Gal påstand i ett leserinnlegg om LSK-supportere på 70-tallet og rasisme

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • glasgow
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2007
    • 1252

Banankasting.

Opprinnelig skrevet av iL
    det er rasister i alle deler av befolkningen og ergo er det rasister i KanariFansen også.
    Det er garantert rasister i kanarifansen. Alle er forskjellig. Det må være plass til alle på Åråsen. Så lenge de ikke ytrer sine meninger på feltet. Der er det bare en farge som gjelder. Gul og svart.

Kommentar

• hoyt
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 2850

Opprinnelig skrevet av glasgow
      Det er garantert rasister i kanarifansen. Alle er forskjellig. Det må være plass til alle på Åråsen. Så lenge de ikke ytrer sine meninger på feltet.
      Nei, her mener jeg du er litt for inkluderende..

Det er IKKE plass til rasister i Kanari-Fansen spør du meg.
      Last edited by hoyt; 06.02.2007, 18:51.
      "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
      - Nosa

Kommentar

• ChriZza
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 4265

Helt enig hoyt! Greit jeg er liten, men får jeg vite at det står en rasist vedsiden av meg på feltet er jeg ganske sikker på at feltet er for lite for oss begge..

Kommentar

• iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

Opprinnelig skrevet av ChriZza
          Helt enig hoyt! Greit jeg er liten, men får jeg vite at det står en rasist vedsiden av meg på feltet er jeg ganske sikker på at feltet er for lite for oss begge..
          da tror jeg vi kunne ha utelukket en god del kanari fans....

slik er verden dessverre. Men de fleste rasister innrømmer det ikke da.
          Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• Emil B
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2006
            • 5921

Vis det er rasister kanari fansen så er de faen ikke velkommene på åråsen! skal ikke akseptere at slike folk er med oss!

Kommentar

• Fritz
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2004
              • 1033

Opprinnelig skrevet av VK
              Vis det er rasister kanari fansen så er de faen ikke velkommene på åråsen! skal ikke akseptere at slike folk er med oss!
              At det finnes mennesker med rasistiske holdninger blant KFLs medlemmer er ikke til å unngå når man nærmer seg 5.000 medlemmer. Det viktige er at man gjør det helt klart at KFL ikke er en arena hvor man kan gi uttrykk for rasisme. KFLs samarbeid med SOS Rasisme Lørenskog er bare ett eksempel på holdningsskapende arbeid som KFL står bak.

Vil også nevne et eksempel fra en hjemmekamp på Åråsen i fjor. En mørkhudet spiller på motstanderlaget (husker ikke hvilken kamp det var, desverre), takler en av våre stygt. Temperaturen i kampen er allerede høy, og noen rader bortenfor meg roper en ungdom "Jævla ape!" til den fargede spilleren i feil drakt. Jeg overdriver ikke hvis jeg sier at 20 mann snudde seg samtidig og skjelte ut guttungen.

Antirasistiske holdninger lever i beste velgående på Åråsen.

Kommentar

• trigz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 7135

Vel, min mening er at det aldri skal være plass til rasister i det offentlige rom og jeg kjenner KFL som en oppegående gruppe som heldigvis alltid har slått hardt ned på tendenser til rasehets på tribuna. Men det er ikke til å unngå at en gruppe med over 5000 medlemmer også har personer med bedritne, forhistoriske, ignorante holdninger.

I perioden da Pa Modou-Ka spilte på Vålerenga minnes jeg at en person jeg sto i nærheten av på Ullevål ropte ut "faen, få ut svartingen" da han hadde taklet en av våre spillere stygt for noen år tilbake (2002? En stygg takling, nærmest i hodehøyde). Slikt søppel ønsker hvertfall ikke jeg å ha i min nærhet på fotballkamper. Fotball er først og fremst en global, inkluderende sport som samler folk av begge kjønn og alle nasjonaliteter. Rasistisk avfall har ingen plass på fotballarenaen; de støter andre vekk.

Dette med Sarr er hvertfall jeg for ung til å huske; noen av veteranene på dette forumet bør nok være i stand til å avkrefte dette ryktet. Imidlertid tror jeg nok vi ville ha visst om episoden alle mann dersom den faktisk hadde funnet sted; de fleste over en viss alder husker krystallklart Caleb Francis-insidenten på Bislett, ett av Apebergets mest skamfulle øyeblikk. Og dersom dette bare er en løgnhistorie bør man skrive inn til stedet det ble publisert og be om å få en replikk på trykk. Aften blir lest av veldig mange, og noe slikt ønsker man jo ikke å ha heftet ved seg, uansett.

Som en sidenote: Jeg tviler imidlertid ikke på at Sarr kan ha fått rasistiske kommentarer slengt etter seg fra tribunen også på Åråsen, som det nevnes i denne artikkelen noen siterte tidligere i denne tråden. Det er pussig å tenke på hvor mye mer akseptert grumsete holdninger og rasistiske kommentarer var for bare noen-og-tjue år siden. Verden har tross alt gått fremover på visse felt.
                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Fridtjof
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2005
                  • 2120

Er det flere enn meg som blir ekstra oppgitt over rasister som holder med Lillestrøm? Vi holder tross alt med det laget i Tippeligaen som har flest utlendinger (sammen med to andre klubber). Hvordan kan man holde med et lag når man tydligvis forakter samtlige som spiller på det?
                  Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• Torolf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 9574

Opprinnelig skrevet av Fridtjof
                    Er det flere enn meg som blir ekstra oppgitt over rasister som holder med Lillestrøm? Vi holder tross alt med det laget i Tippeligaen som har flest utlendinger (sammen med to andre klubber). Hvordan kan man holde med et lag når man tydligvis forakter samtlige som spiller på det?
                    Er ikke det noe av rasismens vesen? De fremmede er skumle helt til man blir kjent med dem.

Kommentar

• bjarmann
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 2994

Opprinnelig skrevet av Fritz
                      Temperaturen i kampen er allerede høy, og noen rader bortenfor meg roper en ungdom "Jævla ape!" til den fargede spilleren i feil drakt.
                      selvom man kaller en svart mann for en ape i kampens hete, trenger det å være rasistisk ment? jeg er ingen rasist selv men jeg bare spør. hadde han kalt en hvit mann for en ape så hadde vel ingen reagert? ikke missforstå meg på denne, jeg er ingen rasist... jeg skjønner jo at folk reagerer på det men alikevel.
                      I år så tar vi alt

Kommentar

• bøllefrø
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2004
                        • 462

Det er en fin linje mellom slengkommentarer og rasisme. Jeg synes det grenser mot rasisme når det er sagt uten noen form for intelligens. F.eks. av Apeberget (forresten et utrolig talende navn på en supportergruppe) tok med seg bananer. Da er det ganske planlagt.

Men vi har absolutt ikke noe å skammes over. Vi har mobba samer, homser, kortvokste (Mini), fiskere, trygdemisbrukere etc., men vi har jaggu meg klart å styre unna rasisme-saker. Den saken fra i fjor i Kristiansand var et trist forsøk fra media på å hekte rasisme på oss, og det var også helt feil.

At vi har et styre og sentrale personer som tar så sterkt ansvar og viser så gode holdninger tror jeg er viktig. Helt fra jeg begynte å stå under TV-tårnet i 89 har disse holdningene regjert, og jeg husker på den tiden (da var det en god del grums i samfunnet med FMI og Myrdal og de der marsjene i Brummundalen og sånt) slo man hardt ned hvis det kom noen kommentarer. Det synes jeg man kan klappe seg litt på skulderen for. Det å ikke være rasist er isolert ikke så utrolig stort, men det å oberføre antirasistiske holdninger til en gruppering som etterhvert teller frlere tusen mennesker synes jeg er en liten Fredspris verdig.

Kommentar

• Fritz
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2004
                          • 1033

Opprinnelig skrevet av bjarmann
                          selvom man kaller en svart mann for en ape i kampens hete, trenger det å være rasistisk ment?
                          "Ape" har opp gjennom historien vært flittig brukt av hvite som et nedsettende uttrykk om fargede. Derfor er det rasistisk, sårende og forferdelig unødvendig å rope ut dette. Om fyren mente det, eller ikke, er uten betydning. Det viktige er hvordan det oppfattes av den han sier det til.

hadde han kalt en hvit mann for en ape så hadde vel ingen reagert?
                          Nettopp. Fordi ordet "ape" ikke har den samme negative ballasten ovenfor en hvit, som en farget.

Kommentar

• Sem
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2005
                            • 1626

selvom man kaller en svart mann for en ape i kampens hete, trenger det å være rasistisk ment? jeg er ingen rasist selv men jeg bare spør. hadde han kalt en hvit mann for en ape så hadde vel ingen reagert? ikke missforstå meg på denne, jeg er ingen rasist... jeg skjønner jo at folk reagerer på det men alikevel.

Det er mye fint å velge i når det gjelder skjellsord. Da bør det gå an å velge et ord som ikke assosieres med noe rasistisk. Selv i kampens hete.

Kommentar

• Fugla
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2004
                              • 1718

Opprinnelig skrevet av LSK-supp.
                              Jada, du er flink du, politisk korrekt i hvertfall.

Skal også vedde på at det finnes bønder, bergensere og trøndere som ikke setter pris på at de blir dissa heller....

Det med Rushfeldt og samiedna'n er bare harryhumor og moro, sikkert noen som tar seg nær av det, men det får da være grenser.
                              Bergenser er man fordi man bor i Bergen.
                              Samer er et eget folkeslag.

At du kan si at det er i orden at samer hetses, men ikke f.eks. pakistanere, er meget uforståelig for meg.
                              Homer Simpson.

www.ultrassarp.no

Kommentar

• Grusom B
                                Generalissimo Bellisimo
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6248

Må ærlig innrømme at jeg aldri har opplevd rasisme på en fuglakamp, i alle fall ikke fra våre egne. Det gjør meg faktisk ganske stolt, vi har en indrejustis og holdningsnorm som ikke tillater den slags, og det er jo direkte storartet. Når det er sagt har det nok gluppet ut en og annen idiotkommentar fra undertegnede(dog hjemme i stua), men jeg har liksom lov siden jeg har en mørk, mørk mann til stefar og har spist utlendingmat til middag siden jeg var tre år. Uansett, jeg føyer meg pent inn i rekken av de som mener at rasister ikke skal tolereres i fansen uansett, og at det ikke er slik at det er rom for alle; eller for å formulere det litt fancy: det er rom for alle unntatt de som mener det ikke er rom for alle. Dem er det nemlig ikke rom for. Oioi, det der var så spektakulært tåpelig at jeg fortjener fritt ordprisen.

Gira i dag. Sorry.
                                Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• ulfpulf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2004
                                  • 2509

Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                  Uansett, jeg føyer meg pent inn i rekken av de som mener at ... det er rom for alle unntatt de som mener det ikke er rom for alle. Dem er det nemlig ikke rom for.
                                  Det betyr jo at at det ikke er rom for deg.
                                  Synd, for jeg er enig med deg.
                                  Det betyr jo at det ikke er rom for meg.
                                  Synd.

Kommentar

• Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

Fra Aftenposten 7.2.:
                                    Uklare beskyldninger
                                    Til Espen (31.01.). I ditt innlegg legger du frem beskyldninger om at "Kanarifansen" har kastet bananer på Sarr. Det er ingen som husker at det du beskylder oss for, har skjedd. Sarr er riktignok blitt taklet hardt og stygt av Frank Grønlund, men han hadde ikke rasistiske hensikter. Rasisme hører ikke noe sted hjemme.

eLSKer

Kommentar

• sigurdsen
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2006
                                      • 1826

Opprinnelig skrevet av Torolf
                                      Fra Aftenposten 7.2.:
                                      Uklare beskyldninger
                                      Til Espen (31.01.). I ditt innlegg legger du frem beskyldninger om at "Kanarifansen" har kastet bananer på Sarr. Det er ingen som husker at det du beskylder oss for, har skjedd. Sarr er riktignok blitt taklet hardt og stygt av Frank Grønlund, men han hadde ikke rasistiske hensikter. Rasisme hører ikke noe sted hjemme.

eLSKer
                                      Her har vi et svar inlegg, hva synes folk om det?

Kommentar

• stian
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Sep 2004
                                        • 156

rykter

Jeg er for ung til å hs opplevd dette, men jeg har hørt noen rykter.
                                        Det var ikke kanri fansen på den tiden var det ikke bøffelberget da a?
                                        Håper indelig at dette ikke har skjedd eller vil forekomme i kanarifansen:S
                                        stian;);)

Kommentar

• ulfpulf
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2004
                                          • 2509

Opprinnelig skrevet av stian
                                          Jeg er for ung til å hs opplevd dette, men jeg har hørt noen rykter.

Det var ikke kanri fansen på den tiden var det ikke bøffelberget da a?

Håper indelig at dette ikke har skjedd eller vil forekomme i kanarifansen:S
                                          Det var ikke bøffelberget på den tiden.
                                          Saihou Sarr spilte fra midten av 70-tallet.
                                          I følge Arild Myklebusts artikkel i siste Humbug & Kanari dukket bøffelberg-navnet opp i 1990.
                                          På 70-tallet fantes Lillestrøm Sportsklubb Supporterklubb med håndskrevne medlemskort. Ikke en maktfaktor i norsk fotball.

Ellers sa jeg aller øverst i denne tråden at det er sprøyt at vi kastet bananer på Sarr. Det holder jeg fast ved.
                                          Etterhvert har det blitt tynnet ut til "Ingen kan huske at vi gjorde det."
                                          Det er ikke sterkt nok.

Nei, vi kastet ikke bananer på Sarr.

Kommentar

Working...