Verdens vakreste fotballdrakt = den lille kanarifuglen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    Verdens vakreste fotballdrakt = den lille kanarifuglen

    Avisen "The Times" kåret nylig Brasils fotballdrakt fra 1970 som verdens vakreste. I Brasil kalles drakten for " den lille kanarifugl".

    Lurer fortsatt på hvorfor "The Times" ikke har vurdert drakten til "DEN STORE KANARIFUGL" fra Åråsen.

    Hele artikkelen i dagens Aftenposten:



    Han skapte verdens vakreste fotballdrakt


    FLOTT: Pelé jubler for mål i VM-finalen i 1970, i drakten som har blitt kåret til tidenes vakreste. ( Foto: Digitalsport )


    PELOTAS, BRASIL: Når Brasils stjerner spiller VM på hjemmebane i 2014, løper de rundt i drakten Aldyr Garcia Schlee skapte da han var student.



    Av: Arne Halvorsen
    Publisert: 30.10.2007 kl. 08:19
    I dag offentliggjør FIFA at Brasil får tildelt fotball-VM i 2014. Da kommer det til å bli fest i Brasil, og gatene vil være fylt av mennesker kledd i en av de mest kjøpte fotballdraktene i verden.
    Det var studenten Aldyr Garcia Schlee som skapte "den lille kanarifuglen" i 1953. 1970-versjonen av den ble nylig kåret til verdens vakreste.

    Da Uruguay slo Brasil 2-1 i VM-finalen på Maracana stadion i Rio de Janeiro 16. juli 1950, foran øynene på 210 000 brasilianere, gikk landet inn i en kollektiv depresjon. For å komme ut av elendigheten utlyste Rio-avisen "Correiro da Manha" i juli 1953 en konkurranse om å designe en ny drakt - bli kvitt den hvite ulykkesdrakten og skape en brasiliansk vinnerkultur. I utlysningsteksten, som den unge studenten Aldyr Garcia Schlee leste, sto det at drakten skulle inneholde flaggets fire farger:
    - Jeg bestemte meg for å delta. På den tiden var jeg 19 år og arbeidet i en lokalavis i Pelotas som illustratør på sporten, forteller den pensjonerte professoren i sosiologi og forfatteren Aldyr Garcia Schlee (71) til Aftenposten.

    Vi befinner oss i den vesle byen Pelotas, ikke langt fra grensen til Uruguay, helt sør i Brasil.

    Konkurransen
    Etter å ha studert utlysningsteksten, begynte unge Schlee å tegne og fargelegge. Han var kjent for sine fine avisstreker, og samtidig likte han å male. Og hjertet banket for fotballen, men ironisk nok for Uruguay:

    - Jeg er vokst opp her på grensen, og har alltid følt meg mer knyttet til Uruguay enn Brasil. Derfor var det litt rart å kaste seg over oppgaven. Jeg forsto øyeblikkelig at det ikke var mulig å kombinere fargene i Brasils flagg - grønt, hvitt, gult og blått - i en trøye. Jeg bestemte meg for å designe en gul trøye med en v-kantet grønn krave, blå bukser og hvite strømper med grønt og gult innslag, sier Schlee.

    Han jobbet som besatt, tegnet skisser, fargela, og forkastet dem etter tur. Etter 100 utkast var han endelig fornøyd, og søskenbarnet Adolfo sendte forslaget inn til avisen.

    Seierherren er. . .
    Interessen var konkurransen var enorm i Brasil, og det brasilianske sportsforbundet (CBD) kastet seg på karusellen. Men enn 300 forslag kom inn til avisen, og landets mest kjente designer deltok. Dette var noe langt mer enn en vanlig konkurranse, det var snakk om å designe et ikon. Skape en nasjonal bauta som skulle samle den fotballgale nasjonen.

    - Så en dag i august 1953, uten å ha blitt varslet, ser jeg navnet mitt slått opp som seierherren. Ifølge dommerne var min gule og grønne drakt den flotteste og mest avbalanserte. Brasils mest kjente designer på den tid, Nei Damasceno, kom på annenplass, men han tok nederlaget tungt. I et intervju mente han at drakten og fargene mine var heslige, og at det var en taperdrakt jeg hadde skapt, forteller Schlee med sitt lune smil.
    Med sitt halvlange og bustete hår, som ennå ikke har grånet, virker han yngre enn alderen tilsier.

    Verdens vakreste
    I Brasil kalles drakten for "den lille kanarifuglen", og den er blitt et nasjonalt symbol. Brasilianerne identifiserer seg med drakten og fargene, og den har gjort Brasil kjent i utlandet. Ingen annen drakt rundt om på kloden er så populær som den gule og grønne til Schlee. For et par uker siden kåret avisen The Times i England den brasilianske VM-drakten i 1970, som Pelé og co. brukte i Mexico, for den vakreste i historien:
    - Drakten har gjennomgått små forandringer siden 1954. Hvert VM skal ha en liten endring, men alltid med min gule og grønne som basis, forklarer 71-åringen.

    Refser Nike
    Han reagerte derfor sterkt i 2004 da Nike, som sponser det brasilianske fotballforbundet CBF, designet drakten for 2006-VM. Resultatet var en Nike-drakt, og ingen brasiliansk landslagsdrakt:
    - Jeg protesterte og Nike inviterte meg til et møte i Rio anført av alle sine kjente designere. Ikke bare endret Nike utkastet etter møtet, men de tilbød meg jobb, forteller Schlee.
    Han takket nei, rett og slett fordi tiden ikke strekker til.
    - Jeg holder gjesteforelesninger i litteratur, og for øyeblikket legger jeg siste hånd på en roman, sier Aldyr Garcia Schlee.
    På samvittigheten har han 20 bøker, og han har både vunnet den store journalistprisen i Brasil og to bokpriser.

    Ti på topp over de vakreste draktene
    1) Brasil, 1970
    2) Real Madrid, 60-tallet
    3) Italia, 1970
    4) Nederland, 74-78
    5) Liverpool, 1960-tallet
    6) Ajax
    7) Newcastle, 1969
    8 Celtic, 1967
    9) Wolverhampton
    10) England, 1966
    Kilde: The Times
  • heidar
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2129

    #2
    Nordea-logoen kan jo ha noe å si...
    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

    Endelig er mørketida over.

    Kommentar

    • xeR
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 11206

      #3
      Vi burde absolutt gå tilbake til Elkjøp som sponsor, der var det både blått og grønt sammen. Vakkert
      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

      Kommentar

      Working...