Jeg syns du treffer utrolig dårlig. Samme faen hvordan klær folk bruker. Jeg har også over 10 Lacoste piquer, men tro meg, jeg er langt ifra noen cæsual. Om folk har på seg burbury-caps, eller gull-hatt har ingen verdens betydning i denne saken. Her gjelder det å ta avstand fra vold!
Div. om ultras og casuals
Collapse
X
-
Kommentar
-
Jeg syns du treffer utrolig dårlig. Samme faen hvordan klær folk bruker. Jeg har også over 10 Lacoste piquer, men tro meg, jeg er langt ifra noen cæsual. Om folk har på seg burbury-caps, eller gull-hatt har ingen verdens betydning i denne saken. Her gjelder det å ta avstand fra vold!Kommentar
-
Jeg syns du treffer utrolig dårlig. Samme faen hvordan klær folk bruker. Jeg har også over 10 Lacoste piquer, men tro meg, jeg er langt ifra noen cæsual. Om folk har på seg burbury-caps, eller gull-hatt har ingen verdens betydning i denne saken. Her gjelder det å ta avstand fra vold!
Her må jeg si meg litt uenig. Jeg også mener at folk selvfølgelig må få kle seg som de vil. Men det er et lite "men" her. Går du på fotballkamp i noen snasne adidas, aquastutum bokse, stone island genser, lacoste piquet, burberry caps, osv osv så er det en vesentlig symboleffekt som spiller inn.
Du har da helt på egen hånd stillt deg i en posisjon hvor mange vil anta at du anser deg selv som en "cæsjual" med alt det innebærer. Sitter du på en pub kledd i de merkene jeg ramset opp over og noen andre "pent kledde" med den mentaliteten casualkulturen medfører kommer innom så er det jævlig naivt og tro at du ikke vil bli viet en viss form for oppmerksomhet og eventuelt noen spørsmål om "hvem du er?".
Jeg sier ikke at klesvalg forteller meg hvem du er, men det blir for naivt i denne sammenhengen å si at klær ikke har noe med saken å gjøre.
Hvorfor det er blitt sånn er en helt egen diskusjon om fremvekst av subkulturer, sosiologiske forhold, gruppementalitet, osv osv.
Poenget er at uansett om man liker det eller ikke så skaper man en forventning hos andre om man tropper opp på fotballkamp i de nevnte typiske klesmerkene kulturen blir forbundet med. Å si noe annet anser jeg som en smule naivt."Dere kan sitere meg på dette:
Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
FjøraKommentar
-
Her må jeg si meg litt uenig. Jeg også mener at folk selvfølgelig må få kle seg som de vil. Men det er et lite "men" her. Går du på fotballkamp i noen snasne adidas, aquastutum bokse, stone island genser, lacoste piquet, burberry caps, osv osv så er det en vesentlig symboleffekt som spiller inn.
Du har da helt på egen hånd stillt deg i en posisjon hvor mange vil anta at du anser deg selv som en "cæsjual" med alt det innebærer. Sitter du på en pub kledd i de merkene jeg ramset opp over og noen andre "pent kledde" med den mentaliteten casualkulturen medfører kommer innom så er det jævlig naivt og tro at du ikke vil bli viet en viss form for oppmerksomhet og eventuelt noen spørsmål om "hvem du er?".
Jeg sier ikke at klesvalg forteller meg hvem du er, men det blir for naivt i denne sammenhengen å si at klær ikke har noe med saken å gjøre.
Hvorfor det er blitt sånn er en helt egen diskusjon om fremvekst av subkulturer, sosiologiske forhold, gruppementalitet, osv osv.
Poenget er at uansett om man liker det eller ikke så skaper man en forventning hos andre om man tropper opp på fotballkamp i de nevnte typiske klesmerkene kulturen blir forbundet med. Å si noe annet anser jeg som en smule naivt.
Det er vel akkurat dette jeg prøver og formidle selv.
Kunne ikke hvert mere enig med deg.Kommentar
-
Jeg mener det er provoserende nok og se folk som bevisst kler seg som casual`s.
Hvorfor er dette så viktig. Skjønner det ikke.
Oppmerksomhet ? Rop om oppmerksomhet ?
Provokasjon ? Tror mann er tøff ?
Skjønner det ikke.
Greit nok at ikke alle vil gå med drakt og tåpelige ( til deg Ronny ) hodeplagg.
Men hvorfor "kle" seg ut som en casual om man ikke er en, eller støtter deres syn.
Og ikke fortell meg at det er pga mote.
Hva forventer du at de skal ha på seg på kamp da?
De syns ikke noe om å gå på kamp i drakt og skjerf og alt som er, og de må da få mene akkuratt hva de vil om det. Dermed er det naturlig at de går kledd sånn de gjør til vanlig. Noen av gutta jeg studerer med er noen av de ivrigste jeg vet på tribunen. De gir jernet hver gang, de går ikke før kampen er ferdig og stadion er tom, synger for full hals og de syns det ser bra ut om det blir fyrt opp ett bluss eller to.
Samtidig som er de så totalt mot all kombinasjon av fotball og vold som det går ann å bli. Ser du negativt på dem, bare pga klærne de bruker da? Eller er det ikke heller mentaliteten og verdiene til hver enkelt person som faktisk teller? Totalt uavhengig av hva de kler seg som.
For mange handler det ikke om å rope etter oppmerksomhet eller leke tøffe. Det er sånn de er, de liker å kle seg bra og de går sånn kledd hver eneste dag. Hvorfor gjøre unntak ved fotballkamper? Kun pga trangsynte medsupportere som ikke klarer å skille handlinger til enkeltpersoner fra andres holdninger basert på klesstilen?Dumt å endre bakgrunnsbilde på pcen til moderator tror jeg...
JA, det er det
*Hoho er en skapfugl*Kommentar
-
Les hva jeg skrev et par poster over deg. Det jeg skrev der beskriver hvorfor det ikke er trangsynt å ha forventninger pga en stil."Dere kan sitere meg på dette:
Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
FjøraKommentar
-
Selvom man kler seg "pent" så tror jeg man klarer å holde seg unna bråk dersom man ikke er av "den typen" som person. Selv har jeg aldri vært borti noe problemer og jeg kler meg akkuratt hvordan jeg vil på kamper. Det er alt fra drakt og skjerf til hva du vil kalle feil klesstil i dette tilfellet.
Selvfølgelig må man være klar for å treffe på situasjoner som kan være provoserende på borteturer dersom man kler seg sånn, men igjen tror jeg holdninger avgjør om det utløses noe der eller om det går stille for seg.Dumt å endre bakgrunnsbilde på pcen til moderator tror jeg...
JA, det er det
*Hoho er en skapfugl*Kommentar
-
Hvis jeg har lyst til å gå kledd som et harry juletre i noen knasende flotte gule farger, for ikke snakke om den gamle sorte bortedrakta med neongrønne striper, så gjør jeg det. At andre velger å gå i samme merkeklær som fatter'n på 60+ må vel også være greit, så lenge vi alle tar avstand fra vold, eller?NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.
Mvh
Mr.JordbakkeKommentar
-
Problemet med Casuals er synet på bruk av vold, ikke hva de går kledd i. Men det er heller ikke vanskelig å forstå at enkelte finner det merkelig at Casuals motsvar til uniformert supporterkultur, er nettopp en slags uniformering/kleskode. Likevel syns jeg kleskoder er en utdebattert del av debatten, og blir en avsporing fra langt alvorligere aspekter.Last edited by skotten; 18.03.2009, 19:29.Kommentar
-
Alle har sin induviduelle rett til å kle seg akkurat slik man vil på kamper.
Blir bare altfor drøyt å mene at de som kler seg i visse merker automatisk glir rett inn på klasse C.
Som mange nevner her så eksisterer det en god del personer som går i merkeklær, men som samtidig ikke har noen som helst tilkobling til "C-miljøet".
Visstnok er det kleskoder ute og går, men det kan da ikke være nødvendig å svartmale alle som kler seg slik. Altfor suspekt, blir nesten litt småparanoid.Shut up and focus on the good things
Kommentar
-
Upassende å gå i Naziuniform i ecup mot et tysk lag, Ku Klux Klan drakt i en vennskapskamp mot et Afrikansk lag, Engadrakt på feltet 13.april, osv.
Jeg ville for egen del absolutt ikke gått i et helhetlig antrekk som indikerte at jeg gikk "pent kledd" heller.KFL - medlem nr 23Kommentar
-
-
For å være helt ærlig så er klesdiskusjonen en helt annen en voldsdiskusjonen.
Forøvrig mener jeg at det ikke blir ordentlig jul uten juletre
Nordby, takk for svar tidligere i tråden om provokasjon.For det er bedre å værra døv enn vålenga!Kommentar
-
- Juletrærne er prisgitt det de pusher fra LSK og andre medsammensvorne. Stygge drakter i feil farge med reklame osv. Skjerf i cup-finalepakker og annen styggdom.
- De "pent kledde" er på sin side underlagt det bestemte klesprodusenter kommer ut med av kolleksjon, og blir også påvirket av lederskikkelser i sitt miljø. Vil en "pent kledd" tørre å stille med siste mote fra Adele eller Dressmann?
- THK blir på sin side påvirker av sjefs-THK-ere osv. Hatter, parykker og flass inngir kanskje et inntrykk av frihet, men det er ekstremt velregissert.
Strengt tatt vil jeg si de færreste går med det de egentlig vil...Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
-
Hvis man tenker seg godt om, så er det svært få, eller kanskje ingen, som går kledd nøyaktig som de vil.
- Juletrærne er prisgitt det de pusher fra LSK og andre medsammensvorne. Stygge drakter i feil farge med reklame osv. Skjerf i cup-finalepakker og annen styggdom.
- De "pent kledde" er på sin side underlagt det bestemte klesprodusenter kommer ut med av kolleksjon, og blir også påvirket av lederskikkelser i sitt miljø. Vil en "pent kledd" tørre å stille med siste mote fra Adele eller Dressmann?
- THK blir på sin side påvirker av sjefs-THK-ere osv. Hatter, parykker og flass inngir kanskje et inntrykk av frihet, men det er ekstremt velregissert.
Strengt tatt vil jeg si de færreste går med det de egentlig vil...Kommentar
-
Har alltid bare lest på dette forumet, men følte det var på tide å registrere seg nå. Relativt latterlig å starte klesdiskusjonen igjen.
*Den er så gjennom diskutert nå at det samme har gått igjennom x-antall ganger.
*Det er vel ikke klesdiskusjonen som er det viktige her for de som er imot SKF. Det er hva vi faktisk gjør som teller for dere, så om dere vil løse dette "problemet" så tviler jeg meget sterkt på at en klesdiskusjon løser dette.Kommentar
Kommentar