Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kvittre
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2006
    • 265

Var det ikke VIF som tilbød sin ekspertise til LSK,for å få bukt med casualskulturen?
    Jadda..

Kommentar

• egil
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1119

Under følger et innlegg fra brukeren HrMetikk fra Vålerenga På Nett. Virker som om den jevne engasupporteren er rimelig oppgitt over Klansstyrets inkludering og lefling med Casualsmiljøet. Jeg er ihvertfall glad for at KFL og LSK har vist nulltoleranse overfor SKF.

Her kommer innlegget:

"Nå bryter jeg med budet ditt her, men har lyst til å komme med en liten ytring før jeg skal prøve å la dette søplemiljøet forbigå i stillhet.

Vi kan godt tie dem i hjel her på forumet, å det kan muligens ha en aldri så lien effekt. Hovedgrunnen til at jeg ikke gidder noen debatt her er de faste og studpide idiotargumentene diskusjonen alltid begynner å sirkle rundt.

Men det blir en balansegang mellom å tie dette i hjel, og av den jevne potensielle tilskuer oppfattes som om vi stilltiende godtar denne bermen.
      Eller i verste fall at denne bermen er en integrert del av vårt supportermiljø.
      Det er mange som tror dette, jeg møter jevnlig på forholdsvis oppegående mennesker som forbinder klubben var og supporterne med vold.
      Folk flest er ikke etterettlige og gruppetenking er vel heller normen enn unntaket.

Derfor håper jeg at den tiden der medlemmer av styret deltar på arrangementer av bermen er over (jeg vet hvorfor de har gjort det, men nå får det være nok) og at vi i første omgang rett overser neandterhalerne i dISko Girls.
      Problemet med det siste er at vi da i stor grad overlater til media hva slags inntrykk som blir gitt av oss VIF supportere.
      Hvor urettferdig det enn er, blir vi alle sammen satt i samme bås om kjøtthuene, og det irriterer meg noe så inne i helvete!!

Enda verre er det at vi neppe øker sjansen for å trekke den jevne barnefamilie på kamp og sikkert ikke øker markedsverdien på sponsorsiden av dette heller.

Sånn: I fremtiden skal jeg prøve å holde meg til ett overlegent snøft, men det forutsetter at også ledelsen klart tar avstand fra dette miljøet ved å kutte all kontakt med dem.
      Personer som har som hobby å organiserer masseslagsmål på offentlige steder er politiets oppgave, våre personer i styre og stell gir dem like mye ett skinn av legitimitet ved og omgåes dem som de forebygger
      ."
      KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Skinke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2007
        • 3914

"Klanen vil fortsette dialogen med casuals-miljøet"
        Daukjøtt Felt C

Kommentar

• 123
          Medlem
          Hoffnarr
          • Mar 2009
          • 57

Opprinnelig skrevet av Skinke
          http://www.dagbladet.no/2009/04/20/s...renga/5828034/

"Klanen vil fortsette dialogen med casuals-miljøet"

- Men vi er opptatt av at det foreligger dokumentasjon før vi gjør noe. Å tilhøre et miljø er ikke nok i seg selv til å bli utestengt. Det nytter ikke gjette om man skal straffe, sier Knutsen til Dagbladet.no.
          25.11.05

CONTRO IL CALCIO MODERNO

Kommentar

• egil
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1119

Ser at justisminister Knut Storberget sier det er aktuelt å innføre meldeplikt etter Britisk modell i Norge. I praksis vil det innebære at de som har blitt arrestert for fotballvold må melde seg på det lokale politikammeret rundt kampstart ved høyrisikokamper.
            KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Emil B
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2006
              • 5921

Utvidet politimakt mot pøblene.

Fakta om casuals i følge aftenposten:
              Miljøene bruker svært sjelden supportereffekter, og ved å kle seg pent har de i stor grad klart å holde seg unna politiets søkelys. Går ofte med caps.

Kommentar

• iL
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 10771

hvorfor har du utheva det?
                Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• MoBee
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jun 2004
                  • 958

Fordi det er litt humor at det faktisk står: "går ofte med caps."... Syns jeg hvertfall. Det blir litt sånn som bestemoren min sa om ungdommen...

Kommentar

• Emil B
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 5921

Opprinnelig skrevet av iL
                    hvorfor har du utheva det?
                    Fordi det er teit å si. Blir som å si at alle som kjører motorsykkel er med i Bandios eller Hells Angels.

Kommentar

• superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

Opprinnelig skrevet av Emil B
                      Fordi det er teit å si. Blir som å si at alle som kjører motorsykkel er med i Bandios eller Hells Angels.
                      Eller at alle som kjører motorsykkel har på hjelm?

Enig i at det er teit å si, men tanterutete caps er ikke akkurat uvanlig på danseskolene rundt og forbi heller....
                      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• iL
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 10771

Opprinnelig skrevet av Emil B
                        hvorfor det?

det står ordet ofte

Hvis jeg sier at "LSK supportere oftes går i gult/svart på kamp", så er det like teit?
                        Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• 123
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Mar 2009
                          • 57

"Ikke ute etter oppmerksomhet".

- Det er nå snakk om å innføre reiseforbud for det politiet kaller «risikosupportere». Tror du det vil ha noen virkning?

- Det kommer an på hvordan politiet gjennomfører dette - risikoen for å bli tatt, og eventuelle konsekvenser. Et annet spørsmål er hvordan dette blir mottatt blant andre supportere. Det vil ikke være populært hvis man begynner å sjekke supporterbusser på bortetur. Og bruker politiet for vide kategorier for hva som er «risikosupportere», vil det slå negativt ut.

25.11.05

CONTRO IL CALCIO MODERNO

Kommentar

• egil
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1119

Hittil i våres har Iskoboys tatt svært mange forsider på bl.a webredaksjoners hjemmesider, på tekst tv, og i dagspressens sportsider når det gjelder supporterkultur i Norge. De har i år slåss med rivaler fra Bergen og Fredrikstad på sentrale steder i Oslo, tett inn på vanlige folk som finner virksomheten mildt sagt "spesiell".

En kan selvsagt diskutere at webredaktører ikke finner at virkelige dedikerte supportere rundt om i Norge som mer interessante (rydd forsida til Arild Myklebust i morgen.....), men vi kjenner alle til mediavirkeligheten.

Vi vanlige fotballsupportere blir allikevel nedgradert til åndsamøber pga. virksomheten til casuals, og dette vil dessverre kunne få betydning for våre publikumstall på sikt.

Vi har hatt en rimelig åpen debatt her på forumsiden med folk tilknyttet SKF, selv om dere ønsker å være anonyme. Jeg synes dere allikevel har vært noe fraværende den siste tiden, og i liten grad kommentert f.eks fravær av "æreskodeks" fra enga, Branns og plankebyens casuals.

Hva synes dere om firmavirksomheten som har vært utøvd hittil i år? Bra, middels, eller på trynet?

Hva synes dere om at pressen nå har begynt å trykkke blodige casualfjes på nettutgavene? Er det helt Ok, eller en trussel mot rettsikkerheten? Hva om dere selv får forsiden på RB, kult eller drepende? Og hvis dere mener det siste, hvorfor holder dere på med casualvirksomheten hvis åpenhet rundt det er så uheldig?
                            KFL - medlem nr 23

Kommentar

• morten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 2156

Klanen tar et oppgjør med casualsmiljøet

Av Klaus Eriksen 18.05.2009 kl. 16:27 Kilde: VG NETT
                              (VG Nett) Klanen-talsmann Espen Knutsen tar et harmdirrende oppgjør med casualsmiljøet.
                              AVTALEBRUDD: Espen Knutsen sier de har hatt en avtale med casualsmiljøet om at tredjepart ikke skal være skadelidende i slåsskampene. 16. mai ble en baby nesten truffet av glass. Foto: Daniel Sannum Lauten
                              VG Nett følger
                              Lag din egen RSS

Hva er casuals?

• Fotballsupportere som møtes for å slåss med likesinnede fra andre klubber.
                              • Kler seg i dyre merkeklær som C.P. Company, Stone Island, Aquascutum, Lacoste og Barbour.
                              • Casualsgrupperingene kaller seg selv "firmaer".
                              • Det finnes casuals-firma i Vålerenga, Brann, Start, Lillestrøm og Fredrikstad.
                              • Vålerenga-grupperingen Isko Boys har 50-100 medlemmer. Dette er det største firmaet i Norge

I et innlegg på siden til Vålerenga-fansen går han knallhardt ut mot de Vålerenga-sympatisørene som stadig havner i mediene på grunn av slåssing med rivaliserende fans. Før 16.-maikampen mot Fredrikstad, ble det slåssing på Torshov og en ett år gammel baby skal ha vært svært nær å bli truffet etter at en Vålerenga-tilhenger kastet et askebeget.

Denne episoden har fått Knutsen til å se rødt, og i innlegget sitt skriver han følgende:

«Jeg skulle likt å se hvordan dere sjøl reagerte på at deres egne barn blir utsatt for den formen for terror vi så på Torshov her om dagen. Hvis dere driter i at uskyldige barnefamilier og småunger havner midt opp i et masseslagsmål så skjønner jeg ingen ting.»

- På tide å stramme opp

Knutsen skriver at Vålerenga og Klanen er de eneste i Norge som har vært villig til å føre en dialog med det såkalte casualsmiljøet, fordi de hele tiden har trodd dette skulle være litt forebyggende. Nå har miljøet gått for langt, og han oppfordrer miljøet selv til å ta tak.

«Jeg vil på det sterkeste oppfordre de av dere som jeg kjenner i Isko boys til å ta grep i forhold til det som skjer nå. Nå er det på tide å stramme opp. Dere er oppegående folk som selvsagt skjønner at ungene våre, eller ungene til Lynsupportere for den saks skyld, ikke skal utsettes for realityvold midt på lyse dagen. Hallo?»
                              (VG Nett) Klanen-talsmann Espen Knutsen tar et harmdirrende oppgjør med casualsmiljøet.
                              Badekar
                              http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• egil
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 1119

Klanen angriper casualsmiljøet

Sterke reaksjoner i både Oslo og Fredrikstad etter fotballbråket 16. mai.
                                Etter at det oppstod bråk mellom fotballpøbler før kampen mellom Vålerenga og Fredrikstad i Oslo 16. mai er reaksjonene sterke i begge leire.
                                Bråket oppsto midt blant barnefamilier og fredelige restaurantgjester på Torshov, og pøblene kastet både stoler og askebegre på hverandre, og var nære ved å treffe en baby med ett av askebegerne.
                                Se TV 2 Nyhetenes innslag om fotballbråket i videovinduet over!
                                - Tredjepart skal bare ikke bli berørt
                                Det får Klanen-talsmann Espen Knutsen til å se rødt, og på Klanens nettsider tar han nå et oppgjør med casualsmiljøet.
                                «Jeg skulle likt å se hvordan dere sjøl reagerte på at deres egne barn blir utsatt for den formen for terror vi så på Torshov her om dagen. Hvis dere driter i at uskyldige barnefamilier og småunger havner midt opp i et masseslagsmål så skjønner jeg ingen ting», skriver Knutsen.
                                Klanen har forsøkt å gå i dialog med fotballpøblene, men når en uskyldig tredjepart blir rammet mener Knutsen det er på tide å reagere.
                                «Ja det er greit, vi driter i om dere sloss med andre som vil sloss, men 3. part skal bare ikke bli berørt. Det har vi vært enige om i mange år», fortsetter Knutsen.
                                Angriper politiet
                                Bråkmakerne er imidlertid ikke de eneste som får høre det i Knutsens innlegg på Klanens nettsider. Klanen-talsmannen angriper også politiet, som han mener gjør en slett innsats for å stanse bråkmakerne.
                                «Vi får vel si at snut er en nødvendighet i et samfunn som vårt, men dere har søkt jobben sjøl. Dere har valgt å ta drittjobben fra helvete. Dere har valgt et yrke med plikt til å sørge for ro og orden, og da må dere plukke opp regninga også. Ikke la en supportergjeng og et idrettslag bære ansvaret for en utvikling som er fullstendig uønska i Norge. Dere visste at det kom en buss med bråkmakere fra Fredrikstad til Oslo. Den kunne dere glatt ha snudd med eskorte til Fredrikstad», raser Knutsen.
                                Fem utestengt i Fredrikstad
                                Også i Fredrikstad er reaksjonene sterke, og fem personer har nå blitt utestengt fra alle Fredrikstads kamper i 2009.
                                - Fem personer er utestengt og ikke ønsket på Fredrikstad stadion eller der vi spiller på bortebane ut sesongen 2009. En av de fem er fra før utestengt fra å se FFK i aksjon. Han forlenger vi perioden for til å gjelde frem til sommeren 2010, sier FFKs sikkerhetssjef, Svein Erik Waters, til fredrikstadfk.no.
                                - Vi vil ikke ha noe med slike personer å gjøre, og må utestenge dem fra våre arrangementer, og til de arrangementer der Fredrikstad fotballklubb er representert på bortebane. Vålerenga har kommet med den samme reaksjonen overfor sine supportere. Gjennom denne prosessen har vi hatt dialog med politi, Plankehaugen, Brigade RødHvit og Vålerenga, sier Waters.

tv2sporten.no følger fotball
                                KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Petter Ø
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3008

Her er kilden. Kopierer inn her så folk slipper å klikke seg inn på æsj.
                                  Opprinnelig skrevet av æsj.no
                                  Faan ta dere!
                                  Av: Espen K (18. mai 2009 13.22)

Klanen og VIF fotball er de eneste i Norge som har hatt baller til å føre en dialog med folk som liker og sloss i forbindelse med fotballkamper. Vi har gjort det 100 % bevisst fordi vi har vært så naive at vi trodde det skulle virke bittelitt forebyggende, og vi fortsetter å gjøre det fordi det er det minst dumme vi kan gjøre, og fordi en del av Isko boys faktisk er hyggelige folk. Men nå må vi kommunisere at vi er jævlig uenige.

Vi ønsker aldri å pisse på folk eller å leke rektor, men når folk som kaller seg de eneste skikkelige supporterne pisser på fotballaget hver helg som nå, er det vel på sin plass å si ifra. Juletræra sier i fra nå! Vi som er en gjeng med nedsnødde gamle kålrabier i full russeuniform har faktisk rett i akkurat denne saken. Terrorisering av uskyldige barn og familier finnes ikke tøft. Og det finnes ikke noe som helst Vålerengelsk over det. Det er bare håpløst.

Ja det er greit, vi driter i om dere sloss med andre som vil sloss, men 3. part skal bare ikke bli berørt. Det har vi vært enige om i mange år. Lenge før casualmoten kom til Norge var Klanen og de alternative enige om at idioter fortjener en lusing og at selvforsvar er tingen. Når folk ber om det skal vi vise hvilken by vi kommer fra og hvilken idrettsforening vi holder med. Å trashe pøbber og andre ting som uskyldige blir skadelidene av har aldri vært kult i Norge. Det kommer ikke til å bli det heller.

Jeg skulle likt å se hvordan dere sjøl reagerte på at deres egne barn blir utsatt for den formen for terror vi så på Torshov her om dagen. Hvis dere driter i at uskyldige barnefamilier og småunger havner midt opp i et masseslagsmål så skjønner jeg ingen ting.

Jeg vil på det sterkeste oppfordre de av dere som jeg kjenner i Isko boys til å ta grep i forhold til det som skjer nå. Nå er det på tide å stramme opp. Dere er oppegående folk som selvsagt skjønner at ungene våre, eller ungene til Lynsupportere for den saks skyld ikke skal utsettes for realityvold midt på lyse dagen. Hallo?

Så til snuten som gjør en særdeles slett innsats i forhold til å sørge for ro og orden i Oslos gater. Dere har valgt en drittjobb og jeg synes dere fortjener godt betalt og ordentlige arbeidsforhold, men ikke la en tariffavtale dere sjøl har signert gå utover Vålerengens Idrettsforening.

Vi får vel si at snut er en nødvendighet i et samfunn som vårt, men dere har søkt jobben sjøl. Dere har valgt å ta drittjobben fra helvete. Dere har valgt et yrke med plikt til å sørge for ro og orden, og da må dere plukke opp regninga også. Ikke la en supportergjeng og et idrettslag bære ansvaret for en utvikling som er fullstendig uønska i Norge. Dere visste at det kom en buss med bråkmakere fra Fredrikstad til Oslo. Den kunne dere glatt ha snudd med eskorte til Fredrikstad. Da hadde ungene til våre venner i Skeid unngått sitt livs hittil styggeste opplevelse. Så jævla enkelt.

Espen Knutsen
                                  Talsmann
                                  Petter Ø - Kreativ Kanaris
                                  http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                                  Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• egil
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Oct 2005
                                    • 1119

Jeg synes det blir litt "halvveis" over "oppgjøret". Problemet til styret i klanen er at mange har bekjente i dette miljøet. Knutsen innleder jo også med at "en del av Isko Boys er faktisk hyggelige folk".

Jeg tror nok det er noe av hovedgrunnen til at en har hatt en inkluderende holdning til Isko Boys i klanen. Vanskelig å kappe handa av kompiser, liksom.

Jeg mener vi snart kan slå fast at dette har vært en uheldig tilnærmingsmåte sammenlignet med andre klubbers og supportergruppers "nulltoleranselinje".

At han avslutter med å skyte på politiet som "ikke stanser busser" er ikke uventet. At dette kommer fra klanen, som for et par år siden velsignet at en hel busslast fra Isko Boys invaderte Åråsen, tyder ihverfall på at slike stunts er historie.
                                    Last edited by egil; 19.05.2009, 10:56.
                                    KFL - medlem nr 23

Kommentar

• egil
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2005
                                      • 1119

Diskusjonen om dette "oppgjøret" fra Knutsen går hett på Vg nett:

Bruker Hulde;

Dette med at klanen, alternativt vif, tar et "oppgjør" med casuals er jo blitt en årlig gjenganger uten særlig innhold. Pr. 2009 skryter casuals av å ha større oppslutning enn noen gang før, og de får nå mer pressedekning enn de kan drømme om.

Unnfallenheten til vif/klanen har en pris. Så lenge Knutsen skal gå og klappe denne gjengen på hodet, vil det ikke skje noe. Knutsen skriver i "oppgjøret" sitt at han driter i om casuals sloss med hverandre. Vel, mr. smart guy, med den holdningen har du fått akkurat hva du har bedt om! Da hjelper det ikke å bli indignert når slossingen flyttes inn blant uskyldige!
                                      IQ-Espen innrømmer motvillig at vi "trenger snut i samfunnet"(!) og at nevnte yrkesgruppe har "drittjobben fra helvete". Er klanen tjent med å ha en talsmann med denne innstillingen?

"Oppgjøret" til Knutsen består tydeligvis kun av dette innlegget på klanens sider. Resten av ansvaret legger han på politiet.
                                      Bli derfor ikke overrasket dersom vi får nye voldsepisoder i forbindelse med torsdagens byderby. Slik vil det være inntil vif/klanen tar balletak på problemet sitt.

Bruker Bluearl kommenterer utsagn fra bruker Independent;

independent-: Han kunne vel neppe truffet bedre her, mister Knutsen.

Jo det kunne han definitivt - dette er ikke noe oppgjør!

Går man inn å leser hele innlegget til den godeste Knudsen så ser man at han er litt småforbanna over at de nå har vært klønete nok til å kaste askebeger i nærheten av små barn, men sandpåstrør faktisk slåssing og miljøet ellers.

Synes et par sitater her sier en hel del om at det faktisk ER aksept for denne gjengen og hva de driver med også i Klanens ledelse:

Sitat: "Klanen og VIF fotball er de eneste i Norge som har hatt baller til å føre en dialog med folk som liker og sloss i forbindelse med fotballkamper. Vi har gjort det 100 % bevisst fordi vi har vært så naive at vi trodde det skulle virke bittelitt forebyggende, og vi fortsetter å gjøre det fordi det er det minst dumme vi kan gjøre, og fordi en del av Isko boys faktisk er hyggelige folk "
                                      .....................
                                      "Ja det er greit, vi driter i om dere sloss med andre som vil sloss, men 3. part skal bare ikke bli berørt. Det har vi vært enige om i mange år. Lenge før casualmoten kom til Norge var Klanen og de alternative enige om at idioter fortjener en lusing og at selvforsvar er tingen. Når folk ber om det skal vi vise hvilken by vi kommer fra og hvilken idrettsforening vi holder med"...............................

Avstand fra slossing er det ihvertfall ikke!
                                      KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Rovfugl
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 3672

Opprinnelig skrevet av morten
                                        Klanen tar et oppgjør med casualsmiljøet

Dere er oppegående folk
                                        er vel en kommentar som ikke hører hjemme i sammenheng med Casuals :-)
                                        DØ FOR FUGLA!!!
                                        http://www.fluefiskebloggen.no
                                        LSK er min religion
                                        Ujah er min gud

Kommentar

• egil
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Oct 2005
                                          • 1119

Tar med et par andre fra samme debatt

Bruker KingKongHalvor;

Henger meg på den. For en gangs skyld er jeg helt enig med Hulde, men så er han også saklig - for en gangs skyld.

Har ikke vært medlem av Klanen på mange år nå, dette er en av grunnene, det at de ikke bare kan ta prinsippiell avstand fra all vold, uansett form eller sted.

Trist også å se uttalelsene om "snuten", virker ikke veldig modent å uttale seg slik.

Bruker Jack Frost;

Som ulovlig basehoppping fra Oslo Plaza i så fall.
                                          Jeg er imot casuals fordi de skaper frykt, fordi det kan gå utover uskyldige, fordi jeg tror casuals som sloss med hverandre har langt større behov for å bruke nevene som problemløsere i andre situasjoner, fordi de stjeler politi-, ambulanse- og legevaktsressurser fra allmennheten og fordi de skaper nye casuals.

Men mest av alt fordi jeg synes at samfunnet aksepterer nok dritt som det er fra før av(og et sted må man trekke grensen, selv om det ikke alltid er logisk hvor det skal være) Når samfunnet blir eksponert for en slags Clockwork Orange-sekt som gyver løs på hverandre synes jeg det er et forståelig at reaksjonene ikke matcher med aksjonene. Det sagt, klartdet fint kan argumenteres for at casuals-kulturen får ufortjent mye oppmerksomhet og stress fra politi og media, men det ligger jo i sakens natur. Når man bestemmer seg for å sloss i forbindelse med en fotballkamp, eller strippe i forbindelse med en tenniskamp, så får man regne med litt oppmerksomhet.

At den(negativ oppmerksomheten) er uproporsjonal i forhold til forbrytelsen er selvsagt på grunn av at denne typen til dels forhåndsannonsert organisert vold i det offentlige rom er noe visuelt og prinsipielt frastøtende for folk flest. Gjerne de som forsøker å holde denne typen saker unna barna sine, kanskje er det et foreldreinstinkt som griper inn i mange tilfeller. Mens andre ser på det som et tegn på at samfunnet(=som i sosialt felleskap mellom en stor gruppe mennesker) rakner. Folk føler seg utrygge og blir dårlige i magen av slike voldsscener, straffen må faktisk speile folks oppfatning av forbrytelsen
                                          KFL - medlem nr 23

Kommentar

Working...