Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Eilert
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Jul 2007
    • 13

Nina Reim er ikke dum...

LILLESTRØM HAR GÅTT TIL KRIG mot supporterbråk, og har i tillegg til å ta avstand fra casualsvirksomhet forbudt alle slags effekter som forbindes med ultras-kulturen.

Det mener Reim er uklokt:

- Å slå ultrasinspirerte supportere i hartkorn med casuals på den måten der, mener jeg vitner om en elementær mangel på forståelse for supporterkultur, i og med at den italienske ultras-kulturen er en hovedinspirasjon i Europa ved siden av den engelske supportertradisjonen.

Italiensk tribunekultur har spredd seg til store deler av Sør-Europa, mens den engelske har vært dominerende i Nord-Europa.

Den engelske har stort sett lagt vekt på sang, og bruker kortere sanger. Ultras har derimot lengre, mer monotone sanger som synges i flere minutter.

SÅKALTE TIFO-ARRANGEMENTER
    har også sin opprinnelse i den italienske ultras-kulturen: Flagg, bluss og bannere.

Det brukes ofte trommer og forsangere som dirigerer og synger opp.

- Flere av disse elementene har også blitt tatt i bruk av norske supportergrupper for å fornye det verbale og visuelle uttrykket for støtte fra tribunen. Og litt paradoksalt er det faktisk Lillestrøm-supporterne som var tidligst ute og har gått lengst i å innføre «italienske elementer» i Norge - et faktum jeg mistenker at LSK-ledelsen ikke engang var klar over da de stemplet hele ultraskulturen som et skadelig og uønsket fremmedelement på norske tribuner, sier sosiologen.

- Å snakke om ultras som en supporterkultur som primært handler om slåssing og bråk, syns jeg vitner om en kunnskapsløshet og manglende forståelse for supporterkultur. Ultraskultur handler nemlig om så mye mer enn det.

Også Norges Fotballforbund synes å ha problemer med å skille mellom disse ulike fenomenene og miljøene, mener Nina Reim.

Dette siste knytter hun til at NFF generelt lytter altfor lite til supporterne og derfor har liten forståelse for hva supporterkultur handler om.

REIM OBSERVERER AT
    etter hvert som supporterkultur i Norge har hatt en kraftig vekst - og delvis blitt mer kommersiell - gir det å kjøpe effekter som drakter, skjerf, babyklær og sengetøy i klubbfargene mindre «kred» enn før blant de mest dedikerte supporterne.

- Det har vært en enorm vekst, særlig blant de store klubbene - Rosenborg, Brann og VIF - i salg av supportereffekter. Når det pushes så veldig, ønsker en del supportere å distansere seg fra dette, forklarer hun.

- Det kan føre til at du får større grupper som slutter å gå med drakt, og får et ønske om å knytte seg til en mer alternativ supporterkultur. Ultras kan være ett slikt alternativ, casuals kan være et annet.

Nettopp derfor tror Reim at det er uklokt å klistre de to sammen, slik hun oppfatter at blant andre Lillestrøm har gjort.

- Da risikerer du å få ett stort, alternativt miljø på siden av «familiemiljøet». Disse kan føle seg skåret over én kam og marginalisert av klubben de er glade i. Jeg tror det er noe av det dummeste norske klubber kan finne på å gjøre.

Ifølge Reim er det en fare for at ultras-inspirerte grupperinger i så fall dyttes nærmere casualsmiljøene og at dette øker rekrutteringen til disse.
    I med og Motgang vi er LILLESTRØM

Kommentar

• Tony
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 4737

Denne ligger også på forrige side...

Kommentar

• chrissp
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2004
        • 2403

VIF utestengte casuals under cupfinalen. Dialogen førte kanskje ikke frem...

Bølerkanaris

Kommentar

• egil
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2005
          • 1119

Ikke så uventet at de nå har valgt en annen strategi. Velkommen etter!

Ser også at klanen er reflekterte i forhold til rekrutteringen til Iskoboys. De regner ikke med at folk slutter, men at folk nå tenker seg om før de blir med.

Jeg regner med at de som er genuint opptatt av fotball ikke melder seg inn i en casualgruppering, dersom de samtidig vet at de risikerer utestengning fra arenaen. De som da rekruttes til casualgrupperingene på sikt, vil bli de som liker slossing, men gir F i fotball.
          KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

Opprinnelig skrevet av chrissp
            VIF utestengte casuals under cupfinalen. Dialogen førte kanskje ikke frem...

http://fotball.aftenposten.no/elites...icle122634.ece
            Under overskriften Casuals skriver Aftenposten at LSK utestengte 50 supportere for resten av sesongen. Av sammenhengen ser det ut som om 50 casuals ble utestengt, noe som er litt misvisende. Uansett er dette nok et eksempel på hvordan dårlig oppførsel bidrar til å sverte klubben. Effekten kan fort bli langvarig, når mediene drar opp de samme sakene hver gang de omtaler disse problemene.

Kommentar

• Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

Opprinnelig skrevet av Torolf
              Under overskriften Casuals skriver Aftenposten at LSK utestengte 50 supportere for resten av sesongen.
              Uansett hvem som ble utestengt, så ble utestengelsen opphevet i løpet av noen dager for nærmere 40 av dem etter iherdig arbeid av Jan Jensen og Frode Thai. Et meget bra stykke diplomatisk arbeid fra de nevnte herrer opp mot styret i LSK i den saken.
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• André
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2006
                • 419

Fint å se at alle klubber skriver : "utestengt Casuals. Kanskje de nå slutter, eller tenker seg om". Noe som aldri skjer det blir bare værre.! Når de blir utestengt har di jo ikke noe å tape lenger.

Den dagen det blir vold på tribunen kan jeg forstå utestengelsene. Men det har ikke jeg opplevd ennå.
                Your life
                A game
                turn it up, turn it up!

Kommentar

• Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

Opprinnelig skrevet av André
                  Fint å se at alle klubber skriver : "utestengt Casuals. Kanskje de nå slutter, eller tenker seg om". Noe som aldri skjer det blir bare værre.! Når de blir utestengt har di jo ikke noe å tape lenger.
                  Mulig de ikke har noe å tape lenger, men kanskje de har noe å vinne. Hvis de tar klar avstand fra casualsukulturen, tror jeg de vil bli ønsket velkommen inn i varmen igjen.

Kommentar

• skotten
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 1794

Så lenge livstidsutestengelser foreløbig ikke er tatt i bruk i dette landet, er det heller ingen som har annet enn alt å vinne på slutte med å ha slåssing og vold i klubbens navn som hobby.

Den dagen det blir vold på tribunen kan jeg forstå utestengelsene. Men det har ikke jeg opplevd ennå.
                    Ødeleggelsene casualgrupperinger gjør for klubben de elsker, strekker ufattelig mye lenger enn å skape frykt for at volden skal flyttes inn på tribunene. Nøyer meg med tre stikkord i denne omgang, som mer enn nok fastslår at innlegget ditt mangler helhetsperspektiv:

-Barn og unge som enten ikke tør, eller får lov til å gå på kamper er behørig nevnt i en annen tråd.

-Voldsbruk knyttet til merkevaren LSK/KFL --->sponsorer trekker seg --->driften og ambisjonsnivået må nedjusteres.

-Ytterligere rekruttering til casualsgrupperingene fra egne tribuner vil medføre større tilstrømning enn grupperingen får som utestengt.

Kommentar

• gutt94
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2007
                      • 3273

I følge lsksine nye tribune regler er jeg nå en Ultras jeg Lurer på hvordan dette går:???:
                      KnutHSolberg

Kommentar

• Ketil Cantona
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 6813

Hvorfor er du det??

Kommentar

• gutt94
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2007
                          • 3273

Opprinnelig skrevet av Paddis
                          Hvorfor er du det??
                          I reglene stod det hvordan en ultras oppfører seg. og jeg passer med alt sammen. Men er jo ikke det egentlig.
                          KnutHSolberg

Kommentar

• Ketil Cantona
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 6813

Tror nok du kan ta det heeelt med ro - det er ikke noe værre en at du må forlate stadionområde

Kos deg på kamp du!

Kommentar

• ChriZza
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 4265

gutt94, ikke lek kverulant!
                              Mange passer definisjonen "Ultras", men er grupperingene man vil fjerne ikke enkeltpersonene, så du trenger ikke bekymre deg.

Kommentar

• skotten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 1794

Opprinnelig skrevet av gutt94
                                I reglene stod det hvordan en ultras oppfører seg.
                                Gjorde det? Får lese enda en gang da...

Kommentar

• superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

Gatekampene tiltrakk seg imidlertid også andre grupperinger. Blant annet var det omkring 20 fotballbråkmakere, såkalte casuals, som i en periode oppildet massene i området rundt Nationaltheateret.
                                  Jeg undres over hvem disse gutta skulle sloss for?
                                  Æren til naboen over gangen på Grorud?
                                  Klubbens farger?

Ikke er jeg overrasket heller - det er åpenbart at dansegutta, uansett klubb, er mer opptatt av å sloss enn å støtte laget.
                                  Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• heidar
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2004
                                    • 2131

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=545932

Klubbens farger?

Ikke er jeg overrasket heller - det er åpenbart at dansegutta, uansett klubb, er mer opptatt av å sloss enn å støtte laget.

Se positivt pà det; Kanskje de er i ferd med à bli politisk engasjerte og reiser ned til Midtòsten for à forsvare lagets aere??
                                    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

Endelig er mørketida over.

Kommentar

• xeR
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 11206

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                      http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=545932

Klubbens farger?

Så utrolig dustete gjort...
                                      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• andersmm
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2006
                                        • 5764

Det beste for alle parter er vel om disse gutta drar til Tel Aviv og utöver sitt nyoppdagede politiske engasjement der nede. Gjerne inne på det Israeliske forsvarsdepartementet, regjeringsbygget eller Knesset.
                                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• T.Pennant
                                          I karantene
                                          Forumsadist
                                          • Jul 2008
                                          • 121

Når skal man egentlig lære seg å ikke putte alle casual grupperinger i norge under en kam? Om klanen hadde dratt dit og lagd faen, så betyr det da f.eks faen ikke at KFL hadde gjort det fordet?

Kommentar

Working...