blussing

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Serbern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 5496

Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
    Nåja, ble ikke Partizan kastet ut pga. tribunebråk i kvaliken til uefa-cupen i fjor? Mener å huske at det var pga. opptøyene i kampen Partizan-Zrinjski Mostar og ikke pga. pyro. Men skal ikke si det helt sikkert. Om PB har spilt e-cupkamper i år vet jeg ikke.

Grekere og spesielt BBB fyrer jo av i omtrent hver eneste match de spiller i europa, uten at de vel er kastet ut.
    Joa, det som kasta dem helt ut var bråket mot Zrinjski. Men de hadde fått en del advarsler før det også og bøter pga pyro og politiske motiver på tribunene. UEFA følger dem nøye nå, og i årets CL-kvalikk og UEFA-cup har de oppført seg eksemplarisk. BBB og Dinamo Zagreb fikk en syk bot her for noen dager siden på 200.000 euro.

http://www.index.hr/sport/clanak/din...ra/413241.aspx på kroatisk.
    Last edited by Serbern; 16.12.2008, 00:29. Begrunnelse: la til bbb-link

Kommentar

• Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

Opprinnelig skrevet av Del Portro
      Ingen automatikk i at bøtene blir lavere ved økt bruk av bluss. Derimot er det stor sjanse for at regelverket over tid blir mykere, og at det dermed blir færre utskudd fra forbundet.
      Et mer realistisk scenario er at NFF vil øke bøtene for hver gang vi blusser. Når de til slutt innser at bøter ikke hjelper, vil de ty til poengstraff. Bluss er gøy, men jeg synes ikke det er gøy.

Kommentar

• heidar
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2004
        • 2131

Opprinnelig skrevet av Serbern
        BBB og Dinamo Zagreb fikk en syk bot her for noen dager siden på 200.000 euro.
        Da skal det vel ogsà nevnes at de skjòt fyrverkeri inn pà banen i Udine.
        En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

Endelig er mørketida over.

Kommentar

• Serbern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 5496

Opprinnelig skrevet av heidar
          Da skal det vel ogsà nevnes at de skjòt fyrverkeri inn pà banen i Udine.
          Jada. De lagde bråk før kampen også. Poenget er at når du gjentatte ganger bryter reglene så øker bøtene og konsekvensene. Jeg sier ikke KFL vil lage kvalme som BBB eller Grobari, men hvis det blir fyrt bluss ofte, og nff ser at bøter ikke hjelper så kan de ta det ett steg videre.

Ikke misforstå, jeg syns bluss skaper en fantastisk stemning, så lenge de som blusser klarer å gjøre det på en ornkli måte uten å kaste det utpå banen, eller sloss med vakter og politi etter at moroa er over..

Kommentar

• Del Portro
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Nov 2008
            • 115

Grobari har vel ikke fyrt av ett eneste bluss i europa etter at de ble kasta ut av UEFA-cupen for ett par år siden.
            ...i årets CL-kvalikk og UEFA-cup har de oppført seg eksemplarisk.
            :lol:

Stuttgart-Partizan 06.11.08:

Politehnika-Partizan 18.09.08:

Kommentar

• Serbern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2006
              • 5496

Se der ja, hehe, så feil kunne jeg ta.. Jeg må gå!:???:

Kommentar

• MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3492

Ved å legge under seg de aktuelle tribunereglene gjør ikke Kanari-Fansen det. KFL tar ikke denne kampen. Dessverre. Hovedsakelig fordi bluss formelt er ulovlig fra NFFs side, og derav gir klubben bøter.

Til sammenlikning er mye som formelt er ulovlig. Å kjøre i 60 i 50-sonen for eksempel. Å drikke øl i parken. Men i hvilken grad håndheves det?
                At hevde at KFL ikke jobber for blussing fordi de følger reglene blir noe søkt.

Opprinnelig skrevet av CFD
                MortenA spurte på hvordan KFL-sentralt så på denne saken for å melde seg ut av KFL. Jeg tror vi får et kraftig frafall av medlemmer (og dermed innkommende kapital) fordi personer personer ikke ønsker å være medlem i organisasjoner som bryter loven gang på gang.

Med færre medlemmer og et veldig skakk-kjørt bilde i media tror vi får veldig lite å si ovenfor LSK. Mindre innflytelse ovenfor LSK er det minste vi trenger iforhold til kampsakene som å ønske å opprettholde ståplassene på Åråsen.
                Jeg stilte mitt spørsmål tidligere like mye pga cup-blussinga hvor jeg mener å huske at KFL betalte bota. Så lenge blusserne betaler hele moroa si, så skal jeg ikke si noe særlig på det. For meg var det greit å vite at min kontigent ikke blir brukt på unødige bøter.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Raskolnikov
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 1453

Opprinnelig skrevet av CFD
                  Du ønsker med andre ord at KFL skal bedrive organisert kriminalitet? .

Hva med dette fra straffeloven? http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-006.html
                  Du kunne jo også sitert følgende:
                  «Med organisert kriminell gruppe menes en organisert gruppe på tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller hvor en vesentlig del av virksomheten består i å begå slike handlinger» (Straffeloven, § 60a).

KFL vil slett ikke bedrive organisert kriminalitet hvis vi går inn for å bruke bluss. For det første er det ikke Straffeloven vi bryter og for det andre er ikke handlingen i nærheten av å være alvorlig nok til å bli definert som organisert kriminalitet.
                  Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• CFD
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 2319

Den var på grensen, men legg også merke til "eller hvor en vesentlig del av virksomheten består i å begå slike handlinger»". Jeg vil si at hvis det blir blusset ofte så er dette en vesentlig del av virksomheten og IALLEFALL hvis det står i vedtektene.. Ordet organisert kriminalitet har ingen klar definisjon verken i EU sitt rettsystem eller den Norske rettsystem. Siden ordet ikke er helt klart definert så ser jeg ikke helt poenget i å rippe opp i en post som ble postet igår ,men jeg skal moderere meg og forandre posten slik at det står tradisjonel kriminalitet.

Uansett virker det ikke som folk forstår poenget.
                    1. Vi kommer trolig til å bli sett på som en lovløs gruppa som ingen respekterer
                    2. Vi får mindre å si ovenfor LSK og vil trolig arbeide mot vår viktigste fanesak, nemelig ståplasser. Tror dere LSK vil ha noe av å deres egne supportere offisielt sier at de bryter loven? Jeg tror all goodwill LSK har ovenfor KFL da forsvinner og da kan prisene på feltet på høyere osv. Dette rammer ikke kun de som blusser
                    3. Personer vil melde seg/ikke fornye fordi de ikke vil bli assosiert med oss
                    4. LSK kommer til å tape penger for evt represalier fra NFF (Stengt Kanarifelt?)
                    5. Det kommer ikke ta lang ting før enkeltpersoner kommer til å bli straffet hardere enn bøter hvis dette fortsetter.
                    6. Også til slutt. Jeg er rimelig sikker på at flesteparten i Kanarifansen ikke ønsker å få dette inn i vedtektene, og dermed er dette en hypotetisk situasjon. KFL må alltid høre på flertallet. Her på forumet har vi sterke minoriteter ,men den store sløve majoritet ikke holder til på forumet.

Enkeltpersoner kan blusse ,men Kanarifansen sentralt kan ikke gå ut å si at de ønsker blussing.
                    Blussere må med andre ord stå på egne ben , ikke beskyttet av en stor organisasjon.
                    Last edited by CFD; 16.12.2008, 12:56.
                    Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• Raskolnikov
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2005
                      • 1453

EU har en definisjon av organisert kriminalitet. Den er veldig generell og flytende, men allikevel er den presis nok til å utelukke muligheten for at blussing på en fotballtribune vil falle inn under denne definisjonen.

Å kalle blussing for tradisjonell kriminalitet blir ikke mindre feil. Det er stor forskjell på å bryte Straffeloven og reglene til NFF/UEFA. Hadde det vært en kriminell handling ville politiet grepet inn på eget initiativ.
                      Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• CFD
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 2319

Opprinnelig skrevet av Raskolnikov

Å kalle blussing for tradisjonell kriminalitet blir ikke mindre feil. Det er stor forskjell på å bryte Straffeloven og reglene til NFF/UEFA. Hadde det vært en kriminell handling ville politiet grepet inn på eget initiativ.
                        Les her hva jeg skrev den 13.11.08: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...6&postcount=11
                        Her blir bluss regnet som eksplosjonsfarlig stoff.

Her kan man også lese:
                        § 10-2. Generelle krav til bruk Det skal bare brukes godkjent eksplosiv vare bestemt for formålet og i samsvar med produsentens anvisninger.

Er det godkjent å bruke et bluss på en fotballbane? Er det i samsvar med produsentens anvisninger?

Vi vet alle at Bluss ikke er lovlig på norske fotballbaner og det er ikke noe vits i å diskutere det. Punktum. Du henger deg opp i flisespikkeri ved posten min og ikke selve hovedbudskapet.

Flere har sagt at ståplasser er KFL sin kampsak nr1 ,men hvis flere melder seg ut / ikke fornyer medlemskapet vil vi få mindre inflytelse i LSK. Mindre innflytelse til å kjempe for kampsak nr1 ovenfor LSK/NFF. Skal man ta en kamp må man ta den innenfor lovens rammer og droppe ropene om ACAB og det som værre er.

For å sitere forumkongen:
                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                        Et mer realistisk scenario er at NFF vil øke bøtene for hver gang vi blusser. Når de til slutt innser at bøter ikke hjelper, vil de ty til poengstraff. Bluss er gøy, men jeg synes ikke det er gøy.
                        Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• e.d
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2005
                          • 688

jeg tipper Nff aldri vil gi poengtrekk pga blussing. I såfall så skaper dem et kjempeproblem for seg selv.

Ståplasser er KFL sin fanesak nr. 1. Og det gjelder vel retten til å stå selv om det er seter. Altså så bryter vi reglene til NFF på stort sett hver eneste bortekamp fordi dem sier at det ikke er lov å stå der det er seter.

Skal vi drite i reglene å stå som vi pleier eller skal vi følge reglene, sette oss ned og jobbe for å forandre på reglene?

Jeg mener vi skal drite i de reglene som er med på å ødelegge for tribunekulturen og jeg støtter blussing ved passende anledninger.
                          synging, mentalitet - Kanari-Fansen

Kommentar

• Ytre
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2008
                            • 773

Opprinnelig skrevet av e.d
                            Ståplasser er KFL sin fanesak nr. 1. Og det gjelder vel retten til å stå selv om det er seter. Altså så bryter vi reglene til NFF på stort sett hver eneste bortekamp fordi dem sier at det ikke er lov å stå der det er seter.
                            Og hver eneste hjemmekamp (felt c)
                            I med- og motgang, vi er Lillestrøm!

Kommentar

• Koren10
                              Medlem
                              Bøffel
                              • Apr 2006
                              • 34

den norske serien er jo blitt helt latterlig, skal ikke lenger bort en til sverige hvor man kjører pyro show omtrent hver uke, mens her blir det helt hysteri og krise om man fyrer av ett bluss eller to,..
                              jeg er for bluss så lenge man ikke kaster det inn på banen, ingen ting er vakrere en ett hav med bengaler kfl feltet gir enn ekstrem kul effekt av blussene også
                              såå lenge man gjør det oftere enn det som har vært før så vil forbundet ikke gi noe mer i bøter, men det kommer til å bli mer akseptert, det er jeg sikker på! ellers så er jeg enige i at første pri er å nekte for tribuner i norge hvor ståplasser nektes.
                              Nff skal aldri vinne den kampen!!

Kommentar

• gutt94
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Mar 2007
                                • 3272

Kansje man kan sende en e-post til Nff med he visning til denne tråden.
                                KnutHSolberg

Kommentar

• LasseN
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2005
                                  • 1610

Opprinnelig skrevet av e.d
                                  jeg tipper Nff aldri vil gi poengtrekk pga blussing. (...)
                                  Hvorfor vil jeg ikke bli overrasket hvis LSK blir første lag som de trekker i poeng pga blussing...?
                                  LasseN

Kommentar

• Serbern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 5496

25000 i bot til vif for cupfinale-blussing http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle2497785.ece

Kommentar

• forzafugla!
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2008
                                      • 461

Lurer på hvor mange supportere i norge som egentlig blir plaga av blussing. Men selvfølgelig er det totalforbudt i tippeligaen.. Det er helt sykt at en organisasjon som nff kan ha så lite bakkekontakt. Skal vedde på at det iranske fotballforbundet tom har mer bakkekontakt enn dem. Nei vi kan ikke la gamle senile menn som kåfjord og omdahl bestemme over fotballen vår!

Skal vedde på at hareide måtte kjempe ganske hardt for og få slutte på landslaget kåfjord og hu kjerringa beroliga han vel med at "hele norge har tillit til deg, vær så snill bli!!"

Hva med om vi bytter forbund med håndballen ett år? Skulle ikke forundre meg om de klarte det bedre.

Kommentar

• Simeone
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2008
                                        • 761

25000 i bot til vif for cupfinale-blussing http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle2497785.ece
                                        Men det ser ut som at Stabæk sine brenninger i siste runde, Lyn sitt røykshow i Fredrikstad og andre mindre pyro hendelser går fri for bøter.

Det lover godt for 2009.
                                        Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                                        para gritarle a la FIFA:
                                        ¡Que ellos son el gran ladrón!

Kommentar

• CFD
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2004
                                          • 2319

Opprinnelig skrevet av forzafugla!
                                          Lurer på hvor mange supportere i norge som egentlig blir plaga av blussing.
                                          Man kan bare sikte til flere sure miner her fra forumet etter cupfinalen 07. Og den jevne supporter er ikke inne på dette forumet , så det var nok MANGE på VG øvre som ble sure fordi all røyken samlet seg der oppe og gjorde at flere fikk pusteproblemer (etter hva jeg har lest).

Det er den jevne supporter som satt på VG Øvre som er den store majoriteten og de som bringer inn mest penger i kassa på Åråsen i form av bilettinntekter.

Jeg synes at pyrotekniske show og pyroteknikk på tribunen er fantastisk ,men man må også se realitetene at den jevne supporter kanskje ikke synes det samme. Og de fleste på KFL forumet er hakket mer engasjert enn den jevne supporter for å si det mildt.

Kommentar

Working...