Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

Opprinnelig skrevet av Bjornardo
    jeg er enig i at vold og fotball ikke hører sammen.
    Forøvrig sterkt imot vold generelt og syntes det er en uting som knapt nok hører hjemme i div sporter.
    Jeg er motstander av vold i fotballsammenheng.
    Jeg er også motstander av at casualmiljøet ofte er en syndebukk i saker der de ikke er "skyldige"
    Dette er dagens selvimotsigelse. "Jeg mener de kriminelle er uskyldige"?

Dersom du er "medlem" av casualsmiljøet er du faktisk pr. definisjon ikke uskyldig, da casualsmiljøets første, andre og tredje intensjon er vold mot andre. Det kan være verdt å minne om at å planlegge kriminell aktivitet også er kriminellt.

Det også vel verdt å minne om at når en gruppe som casualsmiljøet (som du pent omtaler det) er involvert i bråk, uskyldig eller ikke, vil de av majoriteten anses som den skyldige uansett faktisk handling, da de gjennom tidligere oppførsel har vist ett mønster av lovbrudd.

Rettsvesenet og politiet beviser forøvrig mitt poeng gjennom sine programmer for å fotfølge vanekriminelle i Oslo (uten sammelikning forøvrig) hvor de antar at disse gutta vil slå til igjen, da de gjennom tidligere oppførsel har bevist sin tilbøyelighet til å gjøre brekk.
    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611

Syntes ikke vold er greit uansett jeg. enten i lsk eller andres navn.
      Men syntes at folk må se skogen for mere en bare trær. og skylde på casuals for alle problemer er en alt for lettvin løsning på problemet.
      Tull og tøys. Fjerner vi casualsproblemene tilknyttet LSK er 90% av bråket rundt LSK fjernet.
      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Bjornardo
        Medlem
        Hoffnarr
        • Jul 2008
        • 56

Opprinnelig skrevet av superbøffel
        Dette er dagens selvimotsigelse. "Jeg mener de kriminelle er uskyldige"?
        jeg er enig i mye av det du skriver.
        men jeg mener ikke at de kriminelle er uskyldige,jeg mener derimot at feks noen nå blir anklaget for drapstrusler og "alle" her inne sluker det rått er helt på trynet når det ikke har rot i virkeligheten.

fjerner vi casualsmiljøet så har vi fortsatt fulle juletrær,sinte folk med paraply og andre problemer. du blir ikke kvitt 90% av problemene med og kvitte deg med en håndfull folk..
        En folkelig enkeltperson. :)

Kommentar

• superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

men jeg mener ikke at de kriminelle er uskyldige,jeg mener derimot at feks noen nå blir anklaget for drapstrusler og "alle" her inne sluker det rått er helt på trynet når det ikke har rot i virkeligheten.

fjerner vi casualsmiljøet så har vi fortsatt fulle juletrær,sinte folk med paraply og andre problemer. du blir ikke kvitt 90% av problemene med og kvitte deg med en håndfull folk..
          1. Casualsmiljøet har etterhvert opparbeidet seg en historie med trøbbel, slossing og trusler. Det er usedvanlig naivt å tro man blir ansett som uskyldig etter en hendelse som den i Drammen.

2. Ja, vi har fortsatt fulle juletrær og sinte menn med paraply, men dette er personer som går på kamp for å kose seg, ikke for å oppsøke trøbbel. At de havner i bråk fra tid til annen er selvfølgelig ikke bra, men med 10.000 mennesker på stadion er det ikke til å unngå at noen gjør noe dumt. Dette er dog noe helt annet enn casualsmiljøet som benytter seg av fotballens arena for systematisk å skape konfrontasjoner og slosskamper.

At du sidestiller dette understreker at du ikke har stor forståelse for dynamikken som oppstår når 10.000 mennesker møtes, ei heller forståelse for samfunnets reaksjoner og synspunkter på hva som er akseptabel oppførsel.
          Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13278

Ser vel ut til at vi snarere blir kvitt 99 % av problemene. Er vel absolutt påkrevd å fjerne de som faktisk utfører disse handlingene med vitende og vilje. Casualsmiljøet bringer intet positivt til fotballen eller supportermiljøene.

Kommentar

• egil
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1119

Jeg er enig i at LSKs tilhengere har hatt mange atferdsproblemer som ikke knytter seg til "dansing". Jeg er også enig i at det historisk sett har vært flere episoder med "juletrær" enn med casuals. Dette er selvsagt helt naturlig da det har vært ti tusenvis med vanlige LSK supportere og toppen 50 casuals gjennom tidene.

Forskjellen er at vanlige supportere går ut av døra med gode hensikter, men så havner de borte i ting ofte pga. alkohol. Casual går ut av døra og har planlagt voldshandlinger. Det er en himmelvid forskjell.

Jeg mener at LSK således må ha nulltoleranse for casualgrupperinger da de har holdninger som er helt uforenlige med LSK sitt verdisyn. Jeg tror også det er den beste måten å stanse rekrutteringen på, da de fleste ønsker å se fotballkamper på Åråsen.
              KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Petter Ø
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2004
                • 3008

Fulle juletrær kan være både rølpete og irriterende, men er meget skjeldent voldelige. Jeg har opplevd det 1(en enkelt gang) og da var det to fulle fjols som sloss om ei dame.

Sinte folk med paraply har jeg opplevd 2 ganger. En gang var det et styremedlem i KFL som i ettertid gikk ut å beklaget helt åpent. Den første gangen var det en eldre dame som holdt på å treffe linjedommer Roy Helge Olsen i bakhodet fra rad 15.

Andre problemer er vel da casuals og bråkmakere fra andre klubber. Og det er det vel fint lite vi kan gjøre noe med. Dersom man er vanlig supporter så er vel det også skjeldent et problem. Men det er jo forøvrig ille nok at ufcere blir kjeppjagd gjennom parken i Bergen av TGB.
                Petter Ø - Kreativ Kanaris
                http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• Bjornardo
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Jul 2008
                  • 56

1:
                  her vil sannheten komme fram da det var flere vitner til hendelsen. men det blir nok ord mot ord her da siden kfl har sin side,skf sin side og vitnene sin side.
                  2:
                  Jeg sidestiller vold med vold,ser ikke helt problemet i det?
                  nå er det du som kommer med såkalt "frp retorikk" og peker på en større fiende..
                  er en skf,et styremedlem,et juletre e.l innblandet i vold er det like fordømt vold og et problem..
                  Dritafulle supportere er minst like farlig som en håndfull casuals.

Kommentar

• gamle-perta
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2418

1:
                    her vil sannheten komme fram da det var flere vitner til hendelsen. men det blir nok ord mot ord her da siden kfl har sin side,skf sin side og vitnene sin side.
                    Så denne saken har altså ikke bare to sider, men tre?
                    Mvh
                    Gammer´n (Per T)

Kommentar

• superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

1:
                      2:
                      nå er det du som kommer med såkalt "frp retorikk" og peker på en større fiende..
                      er en skf,et styremedlem,et juletre e.l innblandet i vold er det like fordømt vold og et problem..
                      1. Jeg har tidligere utfordret deg til å fortelle det som hendte (du har tidligere påstatt du sto kun få meter unna og så det hele) men dette ønsker du ikke av hensyn til styremdlemmet du mener lyver. Det kan ikke være vanskelig å la være å skrive vedkommendes navn?

2. Du sidestiller tilfeldige voldsepisoder med en gruppering som har planlagt voldshandlinger før de går ut døra hjemme.

Dersom dritafulle supportere var like farlige som en håndfull casuals ville det vært masseslagsmål med 500-2000 deltagere hver gang det fotballkamp i Norge. Det er det ikke - du tar feil.
                      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• egil
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2005
                        • 1119

1:
                        2:

Å sidestille "vold med vold" mener jeg ikke er uproblematisk. Rettsvesenet ser også forskjellig på overlagt og planlagt vold kontra mer "tilfeldig og uoverlagt vold".
                        KFL - medlem nr 23

Kommentar

• Mannschaft Rösler
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Nov 2003
                          • 247

De fleste i det såkalte casualsmiljøet i norge er ungdommer/unge voksne somregel oppegående folk som jobber og lever et vanlig liv som du og jeg 99% av tiden.
                          Oppegående? Enkelte mista tydligvis evolusjonstoget når det gikk.
                          Er det ikke snart på tide å vokse ut av Pampersen?

Kommentar

• Bjornardo
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Jul 2008
                            • 56

1. Jeg har tidligere utfordret deg til å fortelle det som hendte (du har tidligere påstatt du sto kun få meter unna og så det hele) men dette ønsker du ikke av hensyn til styremdlemmet du mener lyver. Det kan ikke være vanskelig å la være å skrive vedkommendes navn?

2. Du sidestiller tilfeldige voldsepisoder med en gruppering som har planlagt voldshandlinger før de går ut døra hjemme.

Dersom dritafulle supportere var like farlige som en håndfull casuals ville det vært masseslagsmål med 500-2000 deltagere hver gang det fotballkamp i Norge. Det er det ikke - du tar feil.
                            1: jeg sier ingenting på et offentlig forum om hva som ble sagt. dette er en sak for politiet og jeg vil forklare meg for dem og i en evt rettsak om dette trengs... dere får heller bare være nysgjerrige og vente til det er aktuelt.

er det masseslagsmål mellom casuals hver gang det er kamp i norge? det er det ikke - du tar like feil.

Kommentar

• Bjornardo
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Jul 2008
                              • 56

Opprinnelig skrevet av Mannschaft Rösler
                              Oppegående? Enkelte mista tydligvis evolusjonstoget når det gikk.
                              Er det ikke snart på tide å vokse ut av Pampersen?
                              de fleste er nok mere oppegående en du tror..

Kommentar

• reka
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Aug 2005
                                • 13278

Jeg tror din definisjon av oppegående fraviker betydelig i forhold til fagfolks og den alminnelige mann i gatas forståelse av begrepet.

Kommentar

• Bjornardo
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Jul 2008
                                  • 56

Opprinnelig skrevet av reka
                                  Jeg tror din definisjon av oppegående fraviker betydelig i forhold til fagfolks og den alminnelige mann i gatas forståelse av begrepet.
                                  orker ikke begynne diskutere dette her engang. er på jobb og kan ikke sitte kverulere her hele dagen.

Kommentar

• superbøffel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 5611

1: jeg sier ingenting på et offentlig forum om hva som ble sagt. dette er en sak for politiet og jeg vil forklare meg for dem og i en evt rettsak om dette trengs... dere får heller bare være nysgjerrige og vente til det er aktuelt.

er det masseslagsmål mellom casuals hver gang det er kamp i norge? det er det ikke - du tar like feil.
                                    1. Du har allerede sagt ganske mye i at du har påstått at det ikke ble fremsatt drapstrusler.

2. Nei, det er ikke masseslagsmål hver gang, men vesentlig oftere enn mellom juletrær og andre vanlige supportere. Hovedpoenget er det samme; Casuals går ut døra med en plan om å sloss, alle andre med en plan om å kose oss på fotballkamp. Dersom alle hadde hatt den samme intensjonen som "Skal vi danse-gjengen" ville det vært veldig mye mer bråk på norske stadioner.
                                    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

orker ikke begynne diskutere dette her engang. er på jobb og kan ikke sitte kverulere her hele dagen.
                                      Ta et søk på google: Merkelig nok ser nærmere 100 % av treffene ut til å indikere at folk har en oppfatning av casuals som i beste fall lavpannede. Hvor har de fått det inntrykket fra? Her synes jeg de bør stå fram med diplomer, vekttall og WAIS-skårer. Må jo være forferdelig belastende å oppleve at folk trekker deres mentale alder i tvil.

Eller er det kanskje slik at det er vi andre som må bevise at vi er smartere enn dere?

Kommentar

• Mannschaft Rösler
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Nov 2003
                                        • 247

de fleste er nok mere oppegående en du tror..
                                        Hvis du tror forherligelse av vold har noe som helst med å være oppegående å gjøre, bør du straks oppsøke psykiateren din. Da vil du få stilt rett diagnose. Det finnes medisiner i vår dager, beregnet på å stagge avvikere.

Kommentar

• Bjornardo
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Jul 2008
                                          • 56

1. Du har allerede sagt ganske mye i at du har påstått at det ikke ble fremsatt drapstrusler.

2. Nei, det er ikke masseslagsmål hver gang, men vesentlig oftere enn mellom juletrær og andre vanlige supportere. Hovedpoenget er det samme; Casuals går ut døra med en plan om å sloss, alle andre med en plan om å kose oss på fotballkamp. Dersom alle hadde hatt den samme intensjonen som "Skal vi danse-gjengen" ville det vært veldig mye mer bråk på norske stadioner.
                                          1:ja og resten er forbeholdt politiet og ikke en gjeng forumnisser,her regner jeg da med medhold siden jeg vil samarbeide med politiet for og få frem riktige opplysninger.

reka : please bare gi opp. dette er en diskusjon vi aldri bli ferdige med.
                                          du syntes casuals er idioter basert på media..ja fotballvold er idiotisk. men det gjør ikke nødvendigvis personene til idioter.
                                          sikker på at det er flere casuals med bedre jobber en mange av forumnissene her inne.

Kommentar

Working...