Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • tHuLu
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2003
    • 730

Opprinnelig skrevet av FC Lillestrøm
    Da har du tydeligivs ikke fått med deg hva som skjedde.
    Denne gutten ble skadet da en eller to folk i lskklær hoppet ned et par stolrader og gikk til angrep på folk i skf. De raste videre nedover stolradene og traff en gutt på veien. Dette var vel og merke etter at ting faktisk hadde roet seg, og de som sloss først var blitt kastet ut.
    Vold mot med supportere er idiotisk, uansett om det gjelder skf eller vanlige supportere.
    Uten å tillegge deg meninger, men dette minner litt om forsvaret fra nadderud ifjor. Da var problemet at hadde ikke politiet latt seg provosere og stille med hunder så ville det heller ikke blitt bråk.

Igjen så virker det som om man prøver å dytte problemet over til de som reagerer på bråket, noe som blir helt feil. Det er veldig mange som har fått nok av bråk rundt KFL nå og som ikke fordrar at LSKs/KFLs navn blir sverta. Jeg skjønner godt at det kan gå i svart for enkelte.

Forskjellen er at når man blir provosert og reagerer så er det en spontan reaksjon mens når man holder på som casuals så finnes det ikke spontanitet. Man planlegger rett og slett å lage kvalm og toskeskap for å ødelegge mest mulig for andre.

Hva ville være en naturlig reaksjon fra SKF etter å se sine medlemmer bli slått ned, men at det "roer" seg etterpå. Går man bort og trøster den nedslåtte eller går man til angrep?
    For det er bedre å værra døv enn vålenga!

Kommentar

• FC Lillestrøm
      I karantene
      Forumonanist
      • Aug 2006
      • 198

Opprinnelig skrevet av tHuLu
      Uten å tillegge deg meninger, men dette minner litt om forsvaret fra nadderud ifjor. Da var problemet at hadde ikke politiet latt seg provosere og stille med hunder så ville det heller ikke blitt bråk.

Igjen så virker det som om man prøver å dytte problemet over til de som reagerer på bråket, noe som blir helt feil. Det er veldig mange som har fått nok av bråk rundt KFL nå og som ikke fordrar at LSKs/KFLs navn blir sverta. Jeg skjønner godt at det kan gå i svart for enkelte.

Forskjellen er at når man blir provosert og reagerer så er det en spontan reaksjon mens når man holder på som casuals så finnes det ikke spontanitet. Man planlegger rett og slett å lage kvalm og toskeskap for å ødelegge mest mulig for andre.

Hva ville være en naturlig reaksjon fra SKF etter å se sine medlemmer bli slått ned, men at det "roer" seg etterpå. Går man bort og trøster den nedslåtte eller går man til angrep?

Prøver ikke å dytte dette over på noen, ei heller å forsvare noen.
      Ville bare få fram fakta her, det blir helt feil når enkelte fremstiller det som at skf har gått til angrep eller skada småunger, spessilet når det var vanlige supportere som forårsaket denne hendelsen.
      Hylekoret henger seg selvfølgelig på den falske påstanden, men kommer plutselig i forsvarsspossisjon når det viser seg at de tar feil.
      Jeg har ikke noe problem med å ta avstand fra det som skjedde i går, men syntes det blir litt dumt når du faktisk prøver å forsvare de som gikk til angrep på skf og ført til at en liten gutt ble skadet.
      Det siste avsnittet ditt må du utdype for det skjønte jeg desverre ikke mye av.

Kommentar

• tHuLu
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2003
        • 730

Opprinnelig skrevet av FC Lillestrøm
        Prøver ikke å dytte dette over på noen, ei heller å forsvare noen.
        Ville bare få fram fakta her, det blir helt feil når enkelte fremstiller det som at skf har gått til angrep eller skada småunger, spessilet når det var vanlige supportere som forårsaket denne hendelsen.
        Hylekoret henger seg selvfølgelig på den falske påstanden, men kommer plutselig i forsvarsspossisjon når det viser seg at de tar feil.
        Jeg har ikke noe problem med å ta avstand fra det som skjedde i går, men syntes det blir litt dumt når du faktisk prøver å forsvare de som gikk til angrep på skf og ført til at en liten gutt ble skadet.
        Det siste avsnittet ditt må du utdype for det skjønte jeg desverre ikke mye av.
        Ser den, sier ikke at det er riktig å fly ned flere seterader for å ta igjen/stoppe/roe ned(stryk det som ikke passer). Langt ifra, men jeg sier at det er en mer forståelig reaksjon enn å gå rundt å planlegge å lage kvalm. Uansett så er det så mange versjoner ute og går at det nytter ikke å sitte her å spekulere mer, hvertfall for min del.

Faktum er uansett at hadde ikke folk starta å bråke så hadde heller ikke utarta.

Hadde vært fint å være som natteravnene egentlig. KFL, var der da det ikke skjedde.

Utdyping av siste avsnitt:

Det jeg prøvde å forklare var at om det hadde vært motsatt, om f.eks en i KFL hadde slått ned en i SKF, men at situasjonen hadde roet seg ned etterpå. Ville da SKF latt være å gå til hevnangrep på den fra KFL som hadde stått for det første slaget selv om situasjonen var roet ned?
        Last edited by tHuLu; 16.03.2009, 11:59. Begrunnelse: Glemte å utdype siste avsnitt.

Kommentar

• Frode Thai
          KFL styremedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 380

Opprinnelig skrevet av Alex_Kanari
          jeg pratet med en tidligere vakt i KFL-sikkerhet på lørdag som var temlig oppgitt over måte KFL sikkerhet og alt annet vakthold på tribunen opptrådde like før denne hendelsen. Samtlige vakter sto under tribunen ved kiosken og drakk kaffe.....? Dette kunne vært avverget litt før og ikke gått så langt om vaktene hadde stått ute på tribunen før alt skjedde, for da hadde de fått med seg alt med en gang og kanskje kommet raskere til stedet.

Bare så det er sagt så er dette er ikke noe forsøk på å slenge dritt, men bare en bemerkning. Jeg tar selv stor avstand fra det som skjedde i telefonhallen.

Syntes også vi skal la saken dø litt ut fra forumet og la høyere hold ta seg av resten for ingen ting vil bli bedre av at man sitter å slanger crap til hverrandre og skape mer provokasjon. Dette er noe jeg hvertfall vil unngå videre!

Det du skriver er IKKE sant.
          Samtlige vakter var ikke under tribunen og drakk kaffe!!
          Fem av totalt 16 vakter var plassert ved kioskene for å være verter og se til at folk oppførte seg i kiosk-køene, gangene og på toalettene.

De resterende stod fordelt der vi mener det er riktig at vi skal stå.

Når man så at noe skjedde på tribunen, var vi raskt på plass og fikk fjernet personer fra feltet.

Frode Johansen
          styremedlem/ KFL sikkerhet
          Frode Johansen
          styremedlem KFL

Kommentar

• Stanley
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • May 2006
            • 108

Ser den, sier ikke at det er riktig å fly ned flere seterader for å ta igjen/stoppe/roe ned(stryk det som ikke passer). Langt ifra, men jeg sier at det er en mer forståelig reaksjon enn å gå rundt å planlegge å lage kvalm.
            Du skriver som om du vet SKF hadde planer om å lage kvalm denne kvelden, hvor du har dette fra skjønner jeg overhodet ikke. Du virker temmelig preget av sensasjonspressens stadige oppslag om casuals hvis du mener SKF`s eneste agenda er å lage kvalm.
            Uansett så er det så mange versjoner ute og går at det nytter ikke å sitte her å spekulere mer, hvertfall for min del.
            Jeg ser kun to versjoner av hendelsesforløpet: De som så at SKF etter den første episoden ble angrepet noe som igjen førte til at en mindreårig ble skadet/traumatisert. Og de som mener denne aggresive "intern justisen" eller borgervern/vigilante oppførselen er akseptabell fordi dette gjelder casuals. Det er en grunn til at det finnes ett vaktkorps, får dine holdninger vinne frem er det å forvente konflikter i årevis framover.
            Faktum er uansett at hadde ikke folk starta å bråke så hadde heller ikke utarta.
            Det kan like godt ses på som to separate hendelser: Den første; en unødvendig voldshandling på tribunen som ble tatt hånd om av vakter og politi. Den andre; framprovosert av en person som ønsket å "ordne opp" når ting endelig hadde roet seg.

Kommentar

• Frode Thai
              KFL styremedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2006
              • 380

Opprinnelig skrevet av Alex_Kanari
              Jeg vel, det var ikke slik jeg opplevde det, da dere kom stormende ned trappen forbi meg og der jeg sto

Helt riktig som du skriver, at det kom en gjeng løpende vakter.
              Det var de som var satt til å passe på ved kioskene - gangene, som forlot sine plasser for i hjelpe til på feltet.

Frode Johansen
              styremedlem kfl sikkerhet.
              Frode Johansen
              styremedlem KFL

Kommentar

• tHuLu
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 730

Opprinnelig skrevet av Stanley
                Du skriver som om du vet SKF hadde planer om å lage kvalm denne kvelden, hvor du har dette fra skjønner jeg overhodet ikke. Du virker temmelig preget av sensasjonspressens stadige oppslag om casuals hvis du mener SKF`s eneste agenda er å lage kvalm.

Jeg ser kun to versjoner av hendelsesforløpet: De som så at SKF etter den første episoden ble angrepet noe som igjen førte til at en mindreårig ble skadet/traumatisert. Og de som mener denne aggresive "intern justisen" eller borgervern/vigilante oppførselen er akseptabell fordi dette gjelder casuals. Det er en grunn til at det finnes ett vaktkorps, får dine holdninger vinne frem er det å forvente konflikter i årevis framover.

Det kan like godt ses på som to separate hendelser: Den første; en unødvendig voldshandling på tribunen som ble tatt hånd om av vakter og politi. Den andre; framprovosert av en person som ønsket å "ordne opp" når ting endelig hadde roet seg.
                Jeg mener vel heller generelt at alle casuals ikke gjør så mye annet enn å lage kvalm. Ikke i forbindelse med fotballkamper i alle fall. Men de har jo hjem og familie å gå til disse også som de sier selv i mediaoppslag de selv stiller opp i.

Klart vi må ha et vaktkorps, og det er jeg glad vi har. Men igjen så sier jeg at jeg forstår bedre spontane reaksjoner enn planlagte aksjoner.

Ja, det kan sees som to forskjellige episoder også, men det er også opp til øyet som ser. Jeg så pent lite av hva som foregikk, men en knyttneve her og en knyttneve der, en som løper litt frem og tilbake, en som kommer nedover og en som prøver å gå oppover, begge detter nedover. Ingenting av dette hadde skjedd om ikke førstemann hadde latt vær.

Kommentar

• Stanley
                  Seniormedlem
                  Forumsadist
                  • May 2006
                  • 108

Jeg mener vel heller generelt at alle casuals ikke gjør så mye annet enn å lage kvalm. Ikke i forbindelse med fotballkamper i alle fall. Men de har jo hjem og familie å gå til disse også som de sier selv i mediaoppslag de selv stiller opp i.
                  Du har jo tilsynelatende enorm kompetanse på fagområdet fotballvold/casuals. Dette var første gang SKF var innblanda i episoder inne på en norsk fotball arena, på Nadderud i fjor ble ingen fra SKF arrestert før, under eller etter kampen. Ganske gode skussmål. Hvis du mener SKF`s eneste mål er å lage kvalm, forventer jeg at du backer det opp med forholdsvis mange eksempler fra de 2-3 årene kameratgjengen har eksistert.

Men igjen så sier jeg at jeg forstår bedre spontane reaksjoner enn planlagte aksjoner.
                  Ja, så var det dette med å underbygge påstandene sine da. Men det trenger du tydeligvis ikke fordi du vet at SKF hadde planlagt episodene på Lørdag kveld. Med en så enorm bevisbyrde mot meg tror jeg faktisk jeg trekker meg fra videre diskusjon. Du overbeviste meg virkelig.

Kommentar

• mr.Jordbakke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2005
                    • 3845

Jeg ser kun to versjoner av hendelsesforløpet: De som så at SKF etter den første episoden ble angrepet noe som igjen førte til at en mindreårig ble skadet/traumatisert. Og de som mener denne aggresive "intern justisen" eller borgervern/vigilante oppførselen er akseptabell fordi dette gjelder casuals.
                    Jeg vil på ny påpeke at flere skriver at en KFL-medlem gikk til angrep på SKF etter at det hadde roet seg. Dette er feil! Jeg stod selv og så det hele. Da det hadde roet seg og vaktene hadde fjernet bråkmakeren, oppsto det munnhuggeri mellom SKF og en KFL-medlem. SKFeren angrep med et slag mot hodet til KFL-medlemmet som svarte med å kaste seg over han, raste nedover noen stolseter og la vedkommende i bakken. Hadde SKFeren latt være å gå til angrep, ville ikke den unge gutten blitt skadelidende. Rett skal være rett.
                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                    Mr.Jordbakke

Kommentar

• tHuLu
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 730

Du har jo tilsynelatende enorm kompetanse på fagområdet fotballvold/casuals. Dette var første gang SKF var innblanda i episoder inne på en norsk fotball arena, på Nadderud i fjor ble ingen fra SKF arrestert før, under eller etter kampen. Ganske gode skussmål. Hvis du mener SKF`s eneste mål er å lage kvalm, forventer jeg at du backer det opp med forholdsvis mange eksempler fra de 2-3 årene kameratgjengen har eksistert.

Ja, så var det dette med å underbygge påstandene sine da. Men det trenger du tydeligvis ikke fordi du vet at SKF hadde planlagt episodene på Lørdag kveld. Med en så enorm bevisbyrde mot meg tror jeg faktisk jeg trekker meg fra videre diskusjon. Du overbeviste meg virkelig.
                      Jeg kan fint lite av denne fotballvold/casuals kulturen, men jeg har fått med meg nok til at jeg mener de kun driver med kvalm i forbindelse med kamper. Og jeg tenker ikke bare på SKF, ta gjerne med brigade rødhvit, isko og alle de andre. Det at de i det hele tatt drar på fotballkamp for å sloss er jo i seg selv helt vilt, enda verre er det at de drar på fotballkamp og ender opp med å sloss med egne supportere. Forstå det den som kan, jeg innrømmer glatt at jeg ikke kan nok om casuals for å se at dette hører noensteds hjemme.

Jeg vet absolutt ikke at SKF hadde planlagt noe som helst akkurat den kvelden der, men som casualsgruppering så mener jeg at det sier seg litt selv.

Beklager at jeg ordlegger meg feil, men nå føler jeg at du og jeg vrir oss inn i en diskusjon vi sikkert ikke kommer oss enige ut av.

Kommentar

• MoBee
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2004
                        • 958

Enig med Thulu. Diskusjonen om hans kontra din (stanley) kunnskap om casualskulturen kan være ferdig. Det som er interessant her for oss som ikke så noen ting og som ønsker å ikke hoppe på noen, er HVA SKJEDDE!? Flere her inne med tiknytning til/støtte til skf, sier at Kfl-ere også laget bråk uprovosert, mens Jordbakke m.fl. sier noe annet. Det dere taper veldig på , er å ALDRI legge dere flate når noe har skjedd...
                        Og hvis dere nå forsvarer og øser ansvaret over på andre når dere selv har laget kvalm, så graver dere deres egen grav.

Merk: jeg er ikke ute etter å krangle eller gå inn i en langvarig retorisk greie. Bare ha svar fordi det er viktig for meg.
                        Last edited by MoBee; 16.03.2009, 12:39. Begrunnelse: understreking

Kommentar

• FC Lillestrøm
                          I karantene
                          Forumonanist
                          • Aug 2006
                          • 198

Opprinnelig skrevet av MoBee
                          Enig med Thulu. Diskusjonen om hans kontra din (stanley) kunnskap om casualskulturen kan være ferdig. Det som er interessant her for oss som ikke så noen ting og som ønsker å ikke hoppe på noen, er HVA SKJEDDE!? Flere her inne med tiknytning til/støtte til skf, sier at Kfl-ere også laget bråk uprovosert, mens Jordbakke m.fl. sier noe annet. Det dere taper veldig på , er å ALDRI legge dere flate når noe har skjedd...
                          Og hvis dere nå forsvarer og øser ansvaret over på andre når dere selv har laget kvalm, så graver dere deres egen grav.

Merk: jeg er ikke ute etter å krangle eller gå inn i en langvarig retorisk greie. Bare ha svar fordi det er viktig for meg.

Hendelsesforløpet er allerede beskrevet flere ganger.
                          At Jordbakke nå plutselig kommer med en alternativ versjon for å forsvare de i lskeffekter er vel ganske typisk.

Kommentar

• MoBee
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jun 2004
                            • 958

Hendelsesforløpet er VELDIG uklart etter at situasjonen hadde "roet seg"...

Kommentar

• Bondern
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Mar 2004
                              • 150

Jeg kjenner ikke til hva som skjedde på Fornebu på lørdag og jeg vet ikke hva SKF og Ultras har gjort og ikke gjort tidligere og vil derfor komme med en kommentar om hvordan det ser ut fra "utsiden". Jeg har vært en trofast LSK-supporter siden åråsen-debuten i 1981 og ønsker med hele mitt hjerte at LSK skal vinne alt av titler, sende enga ned i adecco og at klubben skal fremstå med de beste supporterne mens de spiller den beste fotballen. Derfor lurer jeg på hva som er motivene for å starte ting som SKF og Ultras? For meg så er det nærmest uinteressant om de sloss eller ikke eller om hvem som begynte diverse sammenstøt, poenget er at gruppene fremstår som casuals/bråkmakere/tullinger eller kall det hva du vil. Å stå med skjerf over ansiktet, å ha det som logo (Ultras), blusse, å ha på seg klær så man ser ut som casuals skader LSK uavhengig om man gjør noe gæli eller ei. Hvorfor i helvete skal man lage undergrupper som flørter med andre grupperinger man absolutt ikke vil at LSK skal forbindes med?

Kanarifansen er norges beste fans og har i alle medier blitt hyllet for hvordan de sto bak laget gjennom møkkasesongen i fjor. Så da spør jeg igjen: Hvorfor skal det være undergrupper som provoserer både KFL og andre i og utenfor klubben?
                              My cat's breath smells like catfood.
                              -R.Wiggum

Kommentar

• Seb.R
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 4159

Når det gjelder bråket som oppstod i serieåpninga, så er sannsynligheten for at alle involverte blir tatt meget stor.

På visningen på Telenor Arena uker før seriestart ble vi fortalt at Stabæk hadde brukt masse ressurser på et topp sikkerhetssystem, hvor alle - hele tiden var under oppsyn av videokameraer.

Seansen ble også filmet av tribunelivskameraet til Kreativ Kanaris - i tillegg til at flere fotografer knipset i hutt og pine.

Sett standarden, og ta nå for guds skyld å utesteng disse folka fra alt som har med supporter- og sportsklubben vår å gjøre.
                                Last edited by Seb.R; 16.03.2009, 14:15.
                                www.sebastianramsland.com
                                www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• veiron
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6267

Opprinnelig skrevet av Seb.R
                                  Seansen ble også filmet av tribunelivskameraet til Kreativ Kanaris - i tillegg til at flere fotografer knipset i hutt og pine.
                                  Da synes jeg det hele burde blitt lagt ut så diskusjonen om HVA som skjedde kunne ta slutt en gang for alle. Bare sladd ansikter.

Kommentar

• Zeberdee
                                    Juniormedlem
                                    Ferskenpels
                                    • Mar 2009
                                    • 4

Opprinnelig skrevet av Bondern
                                    Jeg kjenner ikke til hva som skjedde på Fornebu på lørdag og jeg vet ikke hva SKF og Ultras har gjort og ikke gjort tidligere og vil derfor komme med en kommentar om hvordan det ser ut fra "utsiden". Jeg har vært en trofast LSK-supporter siden åråsen-debuten i 1981 og ønsker med hele mitt hjerte at LSK skal vinne alt av titler, sende enga ned i adecco og at klubben skal fremstå med de beste supporterne mens de spiller den beste fotballen. Derfor lurer jeg på hva som er motivene for å starte ting som SKF og Ultras? For meg så er det nærmest uinteressant om de sloss eller ikke eller om hvem som begynte diverse sammenstøt, poenget er at gruppene fremstår som casuals/bråkmakere/tullinger eller kall det hva du vil. Å stå med skjerf over ansiktet, å ha det som logo (Ultras), blusse, å ha på seg klær så man ser ut som casuals skader LSK uavhengig om man gjør noe gæli eller ei. Hvorfor i helvete skal man lage undergrupper som flørter med andre grupperinger man absolutt ikke vil at LSK skal forbindes med?

Kanarifansen er norges beste fans og har i alle medier blitt hyllet for hvordan de sto bak laget gjennom møkkasesongen i fjor. Så da spør jeg igjen: Hvorfor skal det være undergrupper som provoserer både KFL og andre i og utenfor klubben?

Ikke si at du har tenkt å starte en diskusjon rundt det IGJEN? Går dere aldri lei??

Å ikke kom å si at ting har blitt værre eller dårligere etter at f.eks ultras gruppene ble dannet... Har vell aldri vært så mye folk på borte turer etter at UFC starta opp.. Ikke minst liv på tribunen. Hvis noen mener at det ikke har kommet NOE posetivt ut av hvertfall ultras grupper(inger) så blir jeg faen meg skuffa. Greit det har vært noen episoder utenfor der enkelt personer med og uten tilhøringhet til disse milijøene har vært innblandet i uheldige episoder. Men det har faen meg folk med tilknyttning til KFL også hatt. Men så klart, det er jo mye mere spennende for både media og mannen i gata at såkalte ultras, hooligans, casualts går ugang, pga det ikke er et kjent begrep her i norge. Bare se på kampen i går. Hvor mye bedre har ikke kjernen blitt etter at Ultras nidaros ble til? De klarer det helt fint. Tror ikke det er noe fryktelig mye mindre tull der. De har da blussa på åråsen mm. De får fortsatt være gruppe, fortsatt bruke effekter og får fortsatt lage et helvetes liv.. Noe de kommer til å tjene på til slutt. Synes LSK/KFL er feige som ikke tørr å la andre kulturer en akkurat den ola normann greiene KFL vil kjøre få en sjans å vokse. Neida, her skal de halshugges så fort de ikke kler seg i artige hatter og har noe mere futt i seg på tribunen.. Synd å se at folk tenker så A4.

Det som skjedde på lørdag skulle ALDRI har skjedd, uavhengi av hvem som startet, hvem som avsluttet eller hva de var kledd i. Episoden er rett og slett en skam. MEN så er det dette med at folk absolutt må dra ALLE under en kam så da blir det en helt ny diskusjon som ikke har noe med dette å gjøre. Å får å være ærlig er jeg dritt lei de diskusjonene om ultras osv. Blir for dumt å skulle dra igang det IGJEN når ultras faktisk ikke har noe med denne saken å gjøre en gang ...

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                                      Poll St. Ring
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Dec 2005
                                      • 11796

Opprinnelig skrevet av veiron
                                      Bare sladd ansikter.
                                      Og eventuelle tåpelige hodeplagg.
                                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• Torolf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 9574

Opprinnelig skrevet av veiron
                                        Da synes jeg det hele burde blitt lagt ut så diskusjonen om HVA som skjedde kunne ta slutt en gang for alle. Bare sladd ansikter.
                                        Hvorfor sladde ansikter?

Kommentar

• ON
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2004
                                          • 3639

Opprinnelig skrevet av Torolf
                                          Hvorfor sladde ansikter?

Kommentar

Working...