Ordet Ultra er bannlyst i Parken

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

Fra bold.dk:

FCK-fans: Forbud gavner ingen

FCKs fangruppe Urban Crew ser sig selv som Ultras og mener ikke, at klubbens totale forbud mod ordet ”Ultra” gavner nogen.

FC Københavns fangruppe Urban Crew har den seneste tid forsøgt at relancere begrebet Ultra i dets oprindelige forstand. Begrebet opstod i 70’ernes Italien og blev forbundet med fangrupper, som gjorde ekstra meget for at bidrage til stemningen på stadion.

Urban Crew er imidlertid stødt på modstand fra klubben selv. Ordet må ikke på nogen måde optræde på stadion i forbindelse med FC Københavns kampe, noget som også OBs fans fra gruppen Odense Ultra måtte sande, da de mødte op i Parken for at følge deres hold spille mod mestrene i søndags.

Ifølge Parkens sikkerhedschef Leif Bjørn har forbudet historiske årsager. Det blev lavet for at dæmme op for en voldelig fan-fraktion som kaldte sig Ultras, men som ikke eksisterer længere. Urban Crew har ikke noget med denne fangruppering at gøre, og bryder sig ikke om forbudet.

- Vi er af den overbevisning, at det ikke gavner nogen som helst, siger Jimi i et interview til bold.dk. Han og de øvrige medlemmer af Urban Crew vil gerne arbejde for at ophæve forbudet, men accepterer det også, så længe det er der.

”Jimi” fremhæver også det urimelige i, at fans fra andre klubber skal lide under Ultras uheldige opførsel år tilbage, sådan som det skete med OBs fans i søndags, men han afviser, at nogen kunne føle sig så provokeret, at forbudet ligefrem kunne avle vold.

- Det kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig. Jeg er selv blevet bedt om at forlade Parken, hvis ikke jeg ville fjerne et mindre mærke på min bluse med de seks famøse bogstaver, men det bliver jeg ikke voldelig af. Og det kan jeg ikke forestille mig at andre gør, siger han i interviewet med bold.dk.

Urban Crew er i løbende dialog med FC København om forbudet, og håber at de sammen med klubben kan komme af med det dårlige navn, ordet Ultra har fået.

- I dag er det jo gået op for selv formiddagspressen, at der ikke eksisterer en decideret gruppe der kalder sig Ultras mere, og hvis nu F.C. København var mere aktive i den henseende, så var vi nok endnu længere i dag, siger ”Jimi” til bold.dk.

Kommentar

• Eru
      -RBK-supporter-
      • May 2006
      • 59

Opprinnelig skrevet av Erling Stray
      Stadion er privat og dermed så gjeder de reglene som eieren bestemmer seg for. De står fritt til å nekte hvem de vil så lenge de har noen regler å vise til. Som f.eks. stadion reglement

Nope. det er heldigvis ikke så enkelt i Norge.

Det er et offentlig arrangement og man skal følgelig ha en saklig grunn for å nekte noen adgang(overstadig beruselse for eksempel). Om man har kompass, krokodille eller ultras på genseren er -ikke- en saklig grunn.

Kommentar

• MobBoss
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2003
        • 900

Ikke på genseren, men de ble heller ikke nektet i Parken. Men bannere og to sangs ble nektet og det har de hjemmel i siden det står i stadion reglementet.
        Den kampen har jeg hatt med både NFF og politi og begge sier det samme. Opp til stadioneier.
        Viking prøvde seg de og men der hadde vi egne vakter som sa at vi fikk lov på åråsen og derfor var det greit der. Og på nadderud ble de vel tatt hvis jeg ikke husker helt feil

Invicta

Ingen er større en klubben

Kommentar

• Vestfold Kanaris
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Oct 2004
          • 4583

Vaktene på Viking Stadion var også særdeles oppmerksomme og tok fra oss, bannere, flagg og tostangs med ordet Ultras på. Tilogmed logoen var ikke lov der.

Vi fikk det selvsagt igjen etterpå.
          LOUD
          PROUD
          ULTRA

Kommentar

• Eru
            -RBK-supporter-
            • May 2006
            • 59

Opprinnelig skrevet av Erling Stray
            Ikke på genseren, men de ble heller ikke nektet i Parken. Men bannere og to sangs ble nektet og det har de hjemmel i siden det står i stadion reglementet.
            Den kampen har jeg hatt med både NFF og politi og begge sier det samme. Opp til stadioneier.
            Viking prøvde seg de og men der hadde vi egne vakter som sa at vi fikk lov på åråsen og derfor var det greit der. Og på nadderud ble de vel tatt hvis jeg ikke husker helt feil
            Om det er juridisk holdbart er en annen sak. Det er et offentlig arrangement og ytringsfriheten står sterkt i Norge. Om noen kjørte en rettsak på det er det langt ifra sikkert at NFF ville vunnet. Så lenge man ikke kan sannsynliggjøre at flagget medfører en sikkerhetsrisiko, vil man høyst sannsynlig ha vanskelig for å finne juridiske argumenter for å nekte noen å holde det. Norges Lover står heldigvis over idrettens. Selv om enkelte i NFF av og til sliter med å forstå det...

Kommentar

• MobBoss
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2003
              • 900

nei men de må ha en jævlig feit lommebok, for det e r en sak som ville blitt trenert for alt det var verdt.

Invicta

Ingen er større en klubben

Kommentar

• ON
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2004
                • 3639

Vel, etternavnet ditt tyder vel på at du kan betale for saken Erling?

Kommentar

Working...