Dommertråd 2009

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sniper
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 5254

fra dagblah

The Times' Patrick Barclay avviser alle konspirasjonsteorier mot Tom Henning Øvrebø og Uefa, og fastslår bare at han lenge har sagt at nordmannen ikke er god nok.

- Glem alt sprøytet om at dommere favoriserer Barcelona fordi de ikke er fra England: Tom Henning Øvrebø strakk selvfølgelig ikke til (som jeg også skrev etter Arsenals bortemøte med Villarreal), men han var ikke korrupt. Michel Platini var aldri bekymret over at finalen skulle bli helengelsk. Det han burde være bekymret over er standarden på nordmannens dømming, skriver Barclay.

Kommentar

• iL
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 10771

leste den jeg og sniper, spot on.

Utrolig trist og bli snytt for en finale på den måten, Chelsea skulle hatt iallefall 1, kanskje opp i mot 3 straffespark.

Og ja, jeg er ikke enig i det røde mot Barca heller.
      Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• Emil B
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2006
        • 5921

Morro å se at Rekdal tar ett oppgjør med Hockeydommeren.

Fantastisk å si at "vi må bare drite i dommeren, han er jo ikke bedre"

Kommentar

• Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3501

Tippeligaspillerne er sannsynligvis enda mer ræva enn dommerstanden.
          De gjør større og flere feil hver eneste serierunde enn hva dommerne gjør.

TV-bildene ifra igår viser at Øverbø gjør 2 klare feil, (handsen til Pique og utvisningen av Abidal) men han gjør egentlig ellers en veldig god kamp. De andre 6-7 straffene John Terry snakket om viser seg jo i ettertid var gode avgjørelser.

"Handsen" til Eto'o er utvilsomt ikke tilsiktet da det er ett skudd i 100 km/t som treffer han i det han hopper opp med ryggen mot ballen.

Fra regelboken:• • Når armen ikke bevisst søker ballen, er hands heller ikke straffbart.

Jeg synes det var sterkt av han å ta disse avgjørelsene igår, og ikke la presset fra en storklubb på hjemmebane styre avgjørelsene som vi altfor ofte ser i både Norge og utlandet.

Jeg synes det er viktig at man støtter opp om dommere generelt sett da de er sinnsykt viktige for både toppfotballen og breddefotballen. Personlig skjønner jeg ikke hvordan folk vil utsette seg selv for dette med tanke på all den fokusen deres feil får.
          Det er greit at publikum reagerer, buer osv.. Men når spillere oppfører seg som Drogba og Ballack da har det gått altfor langt.

Jeg håper virkelig ikke at Øverbø får en Anders Frisk opplevelse der han legger opp pga dette, da han utvilsomt er en av de beste dommerne i Norge for øyeblikket.

Jeg skulle ønske supporternorge sammen kunne hatt en banner neste serierunde som støtter opp om Øverbø, og viser respekt for personer som reiser landet rundt for å ta imot dritt på deltid.

For vil vi virkelig bytte ut dommeren med kua?
          Last edited by Totti21; 07.05.2009, 14:42. Begrunnelse: rettet opp feil

Kommentar

• Seb.R
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 4159

Opprinnelig skrevet av Totti21
            Jeg skulle ønske supporternorge sammen kunne hatt en banner neste serierunde som støtter opp om Øverbø, og viser respekt for personer som reiser landet rundt for å ta imot dritt på deltid.
            Hell no!
            www.sebastianramsland.com
            www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• korset+kanaris
              Medlem
              Hoffnarr
              • Jun 2007
              • 46

Tippeligaspillerne er sannsynligvis enda mer ræva enn dommerstanden.
              De gjør større og flere feil hver eneste serierunde enn hva dommerne gjør.

TV-bildene ifra igår viser at Øverbø gjør 2 klare feil, (handsen til Pique og utvisningen av Abidal) men han gjør egentlig ellers en veldig god kamp. De andre 6-7 straffene John Terry snakket om viser seg jo i ettertid var gode avgjørelser.

"Handsen" til Eto'o er utvilsomt ikke tilsiktet da det er ett skudd i 100 km/t som treffer han i det han hopper opp med ryggen mot ballen.

Fra regelboken:• • Når armen ikke bevisst søker ballen, er hands heller ikke straffbart.

Jeg synes det var sterkt av han å ta disse avgjørelsene igår, og ikke la presset fra en storklubb på hjemmebane styre avgjørelsene som vi altfor ofte ser i både Norge og utlandet.

Jeg synes det er viktig at man støtter opp om dommere generelt sett da de er sinnsykt viktige for både toppfotballen og breddefotballen. Personlig skjønner jeg ikke hvordan folk vil utsette seg selv for dette med tanke på all den fokusen deres feil får.
              Det er greit at publikum reagerer, buer osv.. Men når spillere oppfører seg som Drogba og Ballack da har det gått altfor langt.

Jeg håper virkelig ikke at Øverbø får en Anders Frisk opplevelse der han legger opp pga dette, da han utvilsomt er en av de beste dommerne i Norge for øyeblikket.

For vil vi virkelig bytte ut dommeren med kua?
              Jeg vet det er fryktelig mange mennesker som ikke liker Chelsea, men prøv å se ting med litt nøytrale øyne.
              Han gjør to store bommerter med utvisningen til Abidal og handsen til pique. Pluss på med flere diskutable situasjoner så er dette en skammelig dårlig kamp av Øverbø. At du klarer å kalle han en av norges beste er overraskende. Er ikke lenge siden han annulerte et mål feilaktig på Åråsen. Mange feil på kort tid bør bety pause fra fotballen for hans del.

At du også vil ha ett banner for å støtte han er jo bare trist. For min del er en markering ganske aktuell, men med en litt annen tekst på banneret en det du foreslår.

Kommentar

• korset+kanaris
                Medlem
                Hoffnarr
                • Jun 2007
                • 46

Opprinnelig skrevet av Erikk
                Synes Øverbø klarte seg bedre enn Rosetti gjorde igår, den største feilen han gjorde var uten tvil utvisningen av Abidal. I situasjonen hvor Pique får ballen i armen skal det etter reglene dømmes straffe, men det er ingen tvil om at det som forsøkes der er å treffe armen hans(ballen var på god vei over mål).

At han klarte å holde kampen igang selv om drogba og anelka m. fler la seg ned etter enhver form for kroppskontakt er godt gjort, lista skal legges høyt så lenge det ikke er farefult spill.

Det er mulig det kun er jeg som ser det slikt, men fotball er ikke snakk om kun dødballer og utnyttelser av reglene, men primært om underholdning. Chelsea står per nå hverken for god underholdning eller holdning, sammenlignet med de andre europeiske topplagene.
                Betviler at du i det hele tatt har sett kampen. Ballen på vei over mål!!??
                Anelka skal spille ballen forbi Pique, folk med litt fotballforståelse ser det.
                Når du drar opp underholdning på slutten av innlegget ditt skyter du deg selv i foten! Hvor mange skudd hadde Barca på mål? Skapte jo ingenting, mens CFC skapte ganske mange store sjanser.
                Den store tabben her er at Øverbø i det hele tatt dømmer denne kampen. UEFA hadde tydeligvis ikke sett annuleringen av målet til Edwin mot RBK på video. Ble forsåvidt ganske avgjørende det også.

Kommentar

• Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3501

Opprinnelig skrevet av korset+kanaris
                  Jeg vet det er fryktelig mange mennesker som ikke liker Chelsea, men prøv å se ting med litt nøytrale øyne.
                  Han gjør to store bommerter med utvisningen til Abidal og handsen til pique. Pluss på med flere diskutable situasjoner så er dette en skammelig dårlig kamp av Øverbø. At du klarer å kalle han en av norges beste er overraskende. Er ikke lenge siden han annulerte et mål feilaktig på Åråsen. Mange feil på kort tid bør bety pause fra fotballen for hans del.

At du også vil ha ett banner for å støtte han er jo bare trist. For min del er en markering ganske aktuell, men med en litt annen tekst på banneret en det du foreslår.
                  Jeg kan ikke vurdere om en dommer er en av norges beste basert på en tvilsom annulering mot rbk. Han vil garantert gjøre flere feil i fremtiden også, men er da flere dommere i tippeligaen som er langt dårligere enn han. (Roy Helge Olsen f.eks) Hvis man fortsetter denne hetsen mot dommere ender det hele med at rekrutteringen blir langt dårligere, og at dommerstanden blir enda svakere.

Er forøvrig mange spillere på lsk som hadde trengte en lengre pause hvis man skal basere det på feil de gjør iløpet av kampen også. Tenk hvis man skulle sagt at Bjørn Helge Riise må spille 2 divisjons kamper en stund nå fordi han brenner 2-3 store sjanser en kamp.

Jeg lever i en tru at norske dommere alltid gjør det de mener er best, selvom det innimellom er feil.

Jeg foreslår at alle som er så sinnsykt misfornøyd med hva dommerne gjør, melder seg opp som dommer og ser om de er like gode "dommere" da som foran tv-skjermen der man kan se reprisen.

Kommentar

• korset+kanaris
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Jun 2007
                    • 46

[QUOTE=Totti21;346858]Jeg kan ikke vurdere om en dommer er en av norges beste basert på en tvilsom annulering mot rbk. Han vil garantert gjøre flere feil i fremtiden også, men er da flere dommere i tippeligaen som er langt dårligere enn han. (Roy Helge Olsen f.eks) Hvis man fortsetter denne hetsen mot dommere ender det hele med at rekrutteringen blir langt dårligere, og at dommerstanden blir enda svakere.

Er forøvrig mange spillere på lsk som hadde trengte en lengre pause hvis man skal basere det på feil de gjør iløpet av kampen også. Tenk hvis man skulle sagt at Bjørn Helge Riise må spille 2 divisjons kamper en stund nå fordi han brenner 2-3 store sjanser en kamp.[QUOTE=Totti21;346858]

Jeg lever i en tru at norske dommere alltid gjør det de mener er best, selvom det innimellom er feil.[QUOTE=Totti21;346858]

Kan leve med feilene som gjøres i tippeligaen, men dette var en semifinale i CL. Her kan man faktisk kreve en viss standard. Er ikke uten grunn at Øverbø ikke ble funnet god nok til å dømme i EM.
                    Kan bare ikke fatte at UEFA plutselig synes han var god nok nå. Tror de vil tenke seg om to ganger neste år.
                    Tror også norske dommere gjør det de tror er riktig.......de evner bare ikke bedre.

Kommentar

• Superstefan
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 2180

Kan leve med feilene som gjøres i tippeligaen, men dette var en semifinale i CL. Her kan man faktisk kreve en viss standard. Er ikke uten grunn at Øverbø ikke ble funnet god nok til å dømme i EM.
                      Kan bare ikke fatte at UEFA plutselig synes han var god nok nå. Tror de vil tenke seg om to ganger neste år.
                      Tror også norske dommere gjør det de tror er riktig.......de evner bare ikke bedre.
                      Hvordan kan du leve med feilene som gjøres i tippeligaen men ikke i CL?

Jeg vil heller si at jeg kan leve med dommerfeil i CL hvis jeg slipper søpledommere som dømmer vekk LSK kamper hver jævla gang de kommer på besøk.
                      Fotograf Kreativ Kanaris

KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

Kommentar

• heidar
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2131

Er ikke uten grunn at Øverbø ikke ble funnet god nok til å dømme i EM.
                        Han forsøkte da å dømme ut Italia i EM...... Øvrebø liker bare ikke Chelsea, og ville ikke ha de til finale. På samme måte som han liker Rosenborg bedre enn Lillestrøm.

Noen som tar på seg jobben med å tipse engelske aviser om kampen mot RBK?? Da kan vi jo plutselig få litt positiv mediedekning...
                        En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

Endelig er mørketida over.

Kommentar

• Fritz
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2004
                          • 1033

TV-bildene ifra igår viser at Øverbø gjør 2 klare feil,
                          Enig i veldig mye. Dette var sannsynligvis en av de vanskeligste kampene i verdenshistorien å dømme. Tross alt rimelig sjelden man ser så mange situasjoner hvor det ropes på straffe i en og samme kamp. At Øvrebø klarte å stå i mot det som etterhvert må ha vært et umenneskelig press er imponerende.

Det som derimot ikke er imponerende er hvordan han mister kontroll over kampen. Øvrebø manglet åpenbart pondus til å kommunisere med spillerne og til å ta avgjørelser som signaliserte at han ikke lot seg pille på nesen (et gult kort til Anelka for filming tidlig i kampen, hadde nok redusert antall "straffesituasjoner" senere).

Det er selvfølgelig ikke lett for en fyr som vanligvis dømmer Sandefjord - Odd og andre Mikke Mus-oppgjør å stirre i senk verdensstjerner som Drogba og Ballack. Nettopp derfor bør man slippe å se dommere fra mindre fotballnasjoner som Norge og Lichtenstein og den slags i så store oppgjør. De har rett og slett ikke grunnlaget til å prestere på dette nivået.

Kommentar

• reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13278

Som du nesten er inne på er det Øvrebøs egen feil at det blir så mange tvilsomme situasjoner. Jeg er overbevist om at en kompetent dommer ville fått matchen til å virke lettdømt.

Kommentar

• chrissp
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2004
                              • 2403

Selv om jeg er til en viss grad enig i at Øvrebø gjorde en svak innsats, så er det sett i ettertid ikke så elendig som oppstyret i etterkant tilsier.

Det røde til Barcelona var utvilsomt feil, og han burde ha sett at det kun var en situasjon der spillerne uheldigvis kom borti hverandre.

De første 4-5 eller hva det nå var straffesituasjoner til Chelsea var ikke 100% klare. Mange dommere ville dømt straffe på minst en av de, men vi vet hva mange sier om at fotball er en kontaktsport og man må tillate litt. Da skal Øvrebø ha ros for å ha lagt seg på en klar linje og ikke dømt til fordel for hjemmelaget slik man ofte ser.

Så er det selvfølgelig to situasjoner som er soleklare hands. Den første med Pique er utvilsomt straffe. Anelka treffer hånda til Pique og hånd er i en unormal stilling. Men siden ballen treffer på innsiden er det forståelig nok vanskelig for Øvrebø og se hva som skjer. Derimot burde linjedommeren har vært oppe med flagget.

Den siste situasjonen på overtid er ikke en klar straffe. Barcelonaspilleren hopper opp for å dekke skuddet og snur seg vekk fra ballen. Ballen treffer høyt oppe på armen, ballen ville sannsynlig gått over og det er ikke direkte unormalt å ha hånda opp og ut når man hopper opp.

Så alt i alt forstår jeg Chelsea som føler seg snytt for minst én straffe, men Øvrebø skal ha ros for å ha stått i mot og ikke la se presse til avgjørelser. Faktisk veldig imponerende slik Chealseaspillerne oppførte seg.
                              Bølerkanaris

Kommentar

• iL
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Jan 2004
                                • 10771

Opprinnelig skrevet av chrissp
                                Så alt i alt forstår jeg Chelsea som føler seg snytt for minst én straffe, men Øvrebø skal ha ros for å ha stått i mot og ikke la se presse til avgjørelser. Faktisk veldig imponerende slik Chealseaspillerne oppførte seg.
                                Jeg vil påstå at etthvert lag ville vært akkurat like dan. (bortsett fra tosken Drogba etter matchslutt).

Se matchen på nytt, omtrent etter hver avgjørelse som går imot Barca, så flokker Barca spillerene seg rundt dommeren, og se på Chelsea, sjelden du ser det.

Se 1 kampen igjen, akkurat det samme skjer, Barca spillerene prøver hele tiden å påvirke dommeren.

Kommentar

• chrissp
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2004
                                  • 2403

Opprinnelig skrevet av iL
                                  Jeg vil påstå at etthvert lag ville vært akkurat like dan. (bortsett fra tosken Drogba etter matchslutt).

Se matchen på nytt, omtrent etter hver avgjørelse som går imot Barca, så flokker Barca spillerene seg rundt dommeren, og se på Chelsea, sjelden du ser det.

Se 1 kampen igjen, akkurat det samme skjer, Barca spillerene prøver hele tiden å påvirke dommeren.
                                  Jeg er enig i at alle lag forsøker dette, men Øvrebø var konsekvent i å tillate litt kamp om ballen i feltet. Det er jo det mange etterlyser.

Jeg tenkte også mer hvordan Chelsea oppførte seg i etterkant.

Jeg vil også legge til at jeg ikke er Barca-fan. Tvert i mot. Jeg ser mye nydelig fotball i lag som er godt defensivt organiserte. Barca får juling av ManUtd.
                                  Bølerkanaris

Kommentar

• iL
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Jan 2004
                                    • 10771

Jeg er enig i at alle lag forsøker dette, men Øvrebø var konsekvent i å tillate litt kamp om ballen i feltet. Det er jo det mange etterlyser.

Jeg tenkte også mer hvordan Chelsea oppførte seg i etterkant.

Jeg vil også legge til at jeg ikke er Barca-fan. Tvert i mot. Jeg ser mye nydelig fotball i lag som er godt defensivt organiserte. Barca får juling av ManUtd.
                                    Nå er vi på avsporing, så vi avslutter her:

Hvis vi avgrenser til Drogbas oppførsel i etterkant er jeg enig, mannen er ett stort barn, og har ett ego av en annen verden. Han tror han er viktigere enn alt og alle. Hadde det ikke vært for hvordan han spilte etter Hiddink kom, hadde jeg ønsket han dit peppern gror.

eidt:

litt rykter Nettavisen har stjælt fra andre kilder:

Didier Drogba blir trolig solgt i sommer, skriver både The Times og The Sun. Ivorianerens oppførsel på Stamford Bridge onsdag kveld ble ikke godt mottatt i Chelsea
                                    og iallefall 1 mann som har huet på rett plass:

Mer Chelsea, denne gang fra The Sun: Barcelona-spillerne applauderte John Terry og sang navnet hans etter at han kom inn i garderoben deres, tok hver spiller i hånden og gratulerte dem med seieren. Hvis noen i Chelsea er store nok til noe sånt, er det nettopp John Terry.

Alle jeg prater med om denne kampen er enige i at Øvrebø hadde en veldig veldig slett dag på jobben.

Når det er så mange som potensielt 7 situasjoner som kan føre til straffe, og du ikke dømmer 1.

Og når man i tilegg ser at han har fri sikt til Piquet sin hands, blir det enda mer uforståelig hvorfor han ikke dømte.

I tillegg får vi aldri noe svar, da han ikke får lov til å la seg intervjue av UEFA.

Last edited by iL; 08.05.2009, 09:10.

Kommentar

• chrissp
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2004
                                      • 2403

Det at det er 7 potensielle straffer betyr ikke at det skal dømmes straffe. Ofte gjør man det fordi man vil kompensere, men det er ikke mer riktig av den grunn.

Jeg vet ikke om bildet er tatt i det ballen er på vei til hånda eller vekk, men den treffer i hvert fall ikke hånda i det bildet er tatt. Linjedommer burde i hvert fall sett den.
                                      Bølerkanaris

Kommentar

• korset+kanaris
                                        Medlem
                                        Hoffnarr
                                        • Jun 2007
                                        • 46

Det at det er 7 potensielle straffer betyr ikke at det skal dømmes straffe. Ofte gjør man det fordi man vil kompensere, men det er ikke mer riktig av den grunn.

Jeg vet ikke om bildet er tatt i det ballen er på vei til hånda eller vekk, men den treffer i hvert fall ikke hånda i det bildet er tatt. Linjedommer burde i hvert fall sett den.
                                        Det bildet avslører alt. Han burde klart sett det og ihvertfall linjedommeren.

Kommentar

• korset+kanaris
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Jun 2007
                                          • 46

Opprinnelig skrevet av Superstefan
                                          Hvordan kan du leve med feilene som gjøres i tippeligaen men ikke i CL?

Jeg vil heller si at jeg kan leve med dommerfeil i CL hvis jeg slipper søpledommere som dømmer vekk LSK kamper hver jævla gang de kommer på besøk.
                                          Fordi jeg etter mange år med tippeligaen ikke forventer annet enn endel feil i løpet av en kamp

Kommentar

Working...