Gal påstand i ett leserinnlegg om LSK-supportere på 70-tallet og rasisme

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sigurdsen
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 1822

    Gal påstand i ett leserinnlegg om LSK-supportere på 70-tallet og rasisme

    Leste i da tidlig i aftenposten sin kultur del, en av de siste sidene der ungdom kan skrive leserinlegg som ikke er alltid så alvorlige. Det har pågått en liten debatt om rasisme i norsk fotball der brann supporterne har blitt beskyldt for både det ene og det andre. Så kommer jeg over dette innlegget:

    "Feie for egen dør

    Til "kanarifansen" (26.01).Dere har aldri kommet med rasistiske ytringer? Det var vel dere som introduserte dette i norsk fotball da den fantastiske og fargede Sarr som herjet på mjøndalen, spilte mot fugla? Dere kastet blandt annet bananer på ham.. Feie for egen dør, og kjenne sin egen historie!
    Espen"

    Er dette sant? er for ung til å ha sett Sarr spille, men kan noen bekrefte/avkrefte dette.
  • Kopperud
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2006
    • 1697

    #2
    Kan nok desverre stemme det ja.

    Het vel ikke Kanari Fansen da men vi har nok kasta bananer på han ja
    Ultras Felt C 2005x2015

    Lillestrøm & Bajen

    Kommentar

    • sniper
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 5254

      #3
      på 70-tallet dette da? Dette er ukjent for meg ihvertfall.


      Petter

      Kommentar

      • ulfpulf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 2505

        #4
        Opprinnelig skrevet av Kopperud
        Het vel ikke Kanari Fansen da men vi har nok kasta bananer på han ja
        Det er sprøyt.

        VIF-supporterne, før de var Apeberget eller Klanen, kastet bananer etter Kongsvingers Caleb Francis, men i de kampene jeg så mellom LSK og Mjøndalen mens Sarr spilte ble det aldri kastet en banan, og dette er første gangen jeg hører påstanden.

        Kommentar

        • Kopperud
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2006
          • 1697

          #5
          Opprinnelig skrevet av ulfpulf
          Det er sprøyt.

          VIF-supporterne, før de var Apeberget eller Klanen, kastet bananer etter Kongsvingers Caleb Francis, men i de kampene jeg så mellom LSK og Mjøndalen mens Sarr spilte ble det aldri kastet en banan, og dette er første gangen jeg hører påstanden.
          greit da gir jeg meg, men jeg mener å ha hørt at vi har kasta bananer på han
          Ultras Felt C 2005x2015

          Lillestrøm & Bajen

          Kommentar

          • iL
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 10771

            #6
            det er rasister i alle deler av befolkningen og ergo er det rasister i KanariFansen også.
            Kanarifugla flyr høyt i år!

            Kommentar

            • Fridtjof
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2005
              • 2120

              #7
              Du har nok dessverre rett i det iL, men spørsmålet er hvorvidt påstanden om banankastingen mot Sarr stemmer. Dersom dette stemmer er det, misforstå meg rett, en langt mer alvorlig sak da dette vitner om en mer kollektiv rasisme blant Lillestrøm-supporterne den gangen.
              Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

              Kommentar

              • Blakk
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2005
                • 1860

                #8
                Tok ikke Frank Grønlund og grise tackla Sarr??

                Kommentar

                • Fridtjof
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2005
                  • 2120

                  #9
                  Jepp, og vi har vel alle sett det klippet?

                  Men, for det første var det Frank Grønlund, og ikke Kanari-Fansen, og for det andre så var vel det heller fordi han var en liten og kjapp faen, og ikke pga. hudfargen hans.
                  Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                  Kommentar

                  • ulfpulf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 2505

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Kopperud
                    greit da gir jeg meg, men jeg mener å ha hørt at vi har kasta bananer på han
                    "mener å ha hørt" er fryktelig tynt grunnlag for å si "vi har nok kasta bananer på han ja", som du åpnet med å si.

                    I artikkelen Rasismen i norsk fotball (http://www.fxt.no/article836083.ece) står det blant annet om Saihou Sarr:

                    Gambieren fikk sin debut for Mjøndalen i 1976, og sier i et intervju med NISO at han husker flere episoder hvor kommentarene haglet, men at dommerne aldri grep inn. I en kamp mot Fredrikstad var det så ille at han måtte tas av banen på grunn av publikums mishagsytringer.
                    Bananskur
                    Det samme opplevde den svært unge og meget lovende Caleb Francis noen år senere. I sin fjerde seriekamp for Kongsvinger spilte han borte mot Vålerenga på Bislett. Allerede da lagoppstillingen ble lest opp, merket KIL-spissen at noe var ikke stemte. Tilropene fortsatte, og etter å ha fått ropt «svarting», «sotrør» og «pakkis» etter seg gjentatte ganger, tok daværende KIL-trener Even Pellerud til slutt Francis av banen – hvor han ble møtt med en skur av bananer.

                    NISO-artikkelen det vises til ligger på http://www.niso.no/index.php?mod=one&id=2824 og Sarr forteller om episoder i Stavanger og Fredrikstad, men Lillestrøm er ikke nevnt.
                    Jeg så de fleste av kampene mot Mjøndalen - kanskje alle - og husker at Saihou Sarr var en god spiller som det var vanskelig å se hvor drakta sluttet og huden begynte på, men jeg husker ikke spesielle rasistiske hendelser.

                    Kommentar

                    • Fuglefar
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Aug 2006
                      • 202

                      #11
                      Sigurd Same

                      Det er liksom ikke rasisme det da? Hetsing av samene.
                      Det er vel en minoritet de også på linje med pakistanere og vietnamesere eller homser.

                      Det eneste jeg vet er at jeg holder kjeft når det synges høyt om sigurd same på Åråsen.
                      Tror faktisk ikke dette er noe folk tenker på eller at det er ondt ment ovenfor samene. Men jeg vet om noen samer som ikke setter pris på dette.
                      Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

                      Kommentar

                      • sigurdsen
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 1822

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Fuglefar
                        Det er liksom ikke rasisme det da? Hetsing av samene.
                        Det er vel en minoritet de også på linje med pakistanere og vietnamesere eller homser.

                        Det eneste jeg vet er at jeg holder kjeft når det synges høyt om sigurd same på Åråsen.
                        Tror faktisk ikke dette er noe folk tenker på eller at det er ondt ment ovenfor samene. Men jeg vet om noen samer som ikke setter pris på dette.
                        Sigurd same:neutral:

                        Kommentar

                        • morten
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 2156

                          #13
                          Bananer er dodt det da
                          Badekar
                          http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                          Kommentar

                          • Captn
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Nov 2006
                            • 63

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                            "det var vanskelig å se hvor drakta sluttet og huden begynte på
                            syns det fortsatt vitner til tendenser av rasistiske utsagn jeg.....
                            eLSKer!!!

                            Kommentar

                            • McGuffy
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 5099

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Captn
                              syns det fortsatt vitner til tendenser av rasistiske utsagn jeg.....
                              Herrejesus! Om jeg sier at det er vanskelig å se på bleikfeisen Otto Fredrikson, hvor drakten slutter, og huden begynner, når han har på seg den rosa drakta, er jeg rasist da?

                              Alt som omhandler hudfarge osv, trenger ikke være rasisme. Det går faktisk an å tulle med fargede personer. tro det eller ei.

                              Kommentar

                              • Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Captn
                                syns det fortsatt vitner til tendenser av rasistiske utsagn jeg.....
                                ulfpulf er trolig den minst rasistiske mannen i Kanari-Fansen, men han har god sans for humor.

                                Kommentar

                                • Kopperud
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2006
                                  • 1697

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                                  "mener å ha hørt" er fryktelig tynt grunnlag for å si "vi har nok kasta bananer på han ja", som du åpnet med å si.

                                  ja, jeg sa det på tynt grunnlag å jeg beklager det...

                                  kunne formulert det på en annen måte.
                                  Ultras Felt C 2005x2015

                                  Lillestrøm & Bajen

                                  Kommentar

                                  • ulfpulf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2004
                                    • 2505

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Kopperud
                                    ja, jeg sa det på tynt grunnlag å jeg beklager det...

                                    kunne formulert det på en annen måte.
                                    Ok, du har lagt deg flat nok.

                                    Jeg hadde ikke reagert så sterkt hvis det ikke var for at utsagn som "vi har nok kasta bananer på han ja" blir klippet ut og havner på VG debatt, VPN og alle andre steder hvor noen har interesse av å rakke ned på Kanari-Fansen.

                                    Jeg mistenker forresten at Espen, som skrev Aftenposten-innlegget, har blandet sammen Lillestrøm/Saihou Sarr med Vålerenga/Caleb Francis.
                                    Det dumme er at folk leser Espens innlegg og tar det for god fisk.
                                    Forbered dere på å si Nei, vi kastet ikke bananer på Sarr! til kolleger og klassekamerater.

                                    Kommentar

                                    • scages
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2003
                                      • 1292

                                      #19
                                      Espen hva faen er kildene dine??

                                      Du blander garantert med den gangen klanen kasta bananer etter Francis.
                                      Smartingene i klanen skjønte ikke at de skulle spise bananene selv. Lavmål!

                                      Nei til rasisme!

                                      Kommentar

                                      • LSK-supp.
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2003
                                        • 1023

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Fuglefar
                                        Det er liksom ikke rasisme det da? Hetsing av samene.
                                        Det er vel en minoritet de også på linje med pakistanere og vietnamesere eller homser.

                                        Det eneste jeg vet er at jeg holder kjeft når det synges høyt om sigurd same på Åråsen.
                                        Tror faktisk ikke dette er noe folk tenker på eller at det er ondt ment ovenfor samene. Men jeg vet om noen samer som ikke setter pris på dette.
                                        Jada, du er flink du, politisk korrekt i hvertfall.

                                        Skal også vedde på at det finnes bønder, bergensere og trøndere som ikke setter pris på at de blir dissa heller....

                                        Det med Rushfeldt og samiedna'n er bare harryhumor og moro, sikkert noen som tar seg nær av det, men det får da være grenser.
                                        I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

                                        Kommentar

                                        Working...