Tillegg av minutter (overtid)

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

Tillegg av minutter (overtid)

Er det bare meg eller er det en standard på 1 minutt i 1.omgang og 3 min i 2.omgang i 90 % av kampene? Irriterer meg ganske mye at filming, skader, spillere som blir liggende, drøying av tid, bytter og andre utenomsportslige hendelser betyr fint lite for tileggstiden i forhold til hva som det burde vært.

Er dommerne feige? Har irritert meg over dette i flere år. I alle serier og mesterskap. Veldig sjelden at dommeren legger til for mye.

Dette ser jeg på et problem siden det oppfordrer til dårlig fotball.
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

Reglen tilsier vel at det skal legges til 30 sekunder pr bytte. Det foregår jo som regel fler bytter i 2 omgang, noe som medfører mer tilleggstid. Det er vel også sånn at dommern legger til fler minutter i 2 omgang fordi det tross alt er 45 minutter igjen å spille når han blåser av ved pause.
    Lauken er vår venn!

Kommentar

• KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

En ting som jeg synes er kjipt, er når det er ett lag som drøyer tiden som kan få en fordel av det.

La oss ta følgende scenario:

LSK og Hamkam har stillingen 1-1 og Hamkam er veldig fornøyd med dette. Derfor drøyer de tid, drøyer på dødball og faker skader samt at de foretar spillerbytte som det brukes endel tid på. Vanlig tillegg er da minst 4 minutter, kanskje fem. La oss si at LSK scorer når klokka passerer 90 minutter. Da har plutselig Hamkam noen minutter på seg til å utligne igjen som de selv har skaffet. Hvis Hamkam da scorer i det 95 minutt, ville dette vært urettferdig etter min mening.

På sett og vis skjedde noe lignende mot Start i cupen sist til vår fordel. Det gikk endel tid da Müller ble utvist og det ble lagt til tid. Den tida brukte vi til å score selv om det var vi som på en måte forårsaket overtiden... Men her var det jo ikke snakk om bevisst drøying.

Kommentar

• Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

Poenget med overtid er å erstatte den tida som gikk tapt i løpet av ordinær tid. Dette bør gjøres så objektivt som mulig.

Kommentar

• Kjell.T.Ring
          Poll St. Ring
          --==FORUMRUNKER==--
          • Dec 2005
          • 11796

Opprinnelig skrevet av Torolf
          Poenget med overtid er å erstatte den tida som gikk tapt i løpet av ordinær tid. Dette bør gjøres så objektivt som mulig.
          poenget mitt var at neste uansett kampbilde og hendelser blir det lik tillegstid. Kjenner reglene rundt det, og mener de ikke blir brukt som de skal.
          Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• holmiz
            The kjøkken-kanariz
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 6064

Opprinnelig skrevet av Torolf
            Som fattern så fint foreslo en gang vi så fotball og bortelaget drøyde lovlig mye på tida, hva med å innføre effektiv spilletid? Altså at man stopper klokka hver gang det er stans i spillet? (eks:basket)

Så kan de være så skadet de bare vil i liin og molde, i og med at klokka ikke går et sekund videre før de har rettet på håret og kommet seg på beina igjen. Pluss at man vet alltid nøyaktig hvor lenge det er igjen av kampen.
            Last edited by holmiz; 27.08.2006, 00:16. Begrunnelse: måtte slå på at javascript var lov for at denne skulle bli leselig...
            Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
            Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• ON
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3639

Basket/Håndball regler i fotball? Nei takk, å stå der å være piss nervøs pga overtid hører til. Men, det tråden handlet om ser jeg også på som et problem.

Kommentar

• KimFL
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 1410

Reglen tilsier vel at det skal legges til 30 sekunder pr bytte.
                Det er feil.

Fant dette i NFF's regelverk:

Kode:
                I begge omgangene skal det legges til tid for tid som er gått tapt ved
                • innbytter
                •  vurdering av skader 
                •  fjerning av skadete spillere fra spillebanen
                •  uthaling av tid
                •  enhver annen årsak
                [I][B]Tillegget fastsettes etter dommerens skjønn[/B][/I]

mvh
                KimFL

Kommentar

• McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5102

Opprinnelig skrevet av holmiz
                  Som fattern så fint foreslo en gang vi så fotball og bortelaget drøyde lovlig mye på tida, hva med å innføre effektiv spilletid?
                  Og dermed er sjarmen med fotball vekk..

Kommentar

Working...