Disiplin

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2511

Disiplin

Jeg begynte egentlig å svare i Bøter for bruk av pyro-tråden, men fant ut at emnet disiplin er for viktig til å drukne i et off topic-innlegg.

Her er innlegget som jeg holdt på å bare gi en tommel opp, men som jeg var så enig i at jeg måtte starte en tråd.
    Han snakker om tifoer av stjerneskudd:

Opprinnelig skrevet av Kloachim
    Det er alltid noen som tenner på disse fortidlig, som igjen sprer seg. Og når vi faktisk skal tenne på dem så har havlparten brukt opp sine. Dette gjeldet forsåvidt kasteruller også.
    Og det gjelder ballonger. Og konfetti. Det er alltid noen som synes det er kult å kaste før alle andre og ikke skjønner hvor dumt det ser ut og hvor irriterende det er.
    På tifo-disiplin har Kanari-feltet mye å hente.
    Alle tiltak - uansett hvor nazi - som stopper moroklumpene er bra.
    Jeg er egentlig for offentlig avstraffelse.
    Den som kaster en kasterull før spillerne går ut på banen bør dras ut i midtsirkelen, rises på rumpa og få navnet lest opp av speaker.

Tony var forøvrig først ute med å tale varmt for disiplin:
    Opprinnelig skrevet av Tony
    Etter helgas tur til Frankfurt så fant vi vel ut at vi har MYE å gjøre når det kommer til disiplin på feltet. Forsangeren informerte kjapt foran hver snag, nesten, og når han starta så sang alle med med en gang. Var det noe rop osv var alle oppe med høyre arm og pekte og vifta. Det så veldig bra ut.

Når vi hørte forsangeren informere om Pippi sangen og så folka begynte å holde rundt hverandre, føltes det som om flere timer før de magiske ordene kom:

Sha la la la la

Å se en hel sving hoppe i takt er sjukt som faen.

Men stikkordet her er: Disiplin. Og gjør det forsangerene ber deg om å gjøre

PS: Vi så Eintracht Frankfurt- Schalke 04
    Jeg er enig i at felt hvor alle beveger seg helt likt ser veldig bra ut, men er det en fare for at vi mister spontanitet hvis alt blir styrt fra toppen?
    Kanskje det ikke er et problem, forresten. Det er evighetssanger og trøkk som er vår greie, ikke spontanitet.

Hvordan få folk til å gjøre ting samtidig?
    Vi greier å skrike "Dommerjævel!" helt synkront, så det burde være mulig å få alle til å slippe ballongene samtidig, eller vifte med skjerfet på likt.
  • DanielW
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Dec 2004
    • 223

Meget bra tema, etter min mening. Dette er en ekstremt viktig ting som skiller de beste gruppene fra de nest-beste og dårligste. I sammenhenger (de fleste) der man er avhengige av mange personer for velykket resultat er dette utrolig viktig, og da viser man kanskje spesielt til tifo som er det område KFL har mest å hente. Men man skal ikke glemme sang/hopping/flagging som også er punkter vi har mye/noe igjen på, for å nå målet med å bli en samkjørt gruppe der alle til en hver tid er oppdratert på hva som skal skje på tribunen.

Når man får en kasterull i hånden, stjerneskudd eller en konfetti-pose som ligger ved siden av, skal alle skjønne at dette skjer ved inmarsj. Ikke etter eget behov.

Dette må inn i ryggmargen. Dette må bli en god vane, rett og slett. På samme måte som man alltid pleier å dra ned dritten sin i dass etter et toalett-besøk, deretter vasker hendene og tørker seg.

Problemet er hvordan.

Etter å ha gang på gang vært vitne til havarerte forsøk på kasteruller, ballonger og ikke minst koreografier er det ekstremt frusterende å se igjen og igjen at folk ikke kan ta til seg beskjeder som gis ved trappene eller som står på flyera som deles ut på vei opp til feltet. Her må man altså finne nye metoder så dette skal fungere i framtiden. Slik situasjonen er idag, er den lite heldig.

Megafon for å gi beskjeder for eksempel. Dette er vel noe som skal testes ut i år, og selv er jeg veldig opptimist angående dette og tifo. Forhåpentligvis vil dette føre til at alle får den riktige beskjeden samtidig på feltet til rett tidspunkt.

Disiplin er et resultat av god organisering og antall ganger du f.eks har holdt opp et ark før i en koreo. Altså spiller erfaringen også inn. Til opplysning har Kanari-fansen ALDRI hatt en koreografi på feltet. Da sier det seg selv at kanari-folket ikke har den erfaringen som skal til får å gjennomføre tifo-arrangamenter av høy klasse når man tenker på ark/småflagg. Selv om det har gått mye i kasteruller, er varriasjonen også viktig for å få forståelsen for tribuneshow, på samme måte som hurtigheten også er viktig for en tennis-spiller.

For å nå dette målet må som sagt nye smarte metoder taes i bruk. Har et godt eksempel fra Delije (Røde Stjerne). Se på måten de kaster papir. Hører du godt nok etter vi du legge merke til at de teller ned før alle, samtidig, kaster likt. Dette er en teknikk jeg vil ha fram som eksempler.

Nyd de videoer og den musik, du holder af, upload originalt indhold, og del det hele med venner, familie og verden på YouTube.

Her må vi se å lære fra andre grupperinger, og prøve å sette de i praksis på Åråsen. Hvem har sagt det ikke går ann å arangsere koreografier på ståplasser?

Angående muligheten av tapet på spontanitet når det gjelder teknikker på sangfronten, som ulfpulf nevnte, er det veldig viktig å skape en god balanse.
    Last edited by DanielW; 15.03.2007, 00:39.

Kommentar

• Kloachim
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Oct 2005
      • 207

For å få en gjenomført bra tifo så må alle være med på det. Megafon er ikke noen dum idè for å gi alle samme beskjed om når og hvordan ting skal skje.
      Vis folk fortsatt prøver å være morsomme ved å bruke tifo (kasteruller, konfetti osv.) før man skal, burde dem få straff på en eller annen måte ved å indra medlemskortet el. (satt veldig på spissen).
      Det er personer som faktisk gidder å bruke tid og penger på at det skal bli bra, da kan vi ikke ha folk som driter i det og ødelegger.
      I wouldn`t kill you if you bit my head of!

Kommentar

• MoBee
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jun 2004
        • 958

Veldig enig i dette. Det store poenget her er jo at jo flere som er med på alt vi foretar oss, jo mer nøyaktige vi er, jo kulere blir det jo å være med. Vi må få folk til å skjønne at det å stå sammen med kfl betyr å skape show! Gutta vil bli inspirert av det. Er det aller viktigste for deg å se kampen uten å "måtte" bidra til liv på tribunen, så er det sitta som gjelder. (men vi kommer dit snart også...............:twisted: )

Kommentar

• krisruds
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2005
          • 839

Kasteruller og drittunger sier jeg bare, har faktisk funnet ut at det finnes drittunger når det gjelder dette fra 7år til 60år.
          Dette er hvertfall noe vi burde ha sinnykt med forbedringspotensiale på.

Men skal sies at alt er ikke lett å time pga vi ser ikke spillerutgangen, hadde vært lettere hvis man hadde sett den, som f.eks Klanen gjør.
          krisruds medlem av KFL siden 1996

OI OI OI nå har vi det morro :)

BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

Kommentar

• Dal-kanari
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Dec 2005
            • 136

Vi skal vel såvidt jeg vet få en storskjerm i år(eller er det senere). Hva med å bruke den aktivt for at folk skal få med seg hvordan tifo-arrangementer organiseres?
            Lucky nr. 11

Kommentar

• gorken
              Administrator
              • May 2006
              • 1483

Såvidt jeg har skjønt vil det bli vanskelig/umulig å se skjermen fra kanarifeltet.
              I have this condition.

Kommentar

• KFL109
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 1958

Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                Den som kaster en kasterull før spillerne går ut på banen bør dras ut i midtsirkelen, rises på rumpa og få navnet lest opp av speaker.
                Må bare huske på å kartlegge avvikerne på feltet først - og nekte dem ruller!

Er nok noen som gjerne ønsker litt avstraffelse og kaster for tidlig med vilje. Spesielt siden det ikke virker som det er stemning for å bruke melodien til den nye Gradiosa-reklamen, med påfølgende rumpedasking.
                Vidar Evje

Kommentar

• Dal-kanari
                  Seniormedlem
                  Forumsadist
                  • Dec 2005
                  • 136

Opprinnelig skrevet av gorken
                  Såvidt jeg har skjønt vil det bli vanskelig/umulig å se skjermen fra kanarifeltet.

Joda, men ved å spille den mens folk kommer inn, samtidig som man bruker høyttaleranlegget? Eller, skjermen skal vel brukes til reklame før, etter og mellom omgangene?
                  Lucky nr. 11

Kommentar

• Kloachim
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Oct 2005
                    • 207

Opprinnelig skrevet av gorken
                    Opprinnelig skrevet av Dal-kanari
                    Joda, men ved å spille den mens folk kommer inn, samtidig som man bruker høyttaleranlegget? Eller, skjermen skal vel brukes til reklame før, etter og mellom omgangene?
                    Det er alltids en person som ser når spillerene kommer inn på banen, hva om den personen har en megafon eller gir et tegn av noe slag som begyr at nå begyner vi!
                    I wouldn`t kill you if you bit my head of!

Kommentar

• gorken
                      Administrator
                      • May 2006
                      • 1483

Opprinnelig skrevet av Kloachim
                      Det er alltids en person som ser når spillerene kommer inn på banen, hva om den personen har en megafon eller gir et tegn av noe slag som begyr at nå begyner vi!
                      Da er vi vel tilbake til hovedproblemet. Altså ikke å få folk til å kjøre igang, men å få folk til å vente helt til spellera kommer inn.
                      I have this condition.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                        Administrator
                        • Nov 2003
                        • 6411

Jeg har stått å delt ut ruller x antall ganger, og alle får beskjed om at disse skal IKKE kastes før spillerene kommer inn på banen.

Men det er ALLTID 2-3 stykker som "bare må" kaste før dette, resultatet er at 10 til også gjør dette.

Når man da så gir beskjed om å gi faen i kastingen så ser de på deg som om du er fra mars....

Nei kunne bare folk gjøre som de fikk beskjed om..
                        Håkon Henriksen
                        -
                        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                        -
                        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• DanielW
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Dec 2004
                          • 223

Opprinnelig skrevet av Håkon Henriksen
                          Jeg har stått å delt ut ruller x antall ganger, og alle får beskjed om at disse skal IKKE kastes før spillerene kommer inn på banen.

Men det er ALLTID 2-3 stykker som "bare må" kaste før dette, resultatet er at 10 til også gjør dette.

Når man da så gir beskjed om å gi faen i kastingen så ser de på deg som om du er fra mars....
                          Derfor må vi ta nye metoder i bruk. Gode beksjeder gis ved trappene hver gang, men når dette dessverre ikke er godt nok, må vi finne på noe. Til og med RuneK, som den høyrøsta gærningen han er, må se seg motarbeidet av kidza som ikke klarer å holde seg.

Megafon vil nok hjelpe om den rette personen styrer skuta. Ihvertfall må det testes ut.

Kommentar

• mr.Jordbakke
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 3845

Opprinnelig skrevet av Håkon Henriksen
                            Akkurat som vi har forsangere kunne vi kanskje innført FORKASTERE?
                            NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                            Mr.Jordbakke

Kommentar

• DanielW
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Dec 2004
                              • 223

Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                              Akkurat som vi har forsangere kunne vi kanskje innført FORKASTERE?
                              Ikke noe poeng. Dette kan en forsanger ta seg av. En person som alle fokuserer på, ellers blir det bare søl, tror jeg.

Kommentar

• xeR
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Jan 2004
                                • 11206

Opprinnelig skrevet av DanielW
                                Ikke noe poeng. Dette kan en forsanger ta seg av. En person som alle fokuserer på, ellers blir det bare søl, tror jeg.
                                jeg tror kanskje jordbakke tulla...
                                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Lars
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6156

Opprinnelig skrevet av xeR
                                  jeg tror kanskje jordbakke tulla...
                                  Det er forbudt å tulle uten å bruke smiley eller vise det på annen måte.

Kommentar

• xeR
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Jan 2004
                                    • 11206

Opprinnelig skrevet av Lars
                                    Det er forbudt å tulle uten å bruke smiley eller vise det på annen måte.
                                    betyr det at det bare er lov å tulle en gang pr innlegg da? siden man bare skal bruke en smiley i hvert innlegg?
                                    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Lars
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 6156

Opprinnelig skrevet av xeR
                                      betyr det at det bare er lov å tulle en gang pr innlegg da? siden man bare skal bruke en smiley i hvert innlegg?
                                      Hva er dette for slags tolkning av det jeg skrev? Du må bruke en smiley (eller annen annonsering) per gang du tuller. Så enkelt er det.

Tilbake til tema.

;-)

Kommentar

Working...