundene ikke har oversikt eller gidder å gi ut bøter sålenge pyroen holder seg på tribunen og ikke havner ut på banen og forårsaker stopp i spillet.

Nå må det snart bli slutt på hysteriet rundt pyro på norske tribuner.
                            Pyro er og vil alltid forbli en del av tribunekulturen! Jeg begynner å bli mektig irritert over de forpulte nissene i NFF som sender ut bøter i huet og ræva til supportere som setter en ekstra god ramme rundt kampene i Tippeligaen. 10-20 tusen for et par bluss og bra stemning? Patetisk!!

Bøter for pyro på banen og ren sabotasje (Norge - Bosnia) er helt i orden. Men JA til pyro på tribunen!!
                            ..................

Kommentar

• aguado
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2006
                              • 448

Opprinnelig skrevet av _Jonern
                              Håper flere lag tør å blusse, og at det blir pyro enda oftere neste år. Nå er det så lite pyro at de som først gjør det blir straffet hardt. Blir det pyro oftere og oftere fra flere lag så blir det mindre bøter etterhvert. Sånn er det i andre land også. Pyro har blitt så "vanlig" (omtrent i hver eneste match) at forbundene ikke har oversikt eller gidder å gi ut bøter sålenge pyroen holder seg på tribunen og ikke havner ut på banen og forårsaker stopp i spillet.
                              ...eller de havner på klærne til de som tilfeldigvis står rundt deg. Eller på fotografene som står rundt banen (og utstyret deres).

Bluss som tilfeldige mennesker har drasset med seg er brannfarlig og dermed forbudt. Hadde vært mer konstruktivt å bruke kreftene på å forsøke å få til dette under mer ordnede forhold, hvor også brannsikkerheten er ivaretatt.

Kommentar

• _Jonern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 4397

Jepp, det skjer veldig ofte at fotografene rundt banen får ødelagt kameraet sitt p.g.a bluss. De siste åra har det vært større fare for å få en fallskjermhopper i huet enn at det blir skader av pyro.

God bedring videre med de syltynne argumentene dine.
                                ..................

Kommentar

• Skinke
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2007
                                  • 3914

Opprinnelig skrevet av jalapenos
                                  ...eller de havner på klærne til de som tilfeldigvis står rundt deg. Eller på fotografene som står rundt banen (og utstyret deres).

Bluss som tilfeldige mennesker har drasset med seg er brannfarlig og dermed forbudt. Hadde vært mer konstruktivt å bruke kreftene på å forsøke å få til dette under mer ordnede forhold, hvor også brannsikkerheten er ivaretatt.
                                  Som alt annet her i verden så handler det om å bruke objektet med omhu. Så lenge mann ikke er møkkings og fyrer av så går det som regel altid bra. Ja en jakke kan få et bitte lite merke(vi snakker om LITE). Men jeg får oftere brannmerker på klæra mine av folk som driver å vifter rundt med sigg på kamper.

Alt er farlig når mann ikke kan bruke det eller når mann ikke bruker det med omhu, thats life.
                                  Daukjøtt Felt C

Kommentar

• CFD
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2004
                                    • 2319

Bluss i organiserte former er og blir aldri det samme som et bluss som blir fyrt opp på tribunen og alle personene rundt bare eksploderer og forsvinner inn i en transe. Men som flere personer her har sagt så er det personer som ikke er påvirket av alkohol og som vet farene med et bluss. Får vi masse fulle personer med bluss på tribunen så tar det ikke mange kamper før det skjer en skikkelig ulykke og alt blir forbudt
                                    Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• Del Portro
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Nov 2008
                                      • 115

Opprinnelig skrevet av jalapenos
                                      Det er ikke bluss som er farlig. Men misbruk. Det gjelder alt her i livet.

Det er ulovlig fordi man ikke ønsker at det skal bli brukt feil.

Blussing har foregått jevnt og trutt siden 90-tallet, og det har aldri vært i nærheten av å oppstå personskader. Av den enkle grunn at utføreren har full kontroll.

Jeg forsvarer denne ulovlige handlingen, først og fremst fordi jeg vet at blusserne vet akkurat hva de gjør. Dette har vært første grunnregel så lenge det har vært bluss i forbinnelse med Lillestrøm-kamper.
                                      Last edited by Del Portro; 14.12.2008, 19:54.

Kommentar

• Del Portro
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Nov 2008
                                        • 115

Typegodkjente bluss medfører dessuten en ekstremt liten risiko, selv om feil personer håndterer dem.

Kommentar

• CFD
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2004
                                          • 2319

Jeg jobber som sjømann og har opplæring i hvordan disse skal brukes og faremomenter tilknyttet disse. At noe er typegodkjent i henhold til Solas74/96 gjør dem ikke noe mindre farlige hvis man mister kontrollen. Har du fått med deg at et bluss er varmt? At det ikke slukker selvom du legger det i vann eller sand? Mister man kontrollen på et bluss kan det bli store konsekvenser.

For å unngå ulykker er det viktig at de som blusser vet om faremomentene og hvordan en situasjon kan komme ut av kontroll. Skjer det en ulykke så blir ting garantert skjerpet inn, noe vi iallefall ikke ønsker.

Jeg er for blussing, men kun hvis det blir gjort på en forsvarlig måte. På cupfinalen ifjor så kan vi jo lese Rovfugl sin post:
                                          1: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...&postcount=662
                                          2: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...&postcount=665

Ønsker vi at personer som liker blussing skal føle seg utrygge? Det burde kanskje opparbeides rettningslinjer ved å fortelle de som står rundt at det blir tent et bluss? Utifra det han skriver så var det nesten paniske tilstander.

Kommentar

Working...