blussing
Collapse
X
-
Kommentar
-
Vegar HjermundrudKanarifugla flyr høyt i år!Kommentar
-
Tar felles avstand fra uorganisert bruk av pyroteknikk
4.6.2009 av Yngve Haavik
NFF, NTF og Norsk Supporterallianse jobber sammen for å skape trygge rammer rundt fotballkamper.
TRYGGE RAMMER: NFF; NTF og NSA er alle opptatt av at bruk av bluss og pyroteknikk må foregå i kontrollerte og lovlige former, slik at sikkerheten på tribunen ivaretas. Foto: Alf Ove Hansen/SCANPIX
NFF, NTF og Norsk Supporterallianse har hittil i år vært samlet en gang på Ullevaal Stadion for å diskutere hvordan partene kan samarbeide på best mulig måte for å skape utvikling i norsk fotball. Målet er å bli enige om en skriftlig samarbeidsavtale relatert til ulike områder bl.a. publikumsoppslutning for klubber og landslag, blussing og pyroteknikk og ståplasser på tribunene.
De tre partene har nå blitt enige om en felles uttalelse i forbindelse med bruk av bluss og pyroteknisk utstyr.
- Uorganisert bruk av bluss og pyroteknikk utgjør en fare for publikum, og derfor er vi glad for at alle parter nå er enige om en felles uttalelse der det tas sterk avstand fra dette. Bluss og pyroteknikk er stort sett ulovlig over hele Europa, mens vi i Norge har tillatt det dersom søknad er sendt på forhånd og samtykke gitt under bestemte forutsetninger. Vi håper denne felles uttalelsen kan føre til en større refleksjon rundt bruk av bluss og pyroteknikk, sier assisterende generalsekretær i Norges Fotballforbund, Stig-Ove Sandnes til fotball.no.
NSA støtter opp.
Styremedlem i Norsk Supporterallianse, Vegar Hjermundrud, er glad for at det nå er skapt møteplasser for en god dialog mellom partene.
- Vi setter stor pris initiativet fra NFF og NTF om å komme i dialog om både bruk av bluss og pyroteknikk og andre områder som vi supportere er opptatt av. Vi er for en kontrollert bruk av bluss og pyroteknikk, men tar selvfølgelig avstand fra bruk som setter omgivelsene i fare. Men vi mener også at det er mulig å utvikle regelverket på dette området, slik at vi kan skape enda mer spennende og attraktive rammer rundt kamparrangement i norsk toppfotball, sier Vegar Hjermundrud til fotball.no.
Felles uttalelse
Felles uttalelse fra Norges Fotballforbund (NFF), Norsk Toppfotball (NTF) og Norsk Supporterallianse (NSA) i forbindelse med bruk av bluss og pyroteknisk utstyr på norske arenaer:
1. Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og Norsk Supporterallianse tar i felleskap sterk avstand fra uorganisert og farlig bruk av bluss og pyroteknisk utstyr på arenaene i forbindelse med avviklingen av fotballkamper.
2. NFF, NTF og NSA vil i felleskap gjennomgå dagens sikkerhets- og arrangementsbestemmelser med intensjon om å legge forholdene bedre tilrette for organisert og godkjent bruk av pyroteknisk materiale på arenaene.
3. Klubbene har på Forbundstinget oppnevnt de dømmende organer i norsk fotball (Doms- og sanksjonsutvalget og Ankeutvalget). Disse utvalgene fatter selvstendige beslutninger og avgjør selv hvilken sanksjon som i hvert enkelt tilfelle er passende. Grunnlaget for utvalgenes arbeid er Sanksjonsreglementet, som klubbene har vedtatt på Forbundstinget. Det er disse utvalgene, og ikke Forbundsstyret, som beslutter sanksjoner når det har vært brudd på NFFs sikkerhets- og arrangementsbestemmelser.
4. Forbundsstyret har, og har hatt, som hovedprinsipp at grove brudd på NFFs sikkerhets- og arrangementsbestemmelser i utgangspunktet blir anmeldt med innstilling om bot.
5. Det er selvsagt et grunnleggende ønske fra både NFF, NTF og NSA at resultatene i fotballens ulike turneringer skal reflektere lagenes sportslige prestasjoner.
Kommentar
-
-
Jeg ga tommel opp til reportasjen fra fotball.no. Ikke fordi jeg er noen motstander av blussing. Tvert om - riktig timet er bluss en skikkelig stemningsskaper, som under cupfinalen i 2007 eller da vi berget plassen mot RBK i fjor høst. Derfor synes jeg det er bra at NSA er i dialog med NFF om bla. bruk av bluss/pyroteknikk:
Selvsagt umulig å forutsi hva som kommer ut av arbeidet, men for egen del ønsker jeg NSA lykke til, og jeg synes det er beundringsverdig at de gjør denne jobben for oss supportere.Kommentar
-
Kan virke som NSA's representanter er mer opptatt med å spise kirsebær med de store og mektige i NFF og innynde seg hos de enn å representere supporterne.
Hva er det egentlig NSA har utrettet? Sikkert en fin personlig relasjonsbyggende plattform for styret, men for supporterne har jeg ikke sett særlig annet enn et hundretalls syngende til noe rabatterte priser på landskamper.I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)Kommentar
-
Jeg ga tommel opp til reportasjen fra fotball.no. Ikke fordi jeg er noen motstander av blussing. Tvert om - riktig timet er bluss en skikkelig stemningsskaper, som under cupfinalen i 2007 eller da vi berget plassen mot RBK i fjor høst. Derfor synes jeg det er bra at NSA er i dialog med NFF om bla. bruk av bluss/pyroteknikk:
Selvsagt umulig å forutsi hva som kommer ut av arbeidet, men for egen del ønsker jeg NSA lykke til, og jeg synes det er beundringsverdig at de gjør denne jobben for oss supportere.
Hvis jeg tar feil så er det meget gledelig, men inntil det motsatte er bevist så klarer jeg ikke helt å se hva jeg skal beundre NSA for. Vi får se hva som kommer ut av dette...................Kommentar
-
Hvis du mener NSA ikke er riktig forum å jobbe igjennom for å påvirke NFF og NTF til et mer liberalt regelverk mht bluss på tribunen, venter jeg i spenning på hvordan du hadde tenkt at forbundsledelsen skal overbevises...Kommentar
-
Har jeg sagt at det ikke er riktig? Det er godt mulig det er riktig, men jeg er i tvil om hva NSA får ut av det her. Per dags dato har ikke NSA i mine øyne klart å få til en dritt for supporterne, derfor avventer jeg noen beundring. Eller har du noen konkrete eksempler på hva NSA har gjort for supportere i norge? Å få se norge for en hundrelapp i colasvingen teller ikke. Som sagt, vi får vente å se hva som kommer ut av det her...................Kommentar
-
Har jeg sagt at det ikke er riktig? Det er godt mulig det er riktig, men jeg er i tvil om hva NSA får ut av det her. Per dags dato har ikke NSA i mine øyne klart å få til en dritt for supporterne, derfor avventer jeg noen beundring. Eller har du noen konkrete eksempler på hva NSA har gjort for supportere i norge? Å få se norge for en hundrelapp i colasvingen teller ikke. Som sagt, vi får vente å se hva som kommer ut av det her.
Hadde det ikke vært for at NSA taler supporternes sak, hadde du og jeg blitt veldig våte og kalde i Drammen...
Forøvrig fortsatt spent på hvilken vei du mener er riktig å gå. Hadde mye heller sett at energien ble brukt på det, enn på å forhåndspredike de som faktisk gjør en innsats!Kommentar
-
Jeg satt selv med samme oppfatning som Jonern og Raymond før jeg gikk inn i styret. Nå får jeg og alle i styret mailer fra nsa flere ganger i uken om ting de jobber med å gjennomfører. Nå som jeg ser faktisk hva de gjør så er jeg mer positiv til NSA.
Kanskje den beste tingen nsa har fått til iår er at alle lagene spilte på 16.mai i år. TV2 og NRK ville ha sine kamper før og etter 16.mai men der gikk NSA inn å gjorde en fantastisk jobb.
Kanskje noe NSA kan bli flinkere til er å vise for offentligheten hva de faktisk driver med.Daukjøtt Felt CKommentar
-
Jeg vet ikke hva som burde gjøres, og jeg har heller aldri påstått at jeg vet det. Sansynligvis ingen lett ting å få gjennomslag på uansett hvordan man gjør det. Jeg tror vel heller ikke at NSA går i dialog for å få blussing lovlig, men heller legge forholdene til rette for lovlig blussing, hva nå enn det skal gå ut på.
PS: Jeg var forresten både våt og kald i drammen..................Kommentar
-
Tror uansett hva NSA,supportere eller noen som helt gjør vil NFF ALDRI gå med på lovlig blussing på tribunen. Det beste vi kan håpe på er er litt "mindre" bøter og ikke poengtrekk.Noe mere tror jeg ingen kommer til og klare og forhandle seg til.Kommentar
-
Skulle en eller annen klubb får poengtrekk for blussing, noe som er absurd idiotisk håper jeg virkelig alle supporter grupper, NSA osv går med på en felles pyro runde sånn at alle stiller likt etterpå. :twisted:UFC ~ Gulsvarte Brødre
Kommentar
-
Grunnen til at vi ikke ble våte og kalde i Drammen, var pga. at Godset ikke lenger har dispensasjon fra nff til å benytte gressvollen i klokkesvingen. Det var ikke NSA som fikk igjennom at bortesupportera skulle få en bedre plass. Hadde Godset fortsatt fått lov til å bruke gressvollen hadde vi pent måtte stått der når vi møtte Godset.25.11.05
CONTRO IL CALCIO MODERNOKommentar
-
Grunnen til at vi ikke ble våte og kalde i Drammen, var pga. at Godset ikke lenger har dispensasjon fra nff til å benytte gressvollen i klokkesvingen. Det var ikke NSA som fikk igjennom at bortesupportera skulle få en bedre plass. Hadde Godset fortsatt fått lov til å bruke gressvollen hadde vi pent måtte stått der når vi møtte Godset.
Forøvrig er hva NSA utretter både på generelt grunnlag, og ift klokkesvingen i Drammen neppe hjemmehørende i en tråd som skal omhandle blussing, så vi kan vel kanskje komme oss tilbake til tema nå?Kommentar
Kommentar