Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Dustespørsmål. Lett svar: NEI! Jeg har lenge tenkt at de bare gjør sitt beste, men etter kampene jeg har sett siden jeg ble kanarifan i 2000 (hadde ikke slekt som hjalp meg) så kan jeg ikke si noe annet en at flere dommere er subjektive til de grader.
Så Godset-kampen med fattern som dro meg med på all annen sport i yngre dager og driter i fotball. Etter minst 3 min i "skadetid" og 5(?) bytter i 2. omg sa jeg i 80. min: "jeg garanterer at dommeren legger til 3 min" selv om begge er enige om at det er alt for lite etter så mange bytter og vrakgods som lå nede hele tiden.
Han kan sport og jeg har lært av han å alltid stole på at folk gjør jobben sin men da måtte han krype til korset.
Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.
Så Godset-kampen med fattern som dro meg med på all annen sport i yngre dager og driter i fotball. Etter minst 3 min i "skadetid" og 5(?) bytter i 2. omg sa jeg i 80. min: "
Var jo bortimot komisk når han ene lå nede på slutten. Deila velger å bruke sitt siste bytte på en annen spiller før han som ligger nede har reist seg opp igjen. Da skjønner du at det er skuespill.
Var jo bortimot komisk når han ene lå nede på slutten. Deila velger å bruke sitt siste bytte på en annen spiller før han som ligger nede har reist seg opp igjen. Da skjønner du at det er skuespill.
Skulle blitt straffet med karantene, eller juling av motstanderen hvis man legger seg ned for å drøye tid.. stusseligere blir det ikke, alle som gjør det er kjerringer
Skulle blitt straffet med karantene, eller juling av motstanderen hvis man legger seg ned for å drøye tid.. stusseligere blir det ikke, alle som gjør det er kjerringer
Eneste måten å få stoppa det der på er effektiv spilletid slik de har i håndball og Håkki. Men vil vi egentlig det? Er egentlig en interessant tanke, i alle fall for meg som hater alt som har med filming og det å ligge unødvendig nede.
Helt ærlig: Hvor mange situasjoner har vi egentlig fått imot oss i år? Jeg tipper maks fire-fem. Det er ikke mye.
Du tuller nå, ikke sant? Mot søpla alene var det fire helt vanvittige situasjoner. Mot bart fikk de fordel av Dorsin-regelen, mot Molde var det klar offside på 1-1. Det er kanskje ikke mange, men det har kostet oss mellom 5 og 7 poeng. Når man ser på søpla, som tross alt fikk tidenes mest ufortjente seriegull i 2005 av nettopp dommerstanden, og som så langt i år har fått minimum sju av ti poeng mot dommerne(Pedersen i offside, Ojo ikke, frispark i forkant av rødt kort og straffe ikke dømt, poenget mot oss, det røde kortet som aldri var rødt kort mot Haugesund og den soleklare straffa Djurdjic ikke fikk), er det bare å konkludere med at noen har en plan. Legg merke til de potensielle merinntektene nff henter på at vif fyller stadion. Noe er råttent i norsk fotball. Hvem eller hva det er vet jeg ikke, men vi er altså satt opp med åtte av de ni antatt beste lagene minus TIL i de første ni kampene.
For ikke å snakke om kvaliken mot Sandefjord i 2003. Uten hjelp fra dommerstanden i den kampen tror jeg det hadde gått med dem som det gjorde noen år senere med Lyn.
Nei, nei og atter nei. De er ikke engang i nærheten av habilitet.
Enhver som følger med på f.eks. LSK ser jo at dette ikke jevner seg ut over tid. Da er det noe annet som ligger bak. Dommerne her er ikke nøytrale.
Dersom NFF EGENTLIG hadde brydd seg om fair play, ville de tatt grep.
Det vi trenger er en nordisk utveksling av dommere.
Med svenske, danske, finske, islandske dommere får man det man fortjener, både for og imot.
Norske dommere gir fordeler til RBK, Brann, VIF og stjeler poeng fra LSK, år etter år etter år.
Søppel.
For ikke å snakke om kvaliken mot Sandefjord i 2003. Uten hjelp fra dommerstanden i den kampen tror jeg det hadde gått med dem som det gjorde noen år senere med Lyn.
Utvilsomt. Men glem ikke at NFF også lot dem spille kampen i Valhall uten noen som helst gyldig grunn. En elendig dommer med uttalte Vif-sympatier i Johnny Ditlevsen mistet siste rest av objektivitet og habilitet grunnnet atmosfæren der inne, og leverte tidenes dårligste dommerprestasjon. Den kampen burde vært spilt på nytt.
Jeg synes det er spesielt at en dommer velger å kjøpe vif-drakt til sønnen sin. Spesielt med tanke på at han bor mitt i Godset-land. Denne mannen har tydelig vif-sympatier, og bør således nektes å dømme i samme liga som vif spiller.
RBK er så vant til dømming i sin favør, at de gikk opp i fistel i Europa League, når dømming var nøytral. Det sier jo litt.
Selv kan jeg med glede huske tilbake til Royal League, hvor jeg og de rundt meg på tribunen skrøt av svenske og danske dommere, som var 100 ganger mer objektive enn de norske vi ser til daglig.
Jeg kan også huske tilbake til en spørreundersøkels blant norske toppdommere, om hvilke lag de mente spilte mest uregelmentert. LSK utpekte seg svært negativt. Da har altså norske dommere en forutinntatt holdning, som gjør at de letter dømmer frispark mot og gir kort til LSKs spillere. Fair play-statistikken er også latterlig, da den tar med subjektive kriterier.
Skulle likt å se all den feildømming vi har opplevd i våre 3 hjemmekamper blitt dømt mot Rosenborg på Lerkendal. Da tror jeg media og NFF ville håndtert dette annerledes.
NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.
Selv kan jeg med glede huske tilbake til Royal League, hvor jeg og de rundt meg på tribunen skrøt av svenske og danske dommere, som var 100 ganger mer objektive enn de norske vi ser til daglig.
Det hadde vært en spennende tanke om man hadde sendt Norske dommere til Danmark og Sverige, mens Svenske og Danske dommere hadde dømt i Tippeligaen. Det kunne vel umulig vært noe særlig mer kostbart enn dagens løsning, men ville iallefall gitt oss dommere som ikke er vokst opp med sympatier for ett Norsk lag. I tillegg ville det vel vært deilig for en dommer å bo i ett annet land hvis man har en Tommy Skjerven kamp på Ullevaal.
Det hadde vært en spennende tanke om man hadde sendt Norske dommere til Danmark og Sverige, mens Svenske og Danske dommere hadde dømt i Tippeligaen. Det kunne vel umulig vært noe særlig mer kostbart enn dagens løsning, men ville iallefall gitt oss dommere som ikke er vokst opp med sympatier for ett Norsk lag. I tillegg ville det vel vært deilig for en dommer å bo i ett annet land hvis man har en Tommy Skjerven kamp på Ullevaal.
Jeg fatter ikke hvorfor dette ikke er utprøvd. Selvfølgelig har dommere sympatier med lag. De fleste som har en fotballinteresse har et lag i Norge fra barndommen av og de følelsene går som regel ikke over. Hadde jeg dømt i Norge hadde LSK fått en del straffer for å si det mildt. Bare synd ingen med LSK-sympatier dømmer i dette landet, men det er vel en del av agendaen til NFF. Kun folk med VIF og RBK sympatier får lov til å dømme, LSK sympatisører er svartelista
Jeg fatter ikke hvorfor dette ikke er utprøvd. Selvfølgelig har dommere sympatier med lag. De fleste som har en fotballinteresse har et lag i Norge fra barndommen av og de følelsene går som regel ikke over. Hadde jeg dømt i Norge hadde LSK fått en del straffer for å si det mildt. Bare synd ingen med LSK-sympatier dømmer i dette landet, men det er vel en del av agendaen til NFF. Kun folk med VIF og RBK sympatier får lov til å dømme, LSK sympatisører er svartelista
Har vært prøvd, i en kamp. Var ungarske(?) dommere i en Lynkamp for noen år siden. Si vidt jeg husker dømte de meget bra også.
Har vært prøvd, i en kamp. Var ungarske(?) dommere i en Lynkamp for noen år siden. Si vidt jeg husker dømte de meget bra også.
Hadde vært deilig. Er dessuten flere av dommerne som bærer preg av å ha levd i velstandsnorge litt for lenge. Vært morsomt med en statistikk over hvor mye de løper sammenlignet med sine utenlandske kolleger. Straffen til søpla i går ble vel idømt av en dommer som stod nærmere den andre 16 meteren enn situasjonen. Dette kan ikke overlates til linjemennene heller. Assistentdommernes hovedoppgave er å følge med på offsidelinja, ikke spillet. Da er det nødt til å bli dårlige og skjønnsmessige vurderinger.
1) Antagelig fordi det er rimelig kostbart å hente dommere fra andre land til hver eneste kamp. Antagelig også ganske lite attraktivt for dommerstanden å reise over landegrensene til hver eneste kamp de dømmer.
2) Hadde du åpenbart dømt fordel noen lag ville du ikke kunnet jobbe som toppdommer. Dersom du lar personlige agendaer påvirke hvordan du utfører jobben din er jeg ikke sikker på om du ville vært en veldig attraktiv arbeidstaker blant mange, det er rimelig uproft.
3) Det begynner kanskje å bli på tide og komme opp med noe mer konstruktivt enn sutring mot dommerstanden. Dette er ikke rettet mot deg, bjarmann, men mot tråden generelt. Jeg vet at det er et av fotballsupporternes privilegier å klage på dommerne, men å danne konspirasjonsteorier om at alt og alle er i mot LSK og faktisk tro på dem burde voksne mennesker være for kloke til å gjøre. Det er ingen tvil om at man av og til får dommeravgjørelser mot seg, andre ganger med seg. Dommerstanden i Norge er ikke spesielt god, men å stille habilitetsspørsmål mot dem blir rimelig lavmål. LSK hadde en rekke dommeravgjørelser med seg i fjor og med unntak av en offside på Dorsin har vi ingen store dommerfeil i mot oss i år. Å trekke fram Angans 1-0 scoring mot oss blir tåpelig, det er en hårfin offside som er ekstremt vanskelig å se. Personlig berømmer jeg dommerne for heller å ikke blåse av på noe som er en marginal offside framfor å blåse på noe som aldri var offside.
Kommentar