Div. om ultras og casuals
Collapse
X
-
-
Det stemmer at han sa det, men forstår du/dere virkelig ikke at den jevne tilskuer blir lettere skeptisk etter den type bilder?Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Ultras Felt C 2005x2015
Lillestrøm & BajenKommentar
-
Jeg ser muligheten for "ett skred" av argumenter av hva som ble sagt/ikke sagt, at de bare er gutter som brenner for klubben sin og at polakkene hadde ett trøkk på tribunen man bør strebe etter. Derfor er dette mitt siste innlegg i tråden, da det åpenbart ikke er mulig å diskutere Ultraskulturen og den oppfatning på objektivt vis lenger.
Takk for seg.Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Personlig har jeg ikke noe problem med å se at ”den vanlige mannen i gaten” kanskje ser på ultras som noen bråkemakere. Så langt har ikke ultras i Norge havnet i noe store problemer og da burde heller ikke norske ultraser bli satt i ett dårlig lys. Om Ultras i Tyrkia,bosnia,italia, argentina osv er tullinger som brenner skjerf, sloss og lager mye kvalme så er ikke dette tilfelle i Norge..
Hvis du tar Ultras i Italia som ett eksempel så blir det en slags blanding av Casuals og Ultras i Norge. Hvis du tar de positive sidene fra Ultrasene i Italia (Lidenskap for klubben,hopping,pyro,synging,flagging) så får du den Ultras Kulturen det er i Norge.
At folk i Norge tar alle under en kam for så være, men hvis ufc og andre ultraser i Norge fortsetter som de gjør nå så vil Ola Nordmann snart skjønne at dette ikke er noen bråkemakere, men tvertimot engasjerte supportere som er på kamp for å støtte gutta 110% til 3 nye poeng. (=Daukjøtt Felt CKommentar
-
kanskje ikke generelt sett ultras kulturen i norge, men hvertfall i lsk... Det fins jo de klubbene som har sine "pent kledde" som benytter t-baner og parkeringsplasser som arena for tåpelige oppgjør mann mot mann..
For min del er ultras kulturen en positiv utvikling på åråsen og etter at den kom har det blitt lettere for "oss andre" å bli med på synginga.... Man blir aautomatisk mer engasjert når man ser en gjeng som de i UFC...... Kjempestor tommel opp og en enorm applaus til UFC***Større baller enn vett***Kommentar
-
selvom andre ultras i italia osv lager bråk, så er det ikke sikkert at de i Norge gjør det...
ingen vits å sette UFC eller andre ultras grupper for dens saks skyld i dårlig lys bare fordi ultras i Italia osv gjør masse dritt..
Leste en annen tråd hvor det ble knipset bilder av UFC hele tia. og dem hadde ikke gjort noe galt!.LillestrømKommentar
-
selvom andre ultras i italia osv lager bråk, så er det ikke sikkert at de i Norge gjør det...
ingen vits å sette UFC eller andre ultras grupper for dens saks skyld i dårlig lys bare fordi ultras i Italia osv gjør masse dritt..
Leste en annen tråd hvor det ble knipset bilder av UFC hele tia. og dem hadde ikke gjort noe galt!.Kommentar
-
De som kaller seg Stockholm Kanaris er ikke helt borte de heller, er ikke noe vits i rope og synge dritt til politiet i Alex Kiellands på vei til Åråsen før LSK-Tromsø. Mulig disse folka ikke har særlig mye med KFL å gjøre, men er veldig lite positivt.Kommentar
-
Stockholm Kanaris er da ekstremt hyggelige personer vk.
At folk tror at det som står i avisene er 100% korrekt får stå for deres egen regning.Kommentar
-
Hele oppg. til Reim. Kapitell 6 omhandler casuals etc.
Kommentar
-
Når "Jan" reiser på fotballtur til England håper han på bråk. Hver eneste gang.Iron Maiden's gonna get you.Kommentar
-
Fra Dagblah:
"LILLESTRØM HAR GÅTT TIL KRIG mot supporterbråk, og har i tillegg til å ta avstand fra casualsvirksomhet forbudt alle slags effekter som forbindes med ultras-kulturen.
Det mener Reim er uklokt:
- Å slå ultrasinspirerte supportere i hartkorn med casuals på den måten der, mener jeg vitner om en elementær mangel på forståelse for supporterkultur, i og med at den italienske ultras-kulturen er en hovedinspirasjon i Europa ved siden av den engelske supportertradisjonen.
Italiensk tribunekultur har spredd seg til store deler av Sør-Europa, mens den engelske har vært dominerende i Nord-Europa.
Den engelske har stort sett lagt vekt på sang, og bruker kortere sanger. Ultras har derimot lengre, mer monotone sanger som synges i flere minutter.
SÅKALTE TIFO-ARRANGEMENTER har også sin opprinnelse i den italienske ultras-kulturen: Flagg, bluss og bannere.
Det brukes ofte trommer og forsangere som dirigerer og synger opp.
- Flere av disse elementene har også blitt tatt i bruk av norske supportergrupper for å fornye det verbale og visuelle uttrykket for støtte fra tribunen. Og litt paradoksalt er det faktisk Lillestrøm-supporterne som var tidligst ute og har gått lengst i å innføre «italienske elementer» i Norge - et faktum jeg mistenker at LSK-ledelsen ikke engang var klar over da de stemplet hele ultraskulturen som et skadelig og uønsket fremmedelement på norske tribuner, sier sosiologen.
- Å snakke om ultras som en supporterkultur som primært handler om slåssing og bråk, syns jeg vitner om en kunnskapsløshet og manglende forståelse for supporterkultur. Ultraskultur handler nemlig om så mye mer enn det.
Også Norges Fotballforbund synes å ha problemer med å skille mellom disse ulike fenomenene og miljøene, mener Nina Reim.
Dette siste knytter hun til at NFF generelt lytter altfor lite til supporterne og derfor har liten forståelse for hva supporterkultur handler om.
REIM OBSERVERER AT etter hvert som supporterkultur i Norge har hatt en kraftig vekst - og delvis blitt mer kommersiell - gir det å kjøpe effekter som drakter, skjerf, babyklær og sengetøy i klubbfargene mindre «kred» enn før blant de mest dedikerte supporterne.
- Det har vært en enorm vekst, særlig blant de store klubbene - Rosenborg, Brann og VIF - i salg av supportereffekter. Når det pushes så veldig, ønsker en del supportere å distansere seg fra dette, forklarer hun.
- Det kan føre til at du får større grupper som slutter å gå med drakt, og får et ønske om å knytte seg til en mer alternativ supporterkultur. Ultras kan være ett slikt alternativ, casuals kan være et annet.
Nettopp derfor tror Reim at det er uklokt å klistre de to sammen, slik hun oppfatter at blant andre Lillestrøm har gjort.
- Da risikerer du å få ett stort, alternativt miljø på siden av «familiemiljøet». Disse kan føle seg skåret over én kam og marginalisert av klubben de er glade i. Jeg tror det er noe av det dummeste norske klubber kan finne på å gjøre.
Ifølge Reim er det en fare for at ultras-inspirerte grupperinger i så fall dyttes nærmere casualsmiljøene og at dette øker rekrutteringen til disse."Kommentar
-
Nettopp derfor tror Reim at det er uklokt å klistre de to sammen, slik hun oppfatter at blant andre Lillestrøm har gjort.
- Da risikerer du å få ett stort, alternativt miljø på siden av «familiemiljøet». Disse kan føle seg skåret over én kam og marginalisert av klubben de er glade i. Jeg tror det er noe av det dummeste norske klubber kan finne på å gjøre.
Ifølge Reim er det en fare for at ultras-inspirerte grupperinger i så fall dyttes nærmere casualsmiljøene og at dette øker rekrutteringen til disse."
Når man går i tribune"fashion" er det like mye tribunerelatert som å gå med supporterutstyr og tåpelige hodeplagg
God helg!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jeg håper Ultras gutta får 'komme tilbake' som før til neste sesong! deres bidrag visuelt er uvurderlig, og i mine øyne vært savnet."Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."Kommentar
Kommentar