Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • techern
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2007
    • 327

Ikke tro at jeg sitter og skriver her fordi jeg vil endre synet deres på ting.
    Tvert imot.

Det forekommer ganske ofte at hendelser ikke gjenspeiles korrekt gjennom media. Ting forverres, dramatiseres, overvurderes/og eller undervurderes.

Om folk velger å stole blindt på hva media og/eller hva de hører via rykter og "fortellinger" så får det selvfølgelig være opp til en hver og enkelt.

Men, jeg har ikke ønske om å diskutere dette lenger nå.
    Denne diskusjonen har blitt noe for usakelig

Vi ses.
    Shut up and focus on the good things

Kommentar

• mr.Jordbakke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3845

Opprinnelig skrevet av techern
      En sak har som regel to sider
      Opprinnelig skrevet av ulfpulf
      Gi oss den andre siden da, i stedet for å insinuere at vi ikke vil høre den.
      Hva er det vi ikke har skjønt?
      Det forekommer ganske ofte at hendelser ikke gjenspeiles korrekt gjennom media. Ting forverres, dramatiseres, overvurderes/og eller undervurderes.

Så disse slåsskampene er medieskapt?

Er grunnen at du ikke kan eller ikke vil svare på ulfpulfs spørsmål; hva er det vi ikke har skjønt? For meg virker det som du forsvarer at det drives kriminelle handlinger (uansett hva casuals selv måtte mene om deres voldsutøvelse) og at dette skal LSK/KFL akseptere gjennom dialog.
      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
      Mr.Jordbakke

Kommentar

• Petter Ø
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3008

Gratulerer med tidenes innleggsrekke med kun svada, Techern. Du har faktisk ikke kommet med noe som helst du.

Og du har i hvertfall ikke vært i noen som helst nærhet av å svare på dette:
        Opprinnelig skrevet av Petter Ø
        Jeg forstår ikke alt du vil si her techern. Hvorfor vil du at man ha dialog med casuals? Skal KFL ha en dialog med dem eller mener du LSK? Hva skal i såfall denne dialogen dreie seg om?

Kan du prøve å forklare hvorfor du har fått sympatier for folk som sloss i klubbens navn? For jeg skjønner det ikke.
        Petter Ø - Kreativ Kanaris
        http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
        Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• egil
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2005
          • 1119

Ikke tro at jeg sitter og skriver her fordi jeg vil endre synet deres på ting.
          Tvert imot.

Om folk velger å stole blindt på hva media og/eller hva de hører via rykter og "fortellinger" så får det selvfølgelig være opp til en hver og enkelt.

Vi ses.
          Folk kan gå inn å se på "slossinga" til rundt 50 casuals fra discoboys og Begensjentene midt i Carl Bernerkrysset på Youtube. Denne videoen varer i flere minutter og holder mer enn nok for de fleste til å ta stilling til om dette miljøet har noe for seg.

For meg ser det ut som om folk fra Plata har rota seg opp på Carl Berner, og vaser rundt for å finne noen å slå. Virker ikke spesielt imponerende.

Når en tenker på at folk har brukt hele helgen for å reise fra Bergen, sloss noen minutter, og deretter bli ekskortert hjem av politiet uten å se match, så sitter en igjen med spørsmål om hvorfor gidder de? Og hvorfor gidder de å trekke klubblaget de sier de elsker, ned i søla?

Folk med tilknytning til SKF og deres sympatisører bruker mye tid her inne på å forklare oss at vi ikke skjønner miljøet, og vårt syn er dårlig fundert. Men prøv å forklar hva som er så stort med dette, da?

Ingen av oss andre er i stand til å skjønne det, og argumenter om "å stå opp for byen sin" blir bare for teit.

Nyd de videoer og den musik, du holder af, upload originalt indhold, og del det hele med venner, familie og verden på YouTube.
          KFL - medlem nr 23

Kommentar

• general
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2004
            • 1150

Etter mange dagers diskusjon har jeg fortsatt ikke fått svar på mine spørsmål om hvorfor vi (LSK, KFL, fotball-Norge m.fl) skal være så imøtekommende ovenfor voldsmenn?

Og glem pisset om at bildet av miljøet er medieskapt. En rotte er fortsatt en rotte, settingen den fremstilles i gir ingen forskjell.
            Casualsmiljøet representerer handlinger og holdninger som strider mot mine grunnverdier og samfunnsnormen ellers.
            Seriegull 2016!!!

Kommentar

• egil
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1119

Jeg har gått tilbake og lest de siste dagers diskusjoner i sin helhet hvor forumbrukeren Techern anmoder om "dialog".

Jeg må si at reaksjonen min veksler mellom latter og tristhet.

For to år siden hadde Techern virkelige argumenter, og de var kritiske til casualvirksomheten.

Techern hevder nå å ha "sett lyset" i forhold til casualmiljøet, men det finnes overhodet ikke vektig innhold i argumentasjonen.

Han blir møtt av særdeles saklige motdebattanter, som bl.a spør om hva en skal debattere. Argumentasjonen til Techern blir plukket fra hverandre særdeles grundig, uten at han er istand til å svare tilbake.

Hans feige sluttreplikk er at debatten har blitt usaklig, og at han "melder seg ut". (Det er forøvrig ganske typiske replikker når SKF møter motbør.) Nei, debatten var absolutt ikke usaklig Techern, du ble EID til de grader.

For meg minner dette veldig om det høylitterære verket av H.C Andersen om Keiserens nye klær.

I vårt tilfelle er fantastiske håndsydde silkedraker byttet ut ut med Stone Island og Burberry.......
              KFL - medlem nr 23

Kommentar

• nothingman
                Medlem
                Hoffnarr
                • May 2009
                • 47

Jeg ønsker å skifte litt perspektiv her, og kommer nå med et hypotetisk forslag folk kan uttrykke sin mening til. (Dette er ikke ment som en bastant påstand, mer et emne for diskusjon.)

De aller fleste innen KFL ønsker at casual-miljøet i Lillestrøm-området ikke skal fortsette å vokse. Rekruttering skjer i stor grad fra KFL sine medlemmer, noe jeg personlig ser på som en trist situasjon og et alvorlig problem.

Hva kan vi så gjøre for å stagge denne utviklingen? Hypotesen jeg vil høre dere diskusjonsdeltakeres mening om, går som følger: Vil det å tillate ultrasgrupperinger i KFL begrense interessen for, og rekrutteringen til, casuals-miljøet? Resonnementet går på at mange individer innad i KFL (da spesielt yngre medlemmer - la oss si 16-26 or so) har et sterkt behov for å uttrykke seg på en annen måte enn gjennom vanlig KFL-aktivitet. Dette har vi jo sett en del eksempler på gjennom de siste årene. Disse individene har ikke noe sterkere forhold til Sportsklubben enn oss andre, de har bare et behov for å skille seg ut og være en del av noe "eget". Da alle undergrupper i KFL ble bannlyst fra Åråsen litt tilbake i tid, har jeg følelsen av at "casuals" og "ultras" ble satt i samme bås. Dette til tross for vesensforskjellen på de to fenomenene. Her mener jeg et problem oppstår, da disse får en lik behandling i form av et "ikke ønsket"-stempel. Behovet for å uttrykke seg forsvinner ikke nødvendigvis så lett for disse individene, og selvom noen nok står i fansen uten UL-bannere så kan det jo hende ønsket om å tilhøre en egen klikk lever videre. Casuals-miljøet tilbyr da en form for ideologi om at LSK og Lillestrøm kan representeres på andre måter enn gjennom synging/hopping på tribunene under match. Dette er forvridd, men gir kanskje noen den muligheten for ekstrem gruppetilhørighet de søker.

Så, vil opphevingen av null-tolleranse for ultras i Kanarifansen medføre en nedgang i interessen for, og rekrutteringen i, casuals-miljøet i Lillestrøm-området? Og bør det i såfall gjennomføres? (La meg presisere at det selvfølgelig skal være et særdeles strengt ikke-vold regime i alt som har med KFL å gjøre. Brudd på dette fra enkeltindivider = utestengelse i lang tid)

Håper på noen saklige og konstruktive synspunkter rundt dette

Kommentar

• Ranakanaris
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2003
                  • 501

UFC har flere ganger sagt att dem er mot vold og støtter ikke bruk av vold, hvorfor skal dem som er eller vil være med i UFC plutselig få en voldsom trang for å slå dritten ut av hverandre? Dem er jo mot voldsbruk.

Så å si att UFC sitt fravær på feltet kanskje er en årsak til den "voksende" flokken som driter ut LSK og KFL for hvert slag dem gjennomfører er feil vei å se. Jeg tror rett og slett de som melder seg inn i SKF i dag, er personer som melder seg inn på grunn lysten til å bruke vold og som aldri tidligere har hatt ett forhold til KFL eller LSK.

Kommentar

• Emil B
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 5921

Opprinnelig skrevet av Ranakanaris
                    UFC har flere ganger sagt att dem er mot vold og støtter ikke bruk av vold, hvorfor skal dem som er eller vil være med i UFC plutselig få en voldsom trang for å slå dritten ut av hverandre? Dem er jo mot voldsbruk.
                    Hvorfor gidder du å masse om det?! Hvis du har noen som helst kjennskap til guttene i UFC så vet du at de ikke sloss!! Men du vet vel antagelig ikke mere enn det som blir skrevet på forumet.

Kommentar

• Ranakanaris
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 501

Jeg skriver jo att UFC ikke sloss, jeg svarte innlegget til nothingman, der han tror att grunnen til att SKF vokser er fordi UFC ikke er på feltet, og da mener jeg det er feil, fordi UFC er mot voldsbruk.

Kommentar

• MoBee
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2004
                        • 958

Jeg tror Nothingman har et poeng.

Det er ikke UFC i seg selv som "går over til den andre siden", men det er noe med at hele det alternative supportermiljøet er bannlyst og dermed, for unge supportere med mye krutt i kroppen, "mamma og pappa og lærern er dum," ingen forstår meg"-frustrasjonen som vi alle har i den alderen, KAN det være vanskelig å skille mellom de ulike gruppene fordi de alle blir uglesett.
                        Og det KAN være enkelt da å bli lurt over til idiotene som sloss. Et sted for unge å "få ut litt dritt" kan være UFC (ved å go mental 100%-kurere gruff) men det kan også være SKF i et svakt øyeblikk.
                        Hvis dere skjønner?

(og bare så det er sagt, dette gjelder inkludering av ultras, IKKE dialog med casuals.)

Kommentar

• techern
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2007
                          • 327

Hehe sett lyset.. ja nå fikk du meg til å trekke godt på smilebåndet gitt.

Det er veldig smigrende å få så mange siteringer og innlegg som stiller seg uforstående til det jeg har skrevet.

Jeg mener en dialog (og da håper jeg virkelig ikke alle tolker dette som samarbeid?) kunne ha hjulpet/bedret forholdet mellom KFL og denne "ukulturen". KFL samt LSK ønsker ikke å ofre en eneste tanke til dette miljøet, og det er helt greit.. men da forstår jeg søren ikke hvorfor denne tråden fortsatt lever i sitt beste velgående.

Dere sitter og beskriver hvor leit det er at oppmerksomhet nærer engasjementet til visse enkeltpersoner i nettop dette miljøet/eller denne kulturen.. ironisk nok da i en tråd som omtrent har blitt gjennomtrukket i nettop slike saklige diskusjoner - som verken fører noen vei eller gjør noen klokere. Men snarere viser at folk ofrer titalls av sider, hundrevis av innlegg med oppmerksomhet og diskusjonsvilje - opp mot et fåtall personer.
                          Det som er helt på vidda er at denne tråden fortsatt lever, til de grader, takket være det samme personene som bidrar med innlegg etter innlegg. Ser jo tydelig hvem som liker å være i spissen i kampen mot de "onde".

Skal ikke bla mange sidene her for å se at folk henger ut andre heller.
                          Det nevnes visstnok ikke navn, men moro skal man ha det?

Hva brukes denne tråden egentlig til? Kan noen gi meg et godt saklig svar på det? Er det en oppriktig og gjennomført tråd for debatt angående miljøet rundt Ultras og Casuals, eller er det rett og slett blitt en eneste stor klagemur, til ingen verdens hensikt?

Den saklige debatten tok slutt for lenge siden.
                          Forstår godt at det er artig å holde liv i denne tråden..
                          bedre å snakke OM folk, enn med dem..

Kommentar

• holmiz
                            The kjøkken-kanariz
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 6064

Hva brukes denne tråden egentlig til? Kan noen gi meg et godt saklig svar på det? Er det en oppriktig og gjennomført tråd for debatt angående miljøet rundt Ultras og Casuals, eller er det rett og slett blitt en eneste stor klagemur, til ingen verdens hensikt?
                            Jeg har selv sett filmen "The Fotbal Factory" og likte den veldig godt, og kan faktisk se at det å sloss og møte andre "firma", på vegne av et eget firma kan gi tidenes adrenalin-kick for de som er involvert. At det finnes folk med andre syn på hva fritiden skal brukes til, som ikke er enige med meg er jeg også inneforstått med. Videre antar jeg at dere som liker å denge løs på hverandre under påskudd at den andre parten holder med "feil" fotballag, også har innsett at alvorlige skader på alle parter involvert er noe dere har tenkt over.

Men fortsatt:

Jeg kan bare svare for meg selv, og ja jeg tar også kun tak i et enkelt utsagn som du skriver, men jeg sliter enda/fortsatt med å forstå følgende:
                            1. Hvorfor slåss en på vegne av et "lag"? Kan ikke bare alle dere som liker å slåss møte opp på en ymse plass langt ute i skogen, for så å dele lag før dere denger løs på hverandre? Da kan dere ta med tannbeskytter, balltre, slåsshansker og egentlig hva dere ønsker for min del. Ingen uskyldige trenger dermed å overvære dette, så jeg skjønner fortsatt ikke hva LSK (eller andre fotballag) har med dette å gjøre?
                            2. Du sier at tråden er blitt en "klagemur", men ser du hvorfor vi som er skeptiske til kulturen som forherliger slåssing og avtalte møter med diverse kodekser vi ikke forstår, ei heller liker at LSK blir dratt inn i dette?

Altså, hvor enn jeg så enkelt jeg prøver å se på disse slagene deres, hvorfor dra LSK inn i dette? Ett LSK som så mange av oss kommer til å følge og støtte livet ut, uten at vi må "sloss", "stå opp for byen" eller skade andre for å vise at vi nettopp er Kanari-Fansen

Jeg har selv et ønske om å møte opp til match, heie på fulga av full hals slik at de vinner, og forhåpentligvis glede meg over seier og en god diskusjon over en øl sammen med med-kanaris etter kampen. Under match er det selvsagt lov til å fortelle motstanderlaget hvor skapet står, med sanger som "er det alltid stille over der", og "alle i Drammen heter Svein". Men derifra til å denge løs på andre mennesker, den sliter jeg noe jævlig med å forstå, på tross av at jeg har sett nevnte Football Factory og serien som gikk på Discovery som omhandlet supportere rundt om i Europa.

Hvorfor?
                            Last edited by holmiz; 15.09.2009, 17:12.
                            Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                            Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• El-Gordo
                              Juniormedlem
                              Bøffel
                              • Jan 2007
                              • 22

Den saklige debatten tok slutt for lenge siden.
                              Forstår godt at det er artig å holde liv i denne tråden..
                              bedre å snakke OM folk, enn med dem..
                              Grunnen til at denne tråden fortsatt lever i beste velgående, er at tullinger som deg skal mase og gjenta seg selv om de samme teite tingene. Å hva er det du maser så fælt etter en dialog for? Er du medlem av skf? Eller bare selvutnevnt talsmann for skf? Det er jo ingen sider som virker veldig intressert i en dialog, så hvorfor skal du dra det opp igjen når du blei så kraftig motbevist på alt pisset du kom med forrige uke?
                              Last edited by RSP; 16.09.2009, 07:17. Begrunnelse: Fjernet unødvendig qouting.

Kommentar

• techern
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Apr 2007
                                • 327

Må innrømme at jeg smører tykt på (ekstra tykt) for å faktisk se reaksjonene.
                                Ser jo at hatet ikke akkurat er moderat her.
                                Nei jeg er ikke talsmann for SKF, og jeg tror heller ikke jeg har gjort en eneste uttalese her på vegne av dem, kan du leite opp det så skal jeg gjerne følge opp det videre sammen med deg. Ja, kanskje jeg skriver en god del piss? Det kan vel sies å gå bra i lag med all den dritten som kastes tilbake.

Så denne tråden er i live pga folk som meg sier du?
                                Kjempekjekt å vite, men tror nesten det må være en motpart tilstede også, jeg sitter ihvertfall ikke å skriver til meg selv, men føler samtidig at jeg nesten like så godt kunne ha gjort nettop det.

Så du har sett Football Factory? Det har nemlig ikke jeg, så du får gjerne fortelle meg mer om den.

Selvfølgelig er det mange med splitta syn på supporterkulturen.
                                Og jeg tar det som ingen selvfølge at noen her på dette forumet skal være enig med meg, eller dele min mening. Godt dette kalles et diskusjonsforum?

Helt greit at dere har en slik holdning til den type supporterkultur/evt ukultur som dere kaller det, men ved en slik holdning kommer forholdet mellom sportsklubb/supportergruppering samt det alternative supportermiljøet til å helle mer og mer bakover. Det er ikke snakk om noe statisk miljø, som blir til luft om man overser det. Og det er heller ikke krympende. Så hvordan forholdet mellom disse partene skal bli på sikt, det kan bli spennende å se.

Kommentar

• holmiz
                                  The kjøkken-kanariz
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2006
                                  • 6064

Må innrømme at jeg smører tykt på (ekstra tykt) for å faktisk se reaksjonene.
                                  Ser jo at hatet ikke akkurat er moderat her.
                                  Nei jeg er ikke talsmann for SKF, og jeg tror heller ikke jeg har gjort en eneste uttalese her på vegne av dem, kan du leite opp det så skal jeg gjerne følge opp det videre sammen med deg. Ja, kanskje jeg skriver en god del piss? Det kan vel sies å gå bra i lag med all den dritten som kastes tilbake.

Så denne tråden er i live pga folk som meg sier du?
                                  Kjempekjekt å vite, men tror nesten det må være en motpart tilstede også, jeg sitter ihvertfall ikke å skriver til meg selv, men føler samtidig at jeg nesten like så godt kunne ha gjort nettop det.

Så du har sett Football Factory? Det har nemlig ikke jeg, så du får gjerne fortelle meg mer om den.

Selvfølgelig er det mange med splitta syn på supporterkulturen.
                                  Og jeg tar det som ingen selvfølge at noen her på dette forumet skal være enig med meg, eller dele min mening. Godt dette kalles et diskusjonsforum?

Helt greit at dere har en slik holdning til den type supporterkultur/evt ukultur som dere kaller det, men ved en slik holdning kommer forholdet mellom sportsklubb/supportergruppering samt det alternative supportermiljøet til å helle mer og mer bakover. Det er ikke snakk om noe statisk miljø, som blir til luft om man overser det. Og det er heller ikke krympende. Så hvordan forholdet mellom disse partene skal bli på sikt, det kan bli spennende å se.
                                  Jada jada, du er kjempeflink til å provosere her på forumet, det skal du ha, Men i så måte, kan du nå svare på om du er en av de som liker å denge løs på andre medmennesker, begrunnet ut ifra fotballaget du holder med, og om si gjerne noe om du er casual eller ikke.
                                  Last edited by holmiz; 16.09.2009, 07:35.
                                  Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                  Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• techern
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2007
                                    • 327

Nei, jeg er ikke noen såkalt casual, og har heller ingen tilknytning til kulturen.
                                    Snakker heller ikke hverken for eller på vegne av noen i SKF.
                                    Last edited by techern; 15.09.2009, 19:35.

Kommentar

• tullebukk
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2006
                                      • 5446

Kan dere ikke bare fatte at skf er uønska av både klubb og kfl,ultras derimot tar jeg i mot med åpne armer.

Kommentar

• Kristiansen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2007
                                        • 1332

Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                        Kan dere ikke bare fatte at skf er uønska av både klubb og kfl,ultras derimot tar jeg i mot med åpne armer.
                                        Er vel sånn de fleste andre av oss føler det å.

Kommentar

• BrutoBrutalis
                                          Juniormedlem
                                          Bøffel
                                          • Oct 2006
                                          • 26

En mulig begrunnelse for dialog, er jo at dette fenomenet eksisterer uavhengig av hvor langt inn i ”rumpen” man evner å kjøre sitt eget hode. Om 50 mann knuser skaller i ditt eget bysentrum, så hjelper det lite å overse problemet med den begrunnelse at de egentlig ikke har noe med LSK å gjøre. Spørsmålet som bør stilles, er jo hvilke muligheter som foreligger for å påvirke dette miljøet. I og med at disse gutta anser seg for å slåss for Lillestrøm fotballklubbs ære, så KAN altså dialog være en konstruktiv mulighet.

Kommentar

Working...