Div. om ultras og casuals

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13278

Opprinnelig skrevet av sniper
    Ser ut som Bjarmann må slå følge med Legenden da:

Umulig. Klærne passer jo.

Kommentar

• Petter Ø
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3008

Slutt å døm folk ut i fra hva de har på seg a
      Petter Ø - Kreativ Kanaris
      http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
      Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13278

Opprinnelig skrevet av Petter Ø
        Slutt å døm folk ut i fra hva de har på seg a
        Pussig. Her kler folk seg fspesielt fordi de på død og liv vil identifisere seg som noe overfor andre. Men så fort noen faktisk tar dem på ordet og setter dem i bås på grunn av klærne er det full krise?

Kommentar

• UltraFo
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jun 2007
          • 800

Se Brøndby plakater og merchandise fra en lang række danske webshops. Stort udvalg og lave priser. Læs desuden mere om Brøndby IF her.

Referat fra den Internasionale konferansen om Ultras.

Noe som er viktig å legge merke til:

Ultras blev på konferencen defineret som fans, der bruger flag, trommer, slagsange, pyroteknik og som er ikke voldelige.
          UFC ~ Gulsvarte Brødre

Kommentar

• Vestfold Kanaris
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Oct 2004
            • 4583

"...Senere kom en dansk forsker fra Århus Universitet med et oplæg om vigtigheden af dialog med fansene. Han mente man kunne undgå mange episoder ved bare at snakke sammen."
            LOUD
            PROUD
            ULTRA

Kommentar

• 10.09.50
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1410

Med all mulig respekt for et reisebrev fra en av deltakerne er kanskje Europarådets egen studie foretatt i anledning konferansen vel så interessant: http://www.coe.int/t/dg4/sport/Sourc..._Prof_PILZ.pdf

Det bidro iallfall til å øke min forståelse.

Kommentar

• Vestfold Kanaris
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Oct 2004
                • 4583

Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                Med all mulig respekt for et reisebrev fra en av deltakerne er kanskje Europarådets egen studie foretatt i anledning konferansen vel så interessant: http://www.coe.int/t/dg4/sport/Sourc..._Prof_PILZ.pdf

Det bidro iallfall til å øke min forståelse.
                The opinions expressed in this work are those of the author and do not necessarily reflect the official policy of the Council of Europe
                LOUD
                PROUD
                ULTRA

Kommentar

• superbøffel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 5611

Opprinnelig skrevet av UltraFo
                  http://allehaderos.dk/?artid=1024

Referat fra den Internasionale konferansen om Ultras.

Var dette pauseunderholdningen?

Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• UltraFo
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2007
                    • 800

Ja var nok det.....
                    UFC ~ Gulsvarte Brødre

Kommentar

• Andt
                      Juniormedlem
                      Bøffelpromp
                      • Feb 2010
                      • 18

Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                      "...Senere kom en dansk forsker fra Århus Universitet med et oplæg om vigtigheden af dialog med fansene. Han mente man kunne undgå mange episoder ved bare at snakke sammen."
                      Under sterkt tidspress:
                      Dialog er viktig. Det virker som dialogen har vært problemet, og er det fremdeles. Siden tribunereglementet kom som en overraskelse på meg, vil jeg anta at det for UFC også. De involverte kunne snakket sammen før dette famøse reglementet (for det første er ultras godkjent av NFF og for det andre står videre at det ikke er lov å være ultras på tribunen - hva er jeg og alle i "klumpen"...).

Hvis man kunne lyst opp hverandres banehalvdeler og argumeneter hadde ikke dette vært et problem i dag. Isteden har man skapt et mer distansert forhold.

Jeg tror f.eks UFC selv så hvordan de ble oppfattet og gjorde nødvendige grep både underveis og etter sesongen i 2008, litt på samme måte som KFL-styret, som mildt sagt ikke har vært noe bedre. I dag nevner de - så vidt jeg vet - at de selvsagt har lært mye og at LSK-preget på tribunen skal opp betraktelig! Likevel virker det som mange lukker øynene til de tegnene.

Det er tydelig at mange i styret kom i forsvarsposisjon og klarte å komme på det mest latterlige "reglementet" i supporterhistioen etter 2008, som til og med ble underbygd av faktafeil og selektiv argumentering, som kun støtter det ene synet og på den måten får det til å bli en overdrivelse.

Husk at det reglementet like gjerne kunne vært snudd på hodet og gjalt KFL-styret med samme selektiv agrumentasjon.... Jeg nevner fra det glimrende innlegget tidligere i år - selv om det hjelper lite på nett:
                      Nå må dette tullet ta slutt snart. Makan til barnehagementalitet er det sjelden man ser.

Denne konflikten er en verkebyll som snart tar livet av supportermiljøet rundt LSK.

Fakta i saken:

- UFC har blussa ulovlig. KFL-styret har gjort det samme.
                      - UFC har vært involvert i div. bråk. KFL-styret har vært det samme.
                      - UFC har rakka unødvendig mye ned på KFL. KFL har gjort det samme mot UFC.

Lista er lengre enn dette, men poenget er at begge sider har gjort mye dumt i denne konflikten. Ingen er noe bedre eller verre enn den andre!

Konflikten må legges død så snart som mulig. Det viktige er IKKE hva man heter, hva man er, hva man har gjort tidligere eller hvordan man går kledd. Det viktige er at man holder seg unna direkte skadelige ting som

- vold.
                      - rasisme.
                      - uansvarlig pyrobruk (uansvarlighet kan gå på det økonomiske eller det sikkerhetsmessige).
                      - hærverk.
                      (...)

Til UFC, KFL-styret og alle KFL-medlemmer: Skjerp dere! Vær ydmyke og tolerante overfor folk som holder seg innenfor de rammene jeg har skissert ovenfor.
                      Det som samler oss er nettopp det at vi elsker samme lag, og så lenge man holder seg innenfor rammene ovenfor, er ikke dette noe problem. Snarere tvert imot. Monopol fører til stagnasjon. Folk som ikke tåler at det finnes andre meninger enn sine egne har ikke noe å gjøre ute blant folk - så lenge det er innenfor de grunnleggende reglene, som er nevnt ovenfor. Nå må folk snart innse at med 5000 medlemmer kan vi ikke være en monogam gruppe, og det er vi heller ikke. For KFL sammensatt av flere abeidsgrupper og fordelinger; "klumpen", fuglatifo, Junior kanaris, IFA osv, og det er det som gjør KFL så bra, til en av de beste gruppene. Og hva gjør UFC til en forskjell her?? Ingenting.

Det sier litt om nivået når disse "arbeidsgruppene" får være på KFL-feltet og det samtidig står i reglementer at undergreupper ikke er lov. Der har vi det: UFC må slutte å kalle seg undergruppe, men arbeidsgruppe. Da går det bra.... Herregurd får en eneste lang selvmotsigelse det "reglementet" er. Igjen: ultras er godkjent på norske tribuner. At KFL jobber mot NFF er skuffende. Det skulle heller vært omvendt...

Og til alt det overdramatiserte til SKF: Å bruke dette som argument til skepsis nytter ikke. For det første og andre: Det er ingen fare - og gjør det saken bedre å utelate gruppa fra feltet? Tvert imot.

Nå må vi innse at vi ikke har råd til å miste 25-30 engasjerte sjeler. Lillestrøm er en relativt liten klubb og supporterklubb, og som det blir sagt i et annet klokt innlegg: Vi er ikke PSG, som kan ha et titalls tildels "rivaliserende" grupper og likevel lage kanonstemning. Poenget er at hvis man tar bort tredve engasjerte i en hver norsk supporterklubb, hadde stemninga blitt betydelig dårligere. KFL klarer å kompanserer det brukbart, men ikke fortell meg at fjoråret har vært det beste av KFL. Det har det nemlig ikke, selv om noen tydeligvis hører det de vil. Men av motstanderne er fakta at rykte står litt for fall - det har inntrykket mitt vært lenge. Og det er ikke rart. Se for oss at i neste kamp blir de tredve i klumpen henvist til RB - hvor mye blir det igjen av stemninga da, som et eksempel på hva det vil si å få bort tredve.

Igjen: Som i et borettslag er man avhengig av at man pucher hverandre. Og på tribunen bidra til at de rundt får en lavere terksel for å bli med. Det er helt vanlig å stå med kompiser. Uten den massesuggesjonen, som forplanter seg mange rader oppover, blir det mye dødere. Og får å få til at massesuggejsonen kommer og puchinga innad kommer kan man ikke være en glatt og monogam gruppe. Det går ikke. Og det kommer KFL aldri heller til å være. For da er det bare å legge ned målet om "Norges beste".

Dette går på det organisatoriske. Så lenge disse arbeidsgruppene/undergruppene (selvsagt) er lagt under KFL og KFL er eneste rådende organ, som det alltid har vært, og alltid kommer til å være, er overhodet ikke dette et problem. Men man kan jo begynne å lure når noen har sett for seg en arbeidsgruppe som UFC som en konkurrerende supporterklubb

Den prinsipielle forskjellen mellom f.eks JK og UFC er ingen. Allikevel så mye oppstyr.

Og det skuffer meg også at dialgoen virker til å være død. Som nevnt i innledningen: Dialgoen virker å være et problem i dag, ikke bare tidligere.

For det møter jo nesten ikke opp en sjel på årsmøter og andre muligheter i 08-sesongen for å virkelig stå på krava. Sikkert mange som har blitt litt demotiverte og leie, og trukket seg unna "byråkratiet", men her blir løsningen problemet. Det hjelper ikke å skrive på nettet og høste sympati på alle mulige tribuneforaer. Man må ut og aktivt gjøre noe. UFC kunne jo ett stille på et årsmøte og mobilisert 50 meningsfeller og "lett" fått forslaget igjennom, isteden tar de ikke opp debatten engang (noen andre gjorte etter det jeg skjønte). Alle veit (i praksis) at på et årsmøte er det de samma folka som har vært der i ti år, og er konservative og 99,9 % enige til alt. Og for dem som egentlig mener noe annet er det ikke så lett å vise det.... Derfor: ta opp hansken og prøv aktivt å gjør noe med dette - det er det store mulighter for. For å sitere mer - nå fra det kloke åpningsinnlegget "dra i samme retning":

Jeg har fått nok av konflikter og splittelser. Fokuset fra tidligere år må tilbake. Fokus på synging og nye sanger, hopping, flagging og tifo. Fokus på å få folk til å delta. Fokus på tribunelivet!

Kommentar

• Fugl1120
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 3528

Du har veldig mange gode poeng i innlegget ditt som er vanskelig å være uenig i. Det er ingen tvil om at det vil hjelpe på stemningen å få UFC tilbake på feltet og vi så ved flere tilfeller i fjor på bortebane at samarbeidet mellom KFL og UFC førte til veldig god stemning, for eksempel borte mot Strømsgodset. Det er likevel flere momenter som har ført til at stemningen ikke har vært på samme nivå de siste 2 årene som tidligere. Husk at vi har vært et bunnlag de siste to årene. Spesielt i 2008 hvor det var man forsøkte å lage "årets kamp" ved hver eneste kamp. Faktumet er likevel at man ikke finner tusenvis av gærninger som er like aktive i motgang som i medgang. Kjernen vil alltid være der, men det er dessverre sånn at det fortsatt er mange på feltet som trenger å bli underholdt og engasjert av det som skjer på banen før de går bananas. I 2009-sesongen fikk vi en veldig dårlig start hvor usikkerheten spredte seg igjen og folk ble engstelige for et nytt kriseår. Deretter snudde vi og plukket greit med poeng, men det ble i større grad en likegyldighet over det hele, ettersom det hverken var fugl eller fisk. Vi røyk tidlig ut i cupen og det var egentlig bare snakk om en lang etappe hvor målet var å holde seg over kvalifisering. Dette er medvirkende årsaker til at stemningen har falt og jeg tror ikke at vi hadde holdt stemningen fra 2005, 2006 og 2007 oppe selv med UFC på tribunen. Forskjellen på sportslig suksess og fiasko er dessverre større enn hva de mest engasjerte skulle ønske.

Jeg støtter meg forøvrig veldig til innlegget du siterer fra Jesse Livermore. Vi er som du nevner fotballsupportere fra en liten by der vi ikke sliter med for lite plass på stadion. For å skape best mulig stemning trenger vi alle som kan bidra. Måten det å være fotballsupporter på har utviklet seg til å bli en voldsom maktkamp der personlige konflikter står i veien for å finne løsninger på problemet er for meg uforståelig. Det tror jeg det også er for veldig mange andre som ikke har innsikten i hvor dypt disse konfliktene egentlig går. KFL, UFC og LSK hadde tjent best med å legge ned stridsøksa og starte med blanke ark. Bedre støtte til gutta på banen og bedre supportermiljø. Dersom UFC og KFL skal stå på hver sin side og trekke fram alt galt motparten har gjort oppgjennom årene vil dette bli en skyttergravskonflikt som aldri kommer til å finne noen løsning. Jeg er ikke i tvil om at UFC-gutta har lyst til å stå på feltet igjen og støtte LSK, det er selvsagt der de hører hjemme og ikke i et bortgjemt hjørne på sittan. La nå gamle konflikter ligge og start på nytt, det er ingen som ønsker det bråket som har vært rundt KFL den siste tiden, vi har alle et felles ønske om å støtte LSK til å oppnå best mulige resultater. Vi har et fryktelig spennende lag på gang som jeg har stor tro på at kan gjøre det særdeles bra i framtiden. Hadde det ikke vært bedre om vi kunne samle oss og støtte fremtidens LSK i stedet for å gnage ved det gamle?
                        Lauken er vår venn!

Kommentar

• Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

Opprinnelig skrevet av Andt
                          KFL klarer å kompanserer det brukbart, men ikke fortell meg at fjoråret har vært det beste av KFL. Det har det nemlig ikke, selv om noen tydeligvis hører det de vil.
                          Tror ingen mener at fjoråret var KFLs beste, men dersom man ikke klarer å se at tribunelivet har en viss sammenheng med det sportslige og eventuelle forventninger, så har man diskvalifisert seg fra den delen av diskusjonen.

Andre året på rad med nedrykkstrid, ikke mange supporterklubber som har gitt så mye gass som KFL i samme situasjon. Jeg kan ikke komme på noen i farta i alle fall.
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Tony
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 4737

Opprinnelig skrevet av Rønnern
                            Tror ingen mener at fjoråret var KFLs beste, men dersom man ikke klarer å se at tribunelivet har en viss sammenheng med det sportslige og eventuelle forventninger, så har man diskvalifisert seg fra den delen av diskusjonen.

Andre året på rad med nedrykkstrid, ikke mange supporterklubber som har gitt så mye gass som KFL i samme situasjon. Jeg kan ikke komme på noen i farta i alle fall.
                            Men når skal man la fortid være fortid å se fremover som en samlet supportergruppe?

Jeg driter i om KFL var bra/dårlig ifjor og om det skyldes mangelen eller tilstedeværelsen til UFC. UFC prøvde 2 ganger i fjor på å komme tilbake på feltet som gruppe og jeg prata på årsmøte. Så VI har virkelig prøvd.

Det eneste som vil få dette til å funke er at rep. fra LSK,KFL og UFC setter seg ned, driter i ting som har skjedd tidligere og ser fremover og lager en plan på hvordan man skal kunne samarbeide. Det eneste som skal til er 2 tlf fra LSK/KFL til motsatt part og til UFC. Så er ballen igang og man kan, forhåpentligvis, stå samlet til første hjemmekamp på feltet.

Men jeg er lei av å prøve å dra igang. Nå får andre ta over ballen!

Kommentar

• Rønnern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6690

Opprinnelig skrevet av Tony
                              Det eneste som vil få dette til å funke er at rep. fra LSK,KFL og UFC setter seg ned, driter i ting som har skjedd tidligere og ser fremover og lager en plan på hvordan man skal kunne samarbeide. Det eneste som skal til er 2 tlf fra LSK/KFL til motsatt part og til UFC. Så er ballen igang og man kan, forhåpentligvis, stå samlet til første hjemmekamp på feltet.
                              Jeg kommenterte bevisst ikke noe angående UFC på det forrige innlegget fordi jeg er pisse lei av å diskutere denne saken på forumet. Her må det møtes face to face, der er jeg enig med deg!
                              Mvh Ronnie "The Runner"
                              LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• egil
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 1119

Supporterbråk på torget

Jeg gikk forbi torget rundt kvart på fem i går, og da braket to grupper sammen 30 meter fra Republic. Rundt ti i hver gjeng tipper jeg. Bråket skjedde rett utenfor uteserveringa med familier med barn til stede. Neppe positivt for supporterrekrutteringa. Noen som vet hvem av våre folk som var innblandet?

KFL - medlem nr 23

Kommentar

• ragnarrock
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2008
                                  • 937

Opprinnelig skrevet av egil
                                  Jeg gikk forbi torget rundt kvart på fem i går, og da braket to grupper sammen 30 meter fra Republic. Rundt ti i hver gjeng tipper jeg. Bråket skjedde rett utenfor uteserveringa med familier med barn til stede. Neppe positivt for supporterrekrutteringa. Noen som vet hvem av våre folk som var innblandet?
                                  for en uforstående "normal" supporter, så ser jeg rett og slett ikke forskjellen på casuals, ultras og hvem vet hva andre grupper som man har glemt i miksen.
                                  Stod så mange idioter og kastet glass mot de trøndera at det er umulig å gjette hvem som gjorde det, var vel mest gutta kledd i fred perry etc som løp rundt hjørnet for å ordne opp.

faen så flaut det var å oppleve den situasjonen, kompis av meg skulle akkurat til å melde seg inn i LF med et åpent sinn, men ble ivrig skremt av den situasjonen at han nå nekter å gjøre det, og nekter å gå på republic igjen.. som jo er synd, hyggelig sted..

Skal sies at de politimennene som var i sivilit skullle tenkt litt istedenfor å la trøndera marsjere rett foran republic... men blir tåpelig å skylde på dem, blir også tåpelig å skylde på at en trønder gjeipet med tunga, eller kastet et glass først.. skulle trodd at alle som slapp inn på den baren var voksne mennesker som klarte å styre sine egne handlinger, og vite hva konsekvensene av dem er.

Men, dere sørget jo for å lage et lite helvete, så synge litt lillestrøm sanger, der representerte dere laget deres godt... kult gjort......
                                  *Kjempe gutta fighte gutta!!*

-RagnarRock-

Kommentar

• UltraFo
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jun 2007
                                    • 800

at politiet ikke har kontroll på Rosenborg casuals som går bort til Rep for å lage bråk kanke vi klandres for. Hvem som sitter på hvem pub er heller ikke vårt ansvar å passe på.

Forskjellen på Ultras og casuals er at Ultras er de som går med skriften ULTRAS på t skjortene og andre Ultras/tribune relaterte effekter.
                                    UFC ~ Gulsvarte Brødre

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

Opprinnelig skrevet av UltraFo
                                      Forskjellen på Ultras og casuals er at Ultras er de som går med skriften ULTRAS på t skjortene og andre Ultras/tribune relaterte effekter.
                                      ...og at dere styrer klar av vold?

Kommentar

• ON
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Mar 2004
                                        • 3639

Såvidt jeg kunne se så var ingen Ultras involvert i VOLD under episoden på republikk. Synge og rope litt dritt syns jeg må være lov når trøndera kommer forbi. Står vel forsåvidt i artikkelen at det ikke skjedde noe.

Kommentar

• Skinke
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2007
                                          • 3914

Skal også nevnes at de som ble taua fra lillestrøm ble løslatt tidlig samme kveld uten noen bøter.
                                          Daukjøtt Felt C

Kommentar

Working...