Røyking på tribunen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mr.Jordbakke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3845




    Ny fotballkamp for Kreftforeningen
    Søndag 11. september er Kreftforeningen til stede på Åråsen stadion.

    Lillestrøm Sportsklubb møter Brann, og alle tilskuerne vil få Kreftforeningens siste giverbrev og muligheten til å skaffe seg gule og rosa bånd.


    I form av to store stands med plakater og gule og rosa bånd, vil Kreftforeningen være godt synlig på fotballarenaen.
    De gule Livestrong-armbåndene er et symbol på at du støtter kreftsaken. ”Livestrong” er Lance Armstrongs symbol på at han vant over kreften i 1996. Proffsyklisten begynte å bruke armbåndet under Tour de France sist sommer og har siden båret det hver eneste dag. De rosa båndene er Kreftforeningens egne. Her går pengene til brystkreftforskning.



    I Kreftforeningens siste giverbrev, som går til alle medlemmer, samt et utvalg tilfeldige adresser, er LSKs keeper Per Magne Misund portrettert. Han fikk kreft i 2001 og forteller åpent om sykdommen, fotballen og kampen for å bli frisk. Alle søndagens tilskuere på Åråsen vil få giverbrevet på stolene sine.
    LSKs oppfordring; gi en pengegave til Kreftforeningen, bruk kontonr 50100583337
    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

    Mvh
    Mr.Jordbakke

    Kommentar

    • mr.Jordbakke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3845

      Passiv røyking kan også være kreftfremkallende...



      Det er funnet en sammenheng mellom passiv røyking over lengre tid og utvikling av lungekreft hos ikke-røykere. I USA er derfor tobakksrøyk i omgivelsene klassifisert som kreftfremkallende på linje med asbest og benzen. Blant voksne ikke-røykere som er utsatt for passiv røyking, øker risikoen for lungekreft med omkring 30%, sammenliknet med de som ikke er utsatt for tobakksrøyk i omgivelsene. Beregninger
      Fakta
      Fakta om tobakk og røyking:

      * Omlag 25% av befolkningen mellom 16 og 74 år røyker daglig.
      * Ytterligere 11% røyker av og til.
      * Det er flest røykere i alderen 35-54 år.
      * I 1973 røykte flere menn enn kvinner. Nå er kjønnsfordelingen ganske lik.
      * Årlig dør 6700 norske menn og kvinner som følge av røyking.
      * Menn som dør av røyking mellom 40 og 70 år taper i gjennomsnitt 14 leveår. Kvinner mister 20 leveår.
      * De fleste dør av hjerte-karsykdommer. Fære dør av lungekreft.
      * Åtte av ti røykere har prøvd å slutte.
      * Vanligste røykesluttmetode er skifte til snus. Nikotintyggegummi og –plaster er også mye brukt.

      Beregninger tyder på at det hvert år dør omkring 50 ikke røykere i Norge av lungekreft som følge av passiv røyking.
      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

      Mvh
      Mr.Jordbakke

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        Fra Tobakkskaderådet:
        Helseskader av passiv røyking – rapport fra den amerikanske helsedirektøren
        Passiv røyking utgjør fortsatt en alvorlig folkehelserisiko, og forårsaker sykdom og død blant unge og voksne. Separate røykerom og ventilasjon er ikke tilstrekkelig for å beskytte mennesker fra andres røyk. Det finnes ingen nedre grense for når røyk er farlig.

        Det er budskapet fra USAs Surgeon general Richard Carmona i en ny rapport om passiv røyking, The health consequences of involuntary exposure to tobacco smoke: A Report of the Surgeon General.

        Rapporten har basis i amerikansk virkelighet, og Carmona konstaterer at alt for mange barns helse skades av foreldrenes nikotinavhengighet. Mer enn hvert femte barn utsettes for passiv røyking i hjemmet i USA. Dissa barna har økt risiko for plutselig spebarnsdød, lungebetennelse, ørebetennelse og forverret astma. Foreldrenes røyk skader barnas luftveier og hemmer lungenes utvikling.

        Hos 60 prosent av ikke-røykerne i USA finner man tegn til eksponering for tobakksrøyk i blodet. Å leve sammen med en røyker øker risikoen for lungekreft og hjerte-/karsykdom med 30 prosent.

        Konklusjonen er at det kreves fortsatt innsats fra samfunnets side for å helt eliminere den passive røykingen. Rapporten bygger på en omfattende gransking av de seneste årenes forskningsresultater. I 1986 kom en første rapport om passiv røyking fra US Surgeon General. Der ble det for første gang fastslått av en ledende helsemyndighet at passiv røyking er helsefarlig.

        The Surgeon general er medisinsk talsperson for det Hvite hus. Han/hun utnevnes av presidenten og arbeider i helsedepartementet med helseministeren som nærmeste overordnede. The Surgeon general har fra gammelt av en militær grad som viseadmiral, derav tittelen.

        [Publisert: 11.07.2006]

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          Jeg har også lest lovteksten som Glenn linket til. Dersom det ikke fins (holmiz: "fins" fins i bokmålsordboka) andre tilleggsbestemmelser, så tror jeg heller ikke at røykeloven kommer til anvendelse.

          Så da kan røykerne puste røyken letta ut?
          Neida, loven stopper ikke LSK fra å innføre en masse regler som ikke står i loven. Som flere har vært inne på så har mange innført forbud mot røyk på steder der røykeloven ikke kommer til anvendelse.

          Så i praksis er det ingen viktig forskjell, i dette tilfellet, om det er norsk lov eller LSKs lover som brukes. Reaksjonsformen for brudd på røykeloven er angitt å være bortvisning dersom personene ikke retter seg etter forbudet. Denne reaksjonsformen kan LSK også benytte, dersom de ønsker det.

          Spørsmålet er om LSK ønsker å håndheve dette. Foreløbig er det vel bare en beskjed fra speakeren. Ingen andre plakater, skilt eller sånt. Det er heller ingen reaksjon mot de mange som trosser speakers påminnelse om at Åråsen er røykfritt.

          Uansett så har ikke påminnelsen fra speakeren ført til et røykfritt Åråsen. Det er mulig at det har ført til noe mindre røyking. Det er jeg ikke sikker på. Så det blir opp til LSK hvorvidt de vil vise at de mener alvor med røykeforbudet.

          Det er i hvert fall ingenting i loven som kan hindre LSK i å innføre et forbud som håndheves. Forbudet er på plass allerede. Håndheving mangler, og noen vil sikkert si at det heller ikke er ønskelig. Men et forbud er det.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • mr.sandass
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2005
            • 972

            Jeg gir opp
            www.ultrasfeltc.net

            Kommentar

            • McGuffy
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 5099

              Opprinnelig skrevet av mr.sandass
              Jeg gir opp
              Dvs at du stumper røyken?

              Kommentar

              • nahemah
                Medlem
                Bøffel
                • May 2004
                • 33

                Opprinnelig skrevet av xeR
                Det beste ville vært om alle ikkerøykerene gikk sammen om å synge "ut med svinet" til hver eneste lille jævel som fyrer opp en røyk

                Utrolig bra

                Kommentar

                • larsbøffel
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 1028

                  hater røykere på kamp, værste jeg vet! Ødelegger kampen. Når folk står midt i kanarifansen og røyker treffer røyken minst fem andre rett i fjeset. Sjansen for at en eller flere av de misliker dette sterkt eller av medisinske grunner ikke tåler dette er veldig stor. Røyking burde bli fjernet fra Åråsen snarest, trodde egentlig det ikke var lov. Og de som røyker burde hvertfall klare å gå vekk fra tribunen når de skal ta røyken så andre kan få se på kampen i fred!

                  Kommentar

                  • Jørn
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2006
                    • 659

                    Enig med larsbøffel der. Har ikke røykerne merka at midt i kampen er det lagt inn en 15 minutters røykepause hvor man kan bevege seg vekk fra tribunen og ta et drag?
                    Trommer er for bønder

                    Kommentar

                    • mr.sandass
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2005
                      • 972

                      Opprinnelig skrevet av larsbøffel
                      hater røykere på kamp, værste jeg vet! Ødelegger kampen. Når folk står midt i kanarifansen og røyker treffer røyken minst fem andre rett i fjeset. Sjansen for at en eller flere av de misliker dette sterkt eller av medisinske grunner ikke tåler dette er veldig stor. Røyking burde bli fjernet fra Åråsen snarest, trodde egentlig det ikke var lov. Og de som røyker burde hvertfall klare å gå vekk fra tribunen når de skal ta røyken så andre kan få se på kampen i fred!

                      Ødelegger en røyker hele kampen?
                      www.ultrasfeltc.net

                      Kommentar

                      • mr.sandass
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2005
                        • 972

                        Opprinnelig skrevet av McGuffy
                        Dvs at du stumper røyken?
                        Røyker ikke fast. Snusen har sin faste plass i hverdagen.

                        Stumpe røyken på kamp? Nhæ står fast mellom alle røykerene i UFC på kampdager så det blir nok vanskelig.

                        Men hvorfor kan ikke alle røykere vise litt hensyn så hadde problemet blitt løst?
                        www.ultrasfeltc.net

                        Kommentar

                        • Jørn
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2006
                          • 659

                          Opprinnelig skrevet av mr.sandass
                          Røyker ikke fast. Snusen har sin faste plass i hverdagen.

                          Stumpe røyken på kamp? Nhæ står fast mellom alle røykerene i UFC på kampdager så det blir nok vanskelig.

                          Men hvorfor kan ikke alle røykere vise litt hensyn så hadde problemet blitt løst?
                          Fordi røykere er noen hensynsløse drittunger
                          Trommer er for bønder

                          Kommentar

                          • larsbøffel
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 1028

                            Opprinnelig skrevet av mr.sandass
                            Ødelegger en røyker hele kampen?
                            ok, overdreiv, ikke hele kampen, men så lenge en står foran meg og røyker så ødelegger han kampen. De fleste bruker litt i underkant av 5 minutter på en røky, røyker han/hun da to ganger så er det ti minutter av kampen med røyk opp i fjeset. Alle er ikke like glad i det!

                            Kommentar

                            • Fuglefar
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Aug 2006
                              • 202

                              Opprinnelig skrevet av Torolf
                              En uvane som dreper fem millioner mennesker årlig, fortjener betegnelsen verdenstrussel. Det er faktisk den vanligste årsaken til død som er mulig å forebygge: Fra www.who.int: Tobacco consumption is currently the single leading preventable cause of death, which results in the premature death of nearly five million people a year. If current smoking patterns continue, the number of deaths will double to 10 million a year by 2020.
                              Ja da vil jeg gjerne vite dødstallet på passive røykere i friluft. Det er jo det som er temaet her. .

                              Hvis man på død og liv skal ta opp værdens farer her så dør 40 000 menesker hvær dag av sult.

                              Det er 14 600 000, i året. det må vel sies at det kan gjøres noe med dette også.
                              Last edited by Fuglefar; 06.05.2007, 14:11. Begrunnelse: .
                              Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

                              Kommentar

                              • mr.Jordbakke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3845

                                Opprinnelig skrevet av Fuglefar
                                Ja da vil jeg gjerne vite dødstallet på passive røykere i friluft. Det er jo det som er temaet her. .

                                Hvis man på død og liv skal ta opp værdens farer her så dør 40 000 menesker hvær dag av sult.

                                Det er 14 600 000, i året. det må vel sies at det kan gjøres noe med dette også.
                                Du glemte å svinge til venstre i krysset... NM i avsporing!
                                NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                Mvh
                                Mr.Jordbakke

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  Opprinnelig skrevet av Fuglefar
                                  Hvis man på død og liv skal ta opp værdens farer her så dør 40 000 menesker hvær dag av sult.

                                  Det er 14 600 000, i året. det må vel sies at det kan gjøres noe med dette også.
                                  Da foreslår jeg at du gjør det, mens vi andre konsentrerer oss om å ødelegge kampen for de som røyker på Åråsen.
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • gj
                                    Seniormedlem
                                    • Nov 2003
                                    • 3360

                                    Opprinnelig skrevet av Fuglefar
                                    Hvis man på død og liv skal ta opp værdens farer her så dør 40 000 menesker hvær dag av sult.

                                    Det er 14 600 000, i året. det må vel sies at det kan gjøres noe med dette også.
                                    OT:

                                    Jepp, det er derfor jeg er medlem av Røde Kors.

                                    Kommentar

                                    • glasgow
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2007
                                      • 1252

                                      Opprinnelig skrevet av larsbøffel
                                      ok, overdreiv, ikke hele kampen, men så lenge en står foran meg og røyker så ødelegger han kampen. De fleste bruker litt i underkant av 5 minutter på en røky, røyker han/hun da to ganger så er det ti minutter av kampen med røyk opp i fjeset. Alle er ikke like glad i det!
                                      Kan vel umulig bli så plaget en som bor down under i følge Addressen din......
                                      Hyklere hele gjengen:twisted:


                                      Frihet for røykerne.........................:twisted:

                                      Kommentar

                                      • Jørn
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2006
                                        • 659

                                        Vi kan vel trøste oss med at om et par år står ikke røykerne der, da har de jo røyka seg ihjel:twisted:
                                        Trommer er for bønder

                                        Kommentar

                                        • aspelund
                                          Medlem
                                          Møteplager
                                          • Apr 2006
                                          • 78

                                          ånei du. vi rekruterer stadig nye

                                          Kommentar

                                          Working...