blussing
Collapse
X
-
Kjernen stiller ultimatum til NSA
10/03/09 23:35 | Supportere
Fredrikstad Blad melder at Norges Fotballforbund vurderer å intensivere sin allerede irrasjonelle praksis med å sanksjonere mot fotballklubber ved bruk av pyroteknikk blant supportere på kamper. Ønsket er at man også skal kunne ilegge klubbene poengstraff, i tillegg til den velkjente bøteleggingen.
Kjernen har tidligere ytret seg sterkt kritisk til det logikkfiendtlige regimet Fotballforbundet har innordnet seg med i slike tilfeller. Vi finner det hårreisende at for eksempel Rosenborg skal kunne straffes økonomisk for det en tilfeldig hvitkledd person foretar seg, også på andre klubbers stadia. Hvis klubbene også skal ilegges straff som får direkte innvirkning på tabellsituasjonen begynner situasjonen å bli parodisk.
Diskusjonen om hvor vidt blussing er lurt eller ikke skal føres mellom de eneste rettmessige diskusjonspartnere: Fotballforbundet og supporterne. Vi insisterer på at klubbene vi er supportere av skal holdes utenfor, da de under ingen omstendigheter kan lastes for handlinger utført av personer som er, eller utgir seg for å være, supportere.
Ledergruppa i Kjernen finner NFFs forslag så graverende supporterfiendtlig at vi herved utformer et ultimatum til Norsk Supporterallianse (NSA), som Kjernen er medlem av. Vi krever at NSA engasjerer seg for å avvikle sanksjonene mot fotballklubbene og oppretter en dialog med Fotballforbundet for en multilateral forståelse av hvem som kan lastes for enkeltpersoners handlinger. Om så ikke skulle skje, vil vi til å innkalle til ekstraordinært årsmøte med forslag om at Kjernen melder seg ut av NSA og arbeide for å opprette en ny organisasjon som vet å ivareta elementære prinsippstandpunkter i tilfeller der interessene til forbund, klubber og en aktiv supporterkultur kolliderer.
Trondheim, 10. mars 2009
Ledergruppa i KjernenSi yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
¡Que ellos son el gran ladrón!Kommentar
-
Jeg synes at blant annet Vegar fra KFL har gjort en god jobb i NSA. Men er tiden inne for å skape en enda sterkere organinasjon med mindre fanklubber?
Sånn som jeg opplevde NSA da jeg var der på supporterseminar i 2007 var at det var en veldig stor forskjell hos de forskjellige fanklubbene hva god supporterkultur er.
Mens bl.a KFL, Kjernen og Klanen diskuterte hvordan utfordringer de møtte på bortebane med kranglete vakter/uproffesjonelle vakter samt sensur av budskap på forskjellige tifo arrangementer var det andre som diskuterte andre ting.
Representantene fra Plankehaugen diskuterte kalde pølser og hvor langt bussen dems måtte stå fra stadion. Andre supporterklubber var der nærmest på voksenopplæring for å få forstå hvordan supporterkultur fungerer.
Jeg mener KFL må nå henge seg på Kjernen og få dette duste kravet ut av verden. Det handler ikke om hvem som liker bluss eller ikke, det handler om en regel som ødelegger fotballen og som kan være blodig urettferdig hvis noen vil ødelegge for andre klubber.Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
-
Mvh
Sondre KåfjordEn gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.
Endelig er mørketida over.Kommentar
-
Det som kan være noe å tenke over er at Jaran Berg fra Plankehaugen uttaler at han syns det er en god ide å straffe bluss med poengtrekk.
Artikkelen kan du lese her: http://www.f-b.no/article/20090310/F...419/1220/NYHET
27. februar hadde NSA årsmøte og da ble det satt nytt styre
Henk Ekerhovd Bataljonen
Audun Kjelstrup GLIS
Vegar Hjermundrud Kanari-Fansen
Jaran Berg Plankehaugen
Randi Flesjaa Maakeberget
Morten Haugen Bastionen
Mikkel Kjelstrup Klanen
Vet ikke helt hvor lyst det ser ut dersom NSA (som vel er de som forhandler frem saken på vegne av supporterne) har den oppfattning at det er greit å straffe med poengtrekk...Dumt å endre bakgrunnsbilde på pcen til moderator tror jeg...
JA, det er det
*Hoho er en skapfugl*Kommentar
-
Veldig enig! Noe jeg håper Klanen også gjør. Interessant å se debatten gå på diverse forum.
Det som kan være noe å tenke over er at Jaran Berg fra Plankehaugen uttaler at han syns det er en god ide å straffe bluss med poengtrekk.
Artikkelen kan du lese her: http://www.f-b.no/article/20090310/F...419/1220/NYHET
27. februar hadde NSA årsmøte og da ble det satt nytt styre
Henk Ekerhovd Bataljonen
Audun Kjelstrup GLIS
Vegar Hjermundrud Kanari-Fansen
Jaran Berg Plankehaugen
Randi Flesjaa Maakeberget
Morten Haugen Bastionen
Mikkel Kjelstrup Klanen
Vet ikke helt hvor lyst det ser ut dersom NSA (som vel er de som forhandler frem saken på vegne av supporterne) har den oppfattning at det er greit å straffe med poengtrekk...Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
-
Flott at Kjernen truer med å kreve ekstraordinært årsmøte. Kanskje de skal la være å møte opp på det også da..
Flott var det også at NFF trakk Dag Westlund og sendte en representant til supporterseminaret som ikke var oppdatert om dette i det hele tatt..Petter Ø - Kreativ Kanaris
http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401Kommentar
-
Det er vel slik for de fleste av oss at vi låner øre til det vi tror på/er enig i i forkant. Er folk av den oppfatning at NFF bare er samling kålhuer NAV har rasket tilfeldig sammen blir oppslaget i FB bare en bekreftelse. Nå har jeg lest de siste sidene her, og ved siden av det èn journalist har skrevet i FB ser jeg ingen annen dokumentasjon på hva NFF egentlig har tenkt å foreta seg, noe som er merkelig siden sesongen er tre dager unna. Er det noen som egentlig vet noe mer?Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!Kommentar
-
Kommentar
-
Det Kjernen mener er vell og inkalle til ekstraordinært møte i NSA(?), ikke innad i Kjernen. Det Petter gir ett lite spark til er kun for at Kjernen var den eneste supportergruppa som ikke hadde noen representanter tilstede på NSA's supporter seminar der de kunne ha tatt opp denne saken uten og tilkalle til ekstraordinært møte.Kommentar
-
Det er i alle fall bra med en supportergruppering som TØR å ta stilling til saker, og ikke bare danser etter klubbens og forbundets pipe hele tiden. Tommel opp til Kjernen, så får vi se om KFL har baller nok til å følge etter.En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.
Endelig er mørketida over.Kommentar
-
Det Kjernen mener er vell og inkalle til ekstraordinært møte i NSA(?), ikke innad i Kjernen. Det Petter gir ett lite spark til er kun for at Kjernen var den eneste supportergruppa som ikke hadde noen representanter tilstede på NSA's supporter seminar der de kunne ha tatt opp denne saken uten og tilkalle til ekstraordinært møte.Kommentar
-
LITT off topic men brukes ikke gymsalen til konserter osv?
Hvordan takler den fyrverkeri og sånt da? blir jo røyk når band osv fyrer av litt fra scenen. De må vell ha løsninger på sånt også?
Er jo ikke bare fotball fans som kan skape røyk fra forskjellige typer pyro.UFC ~ Gulsvarte Brødre
Kommentar
-
Ifølge Stabæk skal det føles som det er ute når lukene er åpnet...yeah right..Kommentar
-
Hovedforskjellen i røyk skapt av pyro fra sceneshow og bluss er vel mengden. Jeg vil gjette at ett eneste bluss i løpet av ett minutt avgir en totalmengde røyk som langt på vei overstiger den totale mengden røyk fra pyroeffekter ved de aller fleste konserter. Forøvrig skapes mye av røyken på konserter fra røykmaskiner som ikke er pyrobaserte.Kommentar
-
Hovedforskjellen i røyk skapt av pyro fra sceneshow og bluss er vel mengden. Jeg vil gjette at ett eneste bluss i løpet av ett minutt avgir en totalmengde røyk som langt på vei overstiger den totale mengden røyk fra pyroeffekter ved de aller fleste konserter. Forøvrig skapes mye av røyken på konserter fra røykmaskiner som ikke er pyrobaserte.UFC ~ Gulsvarte Brødre
Kommentar
-
Petter Ø - Kreativ Kanaris
http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401Kommentar
-
-
Kommentar
-
Nå var det vel akkurat det Kjernen gjorde. Teksten ble sendt til NSA og til media, samt lagt ut på Kjernens hjemmeside. Valget av strategi kan sikkert diskuteres, men basert på erfaring fra min egen tid i styret i Kjernen hadde jeg ofte opplevelsen av at vi sto sørgelig alene i forsvaret av den alternative supporterkulturen og vår oppfatning av at RBK verken kan lastes eller straffes for det klubbens supportere gjør på tribunen. Derfor antar jeg at man denne gangen ønsket å understreke viktigheten av å engasjere seg når Kjernen (for en sjelden gangs skyld, skal medgi det) oppfordret NSA til å ta affære.
Når det gjelder vårt engasjement i NSA kan jeg bare uttale meg om perioden 06-09, da jeg selv satt i styret. I løpet av denne perioden har Kjernen engasjert seg minimalt i NSA. Forklaringen er flerdelt, men det viktigste er at vi har hatt stort gjennomtrekk av styremedlemmer og dertil mangel på motiverte personer til å fronte våre synspunkt i NSA. Hva det nye styret kommer til å prioritere vet jeg ikke, men saker som dette står Kjernen nær og det er absolutt ingen uvilje mot å fronte dem i paraplyorganisasjonen. Spørsmålet er da hva majoriteten mener. Kjernen forsvarer ultraskultur, for eksempel KFL har valgt det motsatte. Hvis NSA skal oppnå reell påvirkningskraft behøves det nok en viss enighet i slike prinsippspørsmål.Life is short. So are you.Kommentar
Kommentar