Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr.Bird
    Medlem
    Møteplager
    • Mar 2009
    • 76

Er enig i det meste som sies her, men siden "alle" har så mye i mot casuals, ønsker å vende dem ryggen, bli kvitt dem osv....., så blir det dumt at de som ønsker casuals problemet vekk, holder diskusjonen om casuals gående....Denne tråden er oppe i over 90 sider....Det er over 90 sider med oppmerksomhet, og det er jo det de ønsker! (Ja, jeg vet det diskuteres andre ting her og)

Steng tråden eller gjør den om til en annen tråd, ikke hold i gang en tråd der det "alle" ønsker bort, diskuteres jevnlig.

Men jeg kan jo ikke bestemme dette. Dere diskuterer hva dere vil, og mod. bestemmer hva som er ok. Kun ment å påpeke hvor ironisk hele greia er egentlig.
    Selv støtter jeg ikke casuals, men jeg vet at de vil fortsette med sitt, uansett hva jeg mener her på forumet.

Og ja, jeg vet jeg holder tråden i gang med dette innlegget, og kanskje skaper jeg en ny diskusjon, men det er kun ment som en "tankevekker"

Uansett om dere er enige eller ikke, alle mann til Skien på søndag!
    MCMXVII

Kommentar

• techern
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2007
      • 327

Prøver på ingen måte å ufarliggjøre emnet i det hele tatt, eller hva det medfører av eventuell vold. Det eneste jeg slenger på bordet er argumenter med overhengede spørsmålstegn vedrørende en ikke-eksisterende dialog,
      mellom grupperingene i Lillestrøms Fotballkultur og supportermiljø.

Angående boksing i og rundt offentlige steder som bl.a tbaner, togstasjoner, ute på gata o.l, vil jeg gjerne presisere at det er meget liten risiko for at barn, eller forbipasserende personer vil være i faresonen for å bli skadet.
      Det er ikke slik at man går rundt og klinker ned alle man ser, uansett om det er en 4 år gammel gutt, eller en 90 år gammel dame med stokk og rullator.

Med mindre noen hopper inn i "ringen" av fri vilje mens det pågår, så er det ganske minimalt med mulighet for at noen forbipasserende/tilskuere skal være utsatt.

Hvis et forslag ville bli lagt på bordet, som innebærer en viss form for dialog, som kunne ha bedret kommunikasjonen litt, og som sådan kanskje kunne avverge sure episoder i forbindelse med kamper og ellers, ville nok ikke det være noe man skulle bare feie unna med første øyekast.

Men KFL ønsker ingen form for kontakt eller dialog overhodet såvidt jeg har forstått det.. greit at man ikke bærer forståelse til miljøet/kulturen, og at man stiller seg ytterst kritisk til hva denne kulturen innebærer, men
      det skal bli spennende å se hvordan forholdet mellom de ulike partene utvikler seg fremover i tid, slik som det er nå.
      Shut up and focus on the good things

Kommentar

• techern
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2007
        • 327

Opprinnelig skrevet av Mr.Bird
        Er enig i det meste som sies her, men siden "alle" har så mye i mot casuals, ønsker å vende dem ryggen, bli kvitt dem osv....., så blir det dumt at de som ønsker casuals problemet vekk, holder diskusjonen om casuals gående....Denne tråden er oppe i over 90 sider....Det er over 90 sider med oppmerksomhet, og det er jo det de ønsker! (Ja, jeg vet det diskuteres andre ting her og)

Steng tråden eller gjør den om til en annen tråd, ikke hold i gang en tråd der det "alle" ønsker bort, diskuteres jevnlig.

Men jeg kan jo ikke bestemme dette. Dere diskuterer hva dere vil, og mod. bestemmer hva som er ok. Kun ment å påpeke hvor ironisk hele greia er egentlig.
        Selv støtter jeg ikke casuals, men jeg vet at de vil fortsette med sitt, uansett hva jeg mener her på forumet.

Og ja, jeg vet jeg holder tråden i gang med dette innlegget, og kanskje skaper jeg en ny diskusjon, men det er kun ment som en "tankevekker"

Uansett om dere er enige eller ikke, alle mann til Skien på søndag!
        "Litt" ironisk kan man si ja.. Jeg ser meg ferdig i denne diskusjonen,
        men tviler på at det stopper her, for visse andre. Ser ut som enkelte har en enorm kløe i fingertuppa. :roll:

Kommentar

• superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

Opprinnelig skrevet av techern
          "Litt" ironisk kan man si ja.. Jeg ser meg ferdig i denne diskusjonen,
          men tviler på at det stopper her, for visse andre. Ser ut som enkelte har en enorm kløe i fingertuppa. :roll:
          Det er vel strengt tatt kløen i boksehanskene som er problemet, ikke fingertuppa.
          Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

Men KFL ønsker ingen form for kontakt eller dialog overhodet såvidt jeg har forstått det.. greit at man ikke bærer forståelse til miljøet/kulturen, og at man stiller seg ytterst kritisk til hva denne kulturen innebærer, men
            det skal bli spennende å se hvordan forholdet mellom de ulike partene utvikler seg fremover i tid, slik som det er nå.
            Som medlem av KFL setter jeg stor pris på KFL ikke går i dialog med kriminelle som "sloss i LSK's navn". Det finnes ikke noe alternativ til å stille seg kritisk til denne ukulturen (det er ikke en kultur), enhver form for dialog vil være en aksept for denne formen for oppførsel.

Hvis et forslag ville bli lagt på bordet, som innebærer en viss form for dialog, som kunne ha bedret kommunikasjonen litt, og som sådan kanskje kunne avverge sure episoder i forbindelse med kamper og ellers, ville nok ikke det være noe man skulle bare feie unna med første øyekast.
            HÆH??? Hvorfor i all verden skal LSK/KFL legge forslag på bordet for å bedre dialogen med en gruppering som bedriver kriminell aktivitet og sverter klubbens navn? Dersom dansebandet ønsker dialog får de ganske enkelt begynne å oppføre seg som folk, legge igjen danseskoa hjemme og styre unna bråk. Det er ikke opp til LSK å skape dialog med bråkmakerne, det er bråkmakernes eget ansvar.
            Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Mr.Bird
              Medlem
              Møteplager
              • Mar 2009
              • 76

Opprinnelig skrevet av superbøffel
              Det er vel strengt tatt kløen i boksehanskene som er problemet, ikke fingertuppa.
              Sant det, og det forandrer nok ikke mye om det diskuteres her, men må si det er litt "morsomt" at noen bruker så mye tid på å utrykke sine meninger mot noe de ikke liker og ikke vil assosieres med.

Bruk tid på å komme med nye sangforslag, diskuter tribunelivet på Åråsen og andre steder, diskuter ting som vi virkelig kan ha noe igjen for og som kan fremme tribunelivet på Åråsen. Hva som skjer utenfor stadion er ikke vår oppgave å passe på. Ønsker vi ikke å assosieres med casuals, la det være. Det er ikke vi som skal arrestere dem! De vil sloss om vi tar avstand fra det eller ikke.
              MCMXVII

Kommentar

• techern
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2007
                • 327

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Ja selvfølgelig.. hvorfor ble jeg ikke overrasket over det innlegget her..

Kriminelle? Hvis du ser litt bak ordet "boksing" vil du kanskje også ved hard og nærmere ettertanke forstå at avtalte slåsskamper (derav boksing) mellom likesinnede ikke akkurat kan klassifiseres som kriminelle handlinger. Men det er kanskje ikke det du tenker på?

Du mener altså å ta alle mann under en kam?

Alle i dette miljøet er kriminelle? Det kan jeg ihvertfall avkrefte med en gang.

Kommentar

• reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13278

P
                  Angående boksing i og rundt offentlige steder som bl.a tbaner, togstasjoner, ute på gata o.l, vil jeg gjerne presisere at det er meget liten risiko for at barn, eller forbipasserende personer vil være i faresonen for å bli skadet.
                  Det er ikke slik at man går rundt og klinker ned alle man ser, uansett om det er en 4 år gammel gutt, eller en 90 år gammel dame med stokk og rullator.
                  Så du mener det er helt greit at mine barn blir vitne til vold på åpen gate, så lenge de ikke blir skadd selv? Du forstår at dette er ulovlig også av hensyn til andre?

Forøvrig har jeg jobbet med både voldsutøvere og voldsoffere. Det er ingen underdrivelse å karakterisere det som foregår som en risikosport med betydelig innsats. Om du googler "hodeskade + slåsskamp" vil du få opp en haug med treff, oftest fra notiser i lokalavisene. Av hensyn til offeret og offerets familie blir det skrevet lite om de personlige konsekvensene av dette (med visse unntak). Faktum er imidlertid at i en del av disse tilfellene får man varige skader som resulterer i arbeidsuførhet (og i enkelte tilfeller livslang institusjonalisering). Dette skyldes ikke så mye slag og spark (som ofte er lite farlige), men at vedkommende slår hodet i asfalten. Noe som svært sjelden skjer i bokseringen.

Kommentar

• detvarvondtdet
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2006
                    • 398

Opprinnelig skrevet av reka
                    men at vedkommende slår hodet i asfalten. Noe som svært sjelden skjer i bokseringen.

-Jeg har faktisk vært vitne til et dødsfall der en voksen mannsperson ble slått ned og døde av hodeskaden han fikk da bakhode tok hellene på gårdsplassen. Det var 1 slag, og det hele var over. Det var riktig nok ikke snakk om "casuals", men en mann som slo en annen forstyrret mann som prøvde å ta dattera hans. Men utfallet kan bli like tragisk uansett årsak.
                    "Dere kan sitere meg på dette:
                    Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                    Fjøra

Kommentar

• superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

Kriminelle? Hvis du ser litt bak ordet "boksing" vil du kanskje også ved hard og nærmere ettertanke forstå at avtalte slåsskamper (derav boksing) mellom likesinnede ikke akkurat kan klassifiseres som kriminelle handlinger. Men det er kanskje ikke det du tenker på?

Alle i dette miljøet er kriminelle? Det kan jeg ihvertfall avkrefte med en gang.
                      Det er forskjell på organsiert idrett som boksing, som foregår med hansker og hjelm, og dansing på gata med slosshanser i lomma. At du i det hele tatt kommer med en påstand som du gjør er skremmende; Det er faktisk ikke lov å sloss på gata uansett om begge vil eller ikke. Det er pr. drfinisjon kriminellt; Derav er de involverte kriminelle.
                      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13278

Vitne her også faktisk, hjerneblødning etter et enkelt lite slag. Skremmende.

Kommentar

• techern
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2007
                          • 327

For det aller meste er det ikke på åpen gate det skjer.
                          Og er du og ungene dine så uheldige å være tilstede om det alikevel
                          skulle forekomme på åpen gate, så må man ikke stå å se på til rabalderet er over. Man kan snu seg å gå en annen vei. Er veldig mye annen dritt som fyller gatene iblandt. Men ser selvfølgelig bekymringene ovenfor at barn skal bli vitne til slike opptrinn. Værer man noe, så er det lov å bare snu og gå en annen vei,
                          hvis så skulle være nødvendig.

Selvfølgelig er skader noe som hører med.
                          Men som regel er det lite av det.
                          Men man kan være uheldig ja.. men det kan man være ellers også, og ikke kun
                          i den sammenhengen her.

Kommentar

• reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13278

Man kan snu seg å gå en annen vei.
                            Så du mener altså at vi skal snu ryggen til casuals allikevel? Very well, then....

Kommentar

• techern
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Apr 2007
                              • 327

Hvis du vil tolke det på den måten, helt greit.

Kommentar

• general
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Apr 2004
                                • 1150

Er nok redd for at de fleste i dette miljøet er kriminelle, kanskje ikke i de baner casuals (tydligvis litt høyere krimterskel enn andre folk) tenker krim, men fra samfunnets side er de gjennom sine handlinger kriminelle.

Kriminalitet er en betegnelse på handlinger som er straffbare i henhold til straffelovgivningen.

Av den nye straffeloven 20.mai.2005 (ikke satt i verk);

§ 181. Ordensforstyrrelse
                                Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
                                a)den alminnelige fred og orden

Jeg kan liste opp noen eksempler til.
                                Seriegull 2016!!!

Kommentar

• reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13278

Hvis du vil tolke det på den måten, helt greit.

Om ikke ungene er tilstede vil jeg nok ta et par mobilbilder først og så ringe politiet. Eventuelt yte førstehjelp etterpå om noen skulle komme til skade. Du skjønner at når enkeltindivider åpenbart ikke har den mentale utrustningen som skal til for å handle riktig, er det heldigvis andre som kan trå til for dem. Dette kan du kalle "sosiale forpliktelser".

Selv om jeg føler umiddelbar forakt for både tulling1 og tulling2 har jeg intet ønske om å se dem hverken på sykehus, i fengsel eller i strafferegisteret. Dog er det dessverre oftest den eneste medisinen. Forhåpentligvis kan de en gang i fremtiden komme til sans og samling og kanskje bidra konstruktivt på en eller annen måte.

Som andre som jobber med voldsutøvere vet jeg at vold springer ut fra en indre følelse av utilstrekkelighet, dårlig selvtillit og underlegenhet. Om du fra et psykologisk perspektiv leser deg opp på dette vil du se dette på et individuelt plan - mannen som slår sin kone gjør det av maktesløshet.
                                  På samme måte vil du se det om du leser deg opp på sosiologien: Faktisk er filmene og litteraturen som omhandler casualsukulturen og relaterte miljøer som eks. skinheads fulle av referanser nettopp til dette. Enkelte som ser disse filmene ser bare den tøffe slåssinga, respekten blant likemenn og viljen til å gå sin egen vei. Mens andre legger merke til slumlignende omgivelser, møkkete små leiligheter, forfylla og fraværende foreldre, avbrutt skolegang, bedritne jobber og dystre fremtidsutsikter. Kort sagt, fremtidens forsofne tapere.

Om du eller andre finner noen mening i å assossiere dere med dette bør dere huske på at den oppfatningen dere har inne i hodet om deres egen fortreffelighet ikke nødvendigvis deles av andre mennesker. Dere kan attåptil vekke ren medynk hos enkelte som ser igjennom tullet; som mennesker som åpenbart har tatt gale valg fordi de ikke skjønner hva de etteraper. Om det kan sies noe positivt må det i så tilfelle være at majoriteten av nordmenn som bedriver dette har muligheter til å gjøre andre valg - valg som ville vært svært kjærkomne for de menneskene som startet dette. Et tankekors er vel at om man hverken er fattig eller uten fremtidutsikter, ala Bumville England 1980, ligger det antagelig mer personlige årsaker bak voldsforherligelsen: Sånn sett kan man lese alle innleggene fra casualsmiljøet her inne som uttrykk for nettopp higen etter respekt, anerkjennelse og selvhevdelse. Man trenger ikke akkurat å være psykiater for å lese slikt mellom linjene i en del av casualsinnleggene.

I Norge i dag er uansett situasjonen svært forskjellig fra det milljøet som man vil kopiere. Ikke nok med at man har helt andre forutsetninger for å lykkes og leve bra, men kunnskapene om vold, voldsmiljøer og utgrupper er også så mye bedre forstått av den jevne nordmann og så mye, mye bedre kommunisert i media. Derfor spår jeg casulasmiljøene en snarlig død både her og andre steder - det er hverken sosiale, økonomiske eller politiske forutsetninger til stede for å opprettholde noen slags legimitet i slike miljøer, det hele koker jo ideologisk sett ut i ren pøbelvirksomhet.
                                  Last edited by reka; 10.09.2009, 14:30.

Kommentar

• techern
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2007
                                    • 327

Om noen kompiser har flydd i totta på hverandre midt på åpen gate, så ser jeg ikke på de som kriminelle.

Om noen krangler og gir hverandre juling i fylla en lørdags natt så ser jeg heller ikke på dem som kriminelle. Det er det få som gjør.

Men siden du tydeligvis vinkler synet ditt etter "boka" så
                                    skal du da jammen meg få lov til å gjøre det.

Kommentar

• Serbern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 5496

Om noen kompiser har flydd i totta på hverandre midt på åpen gate, så ser jeg ikke på de som kriminelle.

Om noen krangler og gir hverandre juling i fylla en lørdags natt så ser jeg heller ikke på dem som kriminelle. Det er det få som gjør.

Så hvis noen gir deg juling etter en kveld på byen så ser ikke du det som noe kriminelt? Du lar det bare gå selv om du kanskje får noen ribbein brukket, eller knekt nese? Eller i ekstreme tilfeller blir lam og må sitte i rullestol resten av livet?

Sykt!

Kommentar

• reka
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Aug 2005
                                        • 13278

Eksemplene dine er irrelevante. Uavhengig av hva man mener om det du har skrevet kan jeg garantere deg at en overveiende majoritet vil mene at medlemsskap i miljøer som aktivt planlegger og begår vold og ordensfortyrrelse på offentlig sted vil defineres som kriminelt. Faktisk helt klart kriminelle. Er bare å bruke hodet, det....

Kommentar

• general
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Apr 2004
                                          • 1150

Når det avtales å slåss utenfor national stasjon, på torshov, på ungenes grusbaner rundt om i Norge under unnskyldningen vi støtter et norsk fotballag ja da er du kriminell. Mye annet også, men i alle fall kriminell...

Når det gjelder fylleslagsmål og hendelser hvor kompiser flyr på hverandre så finnes det unntaksregler, slik at slike hendelser ikke straffes på samme måte. Straffeformildende omstendigheter!!

Sliter endog å se hvilke unntak som skal komme casuals til gode....
                                          Seriegull 2016!!!

Kommentar

Working...