Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13278

Opprinnelig skrevet av Bjornardo
    ja det er klart. tidligere styremedlemmer som går amokk med bluss burde barn skjermes for. klart det er skremmende,har ingen problemer med og forstå det.
    Men poenget mitt var at det strengt tatt er veldig lite problemer på stadioner i norge.. så man kan fortsatt trygt dra med barn på kamp for og støtte fugla.
    At det er relativt trygt er det ingen tvil om. Men jeg har store betenkligheter med å ta med barn i situasjoner hvor de kan møte på folk som oppleves som truende, uberegnelige eller rusa på stoff.

Kommentar

• Bjornardo
      Medlem
      Hoffnarr
      • Jul 2008
      • 56

Opprinnelig skrevet av reka
      At det er relativt trygt er det ingen tvil om. Men jeg har store betenkligheter med å ta med barn i situasjoner hvor de kan møte på folk som oppleves som truende, uberegnelige eller rusa på stoff.
      Du kan med andre ord aldri ta med barna ut av huset?
      Situasjoner der de kan møte rusa og utilregnlige folk : midt på lyse dagen i oslo,de fleste kjøpesentere,de fleste "sentrum"... tror IKKE fotballkamp er der du har størst ods for og møte rusa folk. isåfall er det for det meste dritafulle juletrær..
      En folkelig enkeltperson. :)

Kommentar

• JMKANARI
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Oct 2007
        • 170

Opprinnelig skrevet av Skinke
        Altså det å gå opp til åråsen skal være trygt å det er det også. Det har ikke vært noe som har skjedd langs alexen så langt i år så vidt meg bekjent.

Jeg har vært med på alle kampene i år og så og si alt i fjor, men har enda til gode å oppleve noe slåssing(vi har jo selvsagt stabæk episoden) på vei til stadion, inne på stadion, på puben osv. De få gangene det har vært noe så er det langt unna der "vanlige" supportere holder til. Så det er nok helt trygt å kom på LSK kamper!.
        Joda, jeg er også klar over at det aldri har skjedd noe, og vi har allerede vært på to hjemmekamper sammen denne sesongen. Så sånn sett har jeg ikke latt meg skremme.

Jeg har nok mer en "hvis-om-atte-dersom-atte"-tilnærming til det hele. Det er ekstremt ødeleggende for LSK at slike elementer holder på, all den tid klubben som vi alle er så glad i er avhengig av folk på stadion for å kunne opprettholde det sportslige nivået som vi alle ønsker at de skal være på. Om sånne som meg (les: en helt vanlig og trofast Åråsen-gjenger, hverken mer eller mindre) skulle finne på å droppe kampen i frykt for bråk, vil LSK slite på sikt. Det er selvfølgelig ikke bra.

Nå skal det selvfølgelig sies at jeg setter ting på spissen, men det skal heller ikke være noen tvil om at bråkmakere* ikke bør ha adgang til Åråsen.

*Ja til "bråk" i form av høylytt sang, og definitivt NEI til bråk i form av slåssing, drapstrusler, osv.

Et lite spm til slutt; jeg har ikke peiling på hvem disse casuals-gutta er, og har heller ikke store behovet for å vite, men hvor gamle er de? For deres vedkommende håper jeg de ikke er nådd konfirmasjonsalderen, for oppførselen later til å ligge omtrent på det nivået.
        Krysser fingra for en ny Tom Lund snart...

Kommentar

• reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13278

Du kan med andre ord aldri ta med barna ut av huset?
          Situasjoner der de kan møte rusa og utilregnlige folk : midt på lyse dagen i oslo,de fleste kjøpesentere,de fleste "sentrum"... tror IKKE fotballkamp er der du har størst ods for og møte rusa folk. isåfall er det for det meste dritafulle juletrær..
          Har ingen problemer med å håndtere rusa eller uberegnelige folk. Disse er også normalt aleine og blir raskt plukket opp av politiet. Men jeg tar ikke ungene med for å stå 2 x 45 minutter på plata. Drita fulle "juletrær" er aleine, og man kan alltids slå av en prat med dem eller be flytte dem seg. Merkelig nok ser folkeskikken ut til å være relativt intakt et eller annet sted der inne. Muligens fordi de ikke går ut av døra med en intensjon om å være mest mulig atal og tøff i trynet.

Kommentar

• Bjornardo
            Medlem
            Hoffnarr
            • Jul 2008
            • 56

Opprinnelig skrevet av JMKANARI
            Nå skal det selvfølgelig sies at jeg setter ting på spissen, men det skal heller ikke være noen tvil om at bråkmakere* ikke bør ha adgang til Åråsen.

Et lite spm til slutt; jeg har ikke peiling på hvem disse casuals-gutta er, og har heller ikke store behovet for å vite, men hvor gamle er de? For deres vedkommende håper jeg de ikke er nådd konfirmasjonsalderen, for oppførselen later til å ligge omtrent på det nivået.
            Er vel ikke så veldig lenge siden ei jente fra enga fikk litt smekk med en paraply langs alexen,derav bildet jeg postet av en som ble dratt vekk av politi. og jaggu meg tilhørte han kfl styret og ikke casualsmiljøet. en liten tankevekker?

De fleste i det såkalte casualsmiljøet i norge er ungdommer/unge voksne somregel oppegående folk som jobber og lever et vanlig liv som du og jeg 99% av tiden.

Kommentar

• Bjornardo
              Medlem
              Hoffnarr
              • Jul 2008
              • 56

Opprinnelig skrevet av reka
              Har ingen problemer med å håndtere rusa eller uberegnelige folk. Disse er også normalt aleine og blir raskt plukket opp av politiet. Men jeg tar ikke ungene med for å stå 2 x 45 minutter på plata. Drita fulle "juletrær" er aleine, og man kan alltids slå av en prat med dem eller be flytte dem seg. Merkelig nok ser folkeskikken ut til å være relativt intakt et eller annet sted der inne. Muligens fordi de ikke går ut av døra med en intensjon om å være mest mulig atal og tøff i trynet.
              Tror vel heller ikke du får noe store problemer av og verken prate med eller be noen fra skf,iskoboys,tgb etc flytte seg.,
              Men selvfølgelig med en forutintatt holdning om at dette er samfunnets avskum og en gjeng rusa idioter skjønner jeg godt at de ikke nødvendigvis vil ha en hyggelig dialog med deg.
              Ville du prata med en som mente slike ting om deg uten og kjenne til deg?

Kommentar

• JMKANARI
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Oct 2007
                • 170

Er vel ikke så veldig lenge siden ei jente fra enga fikk litt smekk med en paraply langs alexen,derav bildet jeg postet av en som ble dratt vekk av politi. og jaggu meg tilhørte han kfl styret og ikke casualsmiljøet. en liten tankevekker?

De fleste i det såkalte casualsmiljøet i norge er ungdommer/unge voksne somregel oppegående folk som jobber og lever et vanlig liv som du og jeg 99% av tiden.
                ...desto mer skremmende!

99 % av tiden trivelig, omgjengelig familiefar og nabo. 1 % av tiden bølle uten andre intensjoner enn å banke livskiten ut av noen.

Du nevner i et annet innlegg "samfunnets avskum". Ja, det kan jammen ikke være langt unna!

Kommentar

• Bjornardo
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Jul 2008
                  • 56

...desto mer skremmende!

99 % av tiden trivelig, omgjengelig familiefar og nabo. 1 % av tiden bølle uten andre intensjoner enn å banke livskiten ut av noen.

Du nevner i et annet innlegg "samfunnets avskum". Ja, det kan jammen ikke være langt unna!
                  du overså seff glatt at det var et tidligere styremedlem i den andre saken som gikk utover vanlige supportere i et fuglatog fullt av barn og andre? er ikke det værre eller minst like ille som at det slås en gjeng med likesinnede langt unna andre supportere og folk?

og slutt og ta ting fra innleggene mine ut av sammenheng!

Kommentar

• superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

Som tidligere sagt i tråden; styremedlemmer i KFL har gjort mye dumt opp i gjennom årene noe de også rakrygget har bedt om unnskyldning for. Det som forundrer meg at at du kontinuerlig vender tilbake til dette som om det unnskylder uakseptabel oppførsel fra andre.

Mener du det er greit å sloss i LSKs navn fordi styremedlemmer i KFL har driti seg ut? Det er nemlig det du sier.

Hver gang denne diskusjonen dukker opp forsøker enkelte å vri fokuset vekk fra det virkelige problemet og over på hendelser som involverer styret. Dette er i beste fall billig retorikk og et veldig lett triks å gjennomskue: Å senke motpartens troverdighet.

Du kan gjerne prøve Bjornardo, men det at andre gjør feil tilgir ikke oppførselen til danseglade i burberrycap.
                    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

Dagens innlegg. Uten konkurranse! Kanskje vedkommende har lært av deg?
                      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13278

Egentlig ikke. Fyren har garantert ikke gått ut døra med intensjon om å lage bråk og gå løs på folk.

Dette hører man fra det holdet hele tiden, og er nok noe disse folkene har behov for å si til seg selv ganske ofte. Dessverre KAN man ikke være "oppgående" i generell forstand når man velger å tilhøre et voldelig miljø. Man har rett og slett en moralsk defekt, og er åpenbart ikke i stand til å forstå de videre konsekvensene av egne handlinger. Hver dag representerer et nytt valg, og så lenge man velger å fortsette i disse miljøene beviser man for seg selv og alle andre at man mangler noe vesentlig.

Ellers er det nok av personer med alvorlige defekter både moralsk og personlighetsmessig i alle lag av samfunnet. At disse opprettholder enkelte forpliktelser i forhold til samfunnet kan hverken unnskylde eller bortforklare at de er en belastning for uskyldige andre.

Kommentar

• Bjornardo
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Jul 2008
                          • 56

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                          Hver gang denne diskusjonen dukker opp forsøker enkelte å vri fokuset vekk fra det virkelige problemet og over på hendelser som involverer styret. Dette er i beste fall billig retorikk og et veldig lett triks å gjennomskue: Å senke motpartens troverdighet.

Du kan gjerne prøve Bjornardo, men det at andre gjør feil tilgir ikke oppførselen til danseglade i burberrycap.
                          for det første,når jeg qouter eller siterer innlegg siterer jeg hele setningen så folk skjønner hva jeg svarer på.
                          for det andre. jeg prøver ikke unnskylde vold i fotballsammenheng. jeg prøver bare og få folk til og innse at det finnes flere uroelementer enn en håndfull skf`ere.
                          OG ER IKKE VOLD I ET FUGLATOG ET PROBLEM? hvordan kan du si noe sånt når du skriver at du tenker på barna og alt det pisset der,når du ufarliggjør voldshandlinger fra styret i et fuglatog??

Kommentar

• JMKANARI
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Oct 2007
                            • 170

du overså seff glatt at det var et tidligere styremedlem i den andre saken som gikk utover vanlige supportere i et fuglatog fullt av barn og andre? er ikke det værre eller minst like ille som at det slås en gjeng med likesinnede langt unna andre supportere og folk?

Om det er nåværende styremedlemmer, tidligere styremedlemmer eller ikke-styremedlemmer bryr jeg meg nada om. Sånn oppførsel skal vi selvfølgelig ikke ha noe av.

Men jeg er selvsagt enig i at KFL-styremedlemmer (hvis historien er sann; jeg kjenner den ikke) overhodet ikke skal innblandes i sånt tullball.

Kunne vi ikke bare være enige om at slåssing og fotball ikke hører sammen? Er man glad i en slåsskamp er det nok av idretter å velge mellom; boksing og bryting, for å nevne et par. Kanskje kunne det vært en idè å ta seg en boksetrening først, for deretter å gå på kamp. Da er forhåpentligvis noe av testosteronet og adrenalinet ute av kroppen, og må kan heller gå på Åråsen for å nyte en (forhåpentligvis) god fotballkamp.

Kommentar

• superbøffel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 5611

for det første,når jeg qouter eller siterer innlegg siterer jeg hele setningen så folk skjønner hva jeg svarer på.
                              for det andre. jeg prøver ikke unnskylde vold i fotballsammenheng. jeg prøver bare og få folk til og innse at det finnes flere uroelementer enn en håndfull skf`ere.
                              OG ER IKKE VOLD I ET FUGLATOG ET PROBLEM? hvordan kan du si noe sånt når du skriver at du tenker på barna og alt det pisset der,når du ufarliggjør voldshandlinger fra styret i et fuglatog??
                              Du svarer fortsatt ikke på mitt spørsmål. Det eneste du byr på er billig retorikk i beste FrP ånd: Pek på en "større" fiende enn deg selv.

Jeg har aldri sagt at vold i ett fulga-tog ikke er ett problem og jeg ufarliggjør det heller ikke - jeg sier at det er ett problem, men vedkommende har unnskyld sin oppførsel. Jeg vil sette pris på at du unnlater å tillegge meg meninger som ikke er mine.

Du har forøvrig tilgode å svare på mitt spørsmål fra mitt forrige innlegg.
                              Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Bjornardo
                                Medlem
                                Hoffnarr
                                • Jul 2008
                                • 56

Om det er nåværende styremedlemmer, tidligere styremedlemmer eller ikke-styremedlemmer bryr jeg meg nada om. Sånn oppførsel skal vi selvfølgelig ikke ha noe av.

Men jeg er selvsagt enig i at KFL-styremedlemmer (hvis historien er sann; jeg kjenner den ikke) overhodet ikke skal innblandes i sånt tullball.

Kunne vi ikke bare være enige om at slåssing og fotball ikke hører sammen? Er man glad i en slåsskamp er det nok av idretter å velge mellom; boksing og bryting, for å nevne et par. Kanskje kunne det vært en idè å ta seg en boksetrening først, for deretter å gå på kamp. Da er forhåpentligvis noe av testosteronet og adrenalinet ute av kroppen, og må kan heller gå på Åråsen for å nyte en (forhåpentligvis) god fotballkamp.
                                Her er vi jo egentlig helt enige..

Kommentar

• Bjornardo
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Jul 2008
                                  • 56

Du har forøvrig tilgode å svare på mitt spørsmål fra mitt forrige innlegg.
                                  spør gjerne igjen da jeg tydligvis gikk glipp av det spørsmålet så skal jeg svare så godt jeg kan.

Kommentar

• egil
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Oct 2005
                                    • 1119

Her er vi jo egentlig helt enige..
                                    Så du er enig at vold og fotball ikke hører sammen?

Da må du med andre ord være en sterk motstander av casualvirksomhet hvor vold ofte er en del av pakka?
                                    KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Bjornardo
                                      Medlem
                                      Hoffnarr
                                      • Jul 2008
                                      • 56

Opprinnelig skrevet av egil
                                      Så du er enig at vold og fotball ikke hører sammen?

Da må du med andre ord være en sterk motstander av casualvirksomhet hvor vold ofte er en del av pakka?
                                      jeg er enig i at vold og fotball ikke hører sammen.
                                      Forøvrig sterkt imot vold generelt og syntes det er en uting som knapt nok hører hjemme i div sporter.
                                      Jeg er motstander av vold i fotballsammenheng.
                                      Jeg er også motstander av at casualmiljøet ofte er en syndebukk i saker der de ikke er "skyldige"

Kommentar

• superbøffel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 5611

spør gjerne igjen da jeg tydligvis gikk glipp av det spørsmålet så skal jeg svare så godt jeg kan.
                                        Mener du det er greit å sloss i LSKs navn fordi styremedlemmer i KFL har driti seg ut? Det er nemlig det du sier.
                                        Jeg venter.
                                        Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Bjornardo
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Jul 2008
                                          • 56

Jeg venter.
                                          Syntes ikke vold er greit uansett jeg. enten i lsk eller andres navn.
                                          Men syntes at folk må se skogen for mere en bare trær. og skylde på casuals for alle problemer er en alt for lettvin løsning på problemet.

Kommentar

Working...